Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να εξετάζει μια πιθανή νομική υπόθεση παράβασης κατά της Ελλάδας και της Κύπρου μετά την αποχή τους από την ψηφοφορία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) την περασμένη εβδομάδα, η οποία καθυστέρησε την υιοθέτηση του Πλαισίου Μηδενικών Εκπομπών (Net-Zero Framework).
Τόσο η Ελλάδα όσο και η Κύπρος ξέφυγαν από τη θέση της ΕΕ κατά της καθυστέρησης της υιοθέτησης του πλαισίου, παρεκκλίνοντας από τα καθιερωμένα πρωτόκολλα της ΕΕ για τη διασφάλιση μιας ενιαίας ψήφου 27 κρατών μελών.
Η απόφασή τους να απέχουν από την ψηφοφορία άφησε άλλα κράτη της ΕΕ και ανώτερους αξιωματούχους εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «εξοργισμένους», σύμφωνα με αρκετούς αξιωματούχους κρατών μελών που μίλησαν στην Lloyd’s List.
Η Κομισιόν αναμένει μια γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας πριν εξετάσει τις επιλογές, ωστόσο, δεδομένου ότι η ψήφος για την αναβολή δεν ήταν γραπτό μέρος της συντονισμένης θέσης των κρατών μελών της ΕΕ που είχε συμφωνηθεί εκ των προτέρων, η Ελλάδα και η Κύπρος είναι πιθανό να υποστηρίξουν ότι δεν παραβίασαν τα πρωτόκολλα της ΕΕ.
Ετοιμάζονται αντίποινα για Ελλάδα και Κύπρο
Εάν δεν μπορεί να διερευνηθεί μια υπόθεση παράβασης, ενδέχεται να υπάρχουν και άλλοι τρόποι αντιποίνων κατά της Ελλάδας και της Κύπρου, με την έγκριση κρατικών ενισχύσεων για τις θαλάσσιες μεταφορές να αποτελεί πιθανό στόχο.
Κάθε κράτος μέλος της ΕΕ έχει κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις για τις θαλάσσιες μεταφορές που καλύπτουν τα πάντα, από τον φόρο χωρητικότητας έως τα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης για τους ναυτικούς. Αυτά πρέπει να εγκριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Ήταν μια απόλυτη καταστροφή και αυτό που έκαναν ήταν ντροπή»
«Ήταν μια απόλυτη καταστροφή και αυτό που έκαναν ήταν ντροπή», δήλωσε ένας εκπρόσωπος κράτους μέλους της ΕΕ που ήταν παρών κατά την ψηφοφορία του ΙΜΟ.
«Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα αν δεν είμαστε 27 και δεν μείνουμε ενωμένοι, και το γνώριζαν αυτό».
Τα κράτη μέλη της ΕΕ είχαν συμφωνήσει προηγουμένως να υποστηρίξουν την υιοθέτηση της στρατηγικής μηδενικών εκπομπών του IMO και του Πλαισίου Μηδενικών Εκπομπών.
Πλούσιο παρασκήνιο
Ωστόσο, η Ελλάδα παραμένει «αμετανόητη» για την πρωτοφανή απόφαση να μην ψηφίσει με τα υπόλοιπα κράτη της ΕΕ και την Τρίτη (21/10) προχώρησε στην αφαίρεση κάθε αναφοράς στη συμφωνία του ΙΜΟ από την κοινή διαπραγματευτική θέση του μπλοκ για τη φετινή σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP30.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα που εμφανίστηκαν αρχικά στο Politico και αργότερα επιβεβαιώθηκαν ανεξάρτητα από την Lloyd’s List, η Αθήνα έφερε αντίρρηση σε ένα μόνο απόσπασμα, την τελευταία παράγραφο του κειμένου, που «χαιρετίζει» τα μέτρα του IMO «ως τον πρώτο νομικά δεσμευτικό παγκόσμιο τομεακό κανονισμό για το κλίμα, που θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία».
Η Ελλάδα είχε αντιταχθεί σε οποιαδήποτε αναφορά στον φόρο του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού και είχε απορρίψει αρκετές προσπάθειες συμβιβασμού. Καθώς το κείμενο απαιτούσε ομόφωνη έγκριση από τις 27 κυβερνήσεις της ΕΕ, η αναφορά στον IMO διαγράφηκε εντελώς.
Σύμφωνα με αξιωματούχους της ναυτιλίας της ΕΕ, όλα αυτά ισοδυναμούν με σκλήρυνση της ελληνικής αντίθεσης στην πολιτική της ΕΕ για το κλίμα στον τομέα της ναυτιλίας, η οποία θα συνεχίσει να έχει επιπτώσεις στη διαπραγματευτική θέση της ΕΕ εντός του ΙΜΟ και άλλων φορέων.
Η αντίθεση του Μητσοτάκη
Μετά την ψηφοφορία στον ΙΜΟ, ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης, δημοσίευσε άρθρο γνώμης στους Financial Times, αμφισβητώντας τον ρυθμό της πολιτικής απαλλαγής από τον άνθρακα και προφανώς αντικρούοντας τις καθιερωμένες θέσεις της ΕΕ.
«Ενώ οι ευρωπαϊκές χώρες εξακολουθούν να καίνε άνθρακα στους σταθμούς παραγωγής ενέργειας και πετρέλαιο για να θερμαίνουν τα σπίτια και τα εργοστάσιά μας, εμείς πιέζουμε για την απαλλαγή των πλοίων και των αεροπλάνων από τον άνθρακα και των πιο δύσκολων βιομηχανικών διεργασιών», έγραψε ο Μητσοτάκης.
«Αυτή η έμφαση στην αντιμετώπιση όλων των εκπομπών ταυτόχρονα είναι κοντόφθαλμη… Είναι επίσης ολοένα και πιο προφανές ότι τα τελευταία βήματα για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας θα είναι πολύ ακριβά. Πρέπει να προχωρήσουμε προσεκτικά, να διατηρήσουμε ευελιξία και να διασφαλίσουμε ότι τα μαθηματικά θα αθροιστούν», συνέχισε.
*(Πηγή φωτογραφιών: https://x.com/IMOHQ/media)
Πηγή: www.lloydslist.com




