Τέχνη, εξύψωση και βλασφήμια

Must Read

Η τέχνη υλοποιεί επεισόδια εξύψωσης. Κάθε φορά η φαντασία του καλλιτέχνη, ερεθισμένη από κάποιο νόημα που την αγγίζει, το δραματοποιεί, δηλαδή δίνει πρωτότυπη και αυτοτελή μορφή στη ζωή του, το απογειώνει και εκφράζει με ολοκληρωμένο τρόπο αυτή την απογείωση μέσα στην υλική πραγματικότητα.

Ο τρόπος λοιπόν είναι μία γήινη διαμεσολάβηση. Αλλά ο διαμεσολαβητής μάς στέλνει στο υπεργήινο, στο ιδανικό, στο υψηλό. Τότε προκαλείται η επαφή του έργου τέχνης – επομένως και του δημιουργού του – με εμάς, τους αποδέκτες του.

Στον ζωγράφο όλη αυτή η διεργασία έχει ως κύριο φορέα της το βλέμμα της ψυχής του και των ματιών του, ως τελικό εκτελεστή της το χέρι του και ως πεδίο έκφρασης την ύλη του πίνακα. Σε αυτήν αποτυπώνεται η ουσία του έργου.

Παίρνω παραδειγματικά τον ένα από τους πίνακες της Εθνικής Πινακοθήκης που αφαιρέθηκαν -όντως με ιερή αγανάκτηση- από τον κ. Παπαδόπουλο: εκείνον όπου η κλασσική –στη δομή της– εικόνα της Παναγίας που έχει στην αγκαλιά της το μικρό παιδί της, τον Χριστό, αποεξιδανικεύεται, με κύρια σημεία του εκφυλιστικού κλίματος της όλης παρέμβασης τα εξής δύο: 1. Η καταστροφή της μεταφυσικής γαλήνης και της θεϊκής συγκίνησης στο πρόσωπο της Παναγίας απολυτοποιείται με την παρουσίασή της ως καπνίστριας επί το έργον. 2. Το νόημα της μελλοντικής του Ανάστασης εκ νεκρών στη μορφή του μικρού Χριστού ματαιώνεται με επιθετικό και αποκρουστικό τρόπο, καθώς ακριβώς αυτή η μορφή έχει αντικατασταθεί από μία νεκροκεφαλή.

Τί εντοπίζουμε ως θεατές και αποδέκτες του έργου;

Πρώτο. Η ιερότητα του διπλού νοήματος της γαλήνης και της συγκίνησης της Μητέρας του Χριστού προσβάλλεται, διαστρέφεται, εκχυδαΐζεται. Το νόημά της, αντί να βρεί νέους οπτικούς δρόμους, που θα ανοίξουν βαθύτερα τη δύναμή του να μας εξυψώνει, βιά-ζεται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Όχι απλώς δεν συνεχίζει να απογειώνεται αλλά υπο-γειώνεται μέσα στον εκφυλισμό του.

Η Θεοτόκος εμφανίζεται ως εφιαλτική καπνίστρια. Η ουσία της υβρίζεται. Το επεισόδιο της βλεμματικής επαφής μας με τη Μητέρα του Θεανθρώπου βλασφημείται και, ως εκ τούτου, παύει να είναι έργο τέχνης. Μετατρέπεται σε έργο βιασμού της ιερότητας της Παναγίας. Είναι πια εκείνο, το οποίο ασκεί βία στην ψυχή μας και στο σώμα μας. Εξ ορισμού πλέον, το τοπίο του πίνακα, πολεμώντας την ίδια την ορμή της εξύψωσης, δεν ανήκει στο πεδίο της τέχνης.

Δεύτερο. Στο ίδιο έργο, το μεταφυσικό νόημα της ύπαρξης του υιού της Θεοτόκου και της Ανάστασής του εκ νεκρών σε κάθε κλασσική εικόνα της Παναγίας με τον μικρό Χριστό στην αγκαλιά της, συγκεκριμενοποιείται από το ύφος του θεϊκού παιδιού μέσα στην υλική του αποτύπωση. Όταν το πρόσωπο του Ιησού αντικαθίσταται από την όψη της νεκροκεφαλής, γίνεται προφανής η βλασφήμιση του εν λόγω νοήματος και προτείνεται με τρόπο ειδεχθή και βίαιο η κατάργηση του μεταφυσικού τόπου του.

Επομένως, το πρόσωπο της εξύψωσης, με το οποίο προαναγγέλλεται το αναστάσιμο νόημα, ακυρώνεται διαστροφικά. Ο πίνακας που βλέπουμε εκπέμπει βία και απέχθεια για τον χωροχρόνο τόσο της Ανάστασης όσο και της σύνδεσής μας με αυτήν. Όμως αυτός ο χωροχρόνος, από τη φύση του, είναι ο κόσμος της εξύψωσης. Αποδομώντας τον –και μάλιστα φρικιαστικά– το τοπίο του πίνακα τίθεται εξ ορισμού εκτός του Είναι της τέχνης.

Έχουμε λοιπόν ενώπιόν μας ένα έργο βλάφημης υφής, του οποίου επιπλέον ο τόπος και τα δρώμενα ασκούν βία σε ό,τι μέσα μας λαχταρά την υπαρξιακή άνοδο. Αναπόφευκτα, η βαθμοί της ενδεχόμενης αντίδρασης σε μία τέτοια βία θα είναι κινήσεις νόμιμης άμυνας.

Το κρίσιμο ερώτημα είναι το εξής: Για ποιο λόγο ο νόμος επιτρέπει τη βλάσφημη βία –όπως στην πρώτη περίπτωση– και απαγορεύει, αυτοκαταργούμενος, την άμυνα απέναντι στην ίδια ακριβώς βία – όπως στη δεύτερη περίπτωση;

  • Παναγιώτης Ο. Δόικος, Αναπληρωτής καθηγητής της Φιλοσοφίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

  1. Αριστουργηματικό! Ασυνήθιστα ποιοτικό και ουσιαστικό.Πολυ θα ήθελα να αναγνωσθεί στη Βουλή.Συγχαρητήρια!

  2. Συνάντησε την …. Εθνική Πινακοθήκη της χώρας μας: “Η τέχνη του να έχεις δίκιο”συναντά “την τέχνη που δεν έχει όρια “! Ο “σκοτεινός “Σοπενάουερ στο “σκοτεινό “και το… αλλόκοτο της Εθνικής Πινακοθήκης…

  3. Κύριε καθηγητά το άρθρο σας δίχως υπερβολή ανθολογιον! Επιπλέον θα ήθελα να μου λύσετε μια απορία: Από πού απορρέει το γνωστό,χιλιοειπωμενο,στο δημόσιο διάλογο περίπου ως το αλάθητο του Πάπα!ότι “η τέχνη δεν έχει όρια”; Υπάρχει κάτι που είναι πάνω και υπεράνω του Αριστοτελείου “μέτρου ‘; Τότε είτε θηρίο!είναι είτε Θεός!

  4. Ο πλέον επιτυχής, ακριβής και ουσιαστικός τίτλος για το προκυψαν ζήτημα:”Τέχνη, εξύψωση και βλασφήμια.”Τα λέει όλα κ.Δοικε…Αρκει μόνον ο τίτλος! Εύγε!!!!

  5. Εδώ δεν συζητάμε για την προστασία της τέχνης από τη λογοκρισία, αλλά για την αποδοχή της διαστροφής από την Πολιτεία. Η οποία Πολιτεία έχει ευθύνη να ορίζει τι είναι τέχνη και τι δεν είναι τέχνη. Αυτό που είδαμε στην Εθνική Πινακοθήκη δεν είναι τέχνη – είναι ποινικό αδίκημα.

  6. Για τον Πλάτωνα πίσω από κάθε έργο που θεωρούμε ωραίο βρίσκεται το αρχέτυπο της ωραιότητας. Το ίδιο το έργο δεν είναι παρά ο οδηγός που μας φέρνει πάλι στη μορφήν του ωραίου. Η ψυχή μας γνώριζε την ιδανική αυτή ομορφιά, αλλά με την έλευσή της στον κόσμο την ξέχασε. Αυτό είναι το δόγμα του Πλάτωνα για την ανάμνησιν. Με το στόμα της Διοτίμας στο Συμπόσιο ο Πλάτων μάς λέει ότι από τη σωματική ομορφιά μπορούμε να περάσουμε στην πνευματική, κατόπιν στην ομορφιά των θεσμών, των νόμων και των επιστημών και τέλος στην ουσιαστική, ακέραιη και αμιγή ομορφιά.

  7. Κύριε καθηγητά μπορεί απλά να θεωρηθεί σαν σαχλαμάρα. Δεν ξερω αν στην φιλοσοφία υπάρχει χώρος για αυτήν στην τέχνη μπόλικος!

    • Να ρωτήσω και εγώ κάτι εσένα; Μπορεί να φανεί και σαχλαμάρα… Είσαι σίγουρος ότι έχεις κατανοήσει και μελετήσει τις έννοιες Φιλοσοφία και Τέχνη μπόλικα!!;

  8. Εξαιρετικά! Εύγε !Και για τις εκπομπές σας στην τηλεόραση μπράβο.Ειναι σημαντικά τα θέματα που θίγεται και άψογος ο διάλογος μεταξύ σας.Ειναι ένα μικρό πανεπιστήμιο.Οπως και η Σχολή Γονέων.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Το Μαξίμου κόβει τα μπουζούκια στα «γαλάζια» στελέχη

Η φετινή ΔΕΘ θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη Νέα Δημοκρατία, όχι μόνο λόγω των εξαγγελιών του Κυριάκου Μητσοτάκη αλλά...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Υπουργός αναπαράγει μαϊμού δημοσίευμα για ρωσικά bots προσβάλλοντας τη μνήμη των θυμάτων των Τεμπών

Η υπόθεση με τα υποτιθέμενα «ρωσικά bots» που, σύμφωνα με την κυβέρνηση, όπλισαν τον δημόσιο διάλογο πριν από τις μεγάλες...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Σιωπή για την αποκάλυψη Μπουκώρου ότι το Μαξίμου γνώριζε τις συνομιλίες για τον ΟΠΕΚΕΠΕ 16 μήνες νωρίτερα!

Δεν τόλμησαν να διαψεύσουν τον βουλευτή της ΝΔ Χρήστο Μπουκώρο, ο οποίος κατήγγειλε ότι 16 μήνες πριν δημοσιοποιηθεί η δικογραφία...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΠΑΣΟΚ: «Γιορτάζει» τα 51! – Η ανάρτηση Ανδρουλάκη

«Γενέθλια» έχει σήμερα, Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου το ΠΑΣΟΚ καθώς κλείνει αισίως 51 χρόνια από την ημέρα της δημιουργίας του από...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πάνος Καμμένος μετά τις αποκαλύψεις: «Τώρα αρχίζουμε πάλι» – Η ανάρτηση στο Χ

Νέο κύμα έντονης πολιτικής και δικαστικής αντιπαράθεσης έχει πυροδοτήσει η αποκάλυψη της τηλεφωνικής συνομιλίας του πρώην υπουργού Άμυνας και προέδρου...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με την στρατηγική προσέγγιση Ελλάδος – Ισραήλ;

Τα τελευταία χρόνια οι σχέσεις Ελλάδος – Ισραήλ έχουν αναβαθμιστεί με αποτέλεσμα να υπάρχει εκτός από την γεωπολιτική ταύτιση σε...
ΕΛΛΑΔΑ

Κόρινθος: Συγκλονίζει ο παππούς του νεκρού 22χρονου – «Δεν το χωράει το μυαλό μου, ο Ανδρέας ήταν καλό παιδί»

«Μουδιασμένη» παραμένει η Κόρινθος με τον θάνατο του 22χρονου Ανδρέα, που πλέον παίρνει νέα δραματική τροπή, καθώς έρχονται στο φως...
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Εφιαλτική νύχτα για 26χρονη – Ληστές εισέβαλαν στο σπίτι της – Πως γλύτωσε

Τον εφιάλτη βίωσε μια 26χρονη στο σπίτι της στην Θεσσαλονίκη την Τρίτη το βράδυ που ενώ περίμενε την παρέα της...
ΕΛΛΑΔΑ

Ανησυχία για τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά: Βρέθηκαν επικίνδυνες ουσίες – Η πλήρης λίστα

Μετά την ιστορία με τα ελληνικά αυγά, μια νέα ανησυχία έρχεται για να ταράξει τα νερά στην αγορά, με τον...

Διαβάζονται τώρα