Παρασκευή 18/6/2021

Ο τουρισμός πολυτελείας «στριμώχνει» τους… απλούς λουόμενους

Με πρόσχημα την ανάγκη τήρησης αποστάσεων λόγω του κορονοϊού η κυβέρνηση περιορίζει δραστικά τους χώρους ελεύθερης πρόσβασης για τους λουομένους. Χαλαρώνει ακόμη περισσότερο η προστασία του αιγιαλού.

Αισθητά περιορισμένος θα είναι φέτος το καλοκαίρι ο ελεύθερος χώρος στις παραλίες και στον αιγιαλό για τους λουομένους, καθώς η κυβέρνηση έδωσε τη δυνατότητα σε ξενοδοχεία, κάμπινγκ και ενοικιαζόμενα δωμάτια να καλύψουν το σύνολο των ακτών που βρίσκονται μπροστά τους. Την ίδια στιγμή, βέβαια, ο νέος νόμος είναι πιο… γαλαντόμος για τον τουρισμό πολυτελείας, ανοίγοντας τον δρόμο για την πολεοδομική ενοποίηση ακινήτων σε τουριστικές εγκαταστάσεις με αύξηση της δόμησης, για τη δημιουργία γηπέδων γκολφ εντός δημόσιων δασικών εκτάσεων, αλλά και για την πιστοποίηση τουριστικών καταλυμάτων στην ύπαιθρο, τα οποία ανεγείρονται σε εκτός σχεδίου περιοχές με το σήμα glamping.

Ο νόμος 4688/20 (ΦΕΚ Α’ 101) «Ειδικές μορφές τουρισμού, διατάξεις για την τουριστική ανάπτυξη και άλλες διατάξεις» επιδιώκει τη βελτίωση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου και η εισαγωγή νέων ρυθμίσεων στοχεύει στην ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού στη χώρα μας και στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των υποθαλάσσιων περιοχών μας μέσα από την ανάδειξη και την προβολή νέων τουριστικών προϊόντων. Το ζουμί, όμως, κρύβεται στις διατάξεις για την τουριστική ανάπτυξη και στις άλλες διατάξεις, που περιλαμβάνουν ρυθμίσεις πολεοδομικού χαρακτήρα για τις Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, για τουριστικές εγκαταστάσεις σε εκτάσεις δασικού χαρακτήρα και φυσικά για τον καθορισμό του εμβαδού παραχώρησης της απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης.

Με τις νέες ρυθμίσεις, λοιπόν, που απορρέουν από τον νόμο και από σειρά Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ), επέρχεται σημαντικό πλήγμα στην κοινοχρησία των αιγιαλών και των παραλιών, με δραστική περαιτέρω συρρίκνωση του παράκτιου δημόσιου χώρου και ακόμα μεγαλύτερη κατάληψη του αιγιαλού. Με πρόφαση τον κορονοϊό, η κυβέρνηση κάνει πιο εύκολη τη ζωή των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εστίασης, χαλαρώνοντας όμως και άλλο το πλαίσιο προστασίας του αιγιαλού. Επειδή δε στην Ελλάδα ισχύει συνήθως το ουδέν μονιμότερον του προσωρινού, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι οι συγκεκριμένες παραχωρήσεις δεν ήρθαν για να μείνουν. Ειδικότερα, στο άρθρο 42 του νόμου προβλέπεται ότι πρέπει να παραμένει ελεύθερη έκταση αιγιαλού σε ποσοστό τουλάχιστον 50% του συνολικού εμβαδού του, ανάλογα με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του αιγιαλού, αντί για το 60% που ισχύει σήμερα. Παράλληλα, αυξάνεται από τα 300 τ.μ. στα 500 τ.μ. ο μέγιστος εκμισθούμενος χώρος σε κάθε εκμετάλλευση (θαλάσσια μέσα αναψυχής, ξαπλώστρες, ομπρέλες, λειτουργία αυτοκινούμενου ή ρυμουλκούμενου τροχήλατου αναψυκτηρίου, καθώς και τραπεζοκαθισμάτων) του αιγιαλού και της παραλίας. Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η συγκεκριμένη διάταξη θα διευκολύνει επαγγελματίες και λουομένους, καθώς λόγω των ιδιαίτερων υγειονομικών συνθηκών θα πρέπει να τοποθετήσουν ομπρέλες και τραπεζοκαθίσματα σε μεγαλύτερες αποστάσεις.

«Είναι δυνατή η παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης, παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και πλεύσιμου ποταμού για την άσκηση δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους λουομένους ή την αναψυχή του κοινού, ιδίως για εκμίσθωση θαλάσσιων μέσων αναψυχής, ξαπλωστρών, ομπρελών, λειτουργία αυτοκινούμενου ή ρυμουλκούμενου τροχήλατου αναψυκτηρίου, καθώς και τραπεζοκαθισμάτων, εφόσον εξασφαλίζεται η ελεύθερη διέλευση του κοινού και ανάλογα με τη σύσταση του εδάφους του αιγιαλού. Το εμβαδόν κάθε παραχώρησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 500 τετραγωνικά μέτρα. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να παραμένει ελεύθερη έκταση αιγιαλού σε ποσοστό τουλάχιστον 50% του συνολικού εμβαδού του, ανάλογα με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του αιγιαλού, μη υπολογιζόμενου του χώρου που είναι δυσπρόσιτος και μη αξιοποιήσιμος και με τους περιορισμούς, ως προς το ποσοστό κάλυψης του αιγιαλού, που ορίζονται στην απόφαση παραχώρησης» αναφέρει χαρακτηριστικά το άρθρο 42.

Με ποιον τρόπο θα τοποθετούνται οι ομπρέλες και οι ξαπλώστρες

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η αύξηση του μέγιστου εκμισθούμενου χώρου από τα 300 τ.μ. στα 500 τ.μ. σε κάθε εκμετάλλευση θα διευκολύνει επαγγελματίες και λουομένους, καθώς λόγω των ιδιαίτερων υγειονομικών συνθηκών θα πρέπει να τοποθετήσουν ομπρέλες και τραπεζοκαθίσματα σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Βάσει της υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 1861Β), η μία ομπρέλα θα πρέπει να απέχει από την άλλη κατ’ ελάχιστον 4 μ., με δύο ξαπλώστρες ανά ομπρέλα (εξαίρεση αν υπάρχουν οικογένειες με ανήλικα τέκνα). Ως ελάχιστη απόσταση για τις ξαπλώστρες που βρίσκονται κάτω από διαφορετικές ομπρέλες ορίζεται το 1,5 μέτρο. Επίσης, δεν επιτρέπονται τα αθλήματα που προϋποθέτουν σωματική επαφή, ενώ οι ξαπλώστρες πρέπει να καθαρίζονται με αντισηπτικό. Από φέτος, επίσης, και για πρώτη φορά όσοι μισθώνουν παραλίες για ομπρέλες και ξαπλώστρες θα πρέπει υποχρεωτικά να τοποθετούν σε εμφανές σημείο πινακίδα στην οποία να αναγράφεται καθαρά η έκταση που έχει μισθωθεί.

Δίνουν στις τουριστικές επιχειρήσεις το σύνολο των ακτών

Με το ίδιο άρθρο του νόμου του υπουργείου Τουρισμού δίνεται η δυνατότητα σε ξενοδοχεία, κάμπινγκ και σύνθετα τουριστικά καταλύματα να καλύψουν το σύνολο των ακτών που βρίσκονται μπροστά τους. «Ο περιορισμός του εμβαδού κάθε παραχώρησης της απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης ή παρόχθιας ζώνης 500 τετραγωνικά μέτρα δεν ισχύει για τις παραχωρήσεις σε όμορα του κοινόχρηστου χώρου ξενοδοχεία, οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (camping) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα που λειτουργούν νόμιμα» αναφέρει το άρθρο 42. Το ίδιο ισχύει και για τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα, μόνο που επειδή δεν περιλαμβάνονται στον νόμο, το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, το οποίο και ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα.

Εφόσον σε μια περιοχή υπάρχουν διαδοχικές επιχειρήσεις, τότε αυτές πρέπει να διατηρούν κενό 2 μ. (ή 1 μ., αν το «μέτωπο» της επιχείρησης είναι μικρότερο των 6 μέτρων). Από τη στιγμή όμως που ο περιορισμός της ανώτατης έκτασης εκμετάλλευσης (έως 500 τ.μ.) καταργήθηκε, οι τουριστικές επιχειρήσεις μπορούν νόμιμα να καλύψουν το σύνολο των ακτών που βρίσκονται μπροστά τους. Αν μεταξύ των χώρων όπου ασκείται η δραστηριότητα της επιχείρησης και των κοινόχρηστων χώρων παρεμβάλλεται δημοτική οδός, η ιδιότητα του όμορου διατηρείται. Το ίδιο ισχύει και όταν μεταξύ της επιχείρησης και των ανωτέρω κοινόχρηστων χώρων παρεμβάλλεται πλατεία. Αν υπάρχουν περισσότερες από μία επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται με πρόσοψη σε πλατεία όμορη των ανωτέρω κοινόχρηστων χώρων, διενεργείται δημοπρασία για την παραχώρηση τμημάτων αυτών, η οποία μπορεί να διεξαχθεί και ηλεκτρονικά.

Οι ακτές που γειτνιάζουν με ξενοδοχεία, κάμπινγκ και ενοικιαζόμενα δωμάτια επιτρέπεται να μισθώνονται απευθείας σε αυτά χωρίς δημοπρασία. Παράλληλα, με ΚΥΑ των υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και του υφυπουργού Οικονομικών προωθούνται διαδικασίες… fast track για την παραχώρηση της απλής χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας. Με την ΚΥΑ ανοίγει ο δρόμος για την εκμετάλλευση παραλιών με την προσκόμιση μόνο των απαραίτητων δικαιολογητικών ώστε να υπογραφούν και να προχωρήσουν γρήγορα οι συμβάσεις παραχώρησης. Ο μισθωτής υποχρεούται να προσκομίσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά εντός δύο μηνών από την υπογραφή της σύμβασης στην αρμόδια κτηματική υπηρεσία. Κατ’ εξαίρεση αποκλειστικά για το έτος 2020 όσοι είχαν συνάψει μισθωτήρια απευθείας παραχώρησης έκτασης αιγιαλού και παραλίας για το έτος 2019 δύνανται να συνάψουν νέες μισθώσεις για τις ίδιες θέσεις. Κατ’ εξαίρεση, επίσης, για φέτος το ύψος του καταβαλλόμενου ανταλλάγματος καθορίζεται σε ποσοστό 40% του υπολογισθέντος ανταλλάγματος και καταβάλλεται είτε εφάπαξ, είτε σε τρεις ισόποσες μηνιαίες δόσεις.

Ο νομοθέτης ρίχνει στα… μαλακά όσους έχουν προχωρήσει σε παράνομη κατάληψη αιγιαλού ή παραλίας. Συγκεκριμένα, μειώνει από τα πέντε στο ένα έτος το χρονικό διάστημα αποκλεισμού των οριζόμενων φυσικών και νομικών προσώπων από οποιαδήποτε παραχώρηση αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου, πυθμένα και υπεδάφους του πυθμένα θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και κοίτης πλεύσιμου ποταμού.

Η αύξηση της δόμησης ανοίγει τον δρόμο για κτίρια-τέρατα

Ο νέος νόμος του υπουργείου Τουρισμού κρύβει επίσης πλήθος σημαντικών πολεοδομικών διατάξεων για τις Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, για την πολεοδομική ενοποίηση ακινήτων σε τουριστικές εγκαταστάσεις με αύξηση της δόμησης και για τη δημιουργία γηπέδων γκολφ εντός δημόσιων δασικών εκτάσεων. Η ρύθμιση για τα γήπεδα γκολφ αφορά πλέον το σύνολο των απαραίτητων εγκαταστάσεων για την άσκηση του αθλήματος του γκολφ και όχι περιοριστικά τη διάνοιξη και δημιουργία διόδων διαδρόμων γκολφ που ισχύει σήμερα.

Όσον αφορά στην ενοποίηση οικοπέδων, προβλέπεται πως για τον υπολογισμό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και εκμετάλλευσης, καθώς και της πυκνότητας κλινών ανά στρέμμα, η έκταση του ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο, ανοίγοντας τον δρόμο για αύξηση της δόμησης. «Για τον υπολογισμό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και εκμετάλλευσης, καθώς και της πυκνότητας κλινών ανά στρέμμα, η έκταση του ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο. Οι απαιτούμενες άδειες δόμησης και οι λοιπές προβλεπόμενες κατά περίπτωση εγκρίσεις εκδίδονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες για το σύνολο της έκτασης, η δε υλοποιούμενη δόμηση μπορεί να τοποθετείται σε οποιοδήποτε τμήμα του ακινήτου, εφόσον τηρούνται οι υπόλοιποι όροι και περιορισμοί δόμησης, καθώς και οι διατάξεις περί προστασίας αιγιαλού, παραλίας και ρεμάτων» αναφέρεται στο άρθρο 29.

Τονίζεται επίσης ότι για τη διατήρηση του ενιαίου της έκτασης και εφόσον φυσικό ή τεχνητό εμπόδιο παρουσιάζει στοιχεία επικινδυνότητας (ενδεικτικά ποταμοί, χείμαρροι) πρέπει να διασφαλίζεται η λειτουργική ενοποίηση των επιμέρους τμημάτων του ακινήτου μέσω κατάλληλων τεχνικών έργων. Η ενοποίηση του ακινήτου μπορεί να υλοποιείται και με υπέργεια ή και υπόγεια ζεύξη.

Στις Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α), τώρα, επιτρέπονται πλέον όλες οι κατηγορίες και χρήσεις γης/. Ετσι, πλέον θα δίνεται η δυνατότητα με μία απλή Κοινή Υπουργική Απόφαση μετά την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος να τροποποιείται η οριοθέτησης της ΠΟΤΑ έως και κατά 15% αθροιστικά. Σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 10% της αρχικώς οριοθετημένης έκτασης. Επίσης προβλέπεται η δυνατότητα απόσπασης τμήματος ή τμημάτων ήδη οριοθετημένης ΠΟΤΑ και χαρακτηρισμού της ως νέας αυτοτελούς. Οι υπεύθυνοι της ΠΟΤΑ θα μπορούν να κάνουν χρήση των διατάξεων περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και για την εξαγορά, μετατόπιση, ενσωμάτωση ακόμα και κατάργηση οδών που δεν εξυπηρετούν το κοινό ή τρίτους στις εκτάσεις ΠΟΤΑ.

Ειδικότερα, με Π.Δ. «οδοί που διασχίζουν τις Π.Ο.Τ.Α. μπορούν να μετατοπίζονται κατά το σχήμα, την έκταση και τη θέση τους για την καλύτερη λειτουργική εξυπηρέτηση της Π.Ο.Τ.Α. και εξασφάλιση της συνέχειας των εκτάσεών της, καθώς και να καθορίζονται τα απαραίτητα έργα για την εξασφάλιση της πρόσβασης τρίτων ιδιοκτητών και άλλων χρηστών που εξυπηρετούνταν από τις μετατοπιζόμενες οδούς. Με το ίδιο προεδρικό διάταγμα, τα εντός των ορίων της Π.Ο.Τ.Α. τμήματα των οδών αυτών, εφόσον κρίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες ότι η διατήρησή τους δεν είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση του κοινού ή τρίτων, μπορούν να καταργούνται και να ενσωματώνονται στην έκταση της Π.Ο.Τ.Α

Πολυτελής διαμονή στη φύση με πιστοποίηση “glamping”

Την ίδια στιγμή, εισάγεται στην ελληνική τουριστική νομοθεσία η έννοια του σήματος πιστοποίησης glamping. Πρόκειται για την εμπειρία πολυτελούς διαμονής στη φύση σε αδειοδοτημένα τουριστικά καταλύματα στην ύπαιθρο που ανεγείρονται σε εκτός σχεδίου περιοχές και περιλαμβάνουν διαφοροποιημένους τύπους διαμονής σε δομές ήπια εναρμονισμένες στο φυσικό περιβάλλον, συνδυάζοντας υψηλή αισθητική και παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών. Το ειδικό σήμα θα είναι πενταετούς διάρκειας και θα χορηγείται από το Υπουργείο Τουρισμού στα ξενοδοχεία και τις οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις, που πληρούν τα ποιοτικά κριτήρια και τις λειτουργικές προδιαγραφές glamping,

Τα ποιοτικά κριτήρια glamping είναι τα εξής: α) διαμονή σε άρτια και ποιοτικά εξοπλισμένα διαφόρων τύπων και μεγεθών κατασκηνωτικά μέσα ή ημιμόνιμες δομές υψηλής αισθητικής σε κελύφη ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού σχεδιασμού που δύνανται να συναρμολογούνται και να αποσυναρμολογούνται ή να μεταφέρονται, όπως ενδεικτικά θολωτές δομές, γιούρτες, πασαλοκαλύβες. Στις επιτρεπόμενες εγκαταστάσεις συμπεριλαμβάνονται υπεδάφια δίκτυα υποδομών και συστημάτων ύδρευσης, αποχέτευσης, ηλεκτροδότησης, καθώς και έργα πρόσβασης και κυκλοφορίας, β) εναρμόνιση των κατασκηνωτικών μέσων και ημιμόνιμων δομών με το φυσικό περιβάλλον με τη μικρότερη δυνατή επέμβαση σε αυτό, γ) χρήση υλικών στο σύνολο της εγκατάστασης φιλικών προς το φυσικό περιβάλλον, δ) προώθηση δραστηριοτήτων θεματικού τουρισμού ειδικών μορφών τουρισμού,

Για τη χορήγηση του σήματος πιστοποίησης glamping απαιτείται η κατάθεση σειράς δικαιολογητικών και παράβολου ύψους 100 ευρώ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Η τήρηση των ποιοτικών κριτηρίων και των λειτουργικών προδιαγραφών glamping από τα τουριστικά καταλύματα που έχουν πιστοποιηθεί και λειτουργούν είναι υποχρεωτική για μια πενταετία. Αν κάποιο τουριστικό κατάλυμα συνεχίσει τη χρήση του σήματος Glamping, παρ’ ότι έχει ανακληθεί, θα του επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 2.000 ευρώ. Το ίδιο ισχύει για τα τουριστικά καταλύματα, που διαφημίζονται με τον όρο «glamping», χωρίς να διαθέτουν τη σχετική πιστοποίηση.

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ