25-5-2020

Ο πόλεμος του mr. easyJet, οι «αχυράνθρωποι» της Airbus και το σκάνδαλο που τινάζει τις αερομεταφορές στον… αέρα!

Λίγο πριν την ολοκληρωτική αποκάλυψη ενός σκανδάλου, που όπως φαίνεται θα ταρακουνήσει παγκοσμίως τον κλάδο των αερομεταφορών, βρίσκεται ο μεγαλομέτοχος (ελέγχει το 34%) της easyJet, Στέλιος Χατζηιωάννου, ο οποίος μπορεί να έχασε χθες τη μάχη να αντικαταστήσει τον πρόεδρο της εταιρείας, Τζον Μπάρντον, τον διευθύνοντα σύμβουλο, Γιόχαν Λούντγκρεν κι δύο ακόμη ανώτατα στελέχη, όμως το μόνο βέβαιο είναι πως δεν έχασε τον πόλεμο.

Μάλλον το αντίθετο, αφού όσα διαδραματίστηκαν στη χθεσινή γενική συνέλευση της easyJet, κι όσα έκανε στη συνέχεια γνωστά, ο κ. Χατζηιωάννου μέσα από δηλώσεις του, έφεραν στο φως ένα περίπλοκο ιστό διαφθοράς και αθέμιτων πρακτικών, που έχει οσμή ακόμη και από τα διάσημα Panama Papers, με πρωταγωνίστρια για ακόμη μία φορά, τη γαλλο-γερμανική, αεροναυπηγική βιομηχανία Airbus.

Τα στοιχεία, τα οποία είναι πραγματικά συγκλονιστικά, «δείχνουν» το κέντρο του ιστού της αράχνης κι είναι βέβαιο πως θα απασχολήσουν διεθνώς, τόσο τον Τύπο όσο φυσικά τις ελεγκτικές αρχές στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο ρόλος των Ελβετών δικηγόρων και του Έλληνα αντιπροέδρου

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας «δημοκρατία», ο κ. Χατζηιωάννου είχε ήδη από τις 12 Μαΐου, «επικηρύξει», μέσα από τον διαδικτυακό ιστότοπο της Easyjet PLC, τα μεγαλοστελέχη της εταιρίας που ίδρυσε το 1995, δίνοντας αμοιβή ύψους 5.000.000 λιρών (γύρω στα 5.700.000 ευρώ) σε όποιον πληροφοριοδότη παρείχε στοιχεία, που θα βοηθούσαν να ακυρωθεί η προσυμφωνημένη από το 2013 παραγγελία 107 αεροσκαφών από την Airbus, ύψους 4,5 δισ. στερλινών (περίπου 5 δισ. ευρώ). Οπως έχει υπογραμμίσει αλλεπάλληλες φορές ο κ. Χατζηιωάννου η ολοκλήρωση της παραγγελίας αυτής, την οποία επιθυμούν τα μεγαλοστελέχη, σε συνδυασμό με την κρίση που μαστίζει τον κλάδο εξαιτίας των μέτρων για τον Covid-19, είναι πιθανό να οδηγήσει την easyJet σε χρεοκοπία, μέχρι το τέλος του έτους, πλήττοντας ανεπανόρθωτα τους μετόχους, τους φορολογούμενους στο Ηνωμένο Βασίλειο, τους πελάτες αλλά και τους εργαζόμενους.

Ωστόσο σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ (το οποίο επιβεβαιώθηκε) τα πράγματα μπορεί να είναι ακόμη πιο σοβαρά, υπογραμμίζοντας πως μεταξύ της easyJet και της Airbus, μπορεί να έχει δημιουργηθεί μία… ύποπτη σχέση. Είναι πιθανό η Airbus να έχει αποκτήσει μετοχές της easyJet, τις οποίες ελέγχει άμεσα ή έμμεσα, μέσω επενδυτικών ή άλλων σχημάτων με Ελβετούς δικηγόρους να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην υπόθεση όπως και ο Έλληνας αντιπρόεδρος του τμήματος πωλήσεων της Airbus, για την κεντρική και βόρεια Ευρώπη, Κίμων Σωτηρόπουλος. 

«Έδειξε» νέα στοιχεία και πρόσωπα

Η κίνηση του κ. Χατζηιωάννου, να αναζητήσει πληροφορίες προσφέροντας οικονομική αμοιβή φαίνεται πως είχε εξαιρετικά αποτελέσματα γι’ αυτό και στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά τη χθεσινή γενική συνέλευση της εταιρείας, δήλωσε διατεθειμένος να συνεχίσει τις έρευνες, αφήνοντας την οικονομική προσφορά… στο τραπέζι. Δεν έμεινε όμως στη δήλωση των προθέσεων του αλλά «έδειξε» για πρώτη φορά στοιχεία και πρόσωπα.

Ανέφερε συγκεκριμένα, πως η Airbus ελέγχει πράγματι, ένα πλήθος μετοχών της easyJet:

«Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας αποτελεί νοθεία, καθώς τουλάχιστον το 15% των μετοχών της easyJet βρίσκεται στην κατοχή τριών “αχυρανθρώπων” που ελέγχονται από την Airbus και άρα αποτελούν μέλη που μεροληπτούν υπέρ της Airbus και κανονικά δεν θα έπρεπε να συμμετέχουν στην ψηφοφορία για την ακύρωση της συγκεκριμένης συμφωνίας. Εάν αφαιρεθούν από την ψηφοφορία οι 60.000.000 μετοχές που ελέγχονται από την Airbus, τότε η πρόταση του Στέλιου Χατζηιωάννου θα είχε υπερψηφιστεί με 134.000.000 μετοχές υπέρ και 120.000.000 κατά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηιωάννου ο οποίος δεσμεύτηκε να αποδείξει πως οι μετοχές αυτές δεν θα έπρεπε να συνυπολογίζονται, σύμφωνα με τα όσα υπαγορεύουν οι κανόνες που ισχύουν για τις εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αξιών του Λονδίνου.

Αλλά δεν σταμάτησε εκεί. Αποκάλυψε, πως τα μεγαλοστελέχη της easyJet, «έκαναν χρήση των υπηρεσιών ενός αμφιλεγόμενου δικηγόρου στην Ελβετία ονομαζόμενου Μαρκ Μπόναντ (για προσωπικούς λόγους και όχι προς όφελος της easyJet)». Αποκάλυψε συγκεκριμένα, πως οι «Καρολίν Μακκολ, Αντριου Φίντλεϊ και Γουόρικ Μπράντεϊ, (όλοι τους στελέχη της easyJet εκείνο το διάστημα) παρευρέθηκαν σε κρυφό δείπνο με τον Μαρκ Μπόναντ στο ξενοδοχείο Schweizerhof στη Λουκέρνη στις 17 Νοεμβρίου 2016. Επίσης γνωρίζουμε ότι ο ελληνικής καταγωγής Κίμων Σωτηρόπουλος, στέλεχος της Airbus, ήταν επίσης παρών στο κρυφό δείπνο».

Φυσικά, είναι πρακτικά αδύνατον, να ήταν ο κ. Σωτηρόπουλος στη συνάντηση και η κουβέντα να μην αφορούσε τις σχέσεις της easyJet με την Airbus. Στην ανακοίνωση ο κ. Χατζηιωάννου, τόνισε ακόμη πως στο ερώτημα του προς τα στελέχη της easyJet, εάν έχουν συναντηθεί με τον δικηγόρο Μαρκ Μπόναντ, η απάντηση ήταν πως δεν έχει εκπροσωπήσει ποτέ την εταιρία. Όχι, πως δεν τον γνωρίζουν. Τέλος, εξέφρασε την ικανοποίηση του για το γεγονός πως πολλοί μικρομέτοχοι και ιδιαίτερα όσοι είναι εργαζόμενοι στην easyJet, του έστειλαν μηνύματα συμπαράστασης.

Δύο σκάνδαλα κι ένα μόνο όνομα!

Το όνομα του Ελβετού δικηγόρου Μαρκ Μπόναντ, έγινε ευρέως γνωστό το 2016, μέσα από τα Panama Papers, τη διαρροή εκατομμυρίων αρχείων, που αποκάλυπταν τις μεθόδους, με τις οποίες χρησιμοποιούν οι πλούσιοι και ισχυροί του πλανήτη τους υπεράκτιους «φορολογικούς παραδείσους» για να φοροαποφεύγουν. Όπως είχε γίνει τότε γνωστό ο Μαρκ Μπόναντ, εμφανιζόταν ως διευθυντής 176 υπεράκτιων εταιρειών, στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους.

Δύο από αυτές φαίνεται πως παρείχαν κάποιες ανεκτίμητες υπηρεσίες στον Κλίβε Κουλουμπούσε Ζούμα, ανιψιό του πρώην προέδρου της Νοτίου Αφρικής, Τζέικομπ Ζούμα. Συγκεκριμένα οι Caprikat Limited και Foxwhelp Limited, εταιρείες χωρίς καμία προηγούμενη εμπειρία στην αγορά του πετρελαίου, κατάφεραν να αποκτήσουν δικαίωμα ερευνών για κοιτάσματα, κοντά στη λίμνη Άλμπερτ, του Κονγκό. Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ της εποχής, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, από την μία μεριά βρίσκονταν τέσσερις υπουργοί της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό κι από την άλλη ο Κλίβε Κουλουμπούσε Ζούμα κι ένας βοηθός του, οι οποίοι διέθεταν υπογεγραμμένη άδεια να συμμετάσχουν στις διαπραγματεύσεις από ένα δικηγόρο στη Γενεύη.

Αξίζει, τέλος, να υπενθυμίσουμε, πως μόλις τον Ιανουάριο του 2020, η Airbus, συμφώνησε να πληρώσει τεράστιο πρόστιμο ύψους 3,6 δισ. ευρώ στις γαλλικές, βρετανικές και αμερικανικές αρχές, ως αποζημίωση καθώς έρευνα διάρκειας τριών ετών, έφερε στο φως μία σειρά υποθέσεων δωροδοκίας, διαφθοράς και αθέμιτων πρακτικών που εφάρμοζε προκειμένου να κλείνει συμφωνίες πώλησης αεροσκαφών. Το ενδιαφέρον είναι ότι κατάφερε να μην αποκαλυφθούν τα στοιχεία των δωροδοκούμενων.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Κατεβάστε το app του newsbreak

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

Γιώργος Χαρβαλιάς
Γιώργος Χαρβαλιάς
Ελένη Παπαδοπούλου
Ελένη Παπαδοπούλου

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

newsbreak.gr

FREE
VIEW