Οι κλοπές αυτοκινήτων επιστρέφουν δυναμικά σε ολόκληρη την Ευρώπη, με τα στοιχεία να καταγράφουν μια ανησυχητική άνοδο που θυμίζει τις πιο «μαύρες» εποχές της προηγούμενης δεκαετίας. Μετά την πρόσκαιρη πτώση που είχε σημειωθεί κατά την περίοδο της πανδημίας, οι οργανωμένες συμμορίες επανέρχονται με ακόμη πιο επιθετικές μεθόδους, στοχεύοντας δημοφιλή εμπορικά μοντέλα αλλά και πολυτελή SUV, ενώ οι αριθμοί δείχνουν πως η απειλή δεν περιορίζεται σε λίγες χώρες, αλλά αφορά το σύνολο της ευρωπαϊκής ηπείρου.
Η Ευρώπη σε κλοιό κλοπών
Στη Γαλλία, η κατάσταση μοιάζει εκτός ελέγχου. Η χώρα καταγράφει 248 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους και καθημερινά χάνονται 451 αυτοκίνητα, δηλαδή σχεδόν 19 κάθε ώρα. Οι ειδικοί μιλούν για έναν συνδυασμό οργανωμένων συμμοριών που δρουν μεθοδικά και ευκαιριακών κλοπών που τροφοδοτούνται από την αδυναμία ελέγχου σε μεγάλες πόλεις και προάστια. Αυτό καθιστά τη Γαλλία την πιο επικίνδυνη χώρα για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Η Ιταλία ακολουθεί με 227 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους. Ο απόλυτος αριθμός κλοπών είναι εξίσου τρομακτικός: 369 κάθε μέρα, δηλαδή 15 την ώρα, γεγονός που την τοποθετεί δεύτερη στη λίστα μετά τη Γαλλία. Η έντονη δράση της μαφίας και των κυκλωμάτων παράνομης διακίνησης ανταλλακτικών αποτελεί βασικό παράγοντα για αυτή την εικόνα.
Η Σουηδία, αν και συχνά θεωρείται χώρα με υψηλά επίπεδα ασφάλειας, βρίσκεται στην τέταρτη θέση με 206 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους, δηλαδή περίπου 60 την ημέρα. Το Λουξεμβούργο συμπληρώνει την πρώτη πεντάδα με 162 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους, δείχνοντας πως το πρόβλημα δεν περιορίζεται σε μεγάλες ή τουριστικές χώρες, αλλά αφορά και μικρά κράτη με διαφορετικά κοινωνικά και οικονομικά προφίλ.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, η Ολλανδία καταγράφει 156 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους, το Ηνωμένο Βασίλειο 142 και το Βέλγιο 116. Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ελβετία και η Φινλανδία, δύο χώρες που παραδοσιακά συνδέονται με υψηλά επίπεδα οργάνωσης και ασφάλειας, βρίσκονται μαζί στην ένατη θέση με 108 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους – αριθμοί που δείχνουν πως δεν υπάρχει πραγματικά «ασφαλές καταφύγιο» απέναντι στο φαινόμενο.
Η Ελλάδα σε θέση-έκπληξη
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η θέση της Ελλάδας. Η χώρα καταγράφει 228 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους, δηλαδή μία κάθε τρεις ώρες, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη. Οι περισσότερες περιπτώσεις εντοπίζονται σε τουριστικές περιοχές και μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, όπου η κινητικότητα, οι μεγάλοι όγκοι αυτοκινήτων και η χαλαρή φύλαξη δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για δράση.
Η εικόνα αυτή έρχεται να υπενθυμίσει ότι το οργανωμένο έγκλημα γύρω από τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα δεν έχει εξαλειφθεί, απλώς είχε υποχωρήσει προσωρινά λόγω των περιορισμών της πανδημίας. Σήμερα, οι συμμορίες φαίνεται να έχουν επανέλθει με ακόμη πιο εξελιγμένες μεθόδους, εκμεταλλευόμενες κενά στην αστυνόμευση αλλά και την αυξημένη τουριστική κίνηση.
Το γερμανικό παράδειγμα
Στη Γερμανία, η εικόνα είναι αποκαλυπτική για το οικονομικό αποτύπωμα των κλοπών. Το 2023 κλάπηκαν 14.585 πλήρως ασφαλισμένα αυτοκίνητα, σχεδόν 20% περισσότερα από το προηγούμενο έτος. Οι ασφαλιστικές εταιρείες αναγκάστηκαν να καταβάλουν κατά μέσο όρο 21.400 ευρώ ανά κλοπή, με το συνολικό κόστος να ξεπερνά τα 310 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 6% μέσα σε έναν χρόνο.
Το Βερολίνο παραμένει η πρωτεύουσα των κλοπών, με 4.266 οχήματα να εξαφανίζονται το 2023, αριθμός αυξημένος κατά 46% σε σχέση με το 2022. Οι στόχοι είναι συγκεκριμένοι: SUV και premium μοντέλα που μπορούν να αποφέρουν μεγάλα κέρδη είτε μέσω μεταπώλησης είτε μέσω παράνομου εμπορίου ανταλλακτικών. Toyota, Land Rover και Jeep βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των πιο «δημοφιλών» επιλογών για τους κλέφτες.
Το ευρωπαϊκό τοπίο
Η ανάλυση της βρετανικής ασφαλιστικής εταιρείας Zego, η οποία δημοσιοποίησε τα στοιχεία, συγκλίνει με τα δεδομένα που καταγράφουν άλλοι οργανισμοί, όπως ο Γερμανικός Σύνδεσμος Ασφαλίσεων (GDV). Η γενική εικόνα είναι ξεκάθαρη: οι κλοπές αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξάνονται, οι ζημιές για τους πολίτες και τις ασφαλιστικές διογκώνονται, και η πίεση προς τις αρχές ασφαλείας εντείνεται.
Το γεγονός ότι χώρες με διαφορετικά επίπεδα οικονομικής ανάπτυξης, γεωγραφικές ιδιαιτερότητες ή κοινωνικές συνθήκες μοιράζονται το ίδιο πρόβλημα, δείχνει ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο τοπικό αλλά ευρωπαϊκό. Η διασυνοριακή δράση κυκλωμάτων, η εύκολη διάθεση κλεμμένων ανταλλακτικών στην αγορά και η αδυναμία συντονισμένης απάντησης δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα.
Δείτε επίσης:
Εδώ και 20 χρόνια είναι πρώτη σε βιασμούς στον πλανήτη!
Ασφαλής ήταν πριν ο Ολαφ Πάλμε ανοίξει τα σύνορα.
Ποιος σού είπε ότι την θεωρούν ασφαλή, τουλάχιστον η γνώσην έχοντες; Η χώρα αυτή έχει καταστραφεί από την λαθρομετανάστευση. Κάθε άλλο παρά ασφαλής είναι τώρα.