Το σοκαριστικό περιστατικό που συνέβη το πρωί της Κυριακής, με την πτώση ελικοπτέρου στον θαλάσσιο χώρο της Βουλιαγμένης, επαναφέρει στο επίκεντρο τη συζήτηση για την ασφάλεια των πεδίων απογείωσης και προσγείωσης σε τουριστικές περιοχές μεγάλης επισκεψιμότητας.
Ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και κυβερνήτης αεροπορικών πτήσεων, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, τονίζει τις χρόνιες επιφυλάξεις του για την καταλληλότητα της συγκεκριμένης μαρίνας ως σημείου απογείωσης, επισημαίνοντας τις λειτουργικές και χωροταξικές αδυναμίες που ενδέχεται να θέτουν σε κίνδυνο επιβάτες και πιλότους.
«Είναι αδειοδοτημένο, εντός προδιαγραφών, αλλά όχι συμβατό με την αεροπορική δεοντολογία και πρακτική. Είναι κοντά σε εμπόδια, είναι σε ένα πλατό 12 μέτρα ύψους, στο σημείο που αναπτύσσονται οι ισχυρότεροι άνεμοι εντός του όρμου της Βουλιαγμένης», αναφέρει αρχικά ο δήμαρχος, ο οποίος ήδη από το 2018 είχε προειδοποιήσει δημόσια για τις χωροταξικές και επιχειρησιακές αδυναμίες του συγκεκριμένου πεδίου:
«Είχαμε πιέσει να μετακινηθεί από κει και να παραμείνει στη θέση που είχε στην προηγούμενη διάταξη της μαρίνας, δηλαδή πριν την ανακατασκευή. Η παραίνεσή μας ήταν ξεκάθαρη – να επιλεγεί ένα πιο ασφαλές σημείο. Όμως οι υπεύθυνοι επέμεναν, επειδή ο χώρος ήταν διαθέσιμος και αχρησιμοποίητος».
Δεν είναι ελικοδρόμιο
Όπως προκύπτει από τη νομοθεσία που βρίσκεται σε ισχύ, τα πεδία απογείωσης καιπροσγείωσης ελικοπτέρων (ΖΑΠ) δεν απαιτούν αδειοδότηση, αλλά απλή γνωστοποίηση στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). Ως εκ τούτου, οι πτήσεις που εκτελούνται από τέτοια πεδία γίνονται με αποκλειστική ευθύνη του κυβερνήτη.
«Το συγκεκριμένο σημείο δεν είναι ελικοδρόμιο. Με βάση τη νεότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία, δεν απαιτείται πλέον υπόστεγο συντήρησης. Όμως είναι υποχρεωτικά τα εξής: διαγραμμίσεις, φωτισμός, ανεμούριο, σύστημα πυρασφάλειας και προσωπικό ασφαλείας κατά τη λειτουργία του», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντέλλος.
Παρά το γεγονός ότι στο συγκεκριμένο πεδίο δεν υπήρχε υποχρέωση για ανεμούριο, η παρουσία του θα μπορούσε να είχε προσφέρει κρίσιμη ένδειξη σχετικά με τις συνθήκες ανέμου, γεγονός που θα βοηθούσε και τον πιλότο κατά την απογείωση. «Δεν είχε υποχρέωση να διαθέτει ανεμούριο, αλλά αν υπήρχε, θα μπορούσε να βοηθήσει τον κυβερνήτη να αντιληφθεί με σαφήνεια τη φορά και την ένταση του ανέμου», επεσήμανε ο δήμαρχος, ενώ κλείνοντας σχολίασε και την πιθανότητα σφάλματος στον χειρισμό: «Έχω την αίσθηση ότι ο πιλότος υπερεκτίμησε τις δυνατότητές του. Έφυγε με τη μούρη και άφησε τον αέρα στην ουρά του».
Τα αίτια του ατυχήματος
Πλέον, οι Αρχές αναζητούν τα αίτια του ατυχήματος. Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα αεροπορικών ατυχημάτων, Παντελή Φραγκούλη, από τύχη δεν υπήρξαν θύματα.
«Δεν έγινε ο σωστός τρόπος ώστε να απογειωθεί το ελικόπτερο μέσα στον άνεμο και γι’ αυτό το ελικόπτερο δεν μπορούσε να στηριχτεί στον αέρα» σημείωσε ο κ. Φραγκούλης, ενώ επεσήμανε πως ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα ελέγξει το τι συμβαίνει, ακόμη και το ενδεχόμενο να έχει χαθεί ο ένας κινητήρας. Στην ερώτηση αν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ο εμπειρογνώμονας απάντησε πως στα αεροπορικά ατυχήματα «ο ανθρώπινος παράγοντας πάντα παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο γιατί δεν έχουν ληφθεί τα κατάλληλα μέτρα ή ότι δεν εκτιμήθηκε καλά η πτήση ή οι ενέργειες των χειριστών».
Επανέλαβε σε πως «πρέπει να είναι προσεκτικοί πάρα πολύ όλοι και να τηρούν όλους τους κανονισμούς», ενώ υπογράμμισε πως «από τύχη δεν είχαμε κάποιο πολύ σοβαρό αεροπορικό δυστύχημα γιατί είναι και κάποιοι τσιμεντένιοι όγκοι δίπλα στην προβλήτα και θα μπορούσε να πέσει το ελικόπτερο πάνω σ’ αυτούς με τραγικά αποτελέσματα».
Δείτε επίσης: