Σήμα κινδύνου εκπέμπουν τα στατιστικά στοιχεία των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων για τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ), τα οποία δημοσιοποίησε το Υπουργείο Παιδείας την Πέμπτη. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους και σκιαγραφούν μια σκληρή πραγματικότητα, αφού σχεδόν οι μισοί υποψήφιοι απέτυχαν να περάσουν τη βάση του 10 σε κομβικά μαθήματα που καθορίζουν την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Πιο αναλυτικά, μόνο δύο μαθήματα κατέγραψαν συνολικά καλές επιδόσεις, ενώ στα υπόλοιπα κυριάρχησαν τα χαμηλά γραπτά. Η εικόνα είναι θλιβερή: το ποσοστό των μαθητών που έγραψαν κάτω από τη βάση κυμαίνεται από 35% έως και 53% στα περισσότερα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού.
Το μάθημα της Ιστορίας κατέχει την αρνητική πρωτιά, με 53,3% των υποψηφίων να μην κατορθώνουν να πιάσουν το 10. Από αυτούς, το 28,2% κινήθηκε στην κλίμακα 0-5, ενώ ένα επιπλέον 25% έμεινε μεταξύ 5-10. Αντίστοιχα αποθαρρυντικά είναι τα δεδομένα και για τα Αρχαία Ελληνικά, όπου 47,6% των υποψηφίων έγραψαν κάτω από τη βάση, με 35,1% να καταγράφουν επιδόσεις κάτω του 5.
Στη Χημεία, σχεδόν 4 στους 10 (42,8%) υποψήφιους απέτυχαν, ενώ στην Φυσική το ποσοστό φτάνει το 41,3%. Στα Μαθηματικά Ο.Π. το 48,1% των διαγωνιζομένων δεν ξεπέρασε το όριο της βάσης, επιβεβαιώνοντας ότι πρόκειται για ένα από τα πιο «βαριά» και απαιτητικά μαθήματα.
Αντίστοιχα, στα Λατινικά καταγράφηκε ποσοστό αποτυχίας 46,7%, γεγονός που υπογραμμίζει μια γενικότερη εικόνα μαθησιακής δυσκολίας σε θεωρητικού προσανατολισμού μαθήματα.
Ακόμα και στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, το βασικό μάθημα Γενικής Παιδείας, το 22,2% των υποψηφίων δεν κατάφερε να γράψει πάνω από τη βάση, παρότι πρόκειται για ένα μάθημα στο οποίο παραδοσιακά σημειώνονταν πιο ισορροπημένες επιδόσεις.
Πού βρίσκεται ο «μέσος μαθητής»;
Ένα από τα πιο ανησυχητικά ευρήματα της στατιστικής ανάλυσης αφορά την πολική κατανομή των επιδόσεων. Οι μαθητές είτε αριστεύουν είτε αποτυγχάνουν, ενώ οι ενδιάμεσες βαθμολογίες παρουσιάζονται σαφώς υποεκπροσωπημένες.
Συγκεκριμένα, τα ποσοστά στις βαθμολογικές ζώνες του 14–17 είναι αισθητά μειωμένα, σε αντίθεση με το πλήθος των υποψηφίων που συγκεντρώνονται είτε στις βαθμολογίες κάτω από το 10, είτε στην κατηγορία 11–13. Αυτό το φαινόμενο προκαλεί προβληματισμό, καθώς αποτυπώνει την σταδιακή εξαφάνιση της “μεσαίας τάξης” των μαθητών – του τυπικού μέσου υποψηφίου που δεν είναι ούτε αριστούχος, ούτε αδύναμος.
Τα μόνα φωτεινά παραδείγματα: Πληροφορική και Οικονομία
Μέσα στο γενικότερο κλίμα απογοήτευσης, δύο μαθήματα αποτελούν την εξαίρεση και λειτουργούν σχεδόν ως «όαση». Πρόκειται για την Πληροφορική και την Οικονομία, όπου τα ποσοστά επιτυχίας είναι εντυπωσιακά.
Στην Πληροφορική, το 27% των υποψηφίων βαθμολογήθηκε στην ανώτερη κλίμακα 17–20, ενώ στην Οικονομία το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 34%. Ειδικά για το μάθημα της Οικονομίας, περισσότεροι από 5.400 υποψήφιοι σημείωσαν άριστη επίδοση μεταξύ 19–20, γεγονός που αντικατοπτρίζει είτε τη σαφή προετοιμασία των μαθητών είτε μια περισσότερο ευνοϊκή θεματοδότηση.
Τα μαθήματα κάτω από το μικροσκόπιο
Μετά το γενικό αποτύπωμα της φετινής εικόνας στις Πανελλαδικές 2025, η αναλυτική εξέταση των βαθμολογικών κατανομών αποκαλύπτει με ακόμα πιο ανάγλυφο τρόπο τη διχοτομημένη επίδοση των υποψηφίων. Οι αριστείες και οι αποτυχίες καταγράφονται με σαφήνεια, φωτίζοντας τόσο τα μαθήματα-«παγίδες», όσο και εκείνα που προσέφεραν ευκαιρίες διάκρισης.
Στο βασικό μάθημα Γενικής Παιδείας, η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, το 14,08% των υποψηφίων (10.376 μαθητές) δεν κατάφερε να περάσει τη βάση, ωστόσο η κατανομή παρουσιάζει μικρότερες διακυμάνσεις σε σχέση με άλλα μαθήματα. Το υψηλότερο ποσοστό συγκέντρωσης εμφανίζεται στο εύρος 14–15, με 10.923 μαθητές (14,82%), ενώ αξιοσημείωτες είναι και οι επιδόσεις στις περιοχές 16–17 (6.117 μαθητές – 8,29%) και 17–18 (2.810 μαθητές).
Από τους 19.520 υποψηφίους στα Αρχαία Ελληνικά, το 35,16% (6.864 μαθητές) έγραψε κάτω από 5 και άλλο 12,53% (2.445 μαθητές) κάτω από 10, ανεβάζοντας την αποτυχία στο 47,69%. Η συσσώρευση παρατηρείται κυρίως στο εύρος 10–11 (8,49%), ενώ στις πολύ υψηλές βαθμολογίες ο αριθμός των μαθητών περιορίζεται δραματικά: μόλις 371 έγραψαν 18–19, και μόλις 76 πέτυχαν το 19–20.
Στην Ιστορία Ο.Π. διαγωνίστηκαν 19.501 μαθητές. Από αυτούς, το 25,08% έγραψε κάτω από 5 και 28,23% κάτω από 10 – συνολικά, πάνω από τους μισούς (53,31%) απέτυχαν. Παρ’ όλα αυτά, ένα σημαντικό πλήθος σημείωσε εξαιρετικές επιδόσεις: 1.462 μαθητές έγραψαν 18–19 και 1.078 άγγιξαν το 19–20.
Από τους 19.458 υποψηφίους στα Λατινικά, το 18,04% έγραψε κάτω από 5, και το 20,32% στην περιοχή 5–10. Παρ’ όλα αυτά, οι επιδόσεις στο μεσαίο και υψηλό εύρος είναι κατανεμημένες αρκετά ισομερώς, με 2.609 μαθητές (13,41%) να πετυχαίνουν 19–20.
Στη Φυσική εξετάστηκαν 26.368 υποψήφιοι. Το 18,13% έγραψε κάτω από 5, ενώ συνολικά 41,3% απέτυχαν να περάσουν τη βάση. Παρ’ όλα αυτά, 1.332 μαθητές κινήθηκαν στις βαθμολογίες 17–18, 1.645 στις 18–19, και 1.261 διακρίθηκαν με 19–20.
Η Χημεία αποδείχθηκε ιδιαίτερα απαιτητική: το 34,59% των 26.402 υποψηφίων έμεινε κάτω από 10. Η ζώνη 14–15 σημειώνει χαμηλό ποσοστό (μόλις 5,81%), ωστόσο πάνω από 5.700 μαθητές βρίσκονται στο υψηλό φάσμα 17–20, με 2.887 εξ αυτών να καταγράφουν 19–20 (10,9%).
Στο πιο πολυπληθές μάθημα – τα Μαθηματικά Ο.Π. – 40.865 υποψήφιοι συμμετείχαν, εκ των οποίων το 34,52% έγραψε κάτω από 5, και άλλο 14,14% στην περιοχή 5–10. Μόλις 2.800 μαθητές (περίπου 6,85%) κατατάσσονται στις υψηλότερες βαθμολογίες 18–20, με 1.014 να αγγίζουν το απόλυτο άριστα (19–20).
Στη Βιολογία, από τους 17.260 διαγωνιζόμενους, η κατανομή είναι περισσότερο ισορροπημένη: 994 μαθητές έγραψαν 17–18, 1.300 στις 18–19 και 1.183 διακρίθηκαν με 19–20 (9,28%).
Στην Πληροφορική, με 27.306 υποψηφίους, το 24,88% έγραψε κάτω από 5 και 17,76% κάτω από 10. Παρ’ όλα αυτά, πρόκειται για ένα από τα μαθήματα με τις περισσότερες διακρίσεις: 1.911 μαθητές βρέθηκαν στις βαθμολογίες 17–18, 2.224 στις 18–19, και 2.329 (8,51%) πέτυχαν 19–20.
Στο μάθημα της Οικονομίας (27.001 υποψήφιοι), το 33,12% έγραψε κάτω από 10. Όμως στις κορυφαίες βαθμολογίες διακρίνεται καθαρά: 2.514 μαθητές έγραψαν 18–19, και 5.406 ξεχώρισαν με 19–20 – το υψηλότερο απόλυτο πλήθος αριστούχων όλων των μαθημάτων.
Ελα τώρα μωρέεεεε…. είναι θέματα αυτά που ασχολείστε τώρα? εδώ ο κόσμος καίγεται!! έχουμε 2? 3? (εχασα το μέτρημα) πολέμους με Ρωσία, Ιράν, Λιβύη. Ποιόν θα βάλουμε στην θέση του άριστου Βορίδη? ποιος θα πάρει το world cup?? τι δήλωση έκανε η ξανθιά στον τραχανά τηλεκουτσομπολιστα? και εσείς ασχολείστε με αυτά? σχολείο δεν παν? φροντιστήριο δεν παν? σε δημόσια δεν παν? ε! θα τα κάνει ιδιωτικά και τελείωσε! απλά τα πραγματα…
α! και πάλι τούβλα θα βγαίνουν