Οι ΗΠΑ ξεκαθάρισαν ότι θα αντιδράσουν κατά όσων μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ-IMO) υποστηρίζουν την πρόταση πλαισίου μηδενικών εκπομπών που περιλαμβάνει ένα σύστημα τιμολόγησης εκπομπών άνθρακα στον διεθνή ναυτιλιακό τομέα.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται καθώς τα κράτη μέλη του εξειδικευμένου οργανισμού του ΟΗΕ που ρυθμίζει τις θαλάσσιες μεταφορές, έχουν προγραμματίσει να ψηφίσουν τον προσεχή Οκτώβριο για την υιοθέτηση του προτεινόμενου πλαισίου που αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία σε μηδενικές εκπομπές, έως το 2050.
Ο IMO έχει σήμερα συνολικά 176 κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, οι οποίες δεν συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις.
Τι περιλαμβάνει το σχέδιο μηδενικών εκπομπών
Το προτεινόμενο πλαίσιο μηδενικών εκπομπών θα απαιτεί από τα πλοία να συμμορφώνονται με ένα παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων που αποσκοπεί στη σταδιακή μείωση της ετήσιας έντασης των αερίων του θερμοκηπίου των καυσίμων πλοίων και τα μέτρα του θα καταστούν υποχρεωτικά για τα μεγάλα ωκεάνια πλοία άνω των 5.000 ολικής χωρητικότητας.
Ο ΙΜΟ δήλωσε ότι το πλαίσιο, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ το 2027 εάν εγκριθεί, θα είναι «το πρώτο στον κόσμο» που θα συνδυάζει υποχρεωτικά όρια εκπομπών και τιμολόγηση αερίων του θερμοκηπίου σε ολόκληρο τον βιομηχανικό τομέα.
Πρωτοστατεί κατά των μηδενικών εκπομπών η Κυβέρνηση Τραμπ
Σε δήλωσή της, η Κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ τόνισε ότι δεν θα υποστηρίξει καμία διεθνή συμφωνία που «βλάπτει τα συμφέροντα του αμερικανικού λαού», σημειώνοντας ότι το προτεινόμενο πλαίσιο θα ισοδυναμούσε με παγκόσμιο φόρο άνθρακα στους Αμερικανούς.
«Σύμφωνα με αυτό το πλαίσιο, τα πλοία θα πρέπει να πληρώνουν τέλη για τη μη επίτευξη ανέφικτων προτύπων καυσίμων και στόχων εκπομπών. Αυτά τα τέλη θα αυξήσουν το κόστος ενέργειας, μεταφορών και κρουαζιέρων αναψυχής», επισημαίνει η αμερικανική δήλωση.
Τα πρότυπα καυσίμων, ανέφερε η αμερικανική Κυβέρνηση, θα δώσουν «πλεονέκτημα στην Κίνα» απαιτώντας τη χρήση «ακριβών καυσίμων που δεν είναι ακόμη ευρέως διαθέσιμα», ενώ παράλληλα «θα αποκλείσουν τη χρήση τεχνολογιών στις οποίες πρωτοπορεί η αμερικανική βιομηχανία», όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και τα βιοκαύσιμα.
Οι ΗΠΑ δήλωσαν ακόμα ότι «δεν θα ανεχθούν» καμία ενέργεια που αυξάνει το κόστος για τους πολίτες τους, τους παρόχους ενέργειας ή τις ναυτιλιακές εταιρείες, υπαινισσόμενες πιθανά μέτρα κατά των χωρών που υποστηρίζουν το προτεινόμενο πλαίσιο.
«Τα μέλη του ΙΜΟ θα πρέπει να γνωρίζουν ότι θα αναζητήσουμε την υποστήριξή τους εναντίον αυτής της ενέργειας και δεν θα διστάσουμε να ανταποδώσουμε ή να διερευνήσουμε λύσεις για τους πολίτες μας σε περίπτωση που αυτή η προσπάθεια αποτύχει. Θα αγωνιστούμε σκληρά για να προστατεύσουμε τον αμερικανικό λαό και τα οικονομικά του συμφέροντα».
Η κοινή δήλωση εκδόθηκε από τον Υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, τον Υπουργό Εμπορίου Χάουαρντ Λάτνικ, τον Υπουργό Ενέργειας Κρις Ράιτ και τον Υπουργό Μεταφορών Σον Ντάφι.
Η ψηφοφορία του προσεχούς Οκτωβρίου θα απαιτήσει πλειοψηφία δύο τρίτων από τα 108 κράτη μέλη που είχαν προηγουμένως επικυρώσει τη βασική νομοθεσία που αποσκοπεί στη μείωση της ρύπανσης από τη ναυτιλία.
Ο ΙΜΟ καταφεύγει στην ψηφοφορία μόνο εάν δεν υπάρχει συμφωνία για έναν κανονισμό μεταξύ των κρατών μελών.
Ο Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε νωρίτερα φέτος εκτελεστικό διάταγμα για την αποχώρηση των Ηνωμένων Πολιτειών από τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα, η οποία έθεσε ως στόχο για τις χώρες να επιτύχουν μηδενικές καθαρές εκπομπές έως το 2050.
Πηγή: theepochtimes.com
Δείτε επίσης:
- Πώς οι Ρώσοι πούλησαν την Αλάσκα στους Αμερικανούς
- Τραμπ: Εκτός ΝΑΤΟ η Ουκρανία – Όλο το παρασκήνιο της διάσκεψης με τους Ευρωπαίους