Το απόλυτο «20» κατάφερε να εξασφαλίσει στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των ΕΠΑΛ, μία μαθήτρια, η οποία αποδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι η αριστεία δεν γνωρίζει περιορισμούς και προκαταλήψεις. Η Βασιλική Αλεξία Μουζάκη, απόφοιτος του 1ου ΕΠΑΛ Διονύσου «Ζήνων», είναι η μαθήτρια με την υψηλότερη βαθμολογία φέτος στα Επαγγελματικά Λύκεια, και μιλά για τη διαδρομή της, τους στόχους της και όλα όσα της δίδαξε η πορεία προς την κορυφή.
Προερχόμενη από πολύτεκνη οικογένεια με γονείς εκπαιδευτικούς και τρεις μεγαλύτερες αδερφές που είχαν δώσει Πανελλαδικές, η Βασιλική είχε από νωρίς εικόνα του τι σημαίνει να προετοιμάζεται κανείς για τις εξετάσεις. «Είμαστε 4 αδελφές στην οικογένεια, εγώ η μικρότερη. Έχω βιώσει τη διαδικασία μέσα από τις αδελφές μου. Έβλεπα την πίεση, την πειθαρχία, που πρέπει να έχει κανείς για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις», περιγράφει.
Με την οικογένεια να λειτουργεί ως παράδειγμα, η ίδια ξεκίνησε τη δική της προσπάθεια με ξεκάθαρο στόχο, όχι όμως χωρίς προβληματισμούς. «Με ενδιαφέρει Ιατρική ή Οδοντιατρική – πρέπει να μελετήσω πιο προσεκτικά τις προοπτικές, να μην επηρεαστώ από την βαθμολογία μου – δεν θέλω να πέσω στην παγίδα να επιλέξω σχολή μόνο επειδή έφτασα τα μόρια αλλά να μην μου αρέσει τόσο», τονίζει.
«Ένα παιδί σεμνό, ταπεινό, ήξερε από την αρχή τι θέλει»
Από την πλευρά του, ο διευθυντής του σχολείου της, Δημήτρης Κρεμμύδας, μιλά με υπερηφάνεια για τη μαθήτρια που φέτος κατέκτησε το απόλυτο 20. «Είναι ένα παιδί σεμνό, ταπεινό. Και ταυτόχρονα, μία ήρεμη δύναμη – ήξερε από την αρχή τι θέλει», αναφέρει, προσθέτοντας πως η Βασιλική δεν ήταν απλώς μία αφοσιωμένη μαθήτρια, αλλά συμμετείχε ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες του σχολείου:
«Δεν ήταν αυτό που λέμε “φυτό” – διάβαζε, προσπαθούσε αλλά ήταν και μέσα σε όλα – στις εκδηλώσεις, στις εκδρομές. Άνετη με τους συμμαθητές της και ιδιαίτερα αγαπητή. Μόλις το άκουσαν οι συμμαθητές της, άρχισαν να πανηγυρίζουν. Χάρηκαν πραγματικά!».
Ο κ. Κρεμμύδας υπογραμμίζει πως το σχολείο έχει παράδοση σε επιτυχίες. «Δύο συνεχόμενες χρονιές, μαθητές μας πέρασαν στο Πολυτεχνείο με 19.400, ενώ έχουμε και μαθήτριες που πέρασαν σε Ιατρικές. Λειτουργούμε με συγκεκριμένο πλαίσιο και κανόνες, δομημένα, και αυτό το εκτιμούν τα παιδιά. Πολλοί ρίχνουν ‘το ανάθεμα’ στα ΕΠΑΛ… Όμως τα ΕΠΑΛ διαμορφώνονται και βάσει του “υλικού” τους…», καταλήγει.
«Τα κατάφερα με πολύ κόπο»
Η ίδια η Βασιλική αναγνωρίζει ότι η επιτυχία της δεν ήταν αποτέλεσμα τύχης, αλλά συνεχούς προσπάθειας και στήριξης. «Τα κατάφερα με πολύ κόπο, χωρίς όμως τη στήριξη από όλους, δεν θα ήταν έτσι. Οι καθηγητές μου πίστευαν πάντα σε μένα, ακόμη και όταν δεν πίστευα εγώ. Με ενθάρρυναν συνεχώς. Επειδή είμαι αυστηρή με τον εαυτό μου, αν έβλεπα να ‘πέφτω’, έχανα την αυτοπεποίθησή μου. Άλλωστε, το ‘κυνήγι της τελειότητας’ ήταν ο βασικός μου φόβος», σημειώνει, ενώ διευκρινίζει:
«Σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς, έδινα πραγματικά όλο μου τον εαυτό. Είχα στόχο το 20 από την αρχή. Υπήρχαν ημέρες που έφευγα στις 8.00 το πρωί για το σχολείο και γυρνούσα σπίτι μετά τις 8.00 το βράδυ. Πέρα από τα μαθήματα, δεν έμενε πολύς χρόνος για να μελετήσω μόνη μου».
Η ίδια αφιέρωνε περίπου 3 ώρες μελέτης την ημέρα, φτάνοντας στις 5 ώρες καθώς πλησίαζαν οι εξετάσεις. Όσο για τον ύπνο, προσπαθούσε να διατηρήσει 6 ώρες ημερησίως, αναγνωρίζοντας τη σημασία του καθαρού μυαλού τις ημέρες των εξετάσεων.
Παρότι φοίτησε σε Επαγγελματικό Λύκειο, η Βασιλική δεν ένιωσε ποτέ μειονεκτικά απέναντι στους μαθητές των ΓΕΛ. «Ποτέ δεν ένιωσα έτσι. Και η συνεχής στήριξη των καθηγητών μου, δεν με άφησε να σκεφτώ έτσι. Τα παιδιά του Γενικού κάνουν επίσης την προσπάθειά τους, δίνουν άλλα μαθήματα από εμάς. Συγκρινόμαστε με διαφορετικό τρόπο», εξηγεί.
Σε μία συμβολική αναδρομή, αν μπορούσε να απευθυνθεί στον εαυτό της στην αρχή της χρονιάς, θα του έλεγε: «Βασιλική, προχώρα, δεν ξέρεις ακόμη τις πραγματικές σου δυνατότητες. Τόλμα».
Οι Πανελλήνιες και η έννοια της αριστείας
Για τις ίδιες τις εξετάσεις, η Βασιλική εκφράζει έναν ρεαλιστικό προβληματισμό: «Από τη στιγμή που είναι μόνο τέσσερα διαγωνίσματα, τα οποία κρίνουν το μέλλον σου, υπάρχει πρόβλημα. Ότι, δηλαδή, μία ολόκληρη χρονιά κρίνεται από αυτά τα διαγωνίσματα».
Παραδέχεται, ωστόσο, ότι «καθώς όλοι εξετάζονται με τον ίδιο τρόπο, νομίζω ότι πετυχαίνεις αυτό που ανταποκρίνεται στην προσπάθειά σου».
Η έννοια της «αριστείας» για τη Βασιλική δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά αφετηρία. «Θεωρώ πως είναι αφετηρία για την υπόλοιπη ζωή του. Το κάθε παιδί κάνει την καλύτερη προσπάθεια για τον εαυτό του και ανάλογα, ανταμείβονται οι κόποι του», κάνει σαφές, ενώ κλείνοντας, καταθέτει έναν ώριμο προβληματισμό για τον ρόλο του σχολείου:
«Οι Πανελλήνιες σίγουρα με ωρίμασαν. Μέσα από τη διαδικασία της προετοιμασίας, συνειδητοποιείς ότι για να πετύχεις του στόχους σου, πρέπει να προσπαθήσεις πολύ, να στερηθείς πράγματα. Από κει και πέρα, όλα έχουν γίνει ένα κυνήγι βαθμών […] επομένως γενική μόρφωση αυτά τα χρόνια, δεν θεωρώ ότι γίνεται να πάρεις από το σχολείο, αν και σίγουρα μαθαίνουμε πάρα πολλά».
Δείτε επίσης:
- Πανελλαδικές: Απογοητευτικές επιδόσεις στα βασικά μαθήματα – Οι μισοί υποψήφιοι κάτω από τη βάση
- Πανελλαδικές Εξετάσεις: Τέλος στην αγωνία των υποψηφίων – Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες