Αυτοί είναι οι 6 μνηστήρες για τις κορβέτες

Νέος «παίκτης» η γερμανο-ισραηλινή (και βαρύτερα οπλισμένη) Sa'ar 6! Απομένει η τελική επιλογή της κυβέρνησης με τα (γνωστά) γεωπολιτικά κριτήρια

Must Read

Αυξάνονται οι μνηστήρες για το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.), το οποίο μετά την ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή (15 Φεβρουαρίου 2022), στο πλαίσιο της συζήτησης για την ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης της χώρας, απέκτησε χρονοδιάγραμμα και καθορίστηκε ποσοτικά.

  • Από τον Περικλή Ζορζοβίλη

«Οι νέες φρεγάτες θα είναι έτοιμες να υποδεχθούν δίπλα τους τέσσερα ακόμα νέα, μικρότερα πλοία επιφάνειας, με γνώμονα πάντα τις εισηγήσεις του Ναυτικού μας. Οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού» ανέφερε ο Πρωθυπουργός. Με βάση αυτή την αναφορά, μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των φρεγατών τύπου MEKO-200HN, περίπου 15 χρόνια από την πρώτη φορά που διατυπώθηκε ως απαίτηση από το Π.Ν., μάλλον τίθεται σε πορεία υλοποίησης και πιθανά στην εκδοχή που περιλαμβάνει δύο μόνο φρεγάτες, τη μετατροπή της τρίτης σε εκπαιδευτικό πλοίο και τη χρήση της τέταρτης ως πηγής ανταλλακτικών για τις υπόλοιπες.

Υποψηφιότητες

Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα των νέων κορβετών, στις υπάρχουσες υποψηφιότητες,

  • την εκτοπίσματος 2.800 τόνων Gowind της γαλλικής Naval Group,
  • την εκτοπίσματος 3.250 τόνων FCX30 / Doha της ιταλικής Fincantieri,
  • την εκτοπίσματος 2.800 τόνων Sigma 10514HN της ολλανδικής Damen,
  • τις εκτοπίσματος περί τους 3.500 τόνους HF2 (Hellenic Future Frigate) και LCS (Littoral Combat Ship: πλοίο μάχης παρακτίων) τύπου Freedom της αμερικανικής Lockheed Martin,
  • την εκτοπίσματος 5.700 τόνων Arrowhead 140 / Type 31 της βρετανικής Babcock (αρχές Μαρτίου αναδείχθηκε νικήτρια στον διαγωνισμό της Πολωνίας),
  • προστίθεται και η γερμανο-ισραηλινή πρόταση για την εκτοπίσματος 1.900 τόνων Sa’ar 6, που πρόσφατα έγινε η αρχική παρουσίασή της στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Καθέλκυση της ENS Luxor (986), της τέταρτης κορβέτας τύπου Gowind 2500 του ναυτικού της Αιγύπτου

Υπέρ και κατά

Η απλή παράθεση των υποψηφιοτήτων επιτρέπει ενδεικτικά κάποιες ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις:

  • Οι σχεδιάσεις έχουν εκτόπισμα που κυμαίνεται από 1.900 έως 5.700 τόνους (για αντιπαραβολή το εκτόπισμα των φρεγατών τύπων FDI-HN, MEKO-200HN και Standard ανέρχεται αντίστοιχα σε 4.500, 3.350 και 3.500 τόνους).
  • Αντιπροσωπεύουν διαφορετικές φιλοσοφίες σχεδίασης που διαμορφώθηκαν για την ικανοποίηση συγκεκριμένων επιχειρησιακών και τεχνικών απαιτήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η γερμανικής προέλευσης (σχεδίαση της ThyssenKrupp Marine Systems – TKMS) Sa’ar 6, που αποτελεί έκδοχο του τύπου K130 Braunschweig, που υπηρετεί στο ναυτικό της Γερμανίας. Υιοθετήθηκε από το Ισραήλ για να καλύψει επιχειρησιακές απαιτήσεις ναυτικού πολέμου επιφανείας, προστασίας θαλάσσιων γραμμών – συγκοινωνιών και αποκλειστικής οικονομικής ζώνης και προστασίας – άμυνας παρακτίων και των θαλάσσιων εγκαταστάσεων εξόρυξης υποθαλάσσιων ορυκτών πόρων από ποικίλες απειλές. Με 16 κατευθυνόμενα (Κ/Β) επιφανείας, 32 θέσεις κάθετης εκτόξευσης Κ/Β επιφανείας – αέρος και 40 θέσεις κάθετης εκτόξευσης του συστήματος αντιβαλλιστικής – εγγύς αντιβληματικής προστασίας, πρόκειται σαφώς για τη βαρύτερα οπλισμένη υποψηφιότητα στη βασική διαμόρφωσή της.
  • Προσφέρεται ποικιλία οπλικών συστημάτων, αισθητήρων, συστημάτων διαχείρισης μάχης. Με δεδομένο ότι έχει ανατεθεί η σύμβαση για τρεις γαλλικές φρεγάτες FDI-HN, αναμένεται να διαπιστωθεί πόση βαρύτητα θα αποδοθεί ως κριτήριο επιλογής στην ομοιοτυπία, στη διαλειτουργικότητα και την εναλλαξιμότητα.
  • Η πλειονότητα των υποψηφιοτήτων (σύμφωνα με ανοικτές πηγές) επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα της τάξης των 28 κόμβων (51,8 χλμ./ώρα), υπάρχουν όμως σχεδιάσεις με μικρότερη (24-26 κόμβους [44,5-48 χλμ./ώρα], οι Sa’ar 6 και FCX30 / Doha) ή σημαντικά μεγαλύτερη ταχύτητα [87 χλμ./ώρα] το LCS Freedom).

Όπως και στην περίπτωση των νέων φρεγατών, διαπιστώνεται ότι αυστηρά καθορισμένες επιχειρησιακές και τεχνικές προδιαγραφές δεν υπάρχουν ή αν υπάρχουν η μη συμμόρφωση με αυτές δεν επιφέρει άμεση απόρριψη της υποψηφιότητας από τα αρχικά στάδια της ιδιάζουσας διαδικασίας επιλογής που ακολουθείται, και η οποία δεν ενισχύει τον ανταγωνισμό των υποψηφίων, με προφανή θετικά αποτελέσματα για τον αγοραστή. Πιθανότατα η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην τελική επιλογή με το σύνολο των προσφερόμενων σχεδιάσεων και ο γεωπολιτικός παράγοντας θα έχει και πάλι μεγάλη βαρύτητα.

Εικάζεται ότι σε αυτή τη διαπίστωση μπορεί να αποδοθεί η κατά γενική αίσθηση μάλλον υποτονική στάση των Ολλανδών που στο πρόγραμμα των νέων φρεγατών η κατά τεκμήριο αξιόλογη σχεδίασή τους βρέθηκε να… υστερεί στο «περιθώριο ανάπτυξης» (growth margin)!

Η Sa’ar 6

Ομοίως και η δυναμική επανεμφάνιση της TKMS σε συνεργασία με τους Ισραηλινούς, που αποτελεί σύζευξη της γερμανικής σχεδίασης με αισθητήρες, οπλικά συστήματα, συστήματα διαχείρισης μάχης και άλλα συστήματα ανάπτυξης και παραγωγής της ισραηλινής αμυντικής βιομηχανίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Sa’ar 6 θα προταθεί στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με το Ισραήλ, επιδιώκοντας να εκμεταλλευτεί την ισχυρή δυναμική των ελληνο-ισραηλινών σχέσεων. Ενδιαφέρον ζήτημα, λαμβανομένης υπόψη και της πρόσφατης αναθέρμανσης της συζήτησης για ελληνο-γερμανική βιομηχανική συνεργασία, αποτελεί το κατά πόσο υφίσταται και με ποιο τρόπο θα εκδηλωθεί η γερμανική κυβερνητική υποστήριξη στο εγχείρημα.

Στιγμιότυπο από την παράδοση στο Κίελο της δεύτερης κορβέτας INS Oz, τύπου Sa’ar 6, στο ισραηλινό πολεμικό ναυτικό, στις 4 Μαΐου 2021.

Γάλλοι, Αμερικανοί, Ιταλοί και η συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας

Σε ό,τι αφορά τις λοιπές υποψηφιότητες, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται σύντομα (αν δεν έχει ήδη αφιχθεί) η ανανεωμένη προσφορά της γαλλικής Naval Group, που πιθανά θα ανταποκρίνεται στο νέο πλαίσιο που οριοθέτησε η δήλωση του Πρωθυπουργού. Μετά την επιτυχία στο πρόγραμμα των νέων φρεγατών και στο πλαίσιο της διμερούς στρατηγικής σχέσης, η γενική εκτίμηση είναι ότι οι Γάλλοι θα διεκδικήσουν πολύ έντονα το πρόγραμμα.

Σε ό,τι αφορά τους Αμερικανούς, όπως έγινε γνωστό στην επιστολή προσφοράς και αποδοχής (LOA: Letter of Offer and Acceptance) που παραλήφθηκε τον περασμένο Ιανουάριο σε απάντηση ελληνικού αιτήματος, γίνεται σαφές ότι οι προτεινόμενες σχεδιάσεις μπορούν να διαμορφωθούν για να ικανοποιήσουν τις επιχειρησιακές και τεχνικές απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για τη νέα κορβέτα.

Τέλος, σε ό,τι αφορά την ιταλική υποψηφιότητα, μετά την εκδήλωση που διοργανώθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο για την παρουσίαση της πρότασης των ONEX και Fincantieri για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, έχει επισημοποιηθεί η μονοσήμαντη βιομηχανική διασύνδεσή της με τη συγκεκριμένη ναυπηγική μονάδα. Πιθανότητα, δε, η ανάθεση του προγράμματος των νέων κορβετών αποτελεί καθοριστική παράμετρο για τη συμμετοχή του ιταλικού ομίλου στο εγχείρημα.

Αντίθετα, σε επίπεδο βιομηχανικής συνεργασίας, οι γαλλική, ολλανδική, βρετανική και γερμανο-ισραηλινή υποψηφιότητες φαίνεται να κατευθύνονται προς την Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (ΕΝΑΕ), ενώ η αμερικανική υποψηφιότητα φέρεται ότι συνομιλεί και με τις δύο εγχώριες ναυπηγικές μονάδες.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This