Η κατάρρευση των δημόσιων υποδομών της χώρας που κορυφώθηκε στην εποχή των μνημονίων και εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τους πολίτες, αποτυπώνεται με δραματικό τρόπο στα νησιά του Αιγαίου. Η αδυναμία του ελληνικού κράτους να εγγυηθεί ότι μπορεί γρήγορα και με ασφάλεια να μεταφέρει από οποιοδήποτε νησί ασθενή ή τραυματία, προκαλεί τεράστιο αίσθημα ανασφάλειας στους κατοίκους αλλά και πλήγμα στη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, που όπως λένε είναι ο τουρισμός. Αν κάποιος τουρίστας χρειαστεί άμεση μεταφορά στην Αθήνα, ποιος μπορεί να την εγγυηθεί;
Το ελληνικό κράτος φαίνεται ότι δεν μπορεί να δώσει τέτοιες εγγυήσεις, παρά το γεγονός ότι φέτος η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται στην καλύτερη κατάσταση των τελευταίων χρόνων σε ό,τι αφορά τα ιπτάμενα μέσα που μπορεί να διαθέσει για αεροδιακομιδές.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των Data Journalists, η Πολεμική Αεροπορία αυτή τη στιγμή διαθέτει σε πλήρη επιχειρησιακή δράση:
• 5 αεροσκάφη C-27 και εντός του καλοκαιριού θα προστεθεί άλλο ένα
• 5 ελικόπτερα Super Puma
• Τουλάχιστον 2 ελικόπτερα Α-109
Με δεδομένα αυτά τα νούμερα, η Πολεμική Αεροπορία μπορεί με σχετική άνεση να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των αποστολών αεροδιακομιδών που προκύπτουν. Προς τι λοιπόν η εμμονή για την παραχώρηση σιγά-σιγά σε ιδιώτες αυτού του έργου, με κόστος πολλαπλάσιο; Γιατί θα πρέπει να πληρώνουμε σε ιδιώτες χρήματα που θα μπορούσαν με κατάλληλη διαχείριση να εξασφαλίσουν την πτητική ικανότητα των εναέριων αλλά και των πλωτών μέσων που διαθέτουν οι Ένοπλες Δυνάμεις, το Λιμενικό και το ΕΚΑΒ; Προς τι η εμμονή στην «ιδιωτική πρωτοβουλία»;
Το σχέδιο για ολοκληρωτική παραχώρηση των αεροδιακομιδών έχει αρχίσει να συζητείται από το 2023, όπως έχουν αποκαλύψει οι Data Journalists. Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία έξι βάσεων αεροδιακομιδών, τις οποίες θα αναλάβουν ιδιωτικές εταιρείες. Σήμερα υπάρχουν δύο βάσεις, μία στο Άκτιο και μία στη Σύρο. Ήδη υπάρχουν ενδιαφερόμενες εταιρείες που προετοιμάζονται για να είναι έτοιμες να αναλάβουν, μόλις δοθεί το πράσινο φως.
Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο προκύπτει ανάγκη για 3.500 αεροδιακομιδές, με το κόστος τους να υπολογίζεται περίπου στα 70.000.000 ευρώ. Ποσό το οποίο θα μοιραστεί σε ιδιώτες.Την ίδια ώρα το υπουργείο Υγείας «πάγωσε» τα σχέδια για την αγορά 4 νέων ελικοπτέρων αεροδιακομιδών με κόστος 60 εκατομμύρια ευρώ. Το ερώτημα, γιατί δεν ενισχύονται οι κρατικές δομές για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες τις χώρες σε αεροδιακομιδές, παραμένει αναπάντητο.
Η «ελεύθερη αγορά» των αεροδιακομιδών – Η περίπτωση της Πάρου
Η ανασφάλεια των νησιωτών έχει «χτυπήσει κόκκινο». Ο συνδυασμός της υποβάθμισης των δομών υγειονομικής περίθαλψης και οι ελλείψεις στο σύστημα αεροδιακομιδών τους αυξάνουν το ρίσκο και τις αγωνίες τους. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στα ξεχασμένα και αφημένα στην τύχη τους ακριτικά νησιά, ακόμη και το κομβικής εθνικής σημασίας Καστελόριζο που βρίσκεται κυριολεκτικά μια ανάσα από τα τουρκικά παράλια. Ακριβώς απέναντι από το Καστελλόριζο οι Τούρκοι έχουν φτιάξει νοσοκομείο για προφανείς λόγους. Όμως ακόμη και τα λεγόμενα «κοσμοπολίτικα» και «βαριά χαρτιά» του τουρισμού βρίσκονται στην ίδια κατάσταση.
Η περίπτωση της Πάρου έχει ενδιαφέρον, γιατί σε αυτό το νησί εμφανίστηκε η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που αναλαμβάνει αεροδιακομιδές. Η εταιρεία έχει αναλάβει από τις 4 Απριλίου 2025 πτήσεις αεροδιακομιδών από την Πάρο. Η έλευση της στο νησί δεν έχει να κάνει -ακόμη τουλάχιστον- με το κυβερνητικό σχέδιο ιδιωτικοποίησης των αεροδιακομιδών. Η εταιρεία ήρθε σε συμφωνία με το Βελέντζειο Ίδρυμα και ελικόπτερό της (Airbus 135), πλήρως εξοπλισμένο με πιστοποιημένο φορείο και ιατρικό εξοπλισμό, επιχειρεί υπό Πιστοποιημένο Αερομεταφορέα (AOC), σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της EASA. Η βάση του είναι σε χώρο του παλαιού αεροδρομίου της Πάρου. Η εταιρεία καλύπτει την παρουσία ειδικευμένου ιατρού, για τις πτήσεις της. Οι κάτοικοι της Πάρου, αλλά και οι επιχειρηματίες του τουρισμού που δραστηριοποιούνται στο νησί, που ενδιαφέρονται να υπάρχει κάλυψη σε περιπτώσεις διακομιδών ασθενών ή τραυματιών, πίστεψαν ότι βρέθηκε η λύση. Μόνο που όπου εμπλέκονται ιδιώτες, υπάρχει φυσιολογικά και ανταγωνισμός. Και σ΄ αυτό το σημείο ξεκινούν τα προβλήματα.
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει το Βελέντζειο Ίδρυμα «την 4η Μαΐου 2025, όταν και είχε συμπληρωθεί ένας μήνας από την έναρξη της επιχειρησιακής ετοιμότητας, οι αεροδιακομιδές που επέλεξε το ΕΚΑΒ να γίνουν με το ελικόπτερο ήταν 5 σε σύνολο περίπου 50. Η νομοθεσία που διέπει από το έτος 1994, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, την διενέργεια των αεροδιακομιδών είναι συγκεκριμένη και σαφής: Η γνώμη του ιατρού που ζητάει την διακομιδή του ασθενούς είναι αποφασιστική. Το μέσο που θα χρησιμοποιηθεί για την διακομιδή, πτητικό ή πλωτό, είναι απόφαση του Συντονιστικού του ΕΚΑΒ, σε συνεργασία µε τον καλούντα ιατρό, και σε αυτή την απόφαση πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν, πρωτίστως, η υγεία και η ζωή του ασθενούς. Η διακομιδή δηλαδή του ασθενούς, επιτακτικά, θα πρέπει να γίνεται µε το μέσο που θα εξασφαλίζει ταχύτητα, αξιοπιστία, ιατρική φροντίδα και τέλος την λιγότερη οικονομική επιβάρυνση. Οι παραπάνω αριθμοί αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο. Για μία ακόμη φορά οι “φωνές” που αντιδρούν και εναντιώνονται στο εγχείρημα αυτό, που έχει έναν και µόνο σκοπό: την διασφάλιση µε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες της υγείας και ζωής των ασθενών που χρειάζονται άμεση και επείγουσα διακομιδή, έκαναν και πάλι την εμφάνιση τους. Για το Βελέντζειο Ίδρυμα που επί χρόνια προσπαθεί να δοθεί λύση στο θέμα αυτό, δεν είναι άγνωστες οι “φωνές” αυτές εντός και εκτός των τειχών. Δυστυχώς έκαναν και πάλι την εμφάνιση τους ανακριβείς, ανεπιβεβαίωτες και πρόχειρες αναφορές στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης περί δήθεν έλλειψης πιστοποιήσεων, εξαρτημάτων και συνθηκών. Αξίζει να σημειωθεί πάντως, η σαφής πλέον έκφραση της συμπαράστασης, της συνδρομής αλλά και της ανησυχίας από το μεγαλύτερο μέρος της Παριανής κοινωνίας, που απορεί, διερωτάται και αγανακτεί.
«Το Βελέντζειο Ίδρυµα / SKY HOPE είναι σε συνεχείς επαφές, για µία ακόµη φορά, µε τον αρµόδιο Υφυπουργό, τον νέο Πρόεδρο του ΕΚΑΒ, τον Διοικητή της 2ης ΥΠΕ, το Κέντρο Υγείας Πάρου και τους λοιπούς συναρµόδιους φορείς και Υπηρεσίες, για την οριστική λύση του θέµατος.
Για το Βελέντζειο Ίδρυµα Πρόνοια & Μορφώσεως Αθανασία Κεσκινίδη
Για την SKY HOPE
Ο εκπρόσωπος Ευριπίδης Ακάλεστος»
Το Βελέντζειο ίδρυμα είχε εμπλακεί και στη προσπάθεια που είχε γίνει το 2007 µε δήμαρχο Πάρου τότε τον Γιάννη Ραγκούση, να έχει το νησί ένα δικό του αεροπλάνο για αεροδιακομιδές. Το εγχείρημα εγκαταλείφθηκε το 2012 και τώρα επανέρχεται µε την ιδιωτική εταιρεία, η οποία έχει την υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας που αγωνιά, αλλά έχει και ανταγωνισμό. Όχι στον αέρα, αλλά στη θάλασσα.
Αυτό που δεν αναφέρει στην ανακοίνωση διαμαρτυρίας για τη µη χρησιμοποίηση του ελικοπτέρου το Βελέντζειο Ίδρυμα, το λέει ο δήμαρχος Πάρου Κώστας Μπίζας, ο οποίος σε επιστολή του προς το υπουργείο Υγείας αναφέρει ότι «τον τελευταίο μήνα, από το νησί της Πάρου, το συγκεκριμένο μέσο έχει χρησιμοποιηθεί για 5 αεροδιακομιδές, ενώ 15 έχουν γίνει µε άλλα πτητικά μέσα, και 47 µε το πλωτό μέσο».
Ο ανταγωνισμός στην «ελεύθερη αγορά» των διακομιδών ασθενών και τραυματιών στις Κυκλάδες προέρχεται από επιχειρηματία που ξεκίνησε να τις κάνει µε ένα αλιευτικό σκάφος και σήμερα διαθέτει πέντε σκάφη. Ο Δημήτρης Κερράς εξηγεί στο βίντεο πως «είδε το κενό» και «μπήκε».
Όπως προκύπτει από τα εντάλματα πληρωμών που δημοσιεύονται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, τα χρήματα που πληρώνει το ελληνικό δημόσιο δεν είναι ευκαταφρόνητα. Ενδεικτικά δημοσιεύουμε εντάλματα πληρωμών της περιόδου Απριλίου-Μαΐου 2024. Το καθαρό ποσό που πληρώθηκε είναι 276.121,47 ευρώ. Από την άλλη πλευρά η ιδιωτική εταιρεία που έχει το ελικόπτερο, υποστηρίζει ότι έχει σημαντικά χαμηλότερες χρεώσεις. Ακόμη ωστόσο δεν έχουμε δει εντάλματα πληρωμών.
Προφανώς τα χρήµατα είναι πολλά, πληρώνονται φυσικά από το δηµόσιο και κάθε ιδιώτης που εµπλέκεται –µε τη συναίνεση του κράτους– σ΄ αυτή την «αγορά», θέλει να τα διεκδικήσει. Κάπως έτσι η ιδιωτική εταιρεία, διαµαρτύρεται µέσω τρίτων για τις ελάχιστες αποστολές που της δίνουν. Οι διαµαρτυρίες τοπικών φορέων της Πάρου, αφήνουν υποννούµενα για ευνοϊκή µεταχέιριση των ιδιωτικών πλωτών µέσων που απαξιώνουν το ελικόπτερο της ιδιωτικής εταιρείας. Με τη σειρά του το Συντονιστικό του ΕΚΑΒ που «κατηγορείται» ότι δεν δίνει αποστολές στην εταιρεία, τελευταία «ξεχνάει» ότι λίγα µίλια από την Πάρο, στη Σύρο, υπάρχει ελικόπτερο της Πολεµικής Αεροπορίας. Ενδεικτικό παράδειγµα η πτήση το µεσηµέρι της 10ης Ιουνίου, όπως φαίνεται στο flight radar.
Αποτέλεσμα; Οι νησιώτες γενικώς και όχι μόνο στην Πάρο, δεν φαίνεται ότι θα νιώσουν ασφαλείς ούτε με την ανάληψη της «ιδιωτικής πρωτοβουλίας» στις επιχειρήσεις διακομιδών ασθενών και τραυματιών. Η απροθυμία του κράτους να εκτελεί τις στοιχειώδεις υποχρεώσεις του έναντι των πολιτών που το πληρώνουν αδρά, έχει αντικατασταθεί από την ανεξήγητη προθυμία του να παραχωρήσει σε ιδιώτες ακόμη και τις αεροδιακομιδές. Τα πρώτα δείγματα γραφής δείχνουν ότι το σχέδιο δεν μπορεί να λειτουργήσει, εκτός αν το κράτος επιβάλλει τους κανόνες του παιχνιδιού. Κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να είναι στις προθέσεις του. Αν όλα όσα περιγράψαμε συμβαίνουν στην «κοσμοπολίτικη» Πάρο, εύκολα μπορεί να καταλάβει οποιοσδήποτε τι συμβαίνει στα νησιά της λεγόμενης άγονης γραμμής.
Πηγή: Data Journalists
Φωτό αρχείου
Δείτε επίσης:
- Θα πουλούσαν πλαστούς πίνακες Πικάσο, Πόλοκ, Μονέ και Παρθένη – Το modus operandi του κυκλώματος
- Καταγγελία για ΚΤΕΛ Ρεθύμνου: Παίρνουν τουρίστες και απαγορεύουν επιβίβαση σε Έλληνες
Πολύ ωραία τα γράψατε….υπαρχουν προφανώς αρκετές μίζες δεξιά και αριστερά γι’αυτό προτιμούν τους ιδιωτες