Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ μειώνει δραστικά τις παραγγελίες για την νέα κλάση φρεγατών κατευθυνόμενων πυραύλων Constellation, ένα πρόγραμμα που έχει ήδη «βαλτώσει» από σοβαρές καθυστερήσεις. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί απομάκρυνση από το πολεμικό πλοίο που ο Ντόναλντ Τραμπ είχε χαρακτηρίσει στο παρελθόν «το πιο όμορφο».
Ο Αμερικανός υπουργός Ναυτικού, Τζον Φέλαν, ανακοίνωσε ότι περιορίζει τις παραγγελίες από 6 φρεγάτες Constellation σε μόλις 2 και ακόμη κι αυτές θα τεθούν υπό περαιτέρω αξιολόγηση. Όπως εξήγησε, η απόφαση εντάσσεται σε μια νέα στρατηγική που στοχεύει στην ταχύτερη ενίσχυση του στόλου, με τους σχετικούς πόρους να κατευθύνονται σε μελλοντικές επιχειρησιακές ανάγκες.
From day one I made it clear: I won’t spend a dollar if it doesn’t strengthen readiness or our ability to win.
To keep that promise, we’re reshaping how we build and field the Fleet—working with industry to deliver warfighting advantage, beginning with a strategic shift away… pic.twitter.com/pbTpIPDfR8
— Secretary of the Navy John C. Phelan (@SECNAV) November 25, 2025
Τι συνεπάγεται
Η εξέλιξη για τις φρεγάτες αποτελεί πλήγμα για τη Fincantieri, με έδρα την Τεργέστη, της οποίας το ναυπηγείο στο Ουισκόνσιν είχε αναλάβει την κατασκευή. Παρ’ όλα αυτά, ο Φέλαν διαβεβαίωσε ότι η εταιρεία «θα συνεχίσει να συμμετέχει» στα μελλοντικά σχέδια του Ναυτικού. Μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περίπου 2,5 δισ. δολάρια.
«Η διατήρηση του εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού και της βιωσιμότητας του ναυπηγείου αποτελεί κρίσιμη προτεραιότητα» υπογράμμισε ο Φέλαν προσθέτοντας ότι ένας βασικός παράγοντας της απόφασης ήταν «η ανάγκη για ταχύτερη αύξηση του στόλου, ενόψει των απειλών του μέλλοντος».
Ο Τραμπ είχε προωθήσει μετ’ επιτάσεως το πρόγραμμα των Constellation στο τέλος της πρώτης θητείας του τονίζοντας τόσο τις δυνατότητες των πλοίων όσο και την σημασία των ναυπηγείων του Ουισκόνσιν, Πολιτείας-κλειδί στις εκλογές. Στην ομιλία του στο Ρεπουμπλικανικό Συνέδριο του 2024 στο Μιλγουόκι υπενθύμισε ότι είχε στηρίξει ενεργά την συγκεκριμένη σύμβαση δηλώνοντας: «Ήταν μια μεγάλη σύμβαση που την ήθελαν όλοι. Την έδωσα στο Ουισκόνσιν».
Τα προβλήματα
Το πρόγραμμα αντιμετωπίζει προβλήματα επί χρόνια. Τον Απρίλιο του 2024 το Ναυτικό αποκάλυψε ότι η πρώτη φρεγάτα, της οποίας η ναυπήγηση ξεκίνησε το 2022, θα καθυστερήσει κατά 3 χρόνια σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό, μεταθέτοντας την παράδοση πολύ πέρα από τον Απρίλιο του 2026. Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού θεωρήθηκε βασική αιτία των καθυστερήσεων.
Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία, η πρώτη φρεγάτα έχει ολοκληρωθεί μόλις κατά 12% ενώ η δεύτερη δεν έχει ακόμη ξεκινήσει να κατασκευάζεται. Το Ναυτικό διευκρίνισε ότι «η απόδοση του αναδόχου δεν αποτέλεσε λόγο για τον τερματισμό της σύμβασης για λόγους ευκολίας».
Από την πλευρά της, η Fincantieri επισημαίνει ότι παραμένει «αφοσιωμένος συνεργάτης» του Ναυτικού των ΗΠΑ και ότι και οι δύο πλευρές επιθυμούν να παραδώσουν νέες δυνατότητες το συντομότερο δυνατόν. Η εταιρεία τόνισε ότι προσβλέπει στην διοχέτευση έργων για αμφίβια σκάφη, ειδικών αποστολών και παγοθραυστικά στο δίκτυο των ναυπηγείων της, καθώς το Ναυτικό επαναπροσδιορίζει τον στόλο και επιδιώκει την ταχεία ανάπτυξη νέων μικρών πολεμικών πλοίων και μη επανδρωμένων πλατφορμών.
Το κόστος κάθε φρεγάτας εκτιμάται μεταξύ 1,1 και 1,2 δισ. δολαρίων, με το πρώτο πλοίο να ξεπερνά τα 1,3 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με έκθεση του Γραφείου Κυβερνητικής Λογοδοσίας (GAO) για το 2024, το Ναυτικό δεν εξασφάλισε ότι ο σχεδιασμός του πλοίου ήταν επαρκώς ώριμος προτού ανατεθεί το έργο στη Fincantieri, με αποτέλεσμα η κατασκευή να ξεκινήσει «προτού ο σχεδιασμός σταθεροποιηθεί πλήρως».
Δείτε επίσης:
- Αλήθειες και ψέματα για τις φρεγάτες Constellation
- Δένδιας: Τι θα αγοράσει η Ελλάδα – Ξανά στο προσκήνιο οι αμερικανικές φρεγάτες
- Γάλλος ναύαρχος: «Οι φρεγάτες μας είναι λιγότερο οπλισμένες από εκείνες που πουλήσαμε στην Ελλάδα»

