«Η γκαλερί της ψυχής» στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο «Δαφνί»

Η έκθεση με τίτλο «Δεύτερη ευκαιρία» και θεματικές «Μόνος - Μαζί» που φιλοξενείται στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής «Δαφνί»

Must Read

«Η ζωή σού δίνει πάντα μία δεύτερη ευκαιρία και λέγεται “αύριο”» λέει το γνωμικό. Στον χώρο της ψυχικής υγείας, η δεύτερη ευκαιρία έχει λυτρωτικό και απελευθερωτικό χαρακτήρα, με τους λήπτες των υπηρεσιών να προχωρούν στο επόμενο βήμα είτε μόνοι τους είτε «μαζί», σε μία προσπάθεια να απεγκλωβιστούν από τα στερεότυπα που οδηγούν στο κοινωνικό στίγμα.

  • Από την
    Ιωάννα Τσέφλιου

Φέτος, το Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής «Δαφνί» συμπληρώνει 100 χρόνια από την ίδρυσή του και φιλοξενεί ως και τις 3 Νοεμβρίου την εικαστική έκθεση με τίτλο «Δεύτερη ευκαιρία» και ειδικές θεματικές «Μόνος – Μαζί». Περισσότεροι από 90 εικαστικοί σε συνεργασία με λήπτες υπηρεσιών υγείας του ΨΝΑ παραθέτουν τα έργα τους στο Μποδοσάκειο κτίριο της δομής και περνούν το δικό τους μήνυμα, με σκοπό να αφυπνίσουν τον κόσμο, σε μια ιδέα και συντονισμό του Κωνσταντίνου Κανταρτζή, και οργάνωση και εποπτεία της Βασιλικής Γιαννούλη.

Η Λία Μπλιούμη

«Η δεύτερη ευκαιρία -όπως είναι το όνομα της έκθεσης- βασίζεται στο μότο που υπάρχει σε όλα τα κέντρα αποτοξίνωσης και απεξάρτησης. Οι νοσηλευόμενοι θέλουν μία δεύτερη ευκαιρία στη ζωή και αγωνίζονται για αυτό. Βάσει αυτού κάναμε το εν λόγω project, χωρίσαμε τη θεματική ενότητα σε “μόνος” και “μαζί”, γιατί η δεύτερη ευκαιρία συνιστά μια κατάσταση την οποία πρέπει να διεκδικήσεις μόνος, αλλά πρέπει να τη διεκδικήσουμε και μαζί» δηλώνει στην «Espresso» ο επιμελητής της έκθεσης και συνεχίζει: «Η ιδιαιτερότητα στην ενότητα “μαζί” είναι ότι πολλά έργα καλλιτεχνών “συνομιλούν” με έργα των ωφελούμενων. Στον αντίποδα, σε κάθε δωμάτιο στην πλευρά “μόνος” οι καλλιτέχνες διαπραγματεύονται βασικά στοιχεία που τους απασχολούν στη ζωή».

Ενα από τα μεγαλύτερα έργα της έκθεσης, που κοσμεί δύο μεγάλες αίθουσες στο τέλος του διαδρόμου, είναι τα «100 κουπιά», με τον κ. Κανταρτζή να κάνει λόγο για την ιδέα μέσα από την οποία «γεννήθηκαν».

«Τα εργαστήρια ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης ήθελαν να φτιάξουν κάτι με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 ετών από την ίδρυση του ΨΝΑ. Συζητώντας, λοιπόν, με τους εργοθεραπευτές, ακούστηκε η φράση “έχουμε τραβήξει τόσο κουπί όλα αυτά τα χρόνια”. Αμέσως του είπα “φτιάξτε 100 κουπιά από διάφορα υλικά και μετά ζωγραφίστε πάνω όλη αυτή την εμπειρία”» εξηγεί, ενώ στη συνέχεια αναφέρεται και στα δικά του έργα: «Το πρώτο λέγεται “τα θέλω, τα πρέπει και τα μπορώ”. Η εικόνα «Μη μου άπτου» είναι η εικόνα που δείχνει τη Μαρία τη Μαγδαληνή, που βλέπει πρώτη φορά τον Χριστό που έχει αναστηθεί κι εκείνος της απαγορεύει να την πιάσει. Είναι μία εικόνα μισοτελειωμένη. Τα κράνη κάτω δείχνουν τα πρέπει της ζωής μας, η καρδιά που λιώνει είναι τα θέλω και το μυαλό που λιώνει είναι τα μπορώ» σημειώνει ο καλλιτέχνης και συνεχίζει με το επόμενο έργο του, το οποίο είναι επηρεασμένο από τη δεύτερη ιδιότητά του, εκείνη του γιατρού: «Εδώ διαπραγματεύομαι τη μεταμόσχευση των οργάνων. Είναι αντίγραφα των τεσσάρων βασικών οργάνων που μεταμοσχεύονται περισσότερο, δηλαδή πνεύμονες, καρδιά, ήπαρ και νεφροί. Δίπλα είναι ο όρκος του Ιπποκράτη. Είναι η πεμπτουσία της δεύτερης ευκαιρίας και του οργάνου και του δότη και του λήπτη. Οταν μου είπαν για τη “δεύτερη ευκαιρία” ήταν ακριβώς αυτό που σκέφτηκα».

Ο Θοδωρής Θεοδωρίδης

To γράμμα του γιου

Λίγα μέτρα παραπέρα, σε ένα δωμάτιο αντικρίζει κανείς το έκθεμα του Θοδωρή Θεοδωρίδη. Πρόκειται για σειρά φωτογραφιών, που, σύμφωνα με τον ίδιο, σχετίζονται με ένα γράμμα από τον γιο προς την οικογένειά του. «Οι γονείς θέλουν το κάτι παραπάνω από τα παιδιά, εκείνα προσπαθούν και τελικά δέχονται την απόρριψη. Η δική μου δουλειά, λοιπόν, υποδεικνύει το πώς νιώθουν. Αρχικά ο νέος εξετάζει τα προβλήματα, προσπαθεί να καταλάβει τι γίνεται, γιατί δεν μπορεί να ικανοποιήσει τους γονείς του. Κάποιες στιγμές φτάνει στην εξαθλίωση και μετά προσπαθεί να κάνει το επόμενο βήμα, όμως η απόρριψη τον κρατάει καθηλωμένο. Σε επόμενο στάδιο, βλέπουμε ένα φως, μία πίστη. Στην τελευταία φωτογραφία ο νέος φαίνεται στο χείλος ενός μαρμάρου, όμως δεν γνωρίζουμε αν θα κάνει το δεύτερο βήμα προς τη ζωή -που είναι και το θέμα της έκθεσής μας- ή αν θα δώσει ένα τέλος στην επίγεια κατάσταση και η ψυχή του τελικά απελευθερωθεί και ζήσει όπως θέλει» αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Espresso», δίνοντας τη δική του εκδοχή για το νόημα της έκθεσης.

Στα μάτια της Λίας Μπλιούμη η δεύτερη ευκαιρία σχετίζεται με το κύτταρο και την ένωση. «Ο τίτλος του εκθέματός μου είναι “recensus”. Πρόκειται για την κυκλοφορία ομάδας ατόμων ή οργανισμών, που ζει σε μία συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή και σε μία συγκεκριμένη στιγμή έχει τη δυνατότητα της διασταύρωσης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα άτομα που συνιστούν το κύτταρο, με την οργανική ή χημική ένωση που έγιναν, διασταυρώθηκαν και δημιούργησαν μία κατάσταση, που ελπίζουμε ότι θα λειτουργήσει ως δεύτερη ευκαιρία, όπως το εννοήσει ο καθένας από εμάς» επισημαίνει χαρακτηριστικά, ενώ τέλος η εικαστικός Σοφία Παπαδοπούλου επιδιώκει να περάσει ένα ξεχωριστό μήνυμα μέσα από το δικό της έργο:

Η Σοφία Παπαδοπούλου

«Μέσα από τα social media βλέπουμε μία πραγματικότητα, την οποία θέλουν να επιβάλουν, η οποία όμως μπορεί να μην ταιριάζει σε εμάς και στη δική μας αλήθεια. Αρα το νόημα είναι να ψάξουμε εμείς μέσα μας ποια είναι η αλήθεια και να τη φανερώσουμε στην κοινωνία για την ατομική και συλλογική μας εικόνα».

Πηγή: Espresso

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Υπουργός αναπαράγει μαϊμού δημοσίευμα για ρωσικά bots προσβάλλοντας τη μνήμη των θυμάτων των Τεμπών

Η υπόθεση με τα υποτιθέμενα «ρωσικά bots» που, σύμφωνα με την κυβέρνηση, όπλισαν τον δημόσιο διάλογο πριν από τις μεγάλες...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Σιωπή για την αποκάλυψη Μπουκώρου ότι το Μαξίμου γνώριζε τις συνομιλίες για τον ΟΠΕΚΕΠΕ 16 μήνες νωρίτερα!

Δεν τόλμησαν να διαψεύσουν τον βουλευτή της ΝΔ Χρήστο Μπουκώρο, ο οποίος κατήγγειλε ότι 16 μήνες πριν δημοσιοποιηθεί η δικογραφία...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Τα carte postale της Πιερίας και ο Άκης

Η Πιερία φημίζεται για τις παραλίες της και για τα ονειρεμένα ηλιοβασιλέματά της. Αν βρεθείτε στο Κάστρο του Πλαταμώνα, θα...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Μπαλάκι» η ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας – Ο Χριστοδουλίδης «δείχνει» τον ΑΔΜΗΕ

Στον ΑΔΜΗΕ ρίχνει το βάρος για τις καθυστερήσεις στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου–Ελλάδας ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν μέσα στον Σεπτέμβριο, προανήγγειλε ο Γεραπετρίτης

Στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη αναμένεται η συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με την στρατηγική προσέγγιση Ελλάδος – Ισραήλ;

Τα τελευταία χρόνια οι σχέσεις Ελλάδος – Ισραήλ έχουν αναβαθμιστεί με αποτέλεσμα να υπάρχει εκτός από την γεωπολιτική ταύτιση σε...
ΕΛΛΑΔΑ

Από το παρελθόν του κομματοκρατικού διχασμού στο μέλλον των ενωμένων Ελλήνων

Οι Έλληνες αναγνωρίζουμε σήμερα ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μείζονα κρίση και ιστορικό αδιέξοδο. Σαφώς, απαρχή ήταν η διακυβέρνηση Κώστα...
ΕΛΛΑΔΑ

Μάχη για διασώστη του ΕΚΑΒ: Νοσηλεύεται στη ΜΕΘ μετά από τροχαίο – Έκκληση για αίμα

Την δική του μάχη για να κρατηθεί στην ζώη, δίνει ο διασώστης δικυκλιστής του ΕΚΑΒ Δημήτρης Μητρόπουλος που έπεσε θύμα...
ΕΛΛΑΔΑ

Βόλος: Ράγισαν και οι πέτρες στην κηδεία του 17χρονου Νίκου – Φίλοι του έκαναν πορεία με μηχανάκια

Στα λευκά ντύθηκε σήμερα ο Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής στον Βόλο, εκεί όπου τελέστηκε σε κλίμα οδύνης η κηδεία του...

Διαβάζονται τώρα