Οι Έλληνες εφοπλιστές κυριαρχούν στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου

Πώς οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες βγάζουν χρήμα μεταφέροντας μεγάλους όγκους ρωσικού πετρελαίου, που άλλες εταιρείες είναι απρόθυμες να αγγίξουν

Must Read

Οι Έλληνες μεγιστάνες της ναυτιλίας και οι εταιρείες τάνκερ τους, διακινούν μεγάλους όγκους ρωσικού πετρελαίου και βγάζουν πολλά χρήματα από αυτές τις συναλλαγές, τις οποίες ως επί το πλείστον αποφεύγουν άλλοι δυτικοί πλοιοκτήτες μετά την κίνηση της Δύσης να επιβάλει κυρώσεις στο αργό της Ρωσίας.

Τα δεξαμενόπλοια που ανήκουν στην Ελλάδα, μέλος της ΕΕ, έναν από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες εμπορικών σκαφών στον κόσμο, συνεχίζουν να απολαμβάνουν δυτική ασφάλιση, σύμφωνα με αναλύσεις, που υποδηλώνουν ότι εμπλέκονται σε ανώτατα όρια τιμών ρωσικού πετρελαίου, κάτω από τα 60 δολάρια ανά βαρέλι, εξ όσων γνωρίζουν

Οι δυτικοί φορτωτές και οι ασφαλιστές πρέπει να έχουν τη λεγόμενη βεβαίωση ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο που αγοράζεται κάτω από το ανώτατο όριο τιμής, για να συμμορφώνονται με τις κυρώσεις.

Από τότε που τέθηκε σε ισχύ το ανώτατο όριο τιμών στις 5 Δεκεμβρίου, τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια ήταν δεύτερα μετά τον λεγόμενο «σκοτεινό στόλο» σε αριθμό κλήσεων σε βασικούς τερματικούς σταθμούς εξαγωγής πετρελαίου της Ρωσίας, σύμφωνα με στοιχεία από τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence που συγκεντρώθηκαν από το Lloyd’s List.

Οι αναλύσεις δείχνουν ότι τα τάνκερ και οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων της Ελλάδας είναι προσεκτικοί να συμμορφώνονται με το ανώτατο όριο τιμών της G7 και να αποφεύγουν πιο σκοτεινές συναλλαγές, που θα μπορούσαν να τους αφαιρέσουν την κάλυψη προστασίας και αποζημίωσης (P&I) και να υπονομεύσουν τη μελλοντική αξιοπιστία.

Ωστόσο, ο ελληνικός στόλος και οι δισεκατομμυριούχοι ιδιοκτήτες τους, αντλούν πολλά χρήματα από το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου. Ελλείψει πολλών άλλων δυτικών ναυλωτών, οι Έλληνες χρεώνουν τουλάχιστον 30% περισσότερο από τους εμπόρους για να ναυλώνουν τα δεξαμενόπλοιά τους για ρωσικό πετρέλαιο, σε σύγκριση με τις τιμές ναύλωσης αργού που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις, ανέφεραν στη Wall Street Journal μεσίτες πλοίων.

Ο μηχανισμός ανώτατου ορίου τιμών της G7 υποστηρίχθηκε σθεναρά – και τελικά επιτεύχθηκε – από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες ήθελαν να συνεχιστούν οι ροές πετρελαίου από τη Ρωσία, με χαμηλότερα έσοδα για τον Πούτιν, για να αποφευχθεί μια άλλη σημαντική άνοδος στις εγχώριες τιμές της βενζίνης.

Αλλά η Ουκρανία δεν είναι ευχαριστημένη με τους Έλληνες ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων. Αφού κάλεσε πέρυσι τους Έλληνες φορτωτές να σταματήσουν να ασχολούνται με το ρωσικό πετρέλαιο, η Ουκρανία έχει συμπεριλάβει τις εταιρείες τάνκερ αρκετών Ελλήνων μεγιστάνων σε έναν κατάλογο «διεθνών χορηγών του πολέμου».

Η TMS Tankers, ιδιοκτησίας Γιώργου Οικονόμου, η Eastern Mediterranean του Θανάση Μαρτίνου, η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου και η Minerva Maritime του Ανδρέα Μαρτίνου περιλαμβάνονται στη λίστα που προτείνεται για κυρώσεις. Πρόκειται για «εταιρίες που παρέχουν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα αγαθά και υπηρεσίες κρίσιμου σκοπού, καθώς και συνεισφέρουν στον ρωσικό προϋπολογισμό, χρηματοδοτώντας έτσι την τρομοκρατία», λέει η Ουκρανία.

Η TMS Tankers του Οικονόμου είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος φορτωτής ρωσικού πετρελαίου, πίσω μόνο από τη Sovcomflot, τη ρωσική κρατική ναυτιλιακή εταιρεία, ανέφερε η ΜΚΟ Global Witness σε ανάλυση που επικαλείται το περιοδικό.

Ωστόσο, πολλά TMS Tankers εξακολουθούν να απολαμβάνουν κάλυψη από τη νορβηγική ασφαλιστική εταιρεία Gard, γεγονός που υποδηλώνει ότι η εταιρεία συμμορφώνεται – εξ όσων γνωρίζουν οι Νορβηγοί – με τον μηχανισμό ανώτατων τιμών.

«Η Gard έχει θεσπίσει διεξοδικές διαδικασίες για να διασφαλίσει ότι συμμορφωνόμαστε με τις σχετικές κυρώσεις ανά πάσα στιγμή, συμπεριλαμβανομένου του ανώτατου ορίου τιμής του G-7», δήλωσε εκπρόσωπος της ασφαλιστικής εταιρείας.

Τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια αντιπροσώπευαν το 31% των δεξαμενόπλοιων που επιβιβάστηκαν σε πέντε βασικά ρωσικά λιμάνια εξαγωγής πετρελαίου στη Μαύρη και τη Βαλτική Θάλασσα τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τη Lloyd’s List.

Μερικά από τα δεξαμενόπλοια παραμένουν ασφαλισμένα από την P&I Clubs, «υπογραμμίζοντας ότι οι διαδικασίες βεβαίωσης και οι διαβεβαιώσεις ότι οι αποστολές ήταν σύμφωνες με τα ανώτατα όρια τιμών ήταν σε ισχύ», σημειώνει η Michelle Wiese Bockmann της Lloyd’s List.

Τον πρώτο χρόνο από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τάνκερ που ανήκαν τελικά σε Έλληνες μεγιστάνες μετέφεραν συλλογικά 292 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, δήλωσε η Global Witness τον Φεβρουάριο του 2023.

Η Minerva Marine, που ανήκει στον Ανδρέα Μαρτίνο και την οικογένεια, απάντησε στην Global Witness δηλώνοντας, «επιβεβαιώνουμε ότι όλες οι επιχειρήσεις διεξάγονται πάντα σε πλήρη συμμόρφωση με όλους τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς κυρώσεων».

Οι ελληνικές εταιρείες εκμετάλλευσης δεξαμενόπλοιων κυριαρχούν στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις και το μέγεθος του στόλου που λειτουργεί στην Ελλάδα είναι σχεδόν 2,5 φορές μεγαλύτερο από τον επόμενο στόλο, τον ρωσικό, σύμφωνα με ανάλυση της Vortexa του περασμένου μήνα.

Σχεδόν όλα τα πλοία που λειτουργούν στην Ελλάδα εξακολουθούν να καλύπτονται από το International Group of P&I Clubs, κάτι που «θα μπορούσε να μας δώσει μια ένδειξη ότι χρησιμοποιείται ο μηχανισμός ανώτατου ορίου τιμών», λέει η Mary Melton, πτυχιούχος αναλύτρια στη Vortexa.

Οι Έλληνες φορείς είναι ακόμη πιο κρίσιμοι για το εμπόριο ρωσικών προϊόντων πετρελαίου.

«Οι Έλληνες φορείς έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο του στόλου που συμμετέχει στο ρωσικό εμπόριο CPP, αλλά με πολύ μεγαλύτερο περιθώριο από ότι όταν αναλύεται ο συνολικός στόλος δεξαμενόπλοιων. Ο ελληνικός στόλος που κινεί το ρωσικό CPP είναι περίπου 4 φορές μεγαλύτερος από τον επόμενο μεγαλύτερο στόλο», σημείωσε η Melton.

*φωτογραφία αρχείου

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Και μεταμόσχευση μαλλιών έχω κάνει και μπότοξ» αποκάλυψε ο Άδωνις Γεωργιάδης

Ο Άδωνις Γεωργιάδης συμμετείχε σε συνέδριο που αφορούσε την υγεία και εκεί αποκάλυψε ότι εκτός από τη μεταμόσχευση μαλλιών, έχει...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ενόχλησε η Καρυστιανού στους επισήμους;

Την περασμένη Δευτέρα, η Μαρία Καρυστιανού έδωσε το «παρών» στη μεγάλη συναυλία του Σταμάτη Σπανουδάκη στο Ηρώδειο, μετά από πρόσκληση...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Η «Ιθάκη» του Τσίπρα… άναψε τα αίματα! Η «υποδοχή» και ο βιβλιοκριτικός Άδωνις

Η είδηση ότι η «Ιθάκη», το πολυαναμενόμενο βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, θα κυκλοφορήσει στα βιβλιοπωλεία το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου,...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στη χειροτονία του νέου Ηγουμένου της Μονής Σινά ο Γεραπετρίτης

Ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης θα παραστεί την Κυριακή, 19 Οκτωβρίου, στη χειροτονία του νέου Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Αγίας...
SLIDER

Δημοσκόπηση OPEN: «Όχι» σε τρίτη θητεία Μητσοτάκη λέει το 70%

Στο β’ μέρος της νέας δημοσκόπησης της MRB για λογαριασμό του OPEN (δείτε εδώ το α’ μέρος) έρχεται στο προσκήνιο...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με τη φύλαξη του Αγνώστου Στρατιώτη από τον Στρατό;

Η πρόσφατη ανακοίνωση του πρωθυπουργού για την ανάληψη ευθύνης της εποπτείας του Μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη από τις Ένοπλες Δυνάμεις,...
ΕΛΛΑΔΑ

Κέρκυρα: Άγριος καβγάς μεταξύ συμμαθητών – Καθηγητής πήγε να τους χωρίσει και…

Ένα ακόμη περιστατικό βίας μεταξύ ανηλίκων καταγράφηκε στη χώρα μας, αυτή τη φορά σε λύκειο της Κέρκυρας, όπου δύο μαθητές...
ΕΛΛΑΔΑ

Παιδάκι 2,5 ετών τραυματίστηκε σε σχολικό: «Μας έστελναν από το Αγρίνιο στην Πάτρα για ένα ράμμα»

Ένα παιδάκι 2,5 ετών το οποίο τραυματίστηκε στο μάτι κατά τη μεταφορά του με σχολικό λεωφορείο στο Αγρίνιο, υπέστη τεράστια...
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Στη φυλακή 21χρονος ηγετικό στέλεχος σε διεθνές κύκλωμα εκμετάλλευσης ανηλίκων

Το δρόμο για τη φυλακή πήρε ο 21χρονος Ελληνοαμερικανός, σε βάρος του οποίου είχε εκδοθεί διεθνές ένταλμα σύλληψης, με την...

Διαβάζονται τώρα