Προβληματισμό προκαλεί φέτος ο τουρισμός στη χώρα, αφού χαμηλότερη κατά κεφαλή δαπάνη, κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, και κυρίως λιγότεροι Έλληνες επισκέπτες χαρακτηρίζουν την φετινή σεζόν….πολλών ταχυτήτων.
Η εικόνα αυτή, που αντικατοπτρίζει σε ένα βαθμό και τις επιδόσεις της χώρας, έρχεται σε αντίθεση με το συνολικό ρεκόρ αφίξεων που καταγράφεται στην Ελλάδα, με τα νησιά να διατηρούν τα σκήπτρα στη διεθνή ζήτηση.
Οι δημοφιλείς προορισμοί της Βόρειας Ελλάδας κινούνται, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις, στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, με το τελικό «ταμείο» να αναμένεται μετά το πέρας της θερινής περιόδου. Ωστόσο, οι επιχειρηματίες του κλάδου αναζητούν νέες αγορές για να ενισχύσουν τις ροές, καθώς, αν και η κίνηση είναι αντίστοιχη με το 2024, ο τζίρος δεν εμφανίζεται ανάλογος. Όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι του τουρισμού, τα λειτουργικά κόστη είναι υψηλά και οι τουρίστες πιο συγκρατημένοι στις δαπάνες τους.
Χαρακτηριστικό είναι πως ολοένα και περισσότεροι επισκέπτες επιλέγουν διαμονή σε all inclusive ξενοδοχεία ώστε να αποφύγουν περαιτέρω έξοδα (π.χ. σε φαγητό), περιορίζοντας την κατανάλωση εκτός καταλύματος.
Οι Βορειοελλαδίτες προτιμούν το εξωτερικό
Κεντρικό χαρακτηριστικό της φετινής σεζόν, όπως σημειώνει στη Voria.gr ο ταμίας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας – Θράκης, Κωνσταντίνος Κουράκος, είναι η επιλογή πολλών Βορειοελλαδιτών να ταξιδέψουν εκτός Ελλάδας. «Οι Βορειοελλαδίτες που ταξίδεψαν φέτος επέλεξαν περισσότερο το εξωτερικό για διακοπές διάρκειας 4-5 ημερών και λιγότερο το εσωτερικό» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Στους προορισμούς που κέρδισαν έδαφος συγκαταλέγονται η Ιταλία, η Ισπανία – με αιχμή τη Βαρκελώνη –, η Μάλτα και η Γαλλία. Ο λόγος είναι το κόστος των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων, που σε αρκετές περιπτώσεις ισοδυναμεί ή ακόμη και ξεπερνά το κόστος αντίστοιχων ταξιδιών στο εξωτερικό.
Παράλληλα, όπως τονίζει ο κ. Κουράκος, συνολικά ταξίδεψαν λιγότεροι Έλληνες σε σχέση με πέρυσι, κάτι που αποτυπώθηκε και στα τουριστικά πρακτορεία, τα οποία κατέγραψαν πτώση τουλάχιστον 20%. Η μειωμένη ζήτηση οδήγησε μάλιστα στα μέσα Ιουλίου σε αποδέσμευση κρατημένων αεροπορικών θέσεων από τα γραφεία. Όσοι επέλεξαν εσωτερικό, στράφηκαν κυρίως προς τη Ρόδο, την Κρήτη, τη Σύρο, τη Μύκονο, τη Λέσβο και τη Μυτιλήνη.
Η εικόνα στη Χαλκιδική
Ο περιορισμένος αριθμός Ελλήνων επισκεπτών είναι ιδιαίτερα αισθητός στη Χαλκιδική, αγαπημένο προορισμό των Θεσσαλονικέων, που φέτος δεν είχε την αναμενόμενη εγχώρια κίνηση. Επιχειρηματίες εστίασης καταγράφουν μεγαλύτερη στροφή των τουριστών σε ταχυφαγεία ή ακόμη και σε σούπερ μάρκετ με έτοιμο φαγητό, περιορίζοντας τις επισκέψεις σε εστιατόρια.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής, Γρηγόρη Τάσιο, η φετινή σεζόν για τα ξενοδοχεία κινείται στα περσινά επίπεδα, τόσο από πλευράς κίνησης όσο και τζίρου. Αν και υπήρξε μεσοσταθμική αύξηση τιμών δωματίων κατά 10%, αυτή εξανεμίστηκε από την αντίστοιχη αύξηση των λειτουργικών εξόδων. Η μέση διάρκεια διαμονής παραμένει στις 7 ημέρες.
Οι Γερμανοί διατηρούν τα πρωτεία στις αφίξεις, ακολουθούμενοι από τους Άγγλους, ενώ αισθητή παρουσία είχαν οι Πολωνοί, οι οποίοι εξελίσσονται σε δυναμική αγορά. Η περιοχή φιλοξένησε επίσης Ιταλούς, Ολλανδούς, Βέλγους, καθώς και Ρουμάνους, Βούλγαρους, Σέρβους, Ουκρανούς, Τούρκους, αλλά και τουρίστες από Κόσοβο και Μαυροβούνιο.
Πιερία: στηρίγματα και προκλήσεις
Στην Πιερία, ο οδικός τουρισμός αποτέλεσε και φέτος τη βασική πηγή επισκεπτών, με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής να δίνουν τον ρυθμό. Όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης, η μέση διάρκεια διανυκτέρευσης μειώθηκε από τις 6+ ημέρες σε λιγότερες από 6, ενώ και η κατά κεφαλή δαπάνη υποχώρησε.
«Το ταμείο θα γίνει στο τέλος της σεζόν, ωστόσο οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων του κλάδου είναι πολλές και οι επιβαρύνσεις που υφίστανται επίσης πολλές, όπως για παράδειγμα το τέλος παρεπιδημούντων. Ακόμη και αν οι διανυκτερεύσεις είναι αντίστοιχες με τις περσινές, η κερδοφορία, λόγω των υποχρεώσεων και των υψηλών λειτουργικών εξόδων, θα είναι χαμηλότερη» επισημαίνει.
Τουρισμός και στρατηγικό άνοιγμα σε νέες αγορές
Για την επόμενη μέρα, οι φορείς τουρισμού της Πιερίας προχωρούν σε στρατηγικό άνοιγμα προς νέες αγορές, με αιχμή τη Μεγάλη Βρετανία και την Ολλανδία. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες συμφωνίες με tour operators για το 2026, με στόχο τον εμπλουτισμό του μίγματος της τουριστικής κίνησης.
Όσο για την επίδραση της ένταξης της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Ζώνη Σένγκεν, εκπρόσωποι του τουρισμού τονίζουν ότι δεν υπήρξαν αισθητά αποτελέσματα στην αύξηση ροών. Οι τουρίστες από τις δύο χώρες εξακολουθούν να επιλέγουν τη Βόρεια Ελλάδα σταθερά, ωστόσο φέτος έφθασαν περισσότερο ευδιάθετοι στα καταλύματα, χωρίς να χρειαστεί να αντιμετωπίσουν πολύωρες καθυστερήσεις στα σύνορα.
Η φετινή τουριστική περίοδος για τη Βόρεια Ελλάδα διαμορφώνεται σε μια δύσκολη εξίσωση: σταθερή κίνηση σε σχέση με πέρυσι αλλά χαμηλότερες δαπάνες, αυξημένα λειτουργικά κόστη, λιγότεροι Έλληνες επισκέπτες και εντεινόμενη στροφή σε προορισμούς του εξωτερικού. Οι τουριστικοί φορείς προσβλέπουν πλέον σε νέες αγορές και στρατηγικές συνεργασίες, με το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη διετία.
Δείτε επίσης: