Ανησυχία προκαλεί η υπόθεση που ήρθε πρόσφατα στη δημοσιότητα και αφορά στην εφαρμογή της διαδικασίας είσπραξης παλαιών δημοτικών οφειλών από το Δήμο Πατρέων. Σύμφωνα με όσα καταγγέλλονται, πολίτης υπέστη κατάσχεση ποσού από τον τραπεζικό της λογαριασμό, παρότι είχε προηγηθεί ρύθμιση της οφειλής και αίτημα άρσης κατάσχεσης. Το περιστατικό δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα ως προς τη νομιμότητα της ενέργειας και εγείρει ζήτημα εάν οι προβλεπόμενες ημερομηνίες παραγραφής και ενημέρωσης των τραπεζικών ιδρυμάτων τηρήθηκαν όπως προβλέπει ο νόμος.
Τι προβλέπει το νομικό πλαίσιο
Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο είναι σαφές. Βεβαιωμένες διοικητικές οφειλές και πρόστιμα, τα οποία δεν έχουν καταστεί αντικείμενο ενεργούς διαδικασίας είσπραξης μέχρι την 3η Μαρτίου 2025, θεωρούνται παραγεγραμμένα. Η παραγραφή επέρχεται αυτοδίκαια και κάθε ενέργεια που εκκινείται μετά από αυτή την ημερομηνία θεωρείται νομικά ανίσχυρη. Ιδιαίτερη σημασία δεν έχει η ημερομηνία εκτέλεσης της πράξης (όπως η κατακράτηση ποσού), αλλά το πότε η αρμόδια υπηρεσία απέστειλε την εντολή προς την τράπεζα ή άλλο όργανο είσπραξης. Σε περίπτωση που αυτό έγινε εκπρόθεσμα, οι διοικητικές πράξεις στερούνται κύρους και δεν πρέπει να παράγουν έννομα αποτελέσματα.
Η υπόθεση της 85χρονης
Η εφαρμογή αυτών των διατάξεων τίθεται στην πράξη με την περίπτωση μιας 85χρονης συνταξιούχου από την περιοχή των Δεμενίκων. Η γυναίκα ειδοποιήθηκε για παλαιότερη οφειλή από επαγγελματική δραστηριότητα που είχε τερματιστεί εδώ και 15 χρόνια. Παρότι ρύθμισε το οφειλόμενο ποσό και υπέβαλε εντός προθεσμίας αίτημα άρσης κατάσχεσης, η τράπεζα δέσμευσε και εν τέλει απέδωσε στον Δήμο το ποσό των 14.200 ευρώ από λογαριασμό συνταξιοδοτικού χαρακτήρα, ο οποίος προστατεύεται νομικά ως ακατάσχετος. Η άρση της κατάσχεσης είχε εγκριθεί.
Απουσία απάντησης από τις υπηρεσίες
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα flamis.gr η οικογένεια της γυναίκας απευθύνθηκε κατ’ επανάληψη στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου τόσο εγγράφως όσο και με φυσική παρουσία, χωρίς να λάβει επίσημη απάντηση ή δέσμευση για επιστροφή των χρημάτων. Η στάση αυτή δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της δημοτικής διοίκησης, τη συνέπεια των υπηρεσιών της και την ευαισθησία απέναντι σε ευάλωτους δημότες, όπως οι ηλικιωμένοι ή οι οικονομικά ασθενέστεροι.
«Θα συνεχίσουμε να κινούμαστε νομικά»
«Η εντολέας μου, 85χρονη συνταξιούχος από την περιοχή των Δεμενίκων, βρέθηκε αντιμέτωπη με αυθαίρετη και αδικαιολόγητη ενέργεια του Δήμου, ο οποίος προχώρησε σε κατάσχεση του τραπεζικού της λογαριασμού, παρά το γεγονός ότι είχε ήδη προχωρήσει σε ρύθμιση της οφειλής και είχε υποβάλει εμπρόθεσμα αίτημα άρσης της κατάσχεσης.
Η εν λόγω πολίτης, πρώην επαγγελματίας, είχε διακόψει κάθε δραστηριότητα πριν από 15 και πλέον έτη. Η ειδοποίηση της οφειλής επιδόθηκε μετά την 3η Μαρτίου 2025, ημερομηνία-ορόσημο σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο περί παραγραφής οφειλών. Εντός εξαημέρου από την έκδοση της κατασχετήριας εντολής, η εντολέας μου ρύθμισε την οφειλή και κατέθεσε επίσημο αίτημα άρσης. Η άρση εγκρίθηκε, ωστόσο η Τράπεζα δεν ενημερώθηκε εγκαίρως από τον Δήμο, με αποτέλεσμα να κατασχεθεί το ποσό των 14.200 ευρώ από συνταξιοδοτικό λογαριασμό, ο οποίος προστατεύεται από την κείμενη νομοθεσία ως ακατάσχετος.
Καμία ενέργεια αποκατάστασης δεν πραγματοποιήθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες, παρά τις επανειλημμένες έγγραφες και προφορικές παρεμβάσεις. Ούτε υπήρξε οποιαδήποτε θεσμική απάντηση ή εξήγηση. Η στάση αυτή υπονομεύει τη διοικητική αξιοπιστία και πλήττει βαθιά την κοινωνική ευαισθησία που οφείλει να επιδεικνύει κάθε ΟΤΑ απέναντι σε πολίτες μεγάλης ηλικίας και περιορισμένων οικονομικών μέσων.
Καλούμε τη Δημοτική Αρχή, η οποία συστηματικά προβάλλει το κοινωνικό της πρόσωπο, να απαντήσει ξεκάθαρα:
Γιατί δεν ενημερώθηκε η Τράπεζα για την άρση;
Γιατί δεν έχει επιστραφεί το κατασχεθέν ποσό;
Γιατί αγνοούνται τα επανειλημμένα αιτήματα επανόρθωσης;
Σε περίπτωση που δεν υπάρξει διοικητική επίλυση εντός ευλόγου χρόνου, η υπόθεση θα ακολουθήσει τη νόμιμη οδό ενώπιον των αρμόδιων αρχών και δικαστηρίων. Η 85χρονη δεν έχει να πορευτεί και βρίσκεται σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση».
«Επιλεκτική εφαρμογή της νομοθεσίας»
Ο επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Κώστας Σβόλης δήλωσε:
«Η διοίκηση του Δήμου οφείλει να λειτουργεί με διαφάνεια, νομιμότητα και θεσμική συνέπεια. Η ευθύνη της απέναντι στους δημότες δεν εξαντλείται στη λήψη μέτρων για την είσπραξη εσόδων, αλλά επεκτείνεται και στη συμμόρφωση με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο που διασφαλίζει τα δικαιώματα των πολιτών και τη χρηστή διοίκηση.
Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, βεβαιωμένες διοικητικές οφειλές και πρόστιμα που δεν έχουν αποτελέσει αντικείμενο ενεργής είσπραξης έως την 3η Μαρτίου 2025, παραγράφονται. Μετά την ημερομηνία αυτή, δεν παραγράφονται όλες οι οφειλές, αλλά μόνο όσες υπάγονται στις προϋποθέσεις παραγραφής που προβλέπει ο νόμος. Συγκεκριμένα, αν η διαδικασία αναγκαστικής είσπραξης, όπως η αποστολή εντολής κατάσχεσης προς πιστωτικό ίδρυμα, δρομολογήθηκε μετά την ανωτέρω ημερομηνία, τότε η πράξη αυτή θεωρείται εκπρόθεσμη και νομικά ανίσχυρη.
Σημειώνεται ότι η κρίσιμη ημερομηνία είναι αυτή της έναρξης της διαδικασίας από πλευράς Δήμου, όχι η ημερομηνία κατά την οποία ολοκληρώθηκε η πράξη (π.χ. η κατακράτηση χρημάτων από τραπεζικό λογαριασμό). Η αμέλεια ή η παράλειψη της Δημοτικής Αρχής να τηρήσει τις χρονικές προβλέψεις του νόμου, δεν μπορεί να μετακυλύεται στους πολίτες.
Επιπλέον, βάσει του άρθρου 174 του Ν. 3463/2006, προβλέπεται ρητώς ότι ο πολίτης έχει δικαίωμα αίτησης διαγραφής προσαυξήσεων από το δημοτικό συμβούλιο. Η διάταξη αυτή δεν είναι δυνητική· είναι υποχρεωτική για τις υπηρεσίες και εντάσσεται στις βασικές εγγυήσεις του διοικούμενου απέναντι στη διοικητική αυθαιρεσία.
Η Δημοτική Αρχή οφείλει να σταματήσει την επιλεκτική εφαρμογή της νομοθεσίας και να σεβαστεί απολύτως τη θεσμική της υποχρέωση απέναντι στους πολίτες και στον Νόμο. Δεν είναι δυνατόν να επιδιώκει την είσπραξη οφειλών που έχουν παραγραφεί ή να παραβλέπει βασικές διαδικασίες όπως η επίδοση ειδοποιήσεων, ιδίως σε ευάλωτους συμπολίτες μας.
Ως επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, δηλώνω ξεκάθαρα ότι τέτοιες πρακτικές θα μας βρίσκουν αντίθετους, θεσμικά και πολιτικά. Καλώ τον Δήμαρχο και τη Δημοτική Αρχή να επανεξετάσουν άμεσα τη στάση τους και να ενεργήσουν με βάση τη νομιμότητα, τη δικαιοσύνη και το συμφέρον του δημότη».
*Φωτογραφία αρχείου
Δείτε επίσης:
- Λουτράκι: Καταγγελία πολίτη για κατάσχεση… ακατάσχετου λογαριασμού
- Κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών για παλιά πρόστιμα στάθμευσης: Οι δήμοι «ξεσκονίζουν» χρέη προ του 2015
καλά να πάθει κι αυτή κι όλος ο κόσμος που ψηφίζει