Το 2008 η Ελλάδα κρατούσε τα σκήπτρα σε έναν παράδοξο ευρωπαϊκό δείκτη: το μεγαλύτερο ποσοστό Porsche Cayenne, BMW X5 και γενικά πολυτελών SUV ανά κάτοικο. Οι δρόμοι γέμιζαν από γυαλιστερά αυτοκίνητα που συμβόλιζαν την ευμάρεια μιας εποχής που τελικά ήταν φούσκα.
Ύστερα ήρθε η κρίση. Η οικονομική καταστροφή σάρωσε σαν θύελλα. Οι ιδιοκτήτες αυτών των πολυτελών οχημάτων βρέθηκαν αντιμέτωποι με φόρους, τεκμήρια, χρέη. Χιλιάδες αυτοκίνητα ακινητοποιήθηκαν, πουλήθηκαν ή χάθηκαν μέσα σε κατασχέσεις. Η εικόνα της ελληνικής μεγαλόπρεπης «κατανάλωσης» κατέρρευσε απότομα.
Σήμερα, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά, οι ελληνικοί δρόμοι θυμίζουν κάτι από εκείνες τις μέρες, αλλά με μια βασική διαφορά: ξανά κυκλοφορούν νέα Range Rover, Porsche Cayenne, BMW X5 και άλλα πολυτελή SUV. Μόνο που η εικόνα γύρω τους είναι αποκαλυπτική: δίπλα σε αυτά, οι περισσότεροι οδηγοί κινούνται με παλιά αυτοκίνητα 15ετίας ή και 20ετίας.
Δύο κόσμοι που δεν επικοινωνούν
Η οικονομική διαχείριση των τελευταίων χρόνων εξαφάνισε τη μεσαία τάξη. Σήμερα η ελληνική κοινωνία θυμίζει δύο κόσμους που δεν επικοινωνούν: από τη μία οι λίγοι που μπορούν να αγοράζουν πολυτελή SUV, από την άλλη οι πολλοί που κρατούν με νύχια και με δόντια τα γηρασμένα τους οχήματα, γιατί άλλο δεν μπορούν να αποκτήσουν.
Το ερώτημα είναι τι θα συμβεί στο μέλλον. Είμαστε στα πρόθυρα μιας νέας κρίσης; Αν ναι, τότε η ιστορία θα επαναληφθεί: οι «έχοντες» θα δεχτούν ξανά το πρώτο πλήγμα, βλέποντας τις επενδύσεις και την κατανάλωση τους να γκρεμίζονται, ενώ οι υπόλοιποι —εκείνοι που ποτέ δεν σήκωσαν κεφάλι από την προηγούμενη κρίση— θα οδηγηθούν ακόμη πιο βαθιά στην εξαθλίωση.
Η εικόνα των δρόμων είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας. Και σήμερα δείχνει μια χώρα που δεν ισορροπεί, αλλά σπάει στη μέση.
Δείτε επίσης:
Το άρθρο απλά επιβεβαιώνει όσα φωνάζουν «ψεκασμένοι» εδώ και χρόνια ότι με την εγκληματική οργάνωση της ΝΔ οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι.