Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, επανέρχεται στο προσκήνιο ένα ζήτημα που παραμένει άλυτο εδώ και χρόνια: η ισότιμη πρόσβαση των μαθητών με αναπηρία και σπάνιες παθήσεις στην εκπαίδευση.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), με επείγουσα επιστολή προς την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, μεταφέρει την αγωνία και τις διαμαρτυρίες χιλιάδων γονέων που βλέπουν τα παιδιά τους να ξεκινούν τη σχολική χρονιά με σοβαρά εμπόδια.
Σύμφωνα με την ΕΣΑμεΑ, οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, προσωπικό Παράλληλης Στήριξης, Τμήματα Ένταξης, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) και σχολικούς νοσηλευτές οδηγούν ουσιαστικά σε έναν έμμεσο αποκλεισμό. Τα παιδιά με αναπηρία, χρόνια ή σπάνια πάθηση στερούνται το δικαίωμα να συμμετέχουν σε μια εκπαιδευτική διαδικασία χωρίς εμπόδια και με ισότιμους όρους, όπως επιτάσσουν το Σύνταγμα αλλά και οι διεθνείς συμβάσεις που έχει κυρώσει η Ελλάδα.
Η Συνομοσπονδία υπενθυμίζει ότι από τον περασμένο Μάιο του 2025, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ είχε απευθύνει έκκληση για έγκαιρη κάλυψη όλων των αναγκών Παράλληλης Στήριξης, ώστε κάθε μαθητής με αναπηρία να ξεκινήσει τη χρονιά με τον απαραίτητο εκπαιδευτικό δίπλα του. Παρ’ όλα αυτά, η πραγματικότητα δείχνει ότι τα αιτήματα έμειναν αναπάντητα, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Οι ελλείψεις για μαθητές με αναπηρία
Παράλληλα, και άλλοι φορείς, όπως η ΑΔΕΔΥ και η ΠΟΣΕΕΠΕΑ, έχουν αναδείξει τις ίδιες ελλείψεις, επισημαίνοντας ότι οι ανάγκες των παιδιών δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με «δημοσιονομικά τεχνάσματα» και αριθμητικούς περιορισμούς, αλλά με βάση τα πραγματικά δεδομένα της κάθε σχολικής μονάδας.
«Η έλλειψη επαρκούς υποστήριξης στερεί από τα παιδιά το δικαίωμα στη συνεκπαίδευση και ακυρώνει στην πράξη τον στόχο για μια κοινωνία που αποδέχεται τη διαφορετικότητα και σέβεται τα δικαιώματα όλων», τονίζει η ΕΣΑμεΑ.
Η Συνομοσπονδία καλεί την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσουν άμεσα σε προσλήψεις και κάλυψη όλων των κενών, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συμμετοχή των μαθητών με αναπηρία σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης. Η απαίτηση είναι ξεκάθαρη: εκπαίδευση με ίσους όρους, ασφάλεια και αξιοπρέπεια, χωρίς καθυστερήσεις, αποκλεισμούς και διακρίσεις.
Δείτε επίσης: