Δίκη «Norman Atlantic»: Καταπέλτης ο Εισαγγελέας για τους υπεύθυνους της ΑΝΕΚ

Must Read

Την ενοχή όλων των κατηγορουμένων πρότεινε σήμερα ο Εισαγγελέας της Έδρας στη δίκη για την φωτιά στο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Norman Atlantic» τα Χριστούγεννα του 2014 που στοίχισε τη ζωή σε 12 επιβάτες, ενώ μέχρι σήμερα αγνοούνται ακόμα 18 άνθρωποι.

  • Ρεπορτάζ: Βασίλης Τζήμτσος

Ο Εισαγγελέας πρότεινε ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά την καταδίκη των 11 κατηγορουμένων, μεταξύ των οποίων του διευθύνοντα συμβούλου και του προέδρου της ΑΝΕΚ και Ελλήνων μελών του πληρώματος που ήταν υπεύθυνοι για την έχμαση των οχημάτων στο γκαράζ του πλοίου, όπου και ξέσπασε η πυρκαγιά, οδηγώντας στον χαμό 30 ανθρώπων.

Πρόταση για ενοχή

Ο εισαγγελικός λειτουργός πρότεινε την ενοχή τους κατά το κατηγορητήριο για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και εμπρησμού από αμέλεια από τον οποίο προέκυψε κίνδυνος για ξένα πράγματα και ανθρώπους.

Ως προς τις ευθύνες των αρμοδίων της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΑΝΕΚ που είχε ναυλώσει το «Norman Atlantic» από την ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία για να εκτελεί δρομολόγια στις γραμμές Πάτρας-Ιταλίας, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον κατηγορούμενο Παύλο Φαντάκη, ο οποίος ήταν ο «σύνδεσμος» ανάμεσα στην ΑΝΕΚ και τον Ιταλό πλοίαρχο μέσα στο πλοίο. «Όλα γίνονταν με την καθοδήγηση του Φαντάκη» επεσήμανε.

Ως προς την έχμαση, ο Εισαγγελέας τόνισε πως δεν έγινε σωστή κατανομή των φορτηγών.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και ως προς την αιτία της πυρκαγιάς που ξέσπασε σε φορτηγό με ψάρια. Θα έπρεπε να λάβει ηλεκτρικό ρεύμα από τις πρίζες του πλοίου και όχι από τη μηχανή του καθώς απαγορεύεται. Όμως είχε αναμμένη τη μηχανή για να διαθέτει ηλεκτρισμό στο ψυγείο για τη συντήρηση του ευπαθούς φορτίου. Όπως είπε, υπήρχε πρόβλημα στις πρίζες του πλοίου με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εφοδιαστούν με ηλεκτρικό ρεύμα περισσότερα από 40 φορτηγά-ψυγεία.

«Είχε ενημερωθεί η ΑΝΕΚ ότι υπήρχε πρόβλημα. Από 40 βάλανε 47 φορτηγά με αποτέλεσμα επτά να έχουν αναμμένες τις μηχανές τους για τα προϊόντα τους. Δυο από αυτά είχαν ψάρια. Η σύνδεση των φορτηγών στις πρίζες έγινε από τον βοηθό ηλεκτρολόγου Σωτηρόπουλο (Σ.Σ. ένας από τους 11 κατηγορούμενους)».

Επίσης, περιέγραψε πως η έχμαση των φορτηγών έγινε σε μικρή απόσταση με αποτέλεσμα να μην μπορούν να περνούν οι οδηγοί των οχημάτων, ενώ η ΑΝΕΚ δεν είχε ενημερώσει ως όφειλε τον Ιταλό πλοίαρχο για τον αριθμό των φορτηγών που επιβιβάστηκαν στο πλοίο.

Έγιναν σφάλματα κατά τη διάρκεια φόρτωσης

Ο εισαγγελικός λειτουργός τόνισε μεταξύ άλλων: «Δεν είχε τα απαραίτητα πιστοποιητικά να κάνει αυτή την ενέργεια ο υπεύθυνος έχμασης. Προ του απόπλου όφειλε η ΑΝΕΚ να ενημερώσει για το φορτίο. Ο πλοίαρχος δεν ενημερώθηκε για το φορτίο που μετέφερε. Έγιναν σφάλματα κατά τη διάρκεια φόρτωσης. Τα φορτηγά ήταν το ένα δίπλα στο άλλο. Δεν μπορούσαν να βγουν οι οδηγοί. Μετέφεραν επικίνδυνο φορτίο με εύφλεκτα υλικά. Όλα αυτά μαζί με τα φορτηγά με αναμμένες τις μηχανές δημιουργούσαν άμεσο κίνδυνο πυρκαγιάς. Παρ’ όλα αυτά διενεργήθηκε η φόρτωση».

Ο εισαγγελέας περιγράφει ως προς τις ευθύνες που οδήγησαν στους 30 νεκρούς και αγνοούμενους:

«Δεν φαίνεται ότι είχε γίνει ουσιαστική εκπαίδευση όπως προέκυψε εν συνέχεια. Το πλοίο είχε σχεδίες και σωσίβια υπέρ αρκετά. Αν λειτουργούσαν τα περίπολα και οι υπηρεσίες φυλακών… Τίποτα δεν έγινε. Το ντρέτζερ (Σ.Σ. σύστημα μηχανικής κατάσβεσης πυρκαγιών) ενεργοποιήθηκε αντί για το κατάστρωμα 4, στο κατάστρωμα 3… Έγιναν συνεχείς εκρήξεις και άνοδος της θερμοκρασίας. Ο καπνός πήγε στο μηχανοστάσιο και στα υπόλοιπα μέρη του πλοίου. Οι μηχανικοί εγκατέλειψαν τη μηχανή και σημειώθηκε μπλακ άουτ. Δεν ενεργοποίησαν τις ηλεκτρογεννήτριες. Το χάος δείχνει την έλλειψη εκπαίδευσης. Οι επιβάτες από μόνοι τους άρχισαν να φεύγουν για να σωθούν. Δεν υπήρχε κάποιος να τους κατευθύνει. Αν και δεν είχε δοθεί εντολή εγκατάλειψης του πλοίου, κάποια μέλη του πληρώματος εισήχθησαν στη λέμβο και επιβάτες για να εγκαταλείψουν, με αποτέλεσμα κόσμος να εγκλωβίζεται και να πέφτει στη θάλασσα. Ένα χάος. 12 πέθαναν 10 από πνιγμό 2 στα γκαράζ. Τουλάχιστον 18 αγνοούμενοι στη θάλασσα».

Το κατηγορώ του Εισαγγελέα

Ως προς τις ευθύνες των κατηγορουμένων, ο Εισαγγελέας της Έδρας τόνισε: «Δεν υπέδειξαν τη δέουσα προσοχή που έπρεπε να δείξει ο κάθε ευσυνείδητος άνθρωπος με τη κοινή πείρα και λογική. Η θάλασσα δεν είναι παιχνίδι. Υπάρχει υποχρέωση προστασίας των επιβαινόντων. Θα μπορούσαν να το έχουν αποτρέψει. Όλοι είχαν τη σιγουριά ότι δεν έχει συμβεί κάτι παρόμοιο. Το έχουμε ξαναδεί να γίνονται όλα στο πόδι χωρίς έλεγχο φορτίου και ότι δεν θα γίνει ποτέ το συμβάν. Και όμως συνέβη και όχι γιατί δεν μπορούσε να αποτραπεί αλλά λόγω παραλείψεων και παρανόμων ενεργειών που προκάλεσαν την πυρκαγιά».

Ως προς τις ευθύνες του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της ΑΝΕΚ ανέφερε: «Οι δυο πρώτοι κατηγορούμενοι εκ της ιδιότητος ικανοτήτων και εμπειριών έπρεπε να έχουν δει το αποτέλεσμα και να το έχουν αποτρέψει».

Η διαδικασία συνεχίστηκε με τις αγορεύσεις των συνηγόρων συγγενών θυμάτων, αγνοουμένων και διασωθέντων επιβατών του «Norman Atlantic» που παρίστανται ως πολιτική αγωγή.

Η δικηγόρος Σιλίνα Παυλάκη ανέφερε πως οι συγγενείς των θυμάτων και διασωθέντες ζητούν Δικαιοσύνη, αναφέροντας μεταξύ άλλων πως ένα παιδί που έχασε τον πατέρα του, έκανε απόπειρα αυτοκτονίας.

Όπως είπε, η ΑΝΕΚ ήταν υπεύθυνη για την έχμαση και στοίβαση και για τα φορτηγά-ψυγεία που δεν τροφοδοτούνταν με ηλεκτρικό ρεύμα από τις πρίζες του πλοίου αλλά παράνομα από τις μηχανές τους. «Γνώριζαν ότι είναι παράνομο και τον κίνδυνο και έβαλαν το επιχειρηματικό τους συμφέρον πάνω από την ασφάλεια», υποστήριξε.

Ο συνήγορος πολιτικής αγωγής Σπύρος Βλάσσης επεσήμανε πως οι κατηγορούμενοι μένουν στο απυρόβλητο, καθώς η κατηγορία είναι σε βαθμό πλημμελήματος για ανθρωποκτονία από αμέλεια με ποινές μέχρι 3 έτη, παρά τους 30 θανάτους.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ηλεκτρονική αλληλογραφία της ιταλικής πλοιοκτήτριας εταιρείας με τη ναυλώτρια ΑΝΕΚ, στις 27 Δεκεμβρίου, μία ημέρα πριν το μοιραίο ταξίδι.

«Ο πλοιοκτήτης λέει πως απαγορεύεται και είναι επικίνδυνο να αφήνετε ανοικτές τις μηχανές με αποτέλεσμα η ΑΝΕΚ δυσάρεστα να εκπλαγεί….

Σήμερα αυτό που δικάζεται είναι η υπέρτατη αρχή του χρήματος και η υποχώρηση οποιασδήποτε άλλης αξίας. Δεν είμαστε να εισάγουμε πολιτικές απαιτήσεις, αλλά για να εκφράσουμε τους ανθρώπους που μας έστειλαν εδώ. Αυτοί οι άνθρωποι ξέρουν ότι οι κατηγορούμενοι είναι στο απυρόβλητο.

Αυτοί οι άνθρωποι έχουν τα προβλήματα τους, αλλά ακόμα και σε αυτή τη διαδικασία με τις συγκεκριμένες κατηγορίες, άλλη επιλογή και δυνατότητα, από το να προστρέξουν σε σας και να αναμένουν τη δική σας απόφαση, δεν έχουν. Οι άνθρωποι αυτοί που χάσανε τους δικούς τους που έχουν προβλήματα με τα παιδιά τους, προσβλέπουν σε σας και στην απόφαση σας.

Δεν θέλουμε ούτε να λειτουργήσετε παραδειγματικά, ούτε με το περί κοινού περί δικαίου αίσθημα. Θέλουμε να αποφασίσετε και με τις ποινές με βάση αυτό που πραγματικά έχει συμβεί και την ένταση της εγκληματικής συμπεριφοράς και της έλλειψης κάθε υπευθυνότητας με την τήρηση της ασφάλειας που οδήγησε σε απώλεια των ανθρώπων. Αυτός που έγραψε στα παλιά του τα παπούτσια την ασφάλεια για το κέρδος», κατέληξε ο κ. Βλάσσης.

Η δίκη θα συνεχιστεί με τις αγορεύσεις των συνηγόρων υπεράσπισης των κατηγορουμένων.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This