Η Ευρώπη παραμένει επικίνδυνα εξαρτημένη από την Κίνα για κρίσιμες πρώτες ύλες και τεχνολογίες, προειδοποιεί ο επικεφαλής της AMG Lithium, Στέφαν Σέρερ. Αν δεν αλλάξει άμεσα πορεία, «ίσως είναι προτιμότερο να κάνει αίτηση για να γίνει επαρχία της Κίνας», είπε χαρακτηριστικά, περιγράφοντας με δραματικούς τόνους την κατάσταση.
Ο Σέρερ ηγείται της πρώτης ευρωπαϊκής μονάδας παραγωγής υδροξειδίου λιθίου — βασικού συστατικού για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων. Όμως, όπως τονίζει, οι φθηνότερες κινεζικές πρώτες ύλες και εξαρτήματα πλημμυρίζουν την αγορά, αφήνοντας αδύναμους τους Ευρωπαίους κατασκευαστές να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις.
«Η Ευρώπη πρέπει να απεξαρτηθεί από την Κίνα. Αλλιώς, όλα είναι λόγια του αέρα», προειδοποίησε από το εργοστάσιό του στη Σαξονία.
Πίσω από στις υποσχέσεις της ΕΕ
Παρότι η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υποσχέθηκε την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής για να μειωθούν οι στρατηγικές εξαρτήσεις, η πραγματικότητα είναι πιο σκληρή: οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές (OEMs) βρίσκονται αντιμέτωποι με χαμηλού κόστους εισαγωγές από την Κίνα, από το χάλυβα μέχρι ολόκληρες μπαταρίες.
Ο Σέρερ υπογραμμίζει πως χωρίς προσωρινά προστατευτικά μέτρα, όπως δασμούς ή φορολογικά κίνητρα, η Ευρώπη δεν μπορεί να χτίσει μια ανταγωνιστική εφοδιαστική αλυσίδα. Ο ίδιος δεν ζητά κρατικές επιδοτήσεις, αλλά έξυπνες πολιτικές που να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα της αγοράς.
«Χρειαζόμαστε στρατηγικές επενδύσεις σε ευρωπαϊκά ορυχεία και διυλιστήρια τώρα – γιατί χρειάζονται 5 χρόνια για να στηθούν. Αν περιμένουμε τις αποφάσεις των Βρυξελλών, θα είναι αργά».
Καταιγίδα απειλών: ενέργεια, δασμοί, και φθηνά κινεζικά προϊόντα
Η παραγωγή της AMG Lithium έχει ήδη κοστίσει 150 εκατ. ευρώ και χρειάστηκε 5 χρόνια για να φτάσει στο σημερινό σημείο, με στόχο τις 20.000 τόνους ετησίως – αρκετούς για 500.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ωστόσο, πέρα από την κινεζική κυριαρχία, άλλο ένα αγκάθι είναι το υπερβολικά υψηλό ενεργειακό κόστος στη Γερμανία, 37% πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, το οποίο απειλεί και τη βαριά βιομηχανία χάλυβα. Η ThyssenKrupp προειδοποίησε ότι συνδυασμός δασμών, ενέργειας και κινεζικών εισαγωγών μπορεί να την εξαλείψει.
Κριτική στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο – και ζήλια για τις ΗΠΑ
Ο Σέρερ ασκεί δριμεία κριτική στον ευρωπαϊκό νόμο για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMA), λέγοντας πως δεν προσφέρει καμία υποχρέωση ή κίνητρο για εξόρυξη και παραγωγή εντός Ευρώπης. Αντιθέτως, οι ΗΠΑ με τον Νόμο Μείωσης του Πληθωρισμού (IRA) απαιτούν από τους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν τοπικά παραγόμενα υλικά, προσφέροντας φοροαπαλλαγές σε όσους συμμορφώνονται.
«Η ΕΕ έχει απλώς προθέσεις. Καμία υποχρέωση, κανένα αντικίνητρο αν αγοράζεις από Κίνα. Οπότε γιατί να σταματήσεις;», είπε.
Η Κίνα, που ξεκίνησε στρατηγικά από το 2005 με το πρόγραμμα «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος», έχει ήδη τον έλεγχο του 60% της παγκόσμιας διύλισης λιθίου και παραγωγής μπαταριών, δίνοντάς της σχεδόν μονοπωλιακή θέση.
Δείτε Επίσης:
ΞΕΧΑΣΕ Ο ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΣ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙ ΠΟΣΕΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΕΧΟΥΝ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΚΙΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΟΝΟΜΑΝΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΥΤΟΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΟΥΝ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΟΥΣ ΣΕ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥΣ. ΚΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ Ε.Ε.