Εθνικό πένθος στην Πορτογαλία μετά τους 15 νεκρούς: «Το τελεφερίκ διαλύθηκε σαν χαρτόκουτο» λένε μάρτυρες

Must Read

«Μουδιασμένη» παραμένει όχι μόνο η Πορτογαλία αλλά και ολόκληρη η διεθνής κοινότητα, από την τραγωδία που εκτυλίχθηκε στη Λισαβόνα, με τους 15 νεκρούς.

Η χώρα θρηνεί μετά το πολύνεκρο δυστύχημα που σημειώθηκε το απόγευμα της Τετάρτης, όταν ένα βαγόνι του ιστορικού τελεφερίκ «Elevador da Glória» εκτροχιάστηκε και κατέληξε να συντριβεί στους δρόμους της πόλης. Τουλάχιστον 15 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ανάμεσά τους και ξένοι υπήκοοι, ενώ οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης δεν έχουν ακόμη προχωρήσει στην ταυτοποίηση των θυμάτων ούτε στην ανακοίνωση των εθνικοτήτων τους.

Ανείπωτη φρίκη στην Πορτογαλία

Σύμφωνα με μαρτυρίες που μετέδωσαν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, το βαγόνι έμοιαζε εκτός ελέγχου καθώς κατέβαινε με ταχύτητα την απότομη πλαγιά λίγο μετά τις 6 μ.μ. (τοπική ώρα), σε μια ώρα αιχμής με έντονη κίνηση στην περιοχή. Λίγα μέτρα πριν τη στροφή όπου ο δρόμος στενεύει, το τραμ χτύπησε σε κτήριο, προκαλώντας σκηνές χάους και πανικού.

Αυτόπτες μάρτυρες ανέφεραν ότι οι επιβάτες δεν είχαν χρόνο να αντιδράσουν, ενώ αρκετοί περαστικοί βρέθηκαν εγκλωβισμένοι ανάμεσα σε συντρίμμια. Τα σωστικά συνεργεία χρειάστηκαν ώρες για να απεγκλωβίσουν τραυματίες, ενώ οι εικόνες από το σημείο αποτύπωναν το μέγεθος της τραγωδίας.

«Χτύπησε το κτίριο με ωμή δύναμη και διαλύθηκε σαν χαρτόκουτο…» δήλωσε η Τερέζα ντ’Αβό στο πορτογαλικό τηλεοπτικό κανάλι SIC. Άλλος μάρτυρας περιέγραψε ότι το τραμ έπεσε πάνω σε έναν άνδρα στο πεζοδρόμιο.

Ιστορικό και σημασία του Elevador da Glória

Το Elevador da Glória αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής και τουριστικής ταυτότητας της Λισαβόνας. Εγκαινιάστηκε το 1885 και ηλεκτροδοτήθηκε το 1915, παραμένοντας μέχρι σήμερα ένα από τα τρία παραδοσιακά τελεφερίκ που διαχειρίζεται η δημοτική εταιρεία μεταφορών Carris.

Ο μηχανισμός λειτουργίας του βασίζεται σε δύο βαγόνια που κινούνται σε παράλληλες γραμμές: όταν το ένα κατεβαίνει τον λόφο, το βάρος του τραβάει το άλλο προς τα πάνω μέσω χαλύβδινων καλωδίων. Το δρομολόγιο έχει μήκος περίπου 260 μέτρα και συνδέει την κεντρική πλατεία Restauradores με τη φημισμένη γειτονιά Bairro Alto, γνωστή για τη νυχτερινή της ζωή και την παραδοσιακή της ατμόσφαιρα.

Καθημερινά, χιλιάδες κάτοικοι και τουρίστες χρησιμοποιούν το «Γκλόρια». Υπολογίζεται ότι περίπου 3 εκατομμύρια άνθρωποι το επιλέγουν ετησίως, είτε για πρακτικούς λόγους μετακίνησης είτε για την εμπειρία της πανοραμικής θέας που προσφέρει η σύντομη, αλλά απότομη, διαδρομή. Το τελεφερίκ έχει χαρακτηριστεί εθνικό μνημείο και συχνά αποτελεί σημείο αναφοράς σε τουριστικούς οδηγούς και κάρτ ποστάλ της πρωτεύουσας.

Οι πρώτες αντιδράσεις

Η τραγωδία έχει συγκλονίσει την πολιτική και κοινωνική ζωή στην Πορτογαλία. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Μαρσέλο Ρεμπέλο ντε Σόουζα, εξέφρασε τα θερμά του συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων, επισημαίνοντας ότι η χώρα πενθεί για μια ανείπωτη απώλεια.

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Λισαβόνας Κάρλος Μοέδας δήλωσε: «Είναι μια τραγωδία που δεν έχουμε ξαναδεί», υπογραμμίζοντας την ανάγκη άμεσης διερεύνησης των αιτίων και στήριξης στους συγγενείς των θυμάτων.

Για τους κατοίκους της Λισαβόνας, το «Γκλόρια» δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς αλλά ένα ζωντανό κομμάτι της ιστορίας τους. Οι επισκέπτες συχνά σχηματίζουν ουρές για να ζήσουν το τρίλεπτο ταξίδι, το οποίο θεωρείται εμπειρία μοναδική, καθώς περνά μέσα από γραφικά πλακόστρωτα δρομάκια και ανηφοριές που χαρακτηρίζουν την πορτογαλική πρωτεύουσα.

Η χθεσινή καταστροφή μετατρέπει αυτό το αγαπημένο αξιοθέατο σε πεδίο θλίψης. Το σοκ είναι ακόμη μεγαλύτερο επειδή το τελεφερίκ θεωρούνταν ασφαλές, καθώς αποτελούσε μέρος της καθημερινότητας της πόλης για πάνω από έναν αιώνα.

Οι έρευνες στην Πορτογαλία και το εθνικό πένθος

Πλέον, οι έρευνες για τα αίτια του δυστυχήματος βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι πρώτες μαρτυρίες μιλούν για πιθανό τεχνικό πρόβλημα ή βλάβη στα φρένα, ωστόσο δεν υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση. Η εταιρεία Carris δεν έχει προβεί σε λεπτομερείς ανακοινώσεις, αλλά οι αρχές έχουν ήδη ξεκινήσει διαδικασία ενδελεχούς ελέγχου σε όλο το δίκτυο των παραδοσιακών τελεφερίκ.

Η τραγωδία αναμένεται να ανοίξει συζήτηση για την ασφάλεια των ιστορικών μέσων μεταφοράς που, αν και αποτελούν τουριστικό πόλο έλξης, χρειάζονται συνεχείς επενδύσεις και τεχνική επιτήρηση ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Γιώργος Μυλωνάκης: Γιατί η αντιπολίτευση θέλει να τον τελειώσει;

Στο στόχαστρο της αντιπολίτευσης βρίσκεται τα τελευταία 24ώρα ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Γιώργος Μυλωνάκης για το θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ....
SLIDER

Ο Μητσοτάκης, η συζήτηση για τα εθνικά στη Βουλή και ο Γεραπετρίτης

Παίρνει πάνω του τα θέματα εξωτερικής πολιτικής ο Κυριάκος Μητσοτάκης και μέσα στο πρώτο δεκαπενθημέρου του Οκτωβρίου θα ενημερώσει την...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Βουλή: Ούτε ο Τσιάρας δεν ξέρει πότε θα πληρωθούν οι αγρότες!

Ακόμα και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Τσιάρας δεν μπορεί να δώσει ημερομηνία πληρωμής των αγροτικών επιδοτήσεων. Υπενθυμίζεται ότι και...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σήμερα η ομιλία του στον ΟΗΕ

Με ομιλία στην 80ή Σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ ολοκληρώνει σήμερα την παρουσία του στη Νέα Υόρκη ο πρωθυπουργός...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η Ντόρα για τον Παύλο 36 χρόνια μετά: «Για μας είναι πάντα εδώ»

Έχουν περάσει 36 χρόνια από το ανατριχιαστικό πρωινό της 26ης Σεπτεμβρίου 1989, όταν ο Παύλος Μπακογιάννης έπεσε νεκρός από τις...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πρέπει να ικανοποιηθεί το αίτημα του απεργού πείνας Πάνου Ρούτσι;

Ο πατέρας του Ντένη Ρούτσι, θύματος των Τεμπών, έχει ξεκινήσει απεργία πείνας με αίτημα την εκταφή του παιδιού του, προκειμένου...
ΕΛΛΑΔΑ

Διαγράφονται 335.000 αιώνιοι φοιτητές: Τα βήματα του Υπ. Παιδείας

Στην διαγραφή της πρώτης «φουρνιάς» των «αιώνιων» φοιτητών προχωρά τον Δεκέμβρη το Υπουργείο Παιδείας, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός, Νίκος Παπαϊωάννου. «Πλέον...
ΕΛΛΑΔΑ

«Παραλύουν» τα Νότια Προάστια: «Στα όπλα» πέντε δήμοι για το κυκλοφοριακό – Λαϊκή απαίτηση η υπογειοποίηση της Κατεχάκη και η Αστική Σήραγγα

Την Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας των πέντε Δημάρχων Ηλιούπολης Στάθη Ψυρρόπουλου, Βύρωνα Αλέξη Σωτηρόπουλου, Ελληνικού – Αργυρούπολης Γιάννη...
ΕΛΛΑΔΑ

Φωτιά στο Καστρίτσι Αχαΐας – Στην μάχη και εναέρια μέσα

Το μεσημέρι της Παρασκευής ξέσπασε φωτιά στην περιοχή Καστρίτσι Αχαΐας σε ορεινό και δύσβατο σημείο. Άμεση η κινητοποίηση της Πυροσβεστικής...

Διαβάζονται τώρα