Πολιτισμός και ήθος: Οι ευθύνες δεν αφορούν μόνο τους καλλιτέχνες ατομικά, αλλά βαρύνουν κυρίως τους θεσμούς

Υπάρχει σαφής και διακριτή διαφορά μεταξύ υποκρισίας και υποκριτικής τέχνης.

Must Read

Στο νοτιοανατολικότερo άκρο της Μεσογείου, σε μια μικρή αλλά πανέμορφη φλούδα γης, συντελέστηκε το θαύμα! Ελλάδα: το λίκνο του δυτικού πολιτισμού.

Του πολιτισμού που γέννησε τη δραματική τέχνη, που γαλούχησε και ανέδειξε σπουδαίους ποιητές, αρχιτέκτονες, γλύπτες, μουσικούς, εικαστικούς δημιουργούς με πανανθρώπινη απήχηση. Δύο νομπελίστες ποιητές, ο Γιώργος Σεφέρης και ο Οδυσσέας Ελύτης, άπλωσαν τον ελληνικό πολιτισμό στα πέρατα της οικουμένης.

Κι έρχεται σήμερα η σοκαριστική, σκοτεινή και ζοφερή αντίθεση, που φέρνει ο ορυμαγδός των ανατριχιαστικών καταγγελιών εναντίον προβεβλημένων ανθρώπων του θεάτρου για βίαιες, κακοποιητικές, παράνομες, ακόμα και κακουργηματικές πράξεις!

Αναγνωρίζοντας πάντα το τεκμήριο αθωότητας, δεν παύει να αποτελεί ύψιστο κοινωνικοπολιτικό, πολιτισμικό και πρωτίστως ηθικό ζήτημα ότι ο μέχρι πρότινος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της χώρας αντιμετωπίζει ποινικές διώξεις για βιασμό και παιδεραστία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ηθοποιός σημαίνει «ποιώ ήθος», ο πολιτισμός οφείλει να έχει ως κύρια αποστολή του την ψυχαγωγία, την αγωγή της ψυχής προς το φως των ανθρωπιστικών αξιών. Ο καλλιτέχνης, αδιαμφισβήτητα, συγκαταλέγεται στους πνευματικούς ανθρώπους, στη διανόηση της γενιάς, της εποχής, της χώρας του. Ασκεί ύψιστο κοινωνικό λειτούργημα και επιβάλλεται να αποτελεί ηθικό πρότυπο για τους θιασώτες της τέχνης του.

Όταν μάλιστα γίνεται και δάσκαλος των καλών τεχνών, επιτελεί διπλό λειτούργημα με διπλή ευθύνη. Οπως κάθε παιδαγωγός, επομένως, απαιτείται να τηρεί έναν ηθικό κώδικα, μια δεοντολογία που υπηρετεί την έντιμη σχέση διδασκόντων – διδασκομένων, τον αλληλοσεβασμό, την εξύψωση της νεανικής ψυχής προς το αγαθό. Γιατί ένας 17χρονος μαθητής λυκείου χρήζει ανθρωπιστικής παιδαγωγικής αντιμετώπισης και δεν ισχύει το ίδιο για ένα 18χρονο ή 20χρονο σπουδαστή δραματικής σχολής;

Υποστηρίζεται ότι ο ηθοποιός πρέπει να «βασανιστεί» για να διεισδύσει στις σκοτεινές όψεις, στα αρνητικά συναισθήματα ενός ρόλου που καλείται να υποδυθεί, με σκοπό την ψυχική κάθαρση των θεατών. Δεν υπάρχει καμιά μαρτυρία ότι οι αρχαίοι Ελληνες υποκριτές δέχονταν κάποια κακοποιητική «μύηση» για να υποκριθούν τους «υβριστές» πατροκτόνους της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ούτε αυτή είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται σε φημισμένες δραματικές σχολές όλου του κόσμου. Άλλωστε ένας άνθρωπος που έχει υποστεί κακοποιητική και απαξιωτική συμπεριφορά με ποια αξιοπρέπεια θα ποιήσει ήθος;

Παρεμπιπτόντως, υπάρχει σαφής και διακριτή διαφορά μεταξύ υποκρισίας και υποκριτικής τέχνης. Τη διδάσκονται οι μαθητές της γ’ γυμνασίου, που μελετούν την «Ελένη» του Ευριπίδη, και της β’ λυκείου στη διδασκαλία της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή. Με απλά λόγια, ο πρώτος υποκριτής αποκρίθηκε στους πιστούς του Διονύσου που έψαλλαν τον διθύραμβο κι έτσι πλάι στο «μέλος» (τη μουσική δηλαδή) προστέθηκαν ο λόγος και ο διάλογος, και γεννήθηκε η τραγωδία. Δεν μπορεί να μην το γνωρίζει αυτό η υπουργός Πολιτισμού, αφού σπούδασε Κλασική Φιλολογία και Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Εν πάση περιπτώσει, το μείζον ζήτημα είναι πλέον η διαφύλαξη του ήθους στην άσκηση των καλών τεχνών. Οι ευθύνες δεν αφορούν μόνο τους καλλιτέχνες ατομικά, αλλά βαρύνουν κυρίως τους θεσμούς και τα πρόσωπα που καλούνται να τους υπηρετήσουν. Οι θεράποντες αυτοί των τεχνών οφείλουν να εκπονήσουν, να ισχυροποιήσουν και να ελέγχουν το δεοντολογικό πλαίσιο λειτουργίας των εκφράσεων του πολιτισμού.

Και για να μην παρεξηγηθούμε: Σε καμία περίπτωση δεν υπαινισσόμαστε κάποιου είδους λογοκρισία, αλλά αναφερόμαστε στην προστασία των δικαιωμάτων καλλιτεχνών και κοινού, και στο κοινό αίτημα για ηθική ποιότητα. Ειδικότερα, οι διδάσκοντες της δραματικής -και κάθε άλλης, φυσικά- τέχνης δεν πρέπει να προκρίνονται με βάση μόνο το ταλέντο και τη φήμη τους, αλλά κυρίως με κριτήριο την παιδαγωγική και ηθική τους επάρκεια, καθώς διαπλάθουν ευαίσθητες νεανικές ψυχές.

Παρακολουθούμε όλοι με αγωνία αυτό το «θέατρο» που έχει στηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα ΜΜΕ και προσεχώς στις δικαστικές αίθουσες. Ας ελπίσουμε στο τέλος να επιτευχθεί το «δι’ ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν», σύμφωνα με τον αριστοτελικό ορισμό για τον ηθικό στόχο της τραγωδίας.

* Δικηγόρος, α’ επιλαχούσα βουλευτής Ν.Δ. Α’ Πειραιώς και Νήσων

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Δημήτρης Παπαστεργίου: Ο υπουργός μπήκε στη κουζίνα – «Σούλα ψάξε για πτήση νωρίτερα»

Μία φωτογραφία που αποδεικνύει ότι ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτρης Παπαστεργίου μπορεί στο πεδίο δράσης του να φέρνει εις...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Καταπέλτης η κοινή γνώμη στη δημοσκόπηση του Newsbreak – Ποιον θεωρεί υπεύθυνο για το φιάσκο στα ΕΛΤΑ

Η οργή των πολιτών για τα λουκέτα στο καταστήματα των ΕΛΤΑ αποτυπώνεται ξεκάθαρα στη νέα δημοσκόπηση του newsbreak.gr, η οποία...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Σφάζονται στη Νέα Αριστερά – Χαρίτσης εναντίον Σακελλαρίδη

Σε ανοιχτή εσωκομματική σύγκρουση μοιάζει να βρίσκεται η Νέα Αριστερά. Η Κεντρική Επιτροπή αποφάσισε χθες με 80–58 υπέρ διεξαγωγής προγραμματικού...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ζωή Κωνσταντοπούλου: Παρουσίασε πολιτικό πρόγραμμα με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης

Με το σύνθημα «Ο άνθρωπος μπροστά», η Ζωή Κωνσταντοπούλου παρουσίασε απόψε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων το πρόγραμμα της Πλεύσης...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΟΠΕΚΕΠΕ: Προς άρση ασυλίας Τσιάρα και Σκρέκα αν βρίσκονται στη νέα δικογραφία

Η αναμενόμενη νέα δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, που θα φτάσει στη Βουλή, έχει ανάψει φωτιές...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε την παρέμβαση του Αντώνη Σαμαρά;

Πρώτο θέμα στην πολιτική επικαιρότητα είναι η παρέμβαση του Αντώνη Σαμαρά μέσω συνέντευξής στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1. Η σφοδρή επίθεση...
ΕΛΛΑΔΑ

Λευκάδα: Φόβοι για υπερχείλιση του ρέματος Δημοσάρι – Άγρυπνοι οι κάτοικοι

Με κομμένη την ανάσα πέρασαν τη νύχτα οι κάτοικοι στην περιοχή Μπολέικα του Νυδριού Λευκάδας, καθώς η έντονη βροχόπτωση των...
ΕΛΛΑΔΑ

Κυψέλη: «Γάζωσαν» καφενείο – Έξι κάλυκες και ένας τραυματίας εξαφανισμένος!

Αναστάτωση προκάλεσαν πυροβολισμοί στο κέντρο της Κυψέλης το βράδυ της Δευτέρας 10 Νοεμβρίου, όταν άγνωστοι άνοιξαν πυρ έξω από καφενείο στη...
ΕΛΛΑΔΑ

Χανιά: Καρχαρίας «βγήκε βόλτα» στην παραλία του Σταυρού!

Απίστευτο περιστατικό σημειώθηκε το απόγευμα της Κυριακής 9 Νοεμβρίου στην παραλία του Σταυρού στα Χανιά, όταν ένα καρχαριοειδές ξεβράστηκε στα...

Διαβάζονται τώρα