Η Αλβανία κατατάσσεται μεταξύ των χωρών με την πιο αδύναμη ποιότητα ανώτατης εκπαίδευσης της Ευρώπης και της Κεντρικής Ασίας, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, γεγονός που δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες για το μέλλον τόσο της ακαδημαϊκής όσο και της οικονομικής ανάπτυξης της γειτονικής χώρας.
Η έκθεση επισημαίνει ότι η έλλειψη χρηματοδότησης, τα ξεπερασμένα προγράμματα σπουδών, η πολιτική παρέμβαση και η επιρροή ιδιωτικών συμφερόντων, καθώς και η αποσύνδεση από την αγορά εργασίας, αποτελούν τους βασικούς παράγοντες που υπονομεύουν σοβαρά το πανεπιστημιακό σύστημα της Αλβανίας.
Η Παγκόσμια Τράπεζα τονίζει επίσης ότι τα αλβανικά πανεπιστήμια αποτυγχάνουν να προετοιμάσουν επαρκώς τους φοιτητές για τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, λόγω της φτωχής υλικοτεχνικής υποδομής και της έλλειψης επιστημονικής έρευνας. Αυτό διευρύνει το χάσμα ανάμεσα στην Αλβανία και τις πιο ανεπτυγμένες χώρες.
Ένα ακόμη ανησυχητικό εύρημα είναι η πτώση στην εκπαιδευτική πρόοδο από γενιά σε γενιά. Τα σημερινά παιδιά έχουν λιγότερες πιθανότητες να αποκτήσουν υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο από τους γονείς τους – γεγονός που αποτελεί ξεκάθαρη ένδειξη εκπαιδευτικής οπισθοδρόμησης.
Η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποιεί ότι, εάν δεν ληφθούν άμεσα και δραστικά μέτρα, η Αλβανία κινδυνεύει να μην καταφέρει να φτάσει το επίπεδο μιας χώρας με υψηλά εισοδήματα ούτε μέσα στις επόμενες μία ή δύο γενιές.
Ανάλογα προβλήματα εντοπίζονται και σε άλλες χώρες της περιοχής, όπως τα Σκόπια, η Βοσνία και Ερζεγοβίνη, η Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν.
Η έκθεση καλεί σε βαθιές μεταρρυθμίσεις, που περιλαμβάνουν την αναθεώρηση του συστήματος χρηματοδότησης, την αποπολιτικοποίηση των πανεπιστημίων, τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών και σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές και έρευνα. Στόχος είναι η ανώτατη εκπαίδευση να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης και όχι τροχοπέδη για τη χώρα.
Τέλος, σύμφωνα με το himara.gr, ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα που ταλανίζουν σήμερα την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τους φοιτητές είναι η διαφθορά των ακαδημαϊκών στελεχών για προσωπικό όφελος. Σε πολλές περιπτώσεις, οι φοιτητές εξαναγκάζονται να πληρώνουν καθηγητές προκειμένου να περάσουν τις εξετάσεις, ενώ μέλη της ακαδημαϊκής διοίκησης εμπλέκονται συχνά σε διεφθαρμένες διαδικασίες προμηθειών – χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο των Τιράνων, στο οποίο φέρεται να εμπλέκεται ακόμη και ο ίδιος ο πρύτανης.
*Φωτογραφία αρχείου
Δείτε επίσης:
- Αλβανία: Διαγωνισμός για την παραχώρηση σιδηροδρομικών δρομολογίων σε ιδιώτες
- Αλβανία: Εντοπίστηκε εκρηκτικός μηχανισμός στο Δυρράχιο
Ακριβής περιγραφή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα.