Ισχυροί όμιλοι εκμεταλλεύονται την πανδημία και παζαρεύουν αλλαγές σε συμβάσεις παραχώρησης

Must Read

Σε ανατροπές πολλών συμβάσεων παραχώρησης οδηγεί η πανδημία, με την κυβέρνηση να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις ή να ετοιμάζεται να αρχίσει παζάρια με ισχυρούς ομίλους που έχουν αναλάβει την πολυετή διαχείριση αεροδρομίων, οδικών αξόνων, λιμένων κ.ά.

Μια πρώτη εξέλιξη είχαμε την εβδομάδα που πέρασε, καθώς την Τετάρτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον πρόεδρο της γερμανικής Fraport Στέφαν Σούλτε, τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport Greece Αλεξάντερ Τσίνελ και τον αντιπρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της τελευταίας Χρήστο Κοπελούζο. Μετά τη συνάντηση ανακοινώθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου πως «εκφράστηκε ικανοποίηση για την εξεύρεση αμοιβαία επωφελούς λύσης για τα εκκρεμή ζητήματα και καταγράφηκε κοινή κατανόηση για τη συνέχιση και τη διεύρυνση των σχετικών επενδύσεων».

Οπως φαίνεται, θα υπάρξουν αλλαγές στη σύμβαση παραχώρησης, ώστε να αποτυπωθεί η τεράστια πτώση εσόδων που είχε η Fraport Greece που διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Η πτώση των διεθνών αφίξεων στα 14 αεροδρόμια μετά τις απαγορεύσεις πτήσεων που αποφασίστηκαν εξαιτίας της πανδημίας έφτασε στο 71,2% στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου.

Η κατάρρευση εσόδων δεν περιορίστηκε μόνο στα περιφερειακά αεροδρόμια. Και η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», είδε τον αριθμό των επιβατών να συρρικνώνεται σημαντικά. Μέχρι σήμερα η διοίκηση της εταιρίας, στην οποία συμμετέχει το Δημόσιο με 55%, δεν έχει εγείρει θέμα αλλαγής της σύμβασης παραχώρησης ή κάποιας μορφής ενίσχυσης. Οι γνωρίζοντες υποστηρίζουν πως το θέμα κάποια στιγμή θα τεθεί στο τραπέζι.

«Παγωμένος» διαγωνισμός

Υπενθυμίζεται πως βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) για την πώληση του 30% της ΔΑΑ. Ο διαγωνισμός έχει προσωρινά παγώσει, αν και στο τελικό στάδιο έχουν περάσει εννέα ισχυροί διεθνείς επενδυτές. Οι τελευταίοι θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές, όταν υπάρξει σαφής εικόνα για το εύρος των επιπτώσεων που θα έχει η πανδημία στη ΔΑΑ.

Αιτήματα για αποζημίωση έχουν καταθέσει και οι εταιρίες διαχείρισης των οδικών αξόνων της χώρας, καθώς και της Αττικής Οδού, οι οποίες είχαν την κυκλοφορία να καταρρέει κατά την περίοδο της καραντίνας. Ειδικά για την Αττική Οδό η διοίκηση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχε υποστηρίξει πως τους τελευταίους μήνες υπάρχει σημαντική ανάκαμψη στην κυκλοφορία, μετά τη μεγάλη βουτιά του περασμένου Απριλίου λόγω της καραντίνας. Μάλιστα τον Αύγουστο η πτώση ήταν περίπου 6% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Ο επικεφαλής του ομίλου Αναστ. Καλλιτσάντσης προέβλεψε πως σε ετήσια βάση η μείωση της κυκλοφορίας δεν θα ξεπεράσει το 10%, αν η πανδημία «δεν φουντώσει». Οσο, όμως, αυξάνεται η πιθανότητα για την επιβολή νέων μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας τόσο αυξάνεται και το άγχος των παραχωρησιούχων πως θα υπάρξει νέα κατάρρευση στα έσοδά τους. Ηδη έχουν καταθέσει αιτήματα για αποζημιώσεις για τις ζημιές που υπέστησαν την περασμένη άνοιξη, χωρίς να έχει προχωρήσει η διαπραγμάτευση με το Δημόσιο.

Αλλά και οι Κινέζοι της Cosco, που ελέγχουν τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), έχουν ζητήσει αλλαγές στη σύμβαση παραχώρησης που έχουν υπογράψει. Για παράδειγμα, ζητούν να αποκτήσουν το πρόσθετο ποσοστό του ΟΛΠ, το 16%, τον επόμενο Αύγουστο, χωρίς να έχουν ολοκληρώσει το επενδυτικό πρόγραμμα που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης. Με βάση την τελευταία, μόνο αν είχαν ολοκληρώσει συγκεκριμένες επενδύσεις θα μπορούσαν να αποκτήσουν το 16% που έχει παραμείνει στο ΤΑΙΠΕΔ.

Η κινεζική πλευρά υποστηρίζει εδώ και πολύ καιρό πως οι επενδύσεις καθυστερούν με ευθύνη του Δημοσίου που δεν προχωρά τις σχετικές αδειοδοτήσεις ή έχουν εμπλακεί σε δικαστικές περιπέτειες (όπως η επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας). Εχουν, επιπλέον, ζητήσει να αλλάξει η σύμβαση, ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν στην κατασκευή τέταρτου εμπορευματικού προβλήτα στο λιμάνι του Πειραιά, με στόχο να κερδίσει ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο στην ευρωπαϊκή αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Μπορεί να μη συνδέεται άμεσα με την πανδημία, αλλά η κυβέρνηση βρίσκεται στο τελικό στάδιο διαπραγμάτευσης και για την αλλαγή της σύμβασης παραχώρησης των Μεταλλείων Κασσάνδρας στην εταιρία Ελληνικός Χρυσός που ελέγχεται από την καναδική Eldorado Gold. Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης είχε προαναγγείλει προ ημερών πως οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε τελικό στάδιο. Μάλιστα υπήρξε και διαρροή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για τις αλλαγές στη σύμβαση παραχώρησης που δεν ευχαρίστησε και πολύ τους Καναδούς, καθώς τους έφερε προ τετελεσμένων ενώ η διαπραγμάτευση συνεχίζεται.

Έχει ζητήσει μεγαλύτερες επενδύσεις

Από τις διαρροές προκύπτει πάντως πως η κυβέρνηση έχει ζητήσει να πραγματοποιηθούν μεγαλύτερες επενδύσεις από τον καναδικό όμιλο (αυτονόητο αν προχωρήσει η εκμετάλλευση των μεταλλείων), να γίνουν περισσότερες προσλήψεις (επίσης αυτονόητο) κ.ά. Με ενδιαφέρον αναμένονται οι αλλαγές στην αμαρτωλή σύμβαση παραχώρησης που είχε υπογράψει όπως όπως η κυβέρνηση Κ. Σημίτη στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας.

Εκτός από τις συγκεκριμένες συμβάσεις παραχώρησης, η πανδημία έχει κι άλλες παράπλευρες απώλειες. Για παράδειγμα, οδηγεί σε καθυστερήσεις άλλων συμβάσεων, όπως στη μαρίνα Αλίμου. Οι επόμενοι μήνες θα είναι ενδιαφέροντες, καθώς αρκετές από τις συγκεκριμένες συμβάσεις θα έρθουν στη Βουλή που θα πρέπει να εγκρίνει την αναμόρφωσή τους.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Οι επισκέπτες που αναστάτωσαν το Ψυχικό

Ένας ασυνήθιστος συνωστισμός υψηλών προσώπων παρατηρήθηκε νωρίς το μεσημέρι της Πέμπτης στο Νέο Ψυχικό. Αυτό διότι πολλοί κυβερνητικοί και επιχειρηματικοί...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Νέο βιβλίο ο Πατέλης, μαχαιριά στο Μαξίμου

Ο συγγραφικός του οίστρος είναι αστείρευτος
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Μάξιμος Χαρακόπουλος: Η παρέμβαση που τον οδήγησε στα ανώτατα αξιώματα…

Διαβάζουμε πως ο Μάξιμος Χαρακόπουλος προτείνεται από τον πρωθυπουργό για να πάρει την θέση του γραμματέα της κοινοβουλευτικής επιτροπής της...
SLIDER

Ανδρουλάκης στην ΔΕΘ: 13ος μισθός, κατάργηση ΦΠΑ στα βασικά αγαθά, νέο ΕΚΑΣ – Ζήτησε εκλογές

Ο Νίκος Ανδρουλάκης από το βήμα της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης παρουσίασε το προγραμματικό σχέδιο του ΠΑΣΟΚ. Ο πρόεδρος του...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης: «Κάτι αλλάζει τα Σάββατα»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σχολιάζει την έναρξη από το Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου, της 24ωρης κυκλοφορίας των Μέσω Μεταφοράς. Στο βίντεο που...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε τις εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ;

Στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, δόθηκε έμφαση σε φοροελαφρύνσεις αντί για επιδοματικά μέτρα και...
ΕΛΛΑΔΑ

Μαστροπός: Σοκάρουν τα στοιχεία για την δράση του 42χρονου – Βίος και Πολιτεία ο «κοντός»

Αποκαλύψεων συνέχεια για την εγκληματική δράση του 42χρονου μαστροπού. Ο ίδιος αρνείται τις κατηγορίες, ωστόσο, τα θύματά του καταταθέτουν τον...
ΕΛΛΑΔΑ

Χειροπέδες σε 5 Τούρκους στην Λέρο – Είχαν πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα

Οι Τούρκοι συρρέουν στα ελληνικά νησιά με την ειδική βίζα. Κάθε καρυδιάς καρύδι καταφτάνει από την γείτονα στο Αιγαίο, με...
ΕΛΛΑΔΑ

Αλιευτικό προσέκρουσε σε βραχώδη ακτή της Θεσσαλονίκης – Επιχείρηση του Λιμενικού για διάσωση 5 ατόμων

Συναγερμός το βράδυ του Σαββάτου στο Λιμενικό Σώμα για σοβαρό περιστατικό στην Θεσσαλονίκη. Αλιευτικό προσέκρουσε σε βραχώδη ακτή στον Θερμαϊκό...

Διαβάζονται τώρα