«Αγκάθια» στην τύχη της Εγνατίας Οδού – Νέα παράταση στον διαγωνισμό

Must Read

Επτά χρόνια μετά την έναρξη των διαδικασιών παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και ακόμα δεν γνωρίζουμε ούτε τους όρους της σχετικής σύμβασης παραχώρησης ούτε το ακριβές ύψος των διοδίων!

Σε μια διαδικασία που καλυπτόταν από πέπλο πολιτικής υποκρισίας και προχειρότητας, ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του οδικού άξονα έλαβε την προηγούμενη εβδομάδα νέα παράταση μέχρι τις 26 Ιουνίου.

Παρά τις κατ’ ιδίαν δηλώσεις στελεχών του υπουργείου Υποδομών περί ακύρωσης του διαγωνισμού, τελικά επελέγη η παράταση, προκειμένου να μη βγει εκτός εαυτού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που περιμένει σχεδόν δέκα χρόνια την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αλλά και για να μην ακυρωθεί ακόμα ένας μεγάλος διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών, στον οποίο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον πολύ ισχυρά διεθνή ονόματα.

Έπειτα από απανωτές παρατάσεις, οι δεσμευτικές προσφορές των επτά ομίλων που είχαν περάσει στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ είχαν προγραμματιστεί για τις 21 Φεβρουαρίου. Μέχρι τότε, όμως, δεν θα είχε λυθεί σχεδόν καμία από τις εκκρεμότητες από τις οποίες θα κριθεί το έσοδο του ΤΑΙΠΕΔ από την παραχώρηση του οδικού άξονα. Για παράδειγμα, ακόμα εκκρεμεί η υπόθεση με την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία σήμερα λαμβάνει το 100% των εσόδων από τα διόδια (έναντι παλαιότερου δανείου) και, αν δεν υπάρξει συμβιβασμός ή άλλη λύση, θα συνεχίσει να τα εισπράττει μέχρι την άνοιξη του 2020. Μέχρι τότε, η Εγνατία Οδός Α.Ε. δεν θα έχει κονδύλια ούτε για απλές εργασίες συντήρησης, όχι για να κλείσει τις πολλές ανοιχτές πληγές στον οδικό άξονα.

Γρίφος με τους υπό κατασκευή σταθμούς διοδίων και τα έσοδα

Μέχρι τις 26 Ιουνίου 2020 εκτιμάται πως θα έχει λυθεί και το θέμα των υπό κατασκευή σταθμών διοδίων. Εκτός από τους δύο μετωπικούς σταθμούς που λειτούργησαν πρόσφατα σε Ωραιόκαστρο και Ασπροβάλτα, στις αρχές του έτους θα λειτουργήσει ο σταθμός στο Στρυμωνικό Σερρών. Παράλληλα βρίσκονται υπό κατασκευή δύο άλλοι μετωπικοί σε Σιάτιστα και Καβάλα. Υπό κατασκευή βρίσκονται και οκτώ από τους 43 πλευρικούς σταθμούς διοδίων στον οδικό άξονα, με τη διοίκηση της εταιρίας να έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών τον Ιούνιο του 2020.

Σημαντικά κονδύλια χρειάζονται και για την προώθηση των απαραίτητων εργασιών, ώστε να πιστοποιηθούν οι σήραγγες της Εγνατίας Οδού από την αρμόδια Διοικητική Αρχή Σηράγγων, αλλά και για τα έργα συντήρησης/αναβάθμισης στις γέφυρες του οδικού άξονα.

Μέχρι τον Ιούνιο εκτιμάται πως θα έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες.

Τέλος, από το 2010-2011 σέρνεται και η υπόθεση με τα ημιτελή έργα για την κατασκευή των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη. Έτσι, σήμερα σε ολόκληρη την Εγνατία Οδό των 670 χιλιομέτρων λειτουργεί μόνο ο ΣΕΑ Πλατάνου, ο οποίος είχε παραδοθεί το 2009.

Επτά επενδυτικά σχήματα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα τα εξής:
– ANAS International Enterprise S.p.A.
– FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
– ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
– SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
– VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.
– ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
– ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.

Επικίνδυνες λακκούβες και τις κακοτεχνίες

Έντονα και εύλογα είναι τα παράπονα των οδηγών, οι οποίοι χρησιμοποιούν την Εγνατία Οδό για τις μετακινήσεις τους, καταβάλλοντας μάλιστα και ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό στους σταθμούς διοδίων που «ξεφυτρώνουν» διαρκώς σε όλο το μήκος και το πλάτος της.
Στους νομούς Έβρου και Ροδόπης η κατάσταση του οδοστρώματος είναι από προβληματική έως άθλια, ιδιαίτερα στο τμήμα μετά τα διόδια της Μέστης και για αρκετά χιλιόμετρα.

Κι όλα αυτά, όταν τον Φεβρουάριο, από την Αλεξανδρούπολη, ο τότε πρόεδρος της Εγνατίας Οδού είχε εξαγγείλει την υλοποίηση ενός έργου αποκατάστασης και συντήρησης του οδοστρώματος, αξίας 60.000.000 ευρώ, σε διάφορες περιοχές, μεταξύ των οποίων και η Θράκη. Από τότε μέχρι σήμερα το μόνο που προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς είναι η εγκατάσταση επιπλέον σταθμών διοδίων.

Εν τω μεταξύ, η μη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου θεωρείται ένα από τα βασικότερα εμπόδια στην προσπάθεια παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες.

Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει, πέρα από την εκμετάλλευση των σταθμών διοδίων, και τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, καθώς, όπως αναφέρεται, σε τέτοιου είδους δρόμους ο ασφαλτοτάπητας πρέπει να αντικαθίσταται κάθε 15 χρόνια, δηλαδή τουλάχιστον δύο φορές στη διάρκεια των 35 ετών της παραχώρησης.

Από τότε που κατασκευάστηκε η Εγνατία Οδός και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ποτέ η λεγόμενη βαριά συντήρηση, ενώ στην περίπτωση Έβρου και Ροδόπης ούτε καν η «ελαφριά» τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το κόστος αυτό είναι στα 3,5-4 δισ. ευρώ για το σύνολο της παραχώρησης. Πάντως, στην παρούσα φάση, δεν προχωρά ούτε το έργο των 60.000.000 ευρώ, με αποτέλεσμα η κατάσταση να γίνεται κάθε μέρα και χειρότερη, ενώ εν όψει χειμώνα, οι φθορές στο οδόστρωμα, με μαθηματική ακρίβεια, θα αυξηθούν.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This