ΣΕΑ για εγκαίνια Μετρό Θεσσαλονίκης: «Τόπος αρχαιολογικού εγκλήματος» ο σταθμός Βενιζέλου – Η σκληρή απάντηση στη Μενδώνη

«Κανένας πανηγυρισμός δεν αρμόζει στην Υπουργό Πολιτισμού για έναν αρχαιολογικό χώρο που θα μπορούσε να στέκει αυθεντικός, αντί να έχει αντικατασταθεί από την αναπαράσταση του εαυτού του...»

Την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη πανηγυρίζει για την «ιστορική» παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης στους πολίτες της συμπρωτεύουσας, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων επιμένει να κάνει λόγο για… ιστορικό «έγκλημα», αναφερόμενος στο ζήτημα της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, εκεί όπου σήμερα, Παρασκευή 29/11, στήθηκε η φιέστα.

Συγκεκριμένα, με σημερινή ανακοίνωσή του, ο ΣΕΑ απαντά, ουσιαστικά, στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία δηλώνει «δικαιωμένη» για τις αποφάσεις της, με ένα ιδιαίτερα αιχμηρό σχόλιο, χαρακτηρίζοντας τον συγκεκριμένο σταθμό «τόπο αρχαιολογικού εγκλήματος» για την ιστορία της Θεσσαλονίκης και υποστηρίζοντας πως αποτελεί «θλιβερή υπενθύμιση της άρνησης του ελληνικού κράτους να εμπιστευτεί τις δυνατότητες του τεχνικού κόσμου της χώρας προς όφελος “φασόν” λύσεων που κόστισαν υπέρογκα ποσά».

Στην ίδια ανακοίνωση, ο ΣΕΑ αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι οι πρακτικές που εφαρμόστηκαν στον σταθμό Βενιζέλου, οι οποίες «βρίσκονται στον αντίποδα των διεθνών αρχών προστασίας των μνημείων», αφαίρεσαν από το μνημείο την αυθεντικότητά του, μη αναγνωρίζοντας κανένα λόγο πανηγυρισμού από την πλευρά του Υπουργείου Πολιτισμού.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει ως ακολούθως:

«Σε ποιο βωμό θυσιάστηκαν οι αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου στο Μετρό της Θεσσαλονίκης;

Αύριο, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που διασχίζει το ιστορικό κέντρο πόλης. Είμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμίσουμε, ειδικά για τον Σταθμό Βενιζέλου, τα εξής:

Ο σταθμός Βενιζέλου θα είναι για πάντα ένας τόπος αρχαιολογικού εγκλήματος για την ιστορία της Θεσσαλονίκης.

Θα αποτελεί για πάντα θλιβερή υπενθύμιση της κατηγορηματικής άρνησης του ελληνικού κράτους να εμπιστευτεί τις δυνατότητες του τεχνικού κόσμου της χώρας, προς όφελος “φασόν” λύσεων που κόστισαν υπέρογκα σε χρόνο και χρήμα. Θα θυμίζει πάντα ότι οι βυζαντινές αρχαιότητες της Θεσσαλονίκης δεν αξιώθηκαν των λύσεων που έχουν εφαρμοστεί σε άλλα μετρό όπως αυτό της Σόφιας, της Κωνσταντινούπολης, της Ιταλίας, ακόμη και της Αθήνας. Θα αποτελεί, τέλος, μνημείο της κακοδιαχείρισης και της σπατάλης πόρων του δημοσίου, υπενθυμίζοντας στο διηνεκές τι σημαίνει εργαλειακή χρήση των αρχαιοτήτων προς όφελος αλλότριων σκοπών, και ιδίως του κέρδους.

Συγκεκριμένα:

-Το τελευταίο διάστημα το Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο Μεταφορών και η Αττικό Μετρό έχουν επιδοθεί σε ένα κρεσέντο δήθεν «αναγνώρισης» της σημασίας του βυζαντινού παρελθόντος της Θεσσαλονίκης. Μόνο ως αήθης αντιπερισπασμός και προσβολή της νοημοσύνης μας μπορεί να χαρακτηριστεί η στάση αυτή, όταν οι ίδιες πολιτικές ηγεσίες δεν εκτίμησαν και δεν σεβάστηκαν το αληθινά μοναδικό βυζαντινό εύρημα της εποχής της “συμβασιλεύουσας” Θεσσαλονίκης. Αρνήθηκαν να το αντιμετωπίσουν ως ακίνητο μνημείο και αφαίρεσαν οριστικά την αυθεντικότητά του. Θυμίζουμε ότι από το 2012, όταν αποκαλύφθηκε ο μοναδικός αρχαιολογικός χώρος, τόσο η ηγεσία του ΥΠΠΟ όσο και η ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών απέκρυψαν ακόμη και την ύπαρξή του, ενώ είχαν εκδώσει απόφαση για να αποσπάσουν το βυζαντινό σταυροδρόμι και να το μεταφέρουν προς έκθεση στο στρατόπεδο Παύλου Μελά! Η σημασία του αρχαιολογικού χώρου του σταθμού Βενιζέλου έγινε γνωστή διεθνώς αποκλειστικά χάρη στον αγώνα που ξεκίνησε τότε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και στήριξε ενεργά ο Δήμος Θεσσαλονίκης με την παρουσία του αείμνηστου Γιάννη Μπουτάρη.

-Τίποτε από όσα ειπώθηκαν ως “επιχειρήματα” για την καταστροφική απόσπαση των αρχαιοτήτων δεν ίσχυσε τελικά, ούτε ως προς τον χρόνο παράδοσης, ούτε ως προς το κόστος του έργου. Το έργο δεν ολοκληρώθηκε ούτε τον Απρίλιο 2023, ούτε στο τέλος του 2023, όπως διαβεβαίωναν η Αττικό Μετρό και η ηγεσία του ΥΠΠΟ τους πολίτες της Θεσσαλονίκης ότι θα συνέβαινε μετά την απόσπαση των αρχαιοτήτων. Η Αττικό Μετρό ισχυριζόταν εγγράφως στο ΣτΕ το 2020 ότι η τεχνική λύση της κατά χώραν διατήρησης των αρχαιοτήτων θα κόστιζε 90 εκ ευρώ, ποσό που τότε ισχυριζόταν ότι ήταν απαγορευτικό για το έργο. Η ίδια Αττικό Μετρό συναίνεσε τώρα σε αποζημιώσεις 93 εκ. ευρώ στον Ανάδοχο σε δύο μόλις μήνες (Οκτώβριο και Νοέμβριο 2024). Θυμίζουμε επίσης την κινδυνολογία ότι, αν το έργο δεν ολοκληρωνόταν έως 31/12/2023, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα απαιτούσε να επιστραφούν τα κονδύλια των ΕΣΠΑ, κινδυνολογία που βολικά “ξέχασαν” οι εμπνευστές της, τώρα που ολόκληρο το έργο από 1/1/2024 πληρώνεται αποκλειστικά από εθνικούς πόρους.

-Αντιθέτως, συνέβη αυτό για το οποίο εξαρχής είχαμε προειδοποιήσει: αντί να παραδοθούν οι 12 από τους 13 σταθμούς εγκαίρως στο επιβατικό κοινό, όλοι οι σταθμοί καθυστέρησαν και τελικά το κόστος του έργου ξεπέρασε κάθε λογική, αφού ήδη από το 2019 η τύχη των 12 ήδη κατασκευασμένων σταθμών συνδέθηκε με την αναστροφή της προόδου στον σταθμό Βενιζέλου. Χάθηκε έτσι μια μεγάλη ευκαιρία για την πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποία ταλαιπωρήθηκε για πολύ περισσότερα χρόνια, όχι βέβαια λόγω των αρχαιοτήτων, αλλά λόγω της πολιτικής απόφασης αλλαγής σχεδιασμού στο σύνολο του έργου, και όχι σε έναν σταθμό, όπως παρουσιάστηκε.

-Οι συνάδελφοι και οι συναδέλφισσές μας έκαναν ό,τι μπορούσαν, εντός του καταστροφικού σχεδιασμού της απόσπασης-επανατοποθέτησης ενός τόσο σημαντικού αρχαιολογικού χώρου, για να μην καταστραφεί μαζί με την αυθεντικότητα και η επιστημονική αξία των μνημείων, που δεν θα επέστρεφαν καν στην αρχική τους θέση αν δεν είχε γίνει όλος αυτός ο μακρόχρονος αγώνας για τη σωτηρία τους. Κανένας πανηγυρισμός δεν αρμόζει στην Υπουργό Πολιτισμού για έναν αρχαιολογικό χώρο που θα μπορούσε να στέκει αυθεντικός, αντί να έχει αντικατασταθεί από την αναπαράσταση του εαυτού του. Πρόκειται για μια χείριστη πρακτική που βρίσκεται στον αντίποδα των διεθνών αρχών προστασίας των μνημείων και βρίσκει αντίθετη – εκτός θλιβερών εξαιρέσεων – την επιστημονική κοινότητα στο σύνολό της.»

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

  1. Έλεος ποια με τις απεριόριστες εξουσίες των αρχαιολόγων με τις εμμονές τους. Επειδή έζησαν οι αρχαίοι δεν πρέπει να ζήσουμε εμείς; Είναι επικίνδυνοι και στον κόσμο τους .

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Με το δικό του βιβλίο απαντάει ο Στρατούλης στον Τσίπρα…

Ο υπουργός του Αλέξη Τσίπρα, Δημήτρης Στρατούλης, αντέδρασε στα όσα έγραψε ο πρώην πρωθυπουργός στην «Ιθάκη». Και επέλεξε να απαντήσει...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Έξαλλος ο Δουδωνής με την σύμπλευση Σπαρτιατών – ΝΔ

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ εξεμάνη δικαίως
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Ανάγωγη σταμάτα»: «Σκοτώθηκαν» Γεωργιάδης-Κωνσταντοπούλου στη Βουλή για τον Διαμαντή

«Σκοτωμός» στη Βουλή ανάμεσα στον Άδωνι Γεωργιάδη και τη Ζωή Κωνσταντοπούλου, για την παραίτηση από την Πλεύση Ελευθερίας του Διαμαντή Καραναστάση....
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Μπηχτή» από τις Εκδόσεις Ψυχογιός για βιβλίο Τσίπρα – Με 1,5 εκατ. Χάρι Πότερ ρίχνεις και κυβέρνηση!

Με χιούμορ, φαντασία και… λίγη δόση ειρωνίας απάντησαν οι Εκδόσεις Ψυχογιός στον θόρυβο που προκλήθηκε γύρω από τις πωλήσεις του...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οριστικό τέλος στην «τεχνική λύση» μετά τα αίσχη του ΟΠΕΚΕΠΕ

Με τη νέα ΚΥΑ για την «Κατανομή βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου ΚΑΠ 2023-2027», η...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα;

Κορυφαίο θέμα στην τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα είναι το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, ειδικά οι αναφορές του πρώην πρωθυπουργού σε πολιτικά...
ΕΛΛΑΔΑ

Κλειστά την Πέμπτη όλα τα σχολεία στον Δήμο Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας

Ο Δήμος Ξηρομέρου προχώρησε σε προληπτική απόφαση λόγω της κακοκαιρίας Adel. Που προκάλεσε προβλήματα και στο Αγρίνιο, καθώς πλημμύρες και...
ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία Adel: Δύσκολη νύχτα στην Κέρκυρα – Στα όρια της υπερχείλισης το ποτάμι

Η κακοκαιρία Adel που πλήττει την Κέρκυρα από νωρίς το απόγευμα της Τετάρτης, συνεχίζεται με έντονες βροχοπτώσεις και ισχυρούς ανέμους....
ΕΛΛΑΔΑ

Μπλόκα σε Νίκαια Λάρισας και Ε-65 στήνουν οι αγρότες την Κυριακή

Απόφαση για μπλόκα πήραν οι αγρότες Λάρισας, Μαγνησίας και Καρδίτσας. Και προθερμαίνουν τα τρακτέρ τους για να κλείσουν δρόμους, καθώς...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης