Σε μια εξαιρετικά επιτυχημένη ειδική έκκληση, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε να αποδυναμώσει τους ενδεχομένως πολύ δαπανηρούς κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές CO2. Η προσπάθεια εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την Πέμπτη (8/5).
Είναι ένα ακόμη σημάδι ότι οι πράσινες προσπάθειες της ΕΕ αντιμετωπίζουν αυξανόμενη αντίσταση. Η αρχική ιδέα ήταν να απαιτηθεί από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα κατά 15% έως το 2025, σε σύγκριση με το βασικό σενάριο του 2021.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν θα επιτύχουν τον στόχο θα πρέπει να πληρώνουν 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο CO2 που εκπέμπεται πάνω από το όριο ανά χιλιόμετρο, ανά πωλούμενο μη συμμορφούμενο όχημα.
Η βιομηχανία προειδοποίησε ότι αυτό θα μπορούσε να ισοδυναμεί με πρόστιμα ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ.
«Θα κοστίσει πόρους, θα πρέπει να μειώσουμε την τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και να κάνουμε εκπτώσεις, καταστρέφοντας την υπολειμματική αξία [του αυτοκινήτου]», προειδοποίησε πέρυσι ο Λούκα Ντε Μέο, Διευθύνων Σύμβουλος της Renault και πρώην επικεφαλής του λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών της ACEA (Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων).

Οι ακτιβιστές για το κλίμα επέμειναν ότι η διαμαρτυρία του κλάδου ήταν υπερβολική και ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα ήταν σε θέση να επιτύχουν τον στόχο.
Ωστόσο, η Κομισιόν υπέκυψε στην πίεση, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες παραπονέθηκαν ότι οι πράσινοι κανόνες, σε συνδυασμό με το κόστος της μετάβασης σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την αυξανόμενη απειλή που θέτουν οι Κινέζοι ανταγωνιστές, κατέστησαν επιτακτική τη λήψη μέτρων για τη διάσωση του κλάδου.
Τα κέρδη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας απειλούνται τώρα ακόμη περισσότερο, εξαιτίας των δασμών που επέβαλε στα αυτοκίνητα ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
Τον Απρίλιο, η εκτελεστική εξουσία πρότεινε μια τροπολογία που θα υπολόγιζε τον μέσο όρο των εκπομπών των αυτοκινητοβιομηχανιών σε διάστημα τριών ετών, αντί να τις βασίζει αποκλειστικά στο 2025.
Η αλλαγή καθιστά τους στόχους πολύ πιο εύκολο να επιτευχθούν για τους «χασομέρηδες» που δεν έχουν πουλήσει αρκετά ηλεκτρικά οχήματα. Το μέτρο για το CO2 τελικά εγκρίθηκε εύκολα, με 458 Ευρωβουλευτές να ψηφίζουν υπέρ της αλλαγής, 101 κατά και 14 αποχές.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρη την ΕΕ αυξήθηκαν σχεδόν κατά 24% το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024, σύμφωνα με την ACEA:
Press_release_car_registrations_March_2025Μένος κατά Μασκ
Ενώ ορισμένοι Ευρωβουλευτές παραπονέθηκαν για την υποχώρηση, βρήκαν μια θετική πλευρά: Η αλλαγή μπορεί να βλάψει τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Tesla, Ίλον Μασκ.
Ο κανονισμός για το CO2 επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να συγκεντρώνουν τις εκπομπές τους, πράγμα που σημαίνει ότι ένας κατασκευαστής που δεν επιτυγχάνει τους στόχους εκπομπών του μπορεί να πληρώσει έναν κατασκευαστή αυτοκινήτων που υπερβαίνει αυτούς τους στόχους.
Τέτοιες συναλλαγές ήταν ιδιαίτερα επικερδείς για την Tesla — αν και η κατάρρευση των πωλήσεών της που προκλήθηκε από τη στενή σχέση του Μασκ με τον Τραμπ μπορεί να καταστήσει αυτή τη διάταξη λιγότερο χρήσιμη.
«Σίγουρα δεν θέλουμε τα χρήματα να πάνε στους Κινέζους ή στον Έλον Μασκ», δήλωσε ο Ευρωβουλευτής Πίτερ Λίζε του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. «Αυτό είναι πιο σημαντικό από ό,τι πριν από λίγους μήνες: να μην κάνουμε τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο που τρομοκρατεί τον υπόλοιπο κόσμο, ακόμη πλουσιότερο».

Το μέτρο μείωσης των εκπομπών αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας που οδηγεί στην απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035. Πολλές μάρκες και συντηρητικοί νομοθέτες, αλλά και εθνικές κυβερνήσεις, θέλουν την ανατροπή της απαγόρευσης ή την πλήρη αποδυνάμωσή της ώστε να μην έχει νόημα.
Η Κομισιόν έχει ήδη κάνει κάποιες υποχωρήσεις, συμφωνώντας να προωθήσει την αναθεώρηση της νομοθεσίας στο τέλος του τρέχοντος έτους αντί για το 2026, αλλά υπάρχει πίεση για να προχωρήσει ακόμη περισσότερο. Πριν στεγνώσει το μελάνι για την τροποποίηση του CO2, οι λομπίστες είχαν ήδη αρχίσει να υπονομεύουν τη νομοθεσία του 2035 και να ζητούν περισσότερα.
«Αυτό το μέτρο δεν πρέπει να επισκιάσει τις ευρύτερες διαρθρωτικές αδυναμίες του κανονισμού για το CO2, οι οποίες επηρεάζουν ολόκληρο τον αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το λόμπι CLEPA- Ευρωπαϊκή Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων, μετά την ψηφοφορία στο Ευρωκοινοβούλιο.
«Το ισχύον πλαίσιο παραμένει ευθυγραμμισμένο με την πραγματικότητα της αγοράς», ανέφερε ακόμα.
*Πηγή: Politico