Ο Ηλίας Μόσιαλος «δείχνει» άνοιγμα των σχολείων στις 14 Σεπτεμβρίου

Must Read

Τις προτάσεις, αλλά και τις ανησυχίες του αναφορικά με το επερχόμενο άνοιγμα των σχολείων εξέφρασε με σχετική ανάρτησή του ο καθηγητής του LSE και σύμβουλος της κυβέρνησης για την πανδημία του κορωνοϊού, Ηλίας Μόσιαλος 

Στην εν λόγω εκτενή, αναμενόμενα, ανάρτηση, ο καθηγητής θεωρεί πως τα σχολεία πρέπει, φυσικά, να ανοίξουν, ωστόσο, προβαίνει σε ορισμένες ιδιαίτερα σημαντικές διευκρινίσεις, αναφορικά με τη χρήση των μασκών, αλλά και των επιπρόσθετων μέτρων που κρίνει ως απαραίτητα για τη μείωση της μετάδοσης του ιού.

Συγκεκριμένα ο Ηλίας Μόσιαλος αναφέρει:

«Είναι λογικό να γίνονται συζητήσεις για το άνοιγμα των σχολείων και να υπάρχουν εύλογες ανησυχίες. Όπως αναφέρω συχνά, η διαχείριση της πανδημίας είναι η διαχείριση του ρίσκου. Οπότε, και στην περίπτωση του ανοίγματος των σχολείων θα πρέπει να εξετάσουμε τον σχετικό κίνδυνο που προκύπτει.

Υπάρχουν όμως βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν: πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία; και εάν ναι πότε;

Πριν απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα, ας απαντήσουμε μια σειρά άλλων καίριων ερωτημάτων.

Ποιος είναι ο κίνδυνος για τα παιδιά αν ανοίξουν τα σχολεία;
Ποιος είναι ο κίνδυνος για τα παιδιά αν δεν ανοίξουν τα σχολεία;
Ποιος είναι ο κίνδυνος για γονείς και συγγενείς (παππούδες – γιαγιάδες) αν ανοίξουν τα σχολεία;
Με ποιες προϋποθέσεις πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;
Πότε ακριβώς πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;
Ας δούμε αναλυτικά τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα.

Αναφορικά με τις επιπτώσεις της μετάδοσης του κορωνοϊού: ο κίνδυνος είναι ελάχιστος για τα παιδιά κάτω των 10 ετών, και πολύ μικρός άνω των 10 ετών. Tα παιδιά, αν κολλήσουν τη νόσο, νοσούν με ήπια συμπτώματα ή είναι ασυμπτωματικά. Αυτό, διευκρινίζω, δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει κίνδυνος, ο κίνδυνος όμως είναι πολύ μικρότερος σε σχέση με τις άλλες ηλικιακές ομάδες.
Αναφορικά με τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις εάν δεν ανοίξουν τα σχολεία: ο κίνδυνος είναι μεγάλος. Ίσως ο κίνδυνος των επιπτώσεων της απώλειας της κοινωνικοποίησης με συνομηλίκους στις μικρές ηλικίες να είναι δυσανάλογα μεγάλος σε σχέση με τον κίνδυνο της απώλειας διδασκαλίας. Η δεύτερη μπορεί να αναπληρωθεί με άλλες μεθόδους διδασκαλίας που υπερβαίνουν την κλασική μεθοδολογία του ελληνικού σχολείου· μεθόδους που απαιτούν σοβαρό προγραμματισμό.
Χρειάζεται μια μεγάλη συζήτηση για το είδος του σχολείου που θέλουμε. Ειδικά εάν θέλουμε ένα σχολείο που η στοχοθεσία του να υπερβαίνει τα σημερινά αποτελέσματα, αυτά που προκύπτουν μετά από αποστήθιση και έλλειψη κριτικής προσέγγισης, με στοχοθεσία την προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα πανεπιστήμια.

Επιπτώσεις για γονείς και συγγενείς: Είναι υπαρκτός και πιο μεγάλος ο κίνδυνος αν οι μαθητές ανήκουν σε οικογένειες που ζουν μαζί με παππούδες και γιαγιάδες, σε μικρούς χώρους. Για αυτό και είναι, επιπλέον, σημαντικό να εξεταστεί η εξ´ αποστάσεως διδασκαλία, όχι ως εναλλακτικό σχέδιο ή plan B, αλλά ως παράλληλη εκπαιδευτική επιλογή για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα ή υποκείμενα νοσήματα στην οικογένεια.
Κάνω μια παρένθεση εδώ, για να υπογραμμίσω πως είναι πολύ σημαντικό να γίνει επικαιροποίηση των κριτηρίων για την κατάταξη όσων ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Λαμβάνω ο ίδιος πολλά μηνύματα από γονείς που ανησυχούν εάν ανήκουν σε αυτές τις ομάδες. Τα κριτήρια πρέπει να είναι αντικειμενικά και να βασίζονται στην επιστημονική τεκμηρίωση. Για επιτάχυνση της διαδικασίας μπορούμε να ανατρέξουμε στα παραδείγματα κριτηρίων που έχουν θεσπίσει άλλες αναπτυγμένες χώρες, όπως ο Καναδάς, η Ελβετία, η Αγγλία και η Γαλλία.

Πολύ πιο σημαντικά όμως όλων των σημείων που προανέφερα, είναι το ποιες είναι οι προϋποθέσεις και το πότε πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία.

Αρκούν οι μάσκες; Για τον συστηματικό έλεγχο της αντιμετώπισης της πανδημίας απαιτούνται και η εφαρμογή της συχνής υγιεινής των χεριών, η τήρηση των αποστάσεων και ο εξαερισμός με φρέσκο αέρα για να αποτραπεί η μείωση της αερογενούς μετάδοσης.

Αυτό σημαίνει μικρότερος αριθμός παιδιών ανά τάξη με βάση τις προδιαγραφές και τις συστάσεις άλλων αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Πως μπορεί όμως να γίνει αυτό αν δεν υπάρχουν επαρκείς χώροι;

Ίσως μπορεί όπου είναι αυτό δυνατόν να γίνει με χρήση άλλων υπαρχόντων χωρών: μετά από διάθεση χώρων σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, τους δήμους, τους αθλητικούς, κοινωνικούς και πολιτιστικούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα κάθε περιοχής: ας χρησιμοποιηθούν βιβλιοθήκες, χώροι ξενοδοχείων, πολιτιστικά κέντρα, αίθουσες συνεδριάσεων, δημοτικών συμβουλίων, αθλητικά κέντρα και γυμναστήρια, αίθουσες συλλόγων κοινωνικών φορέων

Αν δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί αυτό, τότε ίσως να πρέπει να εξεταστεί η εκ περιτροπής διδασκαλία, ή η αναδιοργάνωση των προγραμμάτων διδασκαλίας και του σχολικού προγράμματος, έτσι ώστε να επιτραπεί η διαμόρφωση ενός ασφαλέστερου σχολικού περιβάλλοντος.

Προφανώς, θα χρειαστεί και ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού, προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών και ανακλήσεις αποσπάσεων.

Είναι όμως σαφές ότι η ενίσχυση των υποδομών της δημόσιας παιδείας πρέπει να είναι προτεραιότητα κάθε ελληνικής κυβέρνησης. Οι υποδομές σε πολλά ελληνικά σχολεία είναι ανεπαρκείς και δεν έχουν καμία σχέση με τα πρότυπα των περισσότερων χωρών της δυτικής Ευρώπης.

Έχουμε επομένως μεγάλα κενά στην εκπαίδευση: απαρχαιωμένοι στόχοι και μέθοδοι διδασκαλίας και υποδομές. Και εάν συνεχίσουμε έτσι, τότε οι κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες (μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων) θα διευρύνονται.

Ας επιστρέψουμε στο θέμα του ανοίγματος των σχολείων.

Αν εφαρμοστούν περισσότερες παρεμβάσεις (μάσκες, φυσική απόσταση, συχνή υγιεινή χεριών, συχνός εξαερισμός) τότε θα μειωθεί και ο κίνδυνος μετάδοσης στα παιδιά, αλλά και στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς. Επίσης θα χρειαστούν συχνά δειγματοληπτικά τεστ για άμεση ιχνηλάτηση και άμεση λήψη μέτρων. Άρα θα χρειαστεί και αύξηση της επάρκειας και της διενέργειας τεστ.

Πότε πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;
– Όταν έχουν εξασφαλιστεί οι προϋποθέσεις ασφαλέστερης λειτουργίας.

– Όταν έχει ολοκληρωθεί η επιστροφή από τις διακοπές και έχουν περάσει τουλάχιστον 2 εβδομάδες.

Συμπερασματικά
Ο κίνδυνος για τα ίδια τα παιδιά από το άνοιγμα των σχολείων είναι πάρα πολύ μικρός.
Ο κίνδυνος για τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις είναι μεγαλύτερος από αυτόν που σχετίζεται με το άνοιγμα.
Ο κίνδυνος για γονείς και συγγενείς είναι υπαρκτός, αλλά μπορεί να μετριαστεί αν βελτιωθούν οι προϋποθέσεις ανοίγματος των σχολείων και εάν το άνοιγμα γίνει τη σωστή χρονική στιγμή.
Οι προϋποθέσεις για το άνοιγμα των σχολείων υπερβαίνουν τη χρήση της μάσκας, αλλά απαιτούν την τήρηση περισσότερων παρεμβάσεων (και φυσική απόσταση, και συχνή υγιεινή χεριών, και συχνός εξαερισμός των αιθουσών διδασκαλίας).
Όταν έχουν ολοκληρωθεί οι προϋποθέσεις λειτουργίας και τουλάχιστον 2 εβδομάδες μετά την επιστροφή των μαθητών από τις διακοπές, τα σχολεία μπορούν να ανοίξουν».

  • Δείτε την ανάρτηση του καθηγητή:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Χρήστος Μπουκώρος: Από τη Βουλή… στη σούβλα – Ο πρώην υφυπουργός «πνίγει τον καημό του» στο κοντοσούβλι!

Από τις αίθουσες της Βουλής και τα άρθρα του Συντάγματος, στα… καλοψημένα κομμάτια χοιρινού που γυρίζουν αργά στη σούβλα. Ο...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η νέα δικογραφία θα προκαλέσει πάταγο!

Μάχη με το χρόνο και τις… διαρροές δίνουν στην Κυβέρνηση, έτσι ώστε οι νέες αποκαλύψεις για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ...
SLIDER

Αυτά θα υποσχεθεί στην 89η ΔΕΘ ο Μητσοτάκης

Η αντίστροφη μέτρηση για τη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) βρίσκεται στην τελική της ευθεία, καθώς η 89η έκδοσή της...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Θανάσης Παφίλης: Επιτυχής επέμβαση καρδιάς – Ευχαριστίες σε γιατρούς και νοσηλευτές

Σε χειρουργική επέμβαση στην καρδιά υπεβλήθη πρόσφατα ο Θανάσης Παφίλης, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ. Ο...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η «Νίκη» προσφεύγει στο ΣτΕ για την ακύρωση του Προσωπικού Αριθμού – «Οι Έλληνες δεν θέλουν να καταντήσουν νούμερα»

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσφεύγει η «Νίκη», με αίτημα την ακύρωση του Προσωπικού Αριθμού, με το κόμμα να αναφέρει σε...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με τις δηλώσεις Λαγκάρντ για τις «ευεργετικές συνέπειες» της μετανάστευσης στην ΕΕ;

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ υπερασπίστηκε την κατάσταση που επικρατεί με τις ασταμάτητες ροές μεταναστών σε κράτη...
ΕΛΛΑΔΑ

Λαμία: Πέντε βλήματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου βρέθηκαν σε έργα φυσικού αερίου

Σκηνές έντονης κινητοποίησης εκτυλίχθηκαν το μεσημέρι της Τρίτης 26 Αυγούστου γύρω στη 1:30 στην περιοχή της Ροδίτσας στη Λαμία, όταν...
ΕΛΛΑΔΑ

Παγκόσμια Ημέρα Σκύλου: Ένας «κέρβερος» με μεγάλη καρδιά κλειδωμένος στην «αποστολή» του

Μεγάλωσα σε μια οικογένεια που αγαπούσε τα ζώα αλλά πίστευε ότι δεν έχουν θέση μέσα στο σπίτι. Θυμάμαι τον εαυτό...
ΕΛΛΑΔΑ

Υπό έλεγχο η φωτιά στην Παιανία – «Δυστυχώς κάηκε ένα πολύ όμορφο σημείο της περιοχής»

Χάρη στην άμεση, όσο και μεγάλη κινητοποίηση της Πυροσβεστικής, η φωτιά που ξέσπασε λίγο μετά τις 4 το μεσημέρι στην...

Διαβάζονται τώρα