Μπορεί να επιβιώσει ο άξονας Γαλλίας-Γερμανίας;

Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι αν ο άξονας Γαλλίας–Γερμανίας μπορεί να επιβιώσει. Είναι αν αξίζει πια να επιβιώσει.

Η ιδέα ότι η Γερμανία και η Γαλλία αποτελούν τον «κινητήρα της Ευρώπης» έχει επαναληφθεί τόσες φορές που έχει γίνει σχεδόν εμμονή στους κύκλους των Βρυξελλών.

Όμως πίσω από τα χαμόγελα στις κοινές συνεντεύξεις τύπου, τις συμβολικές χειραψίες και τα προσεκτικά διατυπωμένα κοινά ανακοινωθέντα, η πραγματικότητα σήμερα είναι σκοτεινή. Ο «άξονας» αυτός μοιάζει περισσότερο με συμβιωτική αναγκαιότητα παρά με ουσιαστική συνεργασία. Και το πρόβλημα —όσο κι αν κάποιοι διστάζουν να το παραδεχτούν— πηγάζει πρωτίστως από την ίδια τη Γερμανία.

Η Γερμανία τα τελευταία χρόνια έχει μετατραπεί από αθόρυβος εγγυητής της ευρωπαϊκής σταθερότητας σε έναν ιδιόρρυθμο και εγωκεντρικό ηγεμόνα. Η γερμανική πολιτική ελίτ, εγκλωβισμένη σε ένα μείγμα τεχνοκρατισμού και εσωστρεφούς ηθικολογίας, επιβάλλει τις δικές της προτεραιότητες στην ΕΕ αδιαφορώντας για τις συνέπειες σε άλλα κράτη-μέλη. Από την αυστηρή δημοσιονομική πειθαρχία που επέβαλε με σχεδόν δογματικό φανατισμό κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους, μέχρι τη μονομερή ενεργειακή πολιτική που οδήγησε σε βαθιά εξάρτηση από τη Ρωσία, το Βερολίνο συστηματικά θυσιάζει την ευρωπαϊκή συνοχή στον βωμό των δικών του συμφερόντων.

Η ενεργειακή κρίση, με την καταστροφική απόφαση της Γερμανίας να κλείσει τα πυρηνικά της εργοστάσια εν μέσω πολέμου και κρίσης τιμών, ήταν το πιο πρόσφατο επεισόδιο γερμανικού αυτισμού. Η βεβιασμένη στροφή στο πανάκριβο αμερικανικό LNG, που συμπαρέσυρε και την υπόλοιπη Ευρώπη σε καταστάσεις αποβιομηχάνισης, επιβεβαίωσε αυτό που πολλοί ψιθυρίζουν εδώ και χρόνια: πως η Γερμανία δεν ηγείται της Ευρώπης· την καθυποτάσσει.

Και μέσα σε αυτή την εικόνα, η Γαλλία μοιάζει να πνίγεται. Οι φιλόδοξες ιδέες του Παρισιού σπάνε πάνω στον τοίχο της γερμανικής αδιαλλαξίας. Η πολυπόθητη «συναίνεση» καταλήγει πάντα να μεταφράζεται σε αποδοχή των γερμανικών όρων. Το Βερολίνο κρατά τα κλειδιά του ταμείου, του ρυθμιστικού πλαισίου, της βιομηχανικής πολιτικής, ακόμα και των πολιτικών κυρώσεων. Και η Γαλλία, όσο κι αν φωνάζει, καταλήγει να ακολουθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο «άξονας» μοιάζει κουρασμένος, σχεδόν παρωχημένος. Δεν είναι η δημιουργική ένταση του παρελθόντος· είναι η ασυμφωνία χαρακτήρων μιας σχέσης που κρατιέται από τα προσχήματα. Το κοινό τους όραμα για την Ευρώπη έχει διαβρωθεί από διαφορετικές στρατηγικές, από ασύμβατες εθνικές προτεραιότητες και από μια Γερμανία που βλέπει τον εαυτό της ως αυτονόητο διαχειριστή, όχι ως ισότιμο εταίρο.

Όσο η ΕΕ μετασχηματίζεται μέσα σε ένα ασταθές γεωπολιτικό τοπίο, η Γαλλία αναζητά ευρύτερους συσχετισμούς —με την Ιταλία, την Ισπανία, τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, ακόμα και με τον παγκόσμιο Νότο. Ίσως γιατί διαισθάνεται πως η προσκόλληση σε έναν άξονα που δεν προσφέρει πλέον αμοιβαιότητα είναι απλώς ένα βάρος.

Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι αν ο άξονας Γαλλίας–Γερμανίας μπορεί να επιβιώσει. Είναι αν αξίζει πια να επιβιώσει. Και η απάντηση, όσο οδυνηρή κι αν είναι για την ευρωπαϊκή φαντασίωση των «ισότιμων εταίρων», φαίνεται να γέρνει προς το αρνητικό. Η ΕΕ χρειάζεται νέες ισορροπίες, λιγότερο γερμανοκεντρικές και περισσότερο πολυπολικές. Αλλιώς, το μόνο που θα επιβιώσει θα είναι η στασιμότητα.

Δείτε Επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Αλλαγές και στο Μαξίμου

Πιο κοντά από ποτέ βρίσκεται ο ανασχηματισμός που αναμένεται τις προσεχείς εβδομάδες αφού ούτως ή άλλως η απομάκρυνση των Τσιάρα...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Σωρεία καταγγελιών για διόδια στα μπλόκα

Σύμφωνα λοιπόν με πληθώρα καταγγελιών, στα δύο βασικά οδικά δίκτυα προς Πάτρα και Θεσσαλονίκη, οι κατά τόπους αστυνομικές δυνάμεις επιτρέπουν...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Πόλεμος» Καιρίδη – Δαβάκη για τα μάτια του Δένδια

Οξύτατο επεισόδιο ανάμεσα στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο της ΝΔ Δημήτρη Καιρίδη και τον υφυπουργό Άμυνας Θανάση Δαβάκη έγινε μέσα και έξω...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης σε αγρότες: Συζητάμε, αλλά όχι με όρους παράλογους

Κάπου ανάμεσα στις ομιλίες για τον Προϋπολογισμό και στις πρώτες σκέψεις για τις γιορτές, κύλησε αυτή η εβδομάδα, με την...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κέλλας: «Δεκτά τα 4 βασικά αιτήματα των αγροτών»

Δεκτά έχουν γίνει από την κυβέρνηση τα 4 βασικά αιτήματα των αγροτών ανέφερε ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την στιγμή...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Ποιος είναι ο μεγάλος χαμένος από την Eξεταστική στον ΟΠΕΚΕΠΕ;

Μεγάλη αίσθηση έχουν προκαλέσει στον δημόσιο βίο οι εικόνες από την εξέταση συγκεκριμένων μαρτύρων που εμπλέκονται στο σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ. Η...
ΕΛΛΑΔΑ

Σκύρος: Ακυβέρνητο δεξαμενόπλοιο με 28μελές πλήρωμα

Ένα δεξαμενόπλοιο σημαίας Λιβερίας με 28 μέλη πληρώματος έμεινε ακυβέρνητο λόγω μπλακ άουτ στη θαλάσσια περιοχή 12,7 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά...
ΕΛΛΑΔΑ

Αγρότες: Ανοίγει το τελωνείο Κήπων για φορτηγά έως Παρασκευή – Τα τρακτέρ παραμένουν

Οι αγρότες του μπλόκου Κήπων στον νότιο Έβρο αποφάσισαν να ανοίξουν το τελωνείο για τα φορτηγά από την Δευτέρα 22...
ΕΛΛΑΔΑ

Κως: Συνελήφθη 27χρονος για διακίνηση κοκαΐνης με «εγκέφαλο» κρατούμενο

Σημαντικό χτύπημα σε δίκτυο διακίνησης ναρκωτικών στην Κω κατάφερε η Αστυνομία, έπειτα από συντονισμένη επιχείρηση που πραγματοποιήθηκε το πρωί του...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης