Στο στόχαστρο πανευρωπαϊκής έρευνας 20 Έλληνες influencers!

Να δώσουν εξηγήσεις για την εμπορική τους δραστηριότητα θα κληθούν 20 Έλληνες influencers, οι οποίοι έχουν βρεθεί στο στόχαστρο πανευρωπαϊκής έρευνας για παραβάσεις. Πασίγνωστα ονόματα έχουν θησαυρίσει μέσω του λογαριασμού τους στα social media, πείθοντας τους ακόλουθους τους να αγοράσουν τα προϊόντα που διαφημίζουν, χωρίς να γνωστοποιούν ότι στην ουσία έχουν πληρωθεί για να τα προωθούν!

Ο έλεγχος, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, πραγματοποιήθηκε από τις 27 Οκτωβρίου 2023 έως και 30 Νοεμβρίου 2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης. Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Δικτύου συνεργασίας των αρμόδιων εθνικών αρχών των κρατών μελών για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας (Consumer Protection Cooperation Network).

Σύμφωνα με το ΑΠΕ, οι έλεγχοι αφορούν συνολικά σε 576 «influencers» από όλη την Ευρώπη ενώ οι 20 εξ αυτών προέρχονται από τη χώρα μας. Το αμέσως προσεχές διάστημα θα λάβουν επιστολή από το υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερώνονται επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.

Ειδικότερα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες «influencers» από το υπουργείο Ανάπτυξης:

– επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

– υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια και

– προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Τα αποτελέσματα των ελέγχων στους Έλληνες «influencers»

Από τον έλεγχο στους Έλληνες «influencers», διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).

Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).

Έρευνα για παραβάσεις

Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.

Οι έρευνες στην Ευρώπη

-Από το 97% των ελεγχόμενων «influencers» των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.

-To 78% των «influencers» ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.

-Σε ποσοστό 30% οι «influencers» δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.

-Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)» στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration (συνεργασία)» (16%), «partnership» (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).

-Το 40% των «influencers» διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.

-Το 34% των «influencers» παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη «read more (διαβάστε περισσότερα)» ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.

-Το 40% των «influencers» προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.

Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 «influencers» που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 «influencers» προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.

Οι «influencers» και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο ΓΑΠ θέλει να γίνει… εφευρέτης

Εξέφρασε έναν μύχιο πόθο
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο Άδωνις δεν έχει δει μεγαλύτερο «παπατζή» από τον Τσίπρα

Στην προαναγγελία της παρουσίασης του νέου βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα, ο Άδωνις Γεωργιάδης κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα. Ανεβάζει την...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Φραπές« και «Χασάπης» ετοιμάζουν προβοκάτσια κατά Ανδρουλάκη!

Συνεχείς διαβουλεύσεις με τους  δικηγόρους τους είχαν τις προηγούμενες μέρες ο  «Φραπές» (Ξυλούρης) και ο «Χασάπης» (Στρατάκης), που καταθέτουν σήμερα...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αλέκος Φλαμπουράρης: Ο επικήδειος του Αλέξη Τσίπρα

Οδύνη και συγκίνηση στην πολιτική κηδεία του Αλέκου Φλαμπουράρη στο Πάρκο Ελευεθερίας. Το μεσημέρι της Πέμπτης συγγενείς και φίλοι αποχαιρετούν τον...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αλέκος Φλαμπουράρης: Σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης η πολιτική κηδεία στο Πάρκο Ελευθερίας

Πλήθος βουλευτών και στελεχών της Αριστεράς, αλλά και πολλοί άλλοι, δίνουν το «παρών» στην πολιτική κηδεία του Αλέκου Φλαμπουράρη, που...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Ωφέλησε την Ελλάδα η επίσκεψη Ζελένσκι;

Δεκτός με κάθε επισημότητα έγινε ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντιμίρ Ζελένσκι από την πολιτειακή και πολιτική ηγεσία της Ελλάδας, υπογράφοντας μάλιστα...
ΕΛΛΑΔΑ

«Μαζί για το Παιδί»: Δωρεάν διαδικτυακά σεμινάρια για γονείς

Το Συμβουλευτικό Κέντρο του Μαζί για το Παιδί διοργανώνει δωρεάν διαδικτυακά ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια για γονείς.  «Αδελφική Σχέση», Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου...
ΕΛΛΑΔΑ

Υπόγειο πάρκινγκ 500 θέσεων ανοίγει στην Πλατεία Κοτζιά – Ανάσα για την Αθήνα

Την καθημερινότητα των οδηγών αναμένεται να αλλάξει το νέο δημοτικό πάρκινγκ που ανοίγει στην «καρδιά» της Αθήνας, καθώς πέρα από...
ΕΛΛΑΔΑ

Ελεύθερη η Δήμητρα Ματσούκα – Αναβλήθηκε η δίκη

Ελεύθερη αφέθηκε η Δήμητρα Ματσούκα το μεσημέρι της Πέμπτης, καθώς η δίκη στο Αυτόφωρο αναβλήθηκε για τις 2 Δεκεμβρίου. Νωρίτερα...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης