Εξειδικευμένες αναφορές αποκάλυψαν ότι τα σήματα εκατοντάδων εμπορικών πλοίων, συμπεριλαμβανομένων γιγάντιων πετρελαιοφόρων, έχουν υποστεί ηλεκτρονικές παρεμβολές. Mε αποτέλεσμα την ψευδή τοποθεσία ορισμένων πλοίων, μερικά σε απομακρυσμένες περιοχές όπως σε αγροτικές ρωσικές εκτάσεις, παρά την πραγματική τους τοποθεσία στα ύδατα του Κόλπου, και ειδικότερα κοντά στο Ιράν και τα ΗΑΕ.
Το πετρελαιοφόρο Front Tine έπλεε στα νερά του Κόλπου την περασμένη Κυριακή, όταν τα δεδομένα παρακολούθησης του πλοίου έδειξαν ότι βρισκόταν στην καρδιά ρωσικών γεωργικών εκτάσεων γνωστών για την καλλιέργεια κριθαριού και ζαχαρότευτλων.
Ώρες αργότερα, το πλοίο φάνηκε να κινείται κοντά στην πόλη Badkhon στο νότιο Ιράν, προτού τα σήματα αργότερα αποκαταστήσουν τη θέση του στις συνήθεις θαλάσσιες οδούς.
Η εταιρεία ανάλυσης ναυτιλιακών γραμμών Windward δήλωσε ότι αυτό το είδος μαζικής αναστάτωσης, το οποίο έχει αυξηθεί από την έναρξη του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, έχει επηρεάσει περίπου 1.000 πλοία στην περιοχή, αυξάνοντας την πιθανότητα ατυχημάτων ή διαταραχών στη θαλάσσια κυκλοφορία.
Σύγκρουση πετρελαιοφόρων
Την Τρίτη 17 Ιουνίου, στο Στενό του Ορμούζ σημειώθηκε σύγκρουση μεταξύ δύο πετρελαιοφόρων, τα οποία και τα δύο τυλίχθηκαν στις φλόγες. Δεν υπήρξαν άμεσες πληροφορίες σχετικά με την έκταση των ζημιών.
Δεδομένα από την πλατφόρμα Kepler έδειξαν ότι ένα από τα πλοία, το Front Eagle, είναι η δίδυμη αδελφή του Front Tine και ότι το καθένα από αυτά έχει μήκος μεγαλύτερο από τρία γήπεδα ποδοσφαίρου.
«Το Στενό του Ορμούζ δεν έχει παραδοσιακά δει τέτοιου είδους μπλοκάρισμα», δήλωσε η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Windward, Έιμι Ντάνιελ. «Αλλά τώρα είναι μπλοκαρισμένο, και αυτό ανεβάζει το διακύβευμα σε πρωτοφανή επίπεδα. Εάν ένα πλοίο δεν μπορεί να προσδιορίσει με ακρίβεια τη γεωγραφική του θέση, η πιθανότητα ατυχήματος αυξάνεται δραματικά».
Το Στενό του Ορμούζ βρίσκεται ανάμεσα στο Σουλτανάτο του Ομάν και το Ιράν, συνδέοντας τον Κόλπο στα βόρεια με τον Κόλπο του Ομάν και την Αραβική Θάλασσα στα νότια. Περίπου το ένα πέμπτο της συνολικής παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου περνάει από το στενό.
Τα εμπορικά πλοία βασίζονται σε συσκευές τύπου GPS, γνωστές ως Σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης (AIS), οι οποίες στέλνουν τακτικά σήματα σχετικά με την τοποθεσία, την ταχύτητα και την κατεύθυνση. Οι παρεμβολές διαταράσσουν αυτά τα σήματα, προκαλώντας σύγχυση στα συστήματα παρακολούθησης και εντοπισμού.
Οι ειδικοί εξηγούν ότι η σκόπιμη απενεργοποίηση των σημάτων από το πλήρωμα του πλοίου είναι γνωστή ως «πλαστογράφηση», μια συμπεριφορά που μερικές φορές συνδέεται με παράνομες δραστηριότητες, όπως η απόκρυψη του προορισμού ή του είδους του φορτίου.
Σύμφωνα με το Reuters που μεταφράζει το Echedoros.blog οι παρεμβολές και η πλαστογράφηση βρίσκονται σε έξαρση σε ζώνες συγκρούσεων, όπου ορισμένοι στρατοί χρησιμοποιούν αυτές τις τεχνολογίες για να αποκρύψουν τις κινήσεις τους ή να προστατεύσουν τους θαλάσσιους στόχους από επιθέσεις. Τέτοια περιστατικά έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν στη Μαύρη Θάλασσα κατά τη διάρκεια ρωσικών επιθέσεων σε ουκρανικά λιμάνια, καθώς και κοντά στη Συρία και το Ισραήλ, και στο Στενό της Ταϊβάν .
Τα δεδομένα πλοήγησης του περασμένου Μαΐου έδειξαν ότι πολλά πλοία στην ξηρά στο Πορτ Σουδάν αντιμετώπισαν παρόμοιο είδος παρεμβολών ή ηλεκτρονικής πλαστογράφησης.
Αυτές οι εξελίξεις εγείρουν ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια ζωτικών οδών μεταφοράς πετρελαίου, κυρίως του Πορθμού του Ορμούζ, μέσω του οποίου διέρχεται καθημερινά περίπου το ένα πέμπτο των παγκόσμιων εξαγωγών πετρελαίου.
*Φωτογραφία Google maps
Δείτε επίσης:
- Τραμπ: Ένα βήμα πιο κοντά στον πόλεμο με Ιράν – Κατάρριψη Ισραηλινού F-35
- Τραμπ για επίθεση στο Ιράν: «Κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται να κάνω»