Εκπαίδευση για θύματα και θύτες

Παρά τις τραυματικές εμπειρίες τους από το δυσλειτουργικό εκπαιδευτικό σύστημα, δεν είναι λίγοι οι παιδαγωγοί που προσπαθούν να προσφέρουν στους μαθητές ό,τι καλύτερο διαθέτουν

Must Read

Από τους τυράννους δασκάλους και καθηγητές των προηγουμένων δεκαετιών φτάσαμε στους σατράπες μαθητές, χωρίς ούτε στιγμή να περάσουμε από τον σταθμό των αληθινών παιδαγωγών και εκπαιδευομένων.

Από τον αυταρχισμό, τις απάνθρωπες σωματικές τιμωρίες παιδιών από συμπλεγματικούς τάχα «λειτουργούς» της εκπαίδευσης περάσαμε στον δικαιωματισμό, την ατιμωρησία αποχαλινωμένων εφήβων, την ενθάρρυνση της αρνησιπατρίας και του μηδενισμού, την εξοικείωση με την ανωμαλία και την προβολή της παρακμής σαν «κανονικότητα».

Σαν να ξέχασαν οι πάντες το δελφικό παράγγελμα «μηδέν ἄγαν». Όλα βρίσκονται εκτός ισορροπίας εδώ και καιρό.

Το μαντείο των Δελφών

Το μαντείο των Δελφών υποδεχόταν τους επισκέπτες με μηνύματα νοητικής και ψυχικής προπαρασκευής για την επαφή με το θείο. Το μερικό όταν αποπειράται να προσεγγίσει το πεδίο του αμέριστου χρήζει προετοιμασίας – και γι’ αυτό ήταν απαραίτητη η κατανόηση και η βιωματική σχέση με το μηδέν ἄγαν, το οποίο αποδίδεται στον Χίλωνα τον Λακεδαιμόνιο (600-520 π.Χ.), τον Σπαρτιάτη νομοθέτη, ποιητή και φιλόσοφο που θεωρείτο ως ένας εκ των επτά σοφών της ελληνικής αρχαιότητας.

«Τίποτε σε υπερβολή» σημαίνει αυτό το ρητό – κι υπερβολή μπορεί να είναι το πάρα πολύ αλλά και το πάρα πολύ λίγο, το αμελητέο. Η ακολούθηση του μέτρου ήταν τρόπος ζωής, που μπορούσε να οδηγήσει στον προορισμό της τελειότητας, της ένωσης με το θείο. Η υπερβολή ήταν και παραμένει αντίπαλος και του Ελληνισμού και γενικότερα της ανθρωπότητας.

Ακριβώς σ’ αυτό το πεδίο της μεγάλης δοκιμασίας έχουν αποτύχει οι γενιές που απαρτίζουν τον διαρκώς απισχνούμενο ελληνικό, γηγενή πληθυσμό της πατρώας γης. Η υπερβολή έχει παγιδεύσει για τα καλά στους μασητήρες της το έθνος μας και το αλέθει έως κονιορτοποιήσεως και αφανισμού.

Πού πάσχει το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα

Εκεί ακριβώς πάσχει το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο είναι σταθερά προσανατολισμένο στην παραγωγή μαζών ψηφοφόρων, πειθήνιων υποτακτικών και ακολούθων του συρμού και προθύμων να συσχηματισθούν με τον αιώνα τούτο.

Η δημόσια «Παιδεία» (είναι απαραίτητα τα… σκωπτικά εισαγωγικά στη λέξη Παιδεία, όταν συνοδεύεται από τον επιθετικό προσδιορισμό «δημόσια») και παλαιότερα και στην εποχή της μετανεωτερικότητας αποτελεί μέρος του προβλήματος, όχι της λύσης των κοινωνικών προβλημάτων.

Δεν απαντά στους προβληματισμούς των προσώπων για τη νοηματοδότηση του βίου τους, δεν καλλιεργεί ήθος, δεν παράγει πολίτες. Απλώς ευθυγραμμίζει τα παιδιά, τους εφήβους και τους νέους με την μακρά γραμμή παραγωγής και αναπαραγωγής του κυρίαρχου αφηγήματος. Επίσης, η δημόσια «Παιδεία» παράγει περισσότερα αδιέξοδα και βία απ’ όση μπορεί να αφομοιώσει ένας άνθρωπος.

Στις δεκαετίες του ’50, ’60 και μέχρι και τα μέσα του ’70 οι περισσότεροι εκ των ασκούντων καθήκοντα εκπαιδευτού σε δημοτικά σχολεία και εξατάξια γυμνάσια προσπαθούσαν να υπεραναπληρώσουν την ταραχή, τις στερήσεις, την οδύνη, το πένθος και τα ανεκπλήρωτα όνειρα της ελληνικής κοινωνίας, όπως αυτή στιγματίστηκε από τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον πόλεμο του ’40 και τον Εμφύλιο.

Η απόπειρα επίτευξης «ρεβάνς» λόγω προσωπικών πικρών βιωμάτων σε βάρος ανήλικων ατόμων, και μάλιστα σε μια εξαρτησιακή σχέση όπως εκείνη μαθητή-δασκάλου, δεν προοιωνίζεται κάτι καλό.

Σάκοι του μποξ οι μαθητές

Ταυτόχρονα οι «παιδαγωγοί» ασκούσαν και μία μορφή πολιτικής κατήχησης – πάντοτε βοηθητικής για την εκπλήρωση των απαιτήσεων των «συμμάχων» μας. Ακόμα κι ο -σύμφυτος με τον άνθρωπο- πατριωτισμός είχε νατοϊκή επίγευση. Η παράδοση σερβιρόταν με τη μορφή του ανώδυνου φολκλόρ. Και –πάνω απ’ όλα- οι μαθητές ήταν σάκοι του μποξ.

Η κοινωνία ανεχόταν τη σωματική τιμωρία στα σχολεία. Αρκετοί εκ των διδασκόντων ήταν άξιοι παιδαγωγοί, αλλά ουκ ολίγοι αποδείχθηκαν μοχθηροί κακοποιητές που είχαν τον χάρακα σαν προέκταση του χεριού τους και χρησιμοποιούσαν τα χέρια τους περισσότερο για να δίνουν χαστούκια, παρά για να γράφουν στον μαυροπίνακα.

Έτσι έπλασαν την επόμενη γενιά, η οποία ήταν εκείνη των υποδοχέων των προσβολών και των χτυπημάτων με τον χάρακα. Η επόμενη γενιά δασκάλων στελεχώθηκε από ακροατές των υποκριτικών ρητορειών περί πατρίδος και θρησκείας από άτομα των οποίων ο τρόπος ζωής ουδόλως συμβάδιζε με τα λόγια τους.

Παρά τις τραυματικές εμπειρίες τους από το δυσλειτουργικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι λίγοι οι παιδαγωγοί που προσπαθούν να προσφέρουν στους μαθητές ό,τι καλύτερο διαθέτουν – και σε γνωστικό επίπεδο αλλά και σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση υγιούς και ενάρετου χαρακτήρα.

Οι υπόλοιποι απλώς μεριμνούν για να κάνουν τα στοιχειώδη. Να ανταποκριθούν σε όσα προβλέπει το πρόγραμμα. Κι αυτό, φυσικά, δεν αρκεί

Συνεχίζεται…

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

  1. Η συζήτηση δεν αφορά πλέον το πώς μια κακή παιδεία θα μπορούσε να γίνει καλύτερη αλλά το πώς θα διαχειριστούμε έναν ανοιχτό βόθρο που ρουφάει λεφτά με ελαχιστότατη απόδοση.
    Ηοmeschooling, ΤΝ, εξ αποστάσεως εκπαίδευση, κάποιο ανταποδοτικό τέλος, αξιολογήσεις ως κάποιες λύσεις ώστε να υπάρξει ένα στοιχειώδες επίπεδο, ασφάλεια, ομοιογένεια;
    Δυστυχώς θα πρέπει να πληρώσεις αν θες κάτι το αξιοπρεπές και χωρίς επικινδυνότητα. Το κακό με τη δημόσια παιδεία είναι η υποχρεωτικοτητά της, επομένως ας μη θεωρηθούν τα παραπάνω ως υπερβολικά.

  2. Κυριε Παναγιώτη κάτι για τον Καπιταλισμό μας πείτε; Γιατί αν το ΚΥΡΙΑΡΧΟ οικονομικο-κοινωνικο-πολιτικό σύστημα δε φέρει καμία ευθύνη και όλη την ευθύνη την φέρουν οι ¨ασυνείδητοι¨ εκπαιδευτικοί τότε στραβά αρμενίζει το κείμενό σας.
    Πόσα χρόνια εχετε να περάσετε έξω από σχολεία κ. Παναγιώτη μας;
    ΠΟΙΟΥΣ από την Ανώτατη Εκπαίδευση Καθηγητάδες είδατε ή ακούσατε να αρθρώσουν λόγο ενάντια στην εξουσία; ΠΟΙΟΥΣ από αυτούς έχετε παρακολουθήσει στις ανιαρές παραδόσεις τους, που διώχνουν ταους φοιτητές από τις αίθουσες;
    Ως φοιτητής, αν και άλλης κατεύθυνσης, είχα την τιμή και τη χαρά να βρεθώ σε παραδόσεις σπουδαίων φιλολόγων, όπως ο αλησμόνητος Κακριδής, και να νιώσω τη μαγεία της Γλώσσας μας… στη δική μου Σχολή είχα την τυχη να με διδάσκουν ¨μαθητές¨ του Χάιζενμπερκ και του Πάουλι και να με μυήσουν στα ¨μαγικά μυστικά¨ της Επιστήμης … ώστε να μπορουσα -αν δούλευα στην εκπαίδευση- να ανταπεξέλθω στις προκλήσεις αυτού του ¨επαγγέλματος¨ που δημιουργεί ανθρώπους με ήθος!
    Πείτε μου πόσοι από τους των ΑΕΙ εκπαιδευικούς ανταποκρίνονται σε αυτά που με τα παραπάνω υπονοώ; Πόσοι από αυτούς καθηλώνουν τους φοιτητες τους, ώστε ξια αυτοί να καθηλώσουν τους μελλοντικούς μαθητές τους;
    _ Και κάτι μπανάλ: ο ΚΟΥΛΗΣ ο μικρός- ο εκ του κακού ΠΑΣΟΚ εκπορευόμενος- γέμισα τα σχολεία με έξυπνους πίνακες -των 7.500 ευρό έκαστος- χωρία να ρωτήσει καν τους εκπαιδευτικούς αν είναι απαραίτητο αυτό το εργαλείο, χωρίς καν να εκπαιδεύσει τους εκπαδευτικούς στη χρήση του και πάνω από όλα χωρίς να μας πει πόσες ώρες δουλειάς προσθέτει στον κακοπληρωμένο δασκαλάκο αυτό το μάλλον χαζό εργαλείο. που όταν το έφερα η Διαμαντοπούλου η ΝΔ έσκιζε τα ιματιά της για τις τότε λέμε μίζες ….

  3. Σωστά τα αναφέρετε κ. Λιάκο, τα δημόσια σχολεία είναι γεμάτα με αμφιβόλων γνώσεων δήθεν εκπαιδευτικούς που ακολουθούν τυφλά τις οδηγίες της εκάστοτε πολιτικής φατρίας χωρίς σκέψη και κριτικό προβληματισμό για τα αποτελέσματα που θα επιφέρουν στα παιδιά και πραγματικοί ΔΑΣΚΑΛΟΙ είναι ελάχιστοι.

    • Άρα, όπως πάντα, η ευθύνη στο άτομο ΚΑΙ όχι στο Κοινωνικό Σύνολο, όπου Σύνολο = κυβερνώντες και κυβερνώμενοι, άρχοντες και αρχόμενοι, δάσκαλοι και γονείς ….
      Τόσο εύκολα κυρίε μου -όσο και ο κυρ Παναγιώτης- ξεχνάς ότι το Εκπαιδευτικό Σύστημα το στήνουν οι ΑΡΧΟΝΤΕΣ κατά το δοκούν, κατά πως τους βολεύει -δες τα Ιδιωτικά ¨ΑΕΙ¨ του ΚΟΥΛΗ- και ο κακοπληρωμένος εκπαιδευτικός, ο τριτοκοσμικός εκπαδευτικός -με τη βαλίτσα στο χέρι-, ο απαξιωμένος εκπαιδευτικός, ο -ΝΑΙ- ημιμαθής ΚΑΙ με δική του -αλλά κυρίως της Εξουσίας- ευθύνη ΟΣΟ και να προσπάθλσει ΔΕ μπορεί να αλλάξει τίποτα!
      ΥΓ: Ο ΚΟΥΛΗΣ μας θα μειώσει ακόμα περισσσότερο την ήδη ανύπαρκτη διδακτέα ύλη σε όλα τα επίπεδα -η πρόφαση έχει ήδη βρεθεί-, αλλά υαξάνει ττα ταξίδια των σχολείων -με την τσέη των γονέων βεβαίως βεβαίως- στο εξωτερικό, αυξάνει τις ημέρες που ΔΕΝ γίνονται μαθήματα για λόγους της πλάκας … ώστε να ευθυγραμιστεί με τον πάλαι ποτέ ΥΠΕΠΘ κ. Φίλη, που μας δήλωσε ότι ¨τους 100 άξιους που θέλουμε για να κυβερνηθεί η χώρα, θα τους βρούμε¨, οι υπόλοιποί ας μείνουν πλέμπα …
      Τόσο απλά!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Latest News

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Τζένη Μπότση: «Η σεξουαλικότητα χάνεται»

Για το πόσο της λείπει το θέατρο, αλλά και για την σεξουαλικότητα που... χάνεται μίλησε μεταξύ άλλων η Τζένη...

More Articles Like This