Από την Αθήνα στη Δαμασκό: Πώς μια ελληνική αεροπορική εταιρεία έγινε κόμβος για τις ελίτ και τα σκιώδη δίκτυα

Οι πτήσεις της Air Mediterranean αποκαλύπτουν ένα σκοτεινό δίκτυο

Must Read

Συνεργατική έρευνα που δημοσιεύτηκε στις 11 Αυγούστου 2025 στον πολύγλωσσο ειδησεογραφικό ιστότοπο Voxeurop από τους: Mohammad Bassiki, Lorenzo Di Stasi, Janine Louloudi, Niko Morfonio, Sofia Turati.

Πρόκειται για μία συνέκδοση με τα ερευνητικά δίκτυα: Μεσογειακό Ινστιτούτο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (MIIR), SIRAJ (Συρία), Daraj (Λίβανος) και L’Espresso (Ιταλία)

Το αποκαλυπτικό άρθρο για την Air Mediterranean

Το απόγευμα της Δευτέρας 30 Ιουνίου 2025, ένα Boeing 737-446 της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας Air Mediterranean, καταχωρημένο ως SX-MAT, προσγειώθηκε στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Δαμασκού.

Ήταν η πρώτη επιβατική πτήση από την Αθήνα προς την πρωτεύουσα της Συρίας μετά την πτώση του Μπασάρ αλ-Άσαντ.

Την πτήση αυτής της σχετικά άγνωστης αεροπορικής εταιρείας και οι ενθουσιώδεις επιβάτες της, υποδέχτηκε μια αντιπροσωπεία, η οποία, σύμφωνα με αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελούνταν από τον Έλληνα πρέσβη, Εμμανουήλ Κακαβελάκη, ορισμένους εκπροσώπους της Συριακής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και έναν άγνωστο άνδρα ντυμένο στα λευκά, ο οποίος λέγεται ότι ήταν ο Πρόεδρος μιας εταιρείας με έδρα τον Λίβανο, της Arkhos.

Αργότερα, ντυμένος με μαύρο κοστούμι, κατά τη διάρκεια μιας εορταστικής εκδήλωσης στη Δαμασκό για την έναρξη των νέων δρομολογίων της Air Mediterranean από Βιέννη, Κολωνία και Βερολίνο προς Συρία μέσω Αθήνας, ο ίδιος άνδρας δήλωνε:

«Ενώ οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες αντιμετώπισαν εμπόδια στον προγραμματισμό πτήσεων προς Συρία, ως ιδιωτική αεροπορική εταιρεία από την Ελλάδα, καταφέραμε να τα ξεπεράσουμε».

Ο άνδρας που μιλούσε σαν να ήταν εκπρόσωπος της Air Mediterranean είναι ο Mohamad Majd Deiry. Και έχει και άλλη ιδιότητα εκτός από αυτή του επιχειρηματία: καταζητείται από το FBI από το 2021 για παράνομη εμπορία όπλων και ξέπλυμα χρήματος!

Το όνομά του περιλαμβάνεται στον κατάλογο κυρώσεων του Γραφείου Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με το τελευταίο, ο Deiry, μαζί με τον Λιβανέζο συνεργάτη του Samer Rayya και την εταιρεία τους, Black Shield, τουλάχιστον από το 2015 «διαπραγματεύονται συμφωνίες όπλων και προσφέρουν υπηρεσίες αερομεταφορών στη Μέση Ανατολή και την Αφρική» με τη χρήση εικονικών εταιρειών στην Κύπρο (S. Group Airlines Ltd, Centuronic Ltd) και στην Τουρκία.

Σύμφωνα με τον κατάλογο κυρώσεων του OFAC, «διατηρούσαν σχέσεις με άτομα που φέρονται να συνδέονται με τη συριακή κυβέρνηση και να ασχολούνται με επιχειρηματική δραστηριότητα για λογαριασμό του ιρανικού καθεστώτος».

Στοιχεία από το Εμπορικό Μητρώο της Συρίας δείχνουν ότι ο Deiry διατηρεί επιχείρηση στο όνομά του από το 1986, εμπορευόμενος υλικά που επιτρέπονται από το κράτος.

Το 2018 εμφανίστηκε στην Ελλάδα και δήλωσε μόνιμος κάτοικος με διεύθυνση παρόμοια με αυτή της «Διεύθυνσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης του Νότιου Τομέα».

Ο κύριος συνεργάτης του, Rayya, συνελήφθη στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας το 2022. Σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ του iMEdD, παρέμεινε υπό κράτηση στην Αθήνα για 16 ημέρες και αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση, με την προϋπόθεση ότι δεν θα εγκατέλειπε τη χώρα εν αναμονή της δίκης. Ωστόσο, δεν εμφανίστηκε στη δίκη τον Φεβρουάριο του 2023.

  • Γιατί ένας Σύρος έμπορος όπλων για τον οποίο εκκρεμεί διεθνές ένταλμα σύλληψης εναντίον του, του οποίου ο συνεργάτης καταζητείται, μιλάει εκ μέρους μιας ελληνικής αεροπορικής εταιρείας στη Συρία;
  • Τι γνωρίζουμε για την Air Mediterranean, η οποία εκτελούσε πτήσεις προς τη Δαμασκό κατά τη διάρκεια του καθεστώτος Άσαντ το 2023, όταν καμία άλλη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία δεν έκανε το ίδιο;

Σε μια συνδημοσίευση με το Μεσογειακό Ινστιτούτο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (MIIR), το SIRAJ (Συρία), το Daraj (Λίβανος) και το L’Espresso (Ιταλία), η Voxeurop παρουσιάζει μια υπόθεση που μοιάζει με σενάριο φιλμ νουάρ.

Η σειρά γεγονότων θέτει υπόλογες τόσο τις ελληνικές όσο και τις ευρωπαϊκές Αρχές και εκτυλίσσεται στην Ελλάδα, την Κύπρο, τη Συρία, τη Λιβύη, την Ιταλία, τον Λίβανο και το Ντουμπάι.

Η υπόθεση αφορά την οικογένεια ενός εξέχοντος Λιβανέζου επιχειρηματία, ο οποίος είναι γνωστός στην ελληνική πολιτική ελίτ από την εποχή του σοσιαλιστή πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου (στο αξίωμα από το 1981 έως το 1989 και από το 1993 έως το 1996).

Περιλαμβάνει επίσης έναν ενδοεταιρικό «εμφύλιο πόλεμο», ισχυρισμούς για κακοδιαχείριση και οικονομικές παρατυπίες, συναλλαγές μέσω Κύπρου, ένα άτομο που καταζητείται για εμπορία όπλων και έναν καταδικασμένο βαρόνο ναρκωτικών με διασυνδέσεις με την παράνομη διακίνηση μεταναστών από και προς τη Λιβύη.

Αυτή η διασυνοριακή έρευνα αποκαλύπτει επίσης ότι δύο άτομα που βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της ιστορίας έχουν εκκρεμή «κόκκινη ειδοποίηση» της Ιντερπόλ, στην οποία οι ελληνικές αστυνομικές και δικαστικές Αρχές δεν έχουν ακόμη απαντήσει.

Από την απογείωση στις αναταράξεις

Η Air Mediterranean (Mediterranean Airlines S.A.) ιδρύθηκε την 1η Σεπτεμβρίου 2015 από τρία άτομα:

  • τον Hamad Ali Al-Thani, έναν από τους ιδρυτές της Qatar Airways και πρόεδρο της Blue Air Leasing με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και
  • τους Ελληνολιβανέζους αδελφούς Fadi Elias Hallak και Andreas Hallak.

Είναι γιοι του ισχυρού και επιδραστικού Λιβανέζου επιχειρηματία George Hallak (ή Hallaq ή Challak), γνωστού για τη θερμή φιλία του με τον Ανδρέα Παπανδρέου, τους στενούς δεσμούς του με την ελληνική πολιτική ελίτ και με κάποτε εξέχοντες ηγέτες της Μέσης Ανατολής, όπως ο Παλαιστίνιος Γιασέρ Αραφάτ (1929-2004) και ο Σύρος Χαφέζ αλ Άσαντ (1930-2000).

Προηγούμενες αναφορές αναγνώρισαν τον George Hallak ως τον εγκέφαλο πίσω από ένα σχέδιο που συγκέντρωνε κεφάλαια για την Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης (PLO) μέσω της αγοράς αεροπορικών εταιρειών και καταστημάτων αφορολόγητων ειδών σε διάφορες χώρες.

Αυτή η κίνηση φέρεται να διευκόλυνε το λαθρεμπόριο διαφόρων παράνομων αγαθών.

Ο ίδιος ο George Hallak, ο οποίος είναι σήμερα 85 ετών, δεν εμφανίζεται στα έγγραφα της εταιρείας, ενώ η σύζυγός του Nada φαίνεται να υπηρετεί ως πρόεδρος.

Ο Μάριος Σαμπράκος, πρώην πιλότος, διορίστηκε ως ο νυν υπόλογος διευθυντής το 2021. Ωστόσο, η εταιρεία διοικείται και δραστηριοποιείται μέσω ενός δικτύου εταιρειών με έδρα την Κύπρο.

Δύο εταιρείες, μία αεροπορική εταιρεία

Προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες μίσθωσης και αγοράς αεροσκαφών, καθώς και τη διαχείριση της Air Mediterranean, οι αδελφοί Hallak ίδρυσαν το 2017 τουλάχιστον δύο εταιρείες στην Κύπρο:

  • την Pantrelalo Trading Limited, η οποία κατέχει το 74,993% του μετοχικού κεφαλαίου της Air Mediterranean και
  • την GMT Aviation Limited, η οποία κατέχει το 18,872% της αεροπορικής εταιρείας.

Στην Pantrelalo, η οποία λειτουργεί ως εταιρεία trust, οι δύο αδελφοί Hallak μοιράζονται εξίσου τις μισές μετοχές, ενώ η διαχείρισή της έχει ανατεθεί στην Omnium Trust, μια άλλη κυπριακή νομική οντότητα που διευθύνεται από τις δικηγορικές εταιρείες Noble Trust και Ioannides-Demetriou, των οποίων οι πελάτες είναι οι Hallaks.

Τα δύο αδέρφια, που τώρα βρίσκονται σε αντίθετες πλευρές, είναι επίσης μέτοχοι στην GMT Aviation Limited, μαζί με την Libank και την Blue Air Leasing (συμφερόντων Al-Thani).

Μάλιστα, ο πρώην βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, οικονομολόγος και ιδρυτής της Nuntius, Αλέξανδρος Μωραϊτάκης, ανέλαβε καθήκοντα διευθυντή μόλις στις 10 Ιουλίου, αντικαθιστώντας τον πρώην βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας και πρώην Υφυπουργό Οικονομικών, Πέτρο Δούκα.

Ο κ. Δούκας εμφανίζεται στο Κυπριακό Εμπορικό Μητρώο να έχει αναλάβει τη θέση του διευθυντή στις 17 Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή κατά την περίοδο που ακόμη υπηρετούσε ως δήμαρχος Σπάρτης.

Όταν ρωτήθηκε για τον ρόλο του, αρχικά αρνήθηκε οποιαδήποτε εμπλοκή με την GMT Aviation, και στη συνέχεια είπε ότι ήταν μια θέση που είχε αποδεχτεί για μικρό χρονικό διάστημα.

Μεταξύ 2018 και 2021, δύο άτομα που συνδέονται με την λιβανέζικη τράπεζα Levant Investment Bank (Libank), η οποία επένδυσε κεφάλαια στην εταιρεία, συμμετείχαν στο Διοικητικό Συμβούλιο της Air Mediterranean.

Ωστόσο, η τράπεζα φέρεται τώρα να κατηγορεί την Air Mediterranean, και συγκεκριμένα τους Andreas και George Hallak, για απάτη και υπεξαίρεση 6,61 εκατομμυρίων ευρώ.

Κατά συνέπεια, εκδόθηκε κόκκινη ειδοποίηση από την Interpol στις 17 Απριλίου 2024 κατόπιν αιτήματος των λιβανέζικων αρχών.

Το εν λόγω προσωρινό ένταλμα σύλληψης δεν αναφέρει τον τρίτο αδελφό, Fadi Hallak, ο οποίος, σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης και άλλες πληροφορίες που εξέτασε η Voxeurop και οι συνεργάτες της, βρίσκεται σε ανοιχτή σύγκρουση με την οικογένειά του από το 2022.

Σύμφωνα, ωστόσο, με την ανακοίνωση της Ιντερπόλ, οι κατηγορίες θα μπορούσαν να επιφέρουν μέγιστη ποινή φυλάκισης τριών ετών.

Παραμένει άγνωστο εάν οι ελληνικές Αρχές έχουν ανταποκριθεί στο αίτημα για προσωρινή σύλληψη και έκδοση των Hallak στον Λίβανο. Έχουμε επικοινωνήσει με την Ελληνική Αστυνομία, αλλά δεν έχουμε λάβει ακόμη απάντηση.

Πώς όμως ξεκίνησαν όλα;

Από την ίδρυσή της, η Hallaks υποσχέθηκε να παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων υψηλής ποιότητας μεταξύ Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής.

Στις 2 Νοεμβρίου 2017, η Air Mediterranean πραγματοποίησε την πρώτη της επιβατική πτήση, γιορτάζοντας με μια λαμπερή εκδήλωση λίγες μέρες νωρίτερα, στην οποία παρευρέθηκε πλήθος πολιτικών και θρησκευτικών προσκεκλημένων.

Παρά την αρχική δημοσιότητα, ωστόσο, η δραστηριότητα της αεροπορικής εταιρείας παρέμεινε περιορισμένη μέχρι το 2019, εστιάζοντας σε πτήσεις τσάρτερ προς Λάρνακα, Στοκχόλμη, Λονδίνο (Στάνστεντ), Βαγδάτη, Καζαμπλάνκα, Χαρτούμ και Τζέντα.

Το 2020, εν μέσω της πανδημίας, οι πτήσεις μειώθηκαν, αλλά εμφανίστηκαν άλλες ευκαιρίες.

Μια τέτοια ευκαιρία ήταν το πρόγραμμα Υποβοηθούμενης Εθελοντικής Επιστροφής και Επανένταξης (AVRR) του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (IOM), το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ και εθνικά κεφάλαια.

Στις 6 Αυγούστου 2020, η αεροπορική εταιρεία πραγματοποίησε μια πτήση τσάρτερ για την υλοποίηση της εθελοντικής επιστροφής 134 Ιρακινών μεταναστών υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μετανάστευσης.

Ένας εκπρόσωπος του ΔΟΜ επιβεβαίωσε ότι ο οργανισμός είχε συντονίσει την επιχείρηση και την ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, την οποία κέρδισε η Air Mediterranean. Πρόσθεσαν ότι «αυτή παραμένει η μόνη πτήση AVRR που πραγματοποιήθηκε με αυτήν την αεροπορική εταιρεία».

Ωστόσο, γνωρίζουμε ότι το 2024, η εταιρεία πραγματοποίησε οκτώ παρόμοιες εθελοντικές πτήσεις επιστροφής από την Ιταλία στην Τυνησία σε συνεργασία με το ιταλικό υπουργείο Εσωτερικών.

Η «επιβίβαση» ενός καταζητούμενου εμπόρου ναρκωτικών

Τον Νοέμβριο του 2021, ο George Hallak ταξίδεψε με τον Μάριο Σαμπράκο στη Συρία, όπου συναντήθηκε με τον υπουργό Εξωτερικών και Αποδήμων, Φασιάλ Μικντάντ.

Αυτό ήταν ένα από τα πολλά ταξίδια που είχε κάνει ο George Hallak στην περιοχή, όχι ως Λιβανέζος επιχειρηματίας, αλλά ως διπλωματικός απεσταλμένος του προέδρου της Γουιάνας.

Στην πραγματικότητα, ενήργησε υπό την ιδιότητά του ως «υπουργός Νότιας Ευρώπης και Μέσης Ανατολής» του κράτους, μιας χώρας που θεωρείται φορολογικός παράδεισος στη Λατινική Αμερική.

Εκτός από τους δεσμούς του με τη Γουιάνα, ο Hallak διατήρησε μια σχέση με τον Παναμά μέχρι το 2023, όπου είχε ιδρύσει μια ανώνυμη υπεράκτια εταιρεία με την επωνυμία Fang, η οποία πήρε το όνομά της από την εταιρεία επενδύσεων σε ακίνητα που κατείχε από το 2003 στην Ελλάδα.

Εκείνη την εποχή περίπου, η Air Mediterranean άρχισε να εξετάζει το ενδεχόμενο λειτουργίας δρομολογίων προς τη Συρία, σε μια εποχή που άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες δεν το έκαναν, λόγω του πολέμου και των υφιστάμενων κυρώσεων.

Τον Σεπτέμβριο του 2022, ο Σύριος Eyad Esleem, ένας άνδρας που φέρεται να διατηρούσε καλές σχέσεις με τον ευρύτερο κύκλο του Άσαντ, εγκαθίσταται στην Αθήνα και αρχίζει να εργάζεται για την Air Mediterranean ως εμπορικός διευθυντής.

Ο Esleem ενήργησε επίσης ως ο εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος του Freebird Travel Agency (Al-Tair Al-Hurr για τον Τουρισμό), το οποίο, όπως ορίζεται στη σύμβαση «Γενικού Οργανισμού Πώλησης Υπηρεσιών Μεταφοράς Επιβατών και Φορτίων» που υπεγράφη από τις δύο εταιρείες στις 28 Σεπτεμβρίου 2022, θα είναι ο μοναδικός οργανισμός που θα εκδίδει εισιτήρια για την Air Mediterranean στη Συρία για ένα έτος.

Τα πράγματα προχωρούν και στις 9 Μαρτίου 2023, η ελληνική αεροπορική εταιρεία εκτελεί την πρώτη επιβατική πτήση από ευρωπαϊκό αερομεταφορέα προς τη Δαμασκό από το 2012.

Σε αυτό το σημείο, μπορούν να τεθούν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την εποπτεία των ελληνικών και ευρωπαϊκών Αρχών που επέτρεψαν την καθιέρωση αυτής της συνεργασίας και της αεροπορικής διαδρομής, καθώς και τις ίδιες τις ευθύνες του αερομεταφορέα.

Οι κύριοι λόγοι είναι οι εξής:

  1. Εκτός από το ότι είναι πρακτορείο της Air Mediterranean, η Freebird είναι επίσης πρακτορείο της Cham Wings Airlines (FLYCHAM). Αυτή η διαβόητη συριακή αεροπορική εταιρεία εκτελούσε δρομολόγια μεταξύ Συρίας και Λιβύης και κατηγορήθηκε για εμπλοκή στην παράνομη διακίνηση μισθοφόρων, μεταναστών και ναρκωτικών. Βρίσκεται επίσης στον κατάλογο κυρώσεων του OFAC. Προηγούμενα ερευνητικά ρεπορτάζ από τους Reporters United, SIRAJ, Lighthouse Reports, Der Spiegel και El País απέδειξαν ότι αρκετοί από τους 750 μετανάστες που επέβαιναν στο αλιευτικό σκάφος Adriana, το οποίο βυθίστηκε στα ανοικτά των ακτών της Πύλου στις 14 Ιουνίου 2023 στο πιο θανατηφόρο ναυάγιο στη Μεσόγειο, μεταφέρθηκαν από τη Δαμασκό στη Βεγγάζη μέσω της Cham Wings. Αυτό περιελάμβανε την παροχή πλαστών ταξιδιωτικών εγγράφων σε επιβάτες, οι οποίοι φέρονται να πλήρωσαν 4.500 δολάρια για το μοιραίο ταξίδι.
  2. Η Freebird ανήκει στον Όμιλο Al-Daj (γνωστό και ως Al-Dj ή Daj Commercial Group), ο οποίος ιδρύθηκε και διοικείται από τον Συρολίβυο επιχειρηματία Mahmoud Al-Daj (γνωστό και ως Al-Dj ή Daj). Είναι ένας από τους πιο ισχυρούς επιχειρηματίες στους τομείς της εφοδιαστικής και του τουρισμού της Συρίας και έχει ισχυρούς δεσμούς με το καθεστώς Άσαντ, για το οποίο παρείχε υποστηρικτικές υπηρεσίες. Μέσω του Ομίλου Al-Daj, φέρεται να διευκολύνθηκαν παράνομες συναλλαγές όπως η μεταφορά όπλων, μισθοφόρων και ναρκωτικών μεταξύ της ανατολικής Λιβύης υπό τον Στρατηγό Χαφτάρ και της Συρίας.
  3. Ο Mahmoud Al-Daj και η εταιρεία του, Al-Ta’ir, βρίσκονται πίσω από τον συντονισμό επιχειρήσεων για τη μεταφορά παράνομων φορτίων του ναρκωτικού Captagon στη Λιβύη. Αυτό περιλαμβάνει ένα φορτίο Captagon και κάνναβης αξίας άνω των 100 εκατομμυρίων δολαρίων που κατασχέθηκε από τις ελληνικές Αρχές από το πλοίο Noka στα ανοικτά των ακτών της Κρήτης στις 12 Δεκεμβρίου 2018. Το πλοίο είχε αποπλεύσει για τη Βεγγάζη από το συριακό λιμάνι της Λαττάκειας. Αποδεικτικά στοιχεία για τις παράνομες δραστηριότητες του Al-Daj παρουσιάστηκαν ήδη από το 2021 σε έρευνες του Οργανωμένου Εγκλήματος και Διαφθοράς (OCCRP), του The New Arab και του Der Spiegel. Ο Al-Daj καταδικάστηκε σε θάνατο με εκτέλεση ερήμην από δικαστήριο της Βεγγάζης το 2019 για τις πράξεις του. Το 2024, η εταιρεία του Al-Daj, Al Ayadi Al Zahabiah («Χρυσά Χέρια»), βρισκόταν επίσης πίσω από τη μεταφορά 2.000 Σύριων εργαζομένων στη Λιβύη. Εκεί, αναγκάστηκαν να εργαστούν σε συνθήκες που έμοιαζαν με στρατόπεδα συγκέντρωσης εργασίας, όπως κατάφεραν να αποκαλύψουν Σύριοι δημοσιογράφοι. Η σύμβαση μεταξύ της Freebird και της Air Mediterranean για τις πτήσεις Αθήνα-Δαμασκό υπογράφηκε από τους Al-Daj και Andreas Hallak.
  4. Από το 2024, οι Mahmoud Al-Daj, ο Όμιλος Al-Daj, οι Freebird και Al-Ta’ir βρίσκονται στον κατάλογο κυρώσεων του OFAC και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από την 1η Ιουλίου 2025, ο κατάλογος του OFAC έγινε ο κατάλογος «Προώθηση της Λογοδοσίας για τον Άσαντ» (PAARSS).

Παρόλο που οι ελληνικές Αρχές γνώριζαν τις εγκληματικές δραστηριότητες του Al-Daj, η εταιρεία Free Bird Hellas SA ιδρύθηκε στην Αθήνα στις 24 Μαΐου 2023. Σύμφωνα με το ελληνικό μητρώο επιχειρήσεων, οι ιδρυτές της εταιρείας είναι ο Eyad Esleem και ο Mahmoud Daj.

Ο τελευταίος αναφέρεται ως «επιχειρηματίας συριακής υπηκοότητας» και είναι εγγεγραμμένος με ελληνικό ΑΦΜ και διεύθυνση κατοικίας στη Γλυφάδα, ένα προάστιο της Αθήνας. Η εταιρεία, που περιγράφεται ως ταξιδιωτικό γραφείο, θα παραμείνει σε λειτουργία μέχρι τον Απρίλιο του 2024.

Πώς μπόρεσε ένας καταζητούμενος έμπορος ναρκωτικών να εξασφαλίσει προσωπικό ΑΦΜ και έδρα για την επιχείρησή του στην Ελλάδα, χωρίς να αναλάβουν δράση οι Αρχές;

Οι πτήσεις της Air Mediterranean από και προς τη Δαμασκό συνεχίστηκαν εβδομαδιαίως από τον Μάρτιο έως τον Οκτώβριο του 2023.

Μια ανάρτηση του Freebird στο Facebook ανακοίνωσε επίσης την επέκταση της αεροπορικής εταιρείας σε ευρωπαϊκές πόλεις, αναφέροντας ότι, ως «πράκτορας των Ελληνικών Αερογραμμών της Μεσογείου, θα εκτελεί πτήσεις από την Ευρώπη προς τη Δαμασκό και αντίστροφα μέσω Αθήνας, ξεκινώντας από τις 14 Μαΐου 2023».

Εισιτήρια εκδόθηκαν στη Συρία μέσω της σελίδας Freebird. Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές στη χώρα, φέρεται ότι, μέσω αυτού του πρακτορείου, τα ενδιαφερόμενα μέρη θα μπορούσαν επίσης να αποκτήσουν πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα.

Από τις 2 Ιουνίου, έχουμε επανειλημμένα ζητήσει από την Ελληνική Αστυνομία στοιχεία σχετικά με τις συλλήψεις αλλοδαπών με πλαστές βίζες στο αεροδρόμιο της Αθήνας το 2023, καθώς και πληροφορίες για τα δρομολόγια και τις αεροπορικές εταιρείες που εμπλέκονται. Ωστόσο, κατά τη στιγμή της δημοσίευσης δεν είχαμε λάβει απάντηση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από το Flightradar24, η αεροπορική εταιρεία πραγματοποίησε 18 πτήσεις μεταξύ Δαμασκού και Βεγγάζης μεταξύ Μαΐου και Ιουλίου 2023 και 52 πτήσεις από Βεγγάζη προς Αθήνα μεταξύ Δεκεμβρίου 2022 και Ιουλίου 2023 (αλλά όχι αντίστροφα).

Ωστόσο, δεν είναι σαφές ποιους ακριβώς εξυπηρετούσε η αεροπορική εταιρεία και πώς μπορούσε να εγγυηθεί ότι δεν θα μετέφερε «άτομα που συνεργάστηκαν με το συριακό καθεστώς ή βρίσκονταν στον κατάλογο κυρώσεων των ΗΠΑ», όπως διαβεβαίωσε ο διευθυντής επιχειρήσεων Μάριος Σαμπράκος.

Αυτό συμβαίνει επειδή η αεροπορική εταιρεία χρειαζόταν την άδεια της κυβέρνησης Άσαντ για να λειτουργεί στη Συρία. Δεν είναι επίσης σαφές ποιες εγγυήσεις υπήρχαν για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πτήσεων στον εναέριο χώρο της Συρίας και της Λιβύης.

Δεδομένων των παραπάνω, καθώς και της σχέσης της εταιρείας με τον Mohammad Majd Deiry, έναν νέο συνεργάτη στη Συρία, ο οποίος βρίσκεται στη λίστα των «Πιο Καταζητούμενων» του FBI, απευθύναμε ερωτήσεις στο Υπουργείο Εξωτερικών και στην Ελληνική Αστυνομία. Δεν λάβαμε καμία απάντηση.

Ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της ΕΕ (EASA) επιβεβαίωσε ότι είχε διενεργήσει ελέγχους στην αεροπορική εταιρεία το 2024. Ωστόσο, δεν λάβαμε απάντηση από την αρμόδια Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στην Ελλάδα, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας επιβεβαίωσε ότι η Air Mediterranean είχε παράσχει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την απόκτηση άδειας εκτέλεσης πτήσεων. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι δεν είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο επιβατών ή εμπορευμάτων που εισέρχονται ή διέρχονται από τη χώρα.

Σε μια λεπτομερή απάντησή της στο MIIR, η Libank — η οποία παραμένει μέτοχος της GMT Aviation στην Κύπρο, ένας από τους μετόχους της Air Mediterranean — ισχυρίζεται ότι:

«Λόγω του πλήρους αποκλεισμού της GMT και της LIBANK από την Air Mediterranean, δεν συμμετείχαμε ούτε γνωρίζαμε καμία από τις δραστηριότητές της, εκτός από εκείνες που έγιναν διαθέσιμες σε δημόσιες πηγές ειδήσεων. Δεδομένου αυτού, δεν γνωρίζουμε καθόλου τη συνεργασία της Air Mediterranean με την Freebird, την Arkhos OFFSHORE Sal και τον κ. Deiry, καθώς και τις πτήσεις που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ Αθήνας και Δαμασκού τον Μάρτιο του 2023».

Όσον αφορά τη διαμάχη της με τον Andrew και τον George Hallak, η Libank επιβεβαιώνει ότι έχει διώξει τους δύο άνδρες, καθώς και τη Nada Hallak, «για εγκληματική οργανωμένη απάτη στα δικαστήρια της Βηρυτού. Η Libank κατάφερε να εξασφαλίσει κατηγορητήριο από τον εισαγγελέα, καθώς και διεθνές ένταλμα σύλληψης για τον George και τον Andreas Hallak».

Η Air Mediterranean δεν απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Hallak Vs Hallak

Ποιος είναι τελικά υπεύθυνος για αυτές τις επιχειρηματικές αποφάσεις; Τι κάνουν οι ελληνικές Αρχές;

Ένα έγγραφο που ρίχνει φως σε αυτό, είναι μια επιστολή που φέρεται να συντάχθηκε και εστάλη τον Φεβρουάριο του 2024 από τον Fadi Elias Hallak, έμμεσο μέτοχο και, μέχρι πρόσφατα, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Air Mediterranean, προς την δικηγορική εταιρεία Noble Trust, η οποία εκπροσωπεί τον κύριο μέτοχο της αεροπορικής εταιρείας, την κυπριακή εταιρεία Pantrelalo Trading Limited.

Στην επιστολή, η οποία εξετάστηκε από το MIIR, ο Fadi Hallak αναφέρεται στη λήψη μονομερών ενεργειών εναντίον του από το Διοικητικό Συμβούλιο της Air Mediterranean, οι οποίες πιστεύει ότι τον έχουν βλάψει οικονομικά. Κατηγορεί επίσης τη διοίκηση ότι δεν του επιτρέπει την πρόσβαση στα αρχεία της εταιρείας.

Ο Hallak κατηγορεί τον αδελφό του Andreas, τον πατέρα του George και τους συνεργάτες τους, ότι «παραποιούν και πλαστογραφούν τα οικονομικά και λειτουργικά βιβλία και αρχεία της Air Mediterranean καθ’ όλη τη διάρκεια των πτήσεων από το 2017», και ισχυρίζεται ότι «το μανιφέστο επικίνδυνων εμπορευμάτων παρουσιάζεται ψευδώς και τα πραγματικά δεδομένα αποκρύπτονται από όλες τις αρχές», ενώ καταγγέλλει «σοβαρές παραβιάσεις οικονομικών, εμπιστευτικών, ασφαλιστικών και επιχειρησιακών καθηκόντων».

Η επιστολή αναφέρει επίσης ότι ο Mahmoud Al-Daj επισκεπτόταν τακτικά τον George και τον Andreas στα γραφεία της AirMed και επισκεπτόταν το σπίτι του George και της Nada Hallak αρκετές φορές.

Ο Fadi Hallak ισχυρίζεται επίσης ότι ο πατέρας του, George Hallak, «συνεχίζει να χρησιμοποιεί τις διασυνδέσεις του για να δωροδοκεί και να χρησιμοποιεί τακτικές συνεχούς εκφοβισμού» και εκφράζει φόβους «για τη ζωή του και της οικογένειάς του».

Ούτε ο Andreas ούτε ο George Hallak απάντησαν στις ερωτήσεις μας. Επικοινωνήσαμε με τον Fadi Hallak ο οποίος επιβεβαίωσε την ύπαρξη της επιστολής και ενημέρωσε ότι έχει κινηθεί δικαστικά και εξωδικαστικά κατά της εταιρείας, της οποίας παραμένει έμμεσος μέτοχος.

Δήλωσε επίσης:

«Στην προσπάθειά μου από τον Ιανουάριο του 2022, μέσω των δικαστικών θεσμών και των ανεξάρτητων αρχών στην Ελλάδα και την Κύπρο, να αποκαλύψω την αλήθεια για τον τρόπο λειτουργίας της Air Mediterranean, μέχρι στιγμής έχω συναντήσει μόνο ανεξήγητα αδιέξοδα. Ελπίζω τώρα ότι οι παράνομες πράξεις και οι υπεύθυνοι για τις ενέργειες αυτής της αεροπορικής εταιρείας θα αποκαλυφθούν και ότι οι ηγέτες της δικαστικής εξουσίας θα κινητοποιηθούν για να εκπληρώσουν το όχι και τόσο αυτονόητο καθήκον τους».

Οι τελευταίες εξελίξεις

Σύμφωνα με τους δικηγόρους που εμπλέκονται στην υπόθεση, οι πληροφορίες και οι ισχυρισμοί που διατυπώνει ο Fadi Hallak στην επιστολή του, έχουν παραληφθεί από έναν αναπληρωτή εισαγγελέα εφετών, ο οποίος εξετάζει το ενδεχόμενο να τις διαβιβάσει στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες.

Η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών έχει επίσης στην κατοχή της την επιστολή μετά από μήνυση ενός ελληνικού δημόσιου φορέα και αναμένεται να επαληθεύσει τους ισχυρισμούς που διατύπωσε ο Fadi Hallak. Δεν υπήρχαν γνωστές εξελίξεις στην υπόθεση πριν από τη δημοσίευση.

Οι πτήσεις της Air Mediterranean προς τη Συρία ανεστάλησαν τον Οκτώβριο του 2023, λίγο πριν τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις της ΕΕ στον Al-Daj και τις εταιρείες του στις 22 Ιανουαρίου 2024.

Οι πτήσεις προς τη Δαμασκό ξεκίνησαν ξανά πριν από ένα μήνα και αυτή τη στιγμή λειτουργούν μέσω ενός άλλου πρακτορείου, της Almera Travel & Tourism.

Ο φυγάς του FBI, λαθρέμπορος όπλων, Mohamad Majd Deiry, κάνει δημόσιες εμφανίσεις στη Δαμασκό εν μέσω του νέου πολιτικού και κοινωνικού περιβάλλοντος που διαμορφώνεται τώρα στη χώρα.

Ο εμφύλιος πόλεμος στην οικογένεια Hallak εξακολουθεί να μαίνεται. Η κόκκινη ειδοποίηση που εκδόθηκε για τον George και τον Andreas Hallak δεν έχει εφαρμοστεί.

Παραμένει ασαφές τι κάνουν οι ελληνικές και οι ευρωπαϊκές Aρχές για να διασφαλίσουν ότι ο ελληνικός αερομεταφορέας και οι συνεργάτες του, καθώς και άλλες αεροπορικές εταιρείες, θα παραμείνουν μακριά από παράνομες δραστηριότητες και ότι δεν θα τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβατών.

Λίγα είναι γνωστά για τις δραστηριότητες του καταδικασμένου Mahmoud Al-Daj μετά την πτώση του καθεστώτος Άσαντ, εκτός από μια μόνο ανάρτηση στο Facebook στις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Σε αυτήν, ο Αλ-Ντατζ καυχιέται για την άφιξη του πρώτου πλοίου στο λιμάνι της Λατάκια, φορτωμένου με αυτοκίνητα και λεωφορεία. «Ένα νέο επίτευγμα που ενσαρκώνει το όραμα και τη φιλοδοξία μας… για το έτος 2025», έγραψε — μια ένδειξη της πρόθεσής του να συνεχίσει να δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στη Συρία. Αργότερα όμως διέγραψε την ανάρτηση και η τύχη του παραμένει άγνωστη.

Η σύνδεση της Air Mediterranean με την Ιταλία

Το 2023, η Air Mediterranean υπέγραψε συμφωνία με την F.A. Srl, την εταιρεία που κατέχει το αεροδρόμιο του Φορλί, ένα μικρό, ιδιωτικό αεροδρόμιο κοντά στις ακτές της Αδριατικής στη Βόρεια Ιταλία.

Το αεροδρόμιο, το οποίο εγκαινιάστηκε από μια κοινοπραξία τοπικών επιχειρηματιών το 2019, κατά τα πρώτα 4 χρόνια λειτουργίας του (2019–2022), συσσώρευσε ζημίες ύψους 12,4 εκατομμυρίων ευρώ και αγωνιζόταν να φτάσει τον ελάχιστο αριθμό ετήσιων επιβατών για να διατηρήσει την άδεια ENAC (Ιταλική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας).

Τον Μάρτιο του 2024, λίγους μήνες μετά τη διακοπή των πτήσεων της Air Mediterranean μεταξύ Συρίας και Ελλάδας, ο Andreas Hallak έγινε δεκτός με δόξες και τιμές στο Φορλί για να υπογράψει μια μονοετή σύμβαση για 1.800 ώρες πτήσης, αξίας 6,3 εκατομμυρίων ευρώ, που καλύπτει πτήσεις προς 12 τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα, τη Νότια Ιταλία και την Αλβανία, μέσω της εικονικής αεροπορικής εταιρείας του αεροδρομίου, GoToFly.

Ενώ μια ανώνυμη πηγή επιβεβαίωσε ότι η διοίκηση του αεροδρομίου γνώριζε πολύ καλά το «βιογραφικό» της Air Mediterranean όταν σφράγισαν τη συμφωνία, ο υπόλογος Διευθυντής του αεροδρομίου από τον Ιανουάριο του 2025, Riccardo Pregnolato, αρνήθηκε οποιαδήποτε προηγούμενη γνώση, επιρρίπτοντας όλη την ευθύνη στις αρμόδιες Αρχές ασφάλειας της αεροπορίας (την ιταλική αρχή πολιτικής αεροπορίας ENAC και την ευρωπαϊκή αρχή ασφάλειας της αεροπορίας EASA).

Η τελευταία μας επιβεβαίωσε ότι διεξήγαγε επιθεωρήσεις το 2024 και το 2023 τόσο για τις εθνικές Αρχές όσο και για την Air Mediterranean, αλλά τα αποτελέσματά τους δεν μπόρεσαν να γνωστοποιηθούν κατά τη στιγμή της δημοσίευσης.

Μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 2024, με επιχειρησιακή βάση το Φορλί, τα αεροσκάφη της Air Mediterranean πραγματοποίησαν πτήσεις επαναπατρισμού μεταναστών, αυτή τη φορά για λογαριασμό του ιταλικού Υπουργείου Εσωτερικών: περίπου 8 ταξίδια μετ’ επιστροφής από την Ιταλία (από το Παλέρμο και πίσω στη Ρώμη) στην Ταμπάρκα (Δυτική Τυνησία) πραγματοποιήθηκαν από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2024.

Σύμφωνα με έναν ανώνυμο εμπειρογνώμονα του κλάδου, η αεροπορική εταιρεία κερδίζει περίπου 60.000 ευρώ για κάθε ένα από αυτά τα ταξίδια από τέλη ενοικίασης αεροσκαφών.

Από τον Ιούλιο του 2025, η Air Mediterranean συνεχίζει να λειτουργεί από το Φορλί με αρκετούς προορισμούς στην Ελλάδα και την Ιταλία για το καλοκαίρι του 2025. Σύμφωνα με τον Pregnolato, δεν έχουν εκφραστεί ανησυχίες από τις ιταλικές ή τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές σχετικά με την παρουσία της εταιρείας στο Φορλί.

* Στις 6 Αυγούστου, μετά την αρχική δημοσίευση της έρευνας, η Ελληνική Αστυνομία μας έστειλε στοιχεία που απαριθμούσαν συλλήψεις που πραγματοποιήθηκαν στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας, για παράνομη είσοδο στη χώρα με τη χρήση πλαστών/παραποιημένων εγγράφων από αραβικές και αφρικανικές χώρες αναχώρησης κατά το έτος 2023, μαζί με τις αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιήθηκαν για την άφιξη στην Ελλάδα.

Τα στοιχεία αναφέρουν 8 συλλήψεις που αφορούν τη Συρία ως χώρα αναχώρησης. Ωστόσο, στον πίνακα που καταγράφει αυτές τις 8 συλλήψεις, η αεροπορική εταιρεία με την οποία πέταξαν οι συλληφθέντες επιβάτες από τη Συρία αναφέρεται ως «Άγνωστη» σε 7 από τις περιπτώσεις – ένας χαρακτηρισμός που δεν βρέθηκε για καμία άλλη χώρα – ενώ η υπόλοιπη καταχώρηση έμεινε κενή.

Ζητήσαμε διευκρινίσεις από την Ελληνική Αστυνομία σχετικά με το γιατί παραλείφθηκε αυτή η συγκεκριμένη πληροφορία, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει απάντηση.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
SLIDER

Περίγελος χωρίς σύνορα λόγω ΟΠΕΚΕΠΕ: «Ελλάδα, η χώρα των αόρατων κατσικιών» γράφει η Süddeutsche Zeitung

Η γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung έκανε οδοιπορικό στην Κρήτη (έχοντας τίτλο: «Οδοιπορικό στη χώρα των αόρατων κατσικιών») για να εξηγήσει...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυριάκος Μητσοτάκης από τα Χανιά: «Παίρνουμε δύναμη από την Παναγία για τις δυσκολίες»

Ένα μήνυμα αισιοδοξίας θέλησε να στείλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης με αφορμή την σημερινή γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Σύμφωνα με...
SLIDER

«Πυρά» του δημάρχου Πατρέων κατά της κυβέρνησης: «Αντί να απολογούνται, ζητάνε και τα ρέστα από πάνω»

Μετά τις απανωτές επιθέσεις υψηλόβαθμων κυβερνητικών στελεχών εναντίον του, στο πλαίσιο της παραδοσιακής αποποίησης ευθυνών της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας,...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Υπάρχει πολιτική ευθύνη στην υπόθεση της «αγρότισσας με τη Ferrari»;

Τις τελευταίες ημέρες την επικαιρότητα μονοπωλεί η προκλητική υπόθεση με την αγρότισσα η οποία έκανε επίδειξη πλούτου με πολυτελή αυτοκίνητα...
ΕΛΛΑΔΑ

Από την Αθήνα στη Δαμασκό: Πώς μια ελληνική αεροπορική εταιρεία έγινε κόμβος για τις ελίτ και τα σκιώδη δίκτυα

Συνεργατική έρευνα που δημοσιεύτηκε στις 11 Αυγούστου 2025 στον πολύγλωσσο ειδησεογραφικό ιστότοπο Voxeurop από τους: Mohammad Bassiki, Lorenzo Di Stasi,...
SLIDER

Δεκαπενταύγουστος: Με κατάνυξη και λαμπρότητα ο εορτασμός – Τα μηνύματα των πολιτικών

Με κατάνυξη και λαμπρότητα εορτάστηκε σε όλη την Ελλάδα ο Δεκαπενταύγουστος.  Χιλιάδες ήταν οι πιστοί που βρέθηκαν για ακόμη μια...
ΕΛΛΑΔΑ

Σε συναγερμό και τον Δεκαπενταύγουστο το λιμενικό για μετανάστες σε Κρήτη και Κυκλάδες

Για ακόμη μια μέρα σε συναγερμό τέθηκαν οι λιμενικές αρχές καθώς οι καραβιές μεταναστών συνεχίζονται. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το...

Διαβάζονται τώρα