Τραγωδία στα Τέμπη και ΜΜΕ: Τι έδειξε η έρευνα της Κάπα Research και του ΑΠΘ για τον ρόλο των δημοσιογράφων

Όπως συμπεραίνει, μεταξύ άλλων, η έρευνα, οι πολίτες αναζητούν ενημέρωση και όχι δραματουργία, υπεύθυνη και όχι σχολιαστική δημοσιογραφία

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε το Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Κάπα Research, καθώς κατέγραψε σημαντικά ευρήματα τόσο για την αποτίμηση της δημοσιογραφικής κάλυψης του δυστυχήματος στα Τέμπη που κλυδώνισε πολλές βεβαιότητες της ελληνικής κοινωνίας, όσο και για το συνολικό «μιντιακό τοπίο» της χώρας.

Όπως αναφέρει το ethnos.gr, σύμφωνα με την έρευνα, κατά τη διάρκεια τέτοιων γεγονότων, τα ΜΜΕ δεν είναι μόνο αγωγοί πληροφόρησης, αντίθετα, ορίζουν το πεδίο, την αντίληψη της κρίσης και ειδικά τη «συμπεριφορά» των πολιτών.

Η μελέτη αναφέρει ότι η Ελλάδα φύεται ένα πραγματικό «μιντιακό οικοσύστημα»: παραδοσιακά και νέα μέσα, δηλαδή τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδα από τη μία και ιστοσελίδες στο διαδίκτυο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης από την άλλη συνυπάρχουν. Το διαδίκτυο δεν αφομοίωσε την τηλεόραση, όπως νωρίτερα η τηλεόραση δεν εξαφάνισε το ραδιόφωνο και αυτό πρωτύτερα δεν αφομοίωσε την έντυπη εφημερίδα.

Τα ΜΜΕ καθρεφτίζουν την πολυμορφία της ελληνικής κοινωνίας, τουλάχιστον από πλευράς ηλικίας, φύλου και μορφωτικού επιπέδου: τηλεόραση και εφημερίδα επιλέγουν οι πολίτες μεγαλύτερης ηλικίας για την ενημέρωσή τους, ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και ραδιόφωνο οι νεότεροι. Μέσα στην ίδια τη διαίρεση παραδοσιακών/νέων μέσων εντοπίζεται μια ακόμη διαίρεση, αυτή του φύλου: η τηλεόραση είναι περισσότερο γυναικείο μέσο, σε αντίθεση με το ραδιόφωνο και την εφημερίδα που επιλέγονται περισσότερο από τους άνδρες.

Οι ιστοσελίδες στο διαδίκτυο είναι περισσότερο ένα ανδρικό μέσο, σε αντίθεση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που επιλέγονται περισσότερο από τις γυναίκες. Η αντίθεση μεταξύ του κυρίαρχου μέσου του 20ου αιώνα, δηλαδή της τηλεόρασης, και του κυρίαρχου μέσου του 21ου αιώνα, δηλαδή του διαδικτύου, είναι και αντίθεση μορφωτικού επιπέδου, πρωτοβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αντίστοιχα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το δυστύχημα στα Τέμπη και η τηλεόραση

Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της έρευνας, το δυστύχημα στα Τέμπη αύξησε κατακόρυφα τη ζήτηση για ενημέρωση, καθώς το 40% αφιέρωσε άνω των δυο ωρών τις πρώτες ημέρες μετά το δυστύχημα, επιλέγοντας ως κύριο μέσο ενημέρωσης την τηλεόραση.

Το εύρημα αυτό επιβεβαιώνει όσα είχαν καταγράψει το Εργαστήριο Διεθνούς και Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας (IPJ Lab) του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ και η Κάπα Research σε παλαιότερη έρευνα για τον κορονοϊό (Μάρτιος 2020-2021) – όπως και σε άλλες αντίστοιχες έρευνες: κατά τη διάρκεια πολύ κρίσιμων γεγονότων υπάρχει μεγάλη ζήτηση για πληροφόρηση, ενώ οι πολίτες επιλέγουν τα επαγγελματικά μέσα ενημέρωσης και ειδικά την τηλεόραση.

Το στοιχείο της αυτοψίας, της άμεσης σύνδεσης καθώς και της επαγγελματικής δημοσιογραφίας είναι οι λόγοι για τους οποίους οι πολίτες προκρίνουν ειδικά την τηλεόραση και τα αντίστοιχα μέσα και όχι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό συνέβη και σε αυτό το τραγικό δυστύχημα, καθώς το 80% δήλωσε ότι η τηλεόραση είναι το μέσο που χρησιμοποίησε, το 65% τις ιστοσελίδες και το 28% το ραδιόφωνο.

Επιλέγεται δηλαδή η ενημέρωση από επαγγελματικά μέσα, της επώνυμης και υπεύθυνης ενημέρωσης, παρά της ανωνυμίας και του σχολιασμού των κοινωνικών δικτύων.

Τα ΜΜΕ ο θεσμός που εμπιστεύονται λιγότερο οι Έλληνες

Σύμφωνα με όλες τις έρευνες της Κάπα Research την τελευταία εικοσαετία (2003 – 2023), τα ΜΜΕ είναι ο θεσμός της ελληνικής πολιτείας που οι Έλληνες εμπιστεύονται λιγότερο. Τα αίτια μπορούν να αναζητηθούν στα στερεότυπα που – δίκαια ή άδικα – συνοδεύουν τα δημόσια και τα ιδιωτικά ΜΜΕ, στον τρόπο που διαδόθηκαν στην ελληνική κοινωνία, αλλά και στον δημόσιο λόγο, κυρίως τον πολιτικό, που αρθρώνεται γύρω τους.

Υπό αυτό το πρίσμα, οι Έλληνες εμπιστεύονται περισσότερο τις ιστοσελίδες στο διαδίκτυο, έπειτα το ραδιόφωνο, έπειτα τις εφημερίδες, έπειτα την τηλεόραση και τελευταία, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτή, ωστόσο, είναι μια σχεδόν αντεστραμμένη εικόνα από εκείνη της ΕΕ των 27 όπου τα παραδοσιακά μέσα – ειδικότερα το ραδιόφωνο – εμφανίζονται πιο αξιόπιστα από τα νέα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο μέσος όρος του βαθμού εμπιστοσύνης στο διαδίκτυο, στην ΕΕ των 27, είναι -54% (πηγή EBU).

Σύμφωνα με την έρευνα, οι άνδρες, οι νέοι, οι μεσήλικες, όσοι έχουν λάβει τριτοβάθμια εκπαίδευση εμφανίζουν τη μικρότερη εμπιστοσύνη απέναντι στα ΜΜΕ. Πολιτικά, όσοι κινούνται εκτός του παραδοσιακού πολιτικού συστήματος είναι οι πιο επιφυλακτικοί απέναντι σε κάθε τύπο μέσου.

Τέλος, δύσπιστοι απέναντι στα παραδοσιακά μέσα –τηλεόραση, ραδιόφωνο και εφημερίδες– εμφανίζονται κατά κύριο λόγο οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ και έπειτα οι ψηφοφόροι των λοιπών κομμάτων (πλην ΝΔ), επιβεβαιώνοντας τον κανόνα που θέλει μειούμενα επίπεδα εμπιστοσύνης στα ΜΜΕ σε πλαίσιο αυξανόμενης πολιτικής πόλωσης και κομματικού χάσματος.

Χαμηλή η εμπιστοσύνη στα κανάλια

Τα τηλεοπτικά κανάλια, ενώ ποσοτικά κυριαρχούν καθώς είναι η πρώτη επιλογή των πολιτών, σημειώνουν πολύ χαμηλά ποσοστά εμπιστοσύνης (66%) και αντίστοιχα υψηλά ποσοστά δυσαρέσκειας (το 59% δηλώνει δυσαρεστημένο με τον τρόπο κάλυψης των αιτιών του δυστυχήματος και το 53% κρίνει αρνητικά την κάλυψη των ενημερωτικών εκπομπών).

Η καταγραφή αυτή συνιστά μια αποδοκιμασία που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη. Τέτοια γεγονότα λειτουργούν ως σημεία αποτίμησης του μέσου και στην περίπτωση αυτή τα τηλεοπτικά κανάλια φαίνεται να ταυτίζονται από τους πολίτες με το «σύστημα» (πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό κ.λπ.).

Χάνουν έτσι ένα σημαντικό στοιχείο της λειτουργίας τους και απονομιμοποιούνται στην κοινή γνώμη ως ελεγκτές, κριτές της εξουσίας. Αυτό πλέον έχει αρνητική επίπτωση στην αξιοπιστία του μέσου της τηλεόρασης συνολικά – 64% την κρίνει αρνητικά, καταλαμβάνοντας την τελευταία θέση από όλα τα ΜΜΕ.

Σημαντικό εύρημα σύμφωνα με την έρευνα είναι το εξής: το 54% δηλώνει τον θυμό ως κυρίαρχο συναίσθημα που του δημιούργησε ο τρόπος κάλυψης του δυστυχήματος στα Τέμπη από τις ενημερωτικές και 42% από τις ψυχαγωγικές εκπομπές στην τηλεόραση, εξέλιξη που ενισχύει την πόλωση ως κυρίαρχο στοιχείο του δημόσιου διαλόγου και τις προσπάθειες αντίστοιχα απαξίωσης των ΜΜΕ.

Η γενικευμένη κρίση εμπιστοσύνης του πολιτικού συστήματος και των ΜΜΕ αποτυπώνεται σε αυτό που δηλώνει το 66% των ερωτώμενων ότι δεν επηρεάζει τις αποφάσεις του η κάλυψη του δυστυχήματος από τα ΜΜΕ, γεγονός που είναι πιθανό να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη συνολική αντίληψη του κοινού για τον ρόλο των μέσων ενημέρωσης ειδικά σε ό,τι αφορά την πληροφόρησή του σε περιόδους κρίσης.

Κυριαρχία των ιστοσελίδων, χαμηλά τα social media

Ανάμεσα στα ευρήματα που πρέπει να ξεχωρίσουμε είναι τα χαμηλά ποσοστά προτίμησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωση σχετικά με το δυστύχημα στα Τέμπη: μόλις 22% του κοινού τα επιλέγει παρά το γεγονός ότι αποτελούν τις πρώτες πηγές σε περιόδους κανονικότητας. Είναι προφανή τα όρια, η επίδραση τους αλλά και ειδικά ο τρόπος χρήσης τους (σχολιασμός).

Πιο θετική είναι η αποτίμηση των ενημερωτικών ιστοσελίδων, οι οποίες επιλέχθηκαν από τους πολίτες κατά 65% -αμέσως μετά τα τηλεοπτικά κανάλια- για την ενημέρωση τους, ενώ η κάλυψη από αυτές του δυστυχήματος και των αιτιών του αποτιμήθηκε πιο θετικά (31%) και αντίστοιχα θετικά (34%) οι αναλύσεις και τα σχόλια των δημοσιογράφων τους.

Οι ενημερωτικές ιστοσελίδες κυριαρχούν και στην καθημερινή ενημέρωση καθώς το 61% επιλέγει αυτές έναντι του 58% που επιλέγει την τηλεόραση, 33% το ραδιόφωνο και τα ΜΚΔ ενώ 17% τον έντυπο τύπο. Τα ευρήματα αυτά, σε συνδυασμό με τις τεχνολογικές δυνατότητες των μέσων, αναδεικνύουν τις δυνατότητες, αλλά και τις επενδύσεις που πρέπει να κάνουν, ενισχύοντας την ποιότητα της ενημέρωσης που παρέχουν.

Τα υψηλά ποσοστά που σημειώνει το ραδιόφωνο [21% βαθμός εμπιστοσύνης, 23% αξιοπιστία σε περιόδους κρίσης, ενώ ήταν και το τρίτο σε σειρά μέσο (28%) που επέλεξαν οι πολίτες για να ενημερωθούν σχετικά με το δυστύχημα στα Τέμπη], υποδηλώνουν τη στροφή του κοινού στην «αποστασιοποιημένη» ενημέρωση, στις δυνατότητες του μέσου, αλλά και στη δημοφιλία του λόγω των podcast, των ηχητικών άρθρων, κ.λπ.

Όπως συμπεραίνει η έρευνα, οι πολίτες αναζητούν ενημέρωση και όχι δραματουργία, υπεύθυνη και όχι σχολιαστική δημοσιογραφία, προκειμένου να διατηρηθεί η εμπιστοσύνη του κοινού και να διασφαλιστεί ότι έχει πρόσβαση στις πληροφορίες που χρειάζεται για να σχηματίσει τεκμηριωμένη αντίληψη των πραγμάτων.

«Ουδέτερη ζώνη» το ραδιόφωνο

Από την περίοδο της διάδοσης της έντυπης ενημέρωσης και της παράλληλης ανόδου της αστικής τάξης κατά τον 18ο αιώνα μέχρι τη σύγχρονη παράλληλη άνοδο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των ψευδών ειδήσεων, τα ΜΜΕ συνδέθηκαν, από την πρώτη κιόλας ημέρα της εμφάνισής τους, με την πολιτική.

Στο ελληνικό παράδειγμα, καταρχάς η τηλεόραση και οι εφημερίδες στη συνέχεια απευθύνονται στους ψηφοφόρους του παραδοσιακού δικομματικού συστήματος. Αντίθετα, όσοι κινούνται εκτός του πολιτικού συστήματος, είτε απέχοντας από την εκλογική διαδικασία είτε συμμετέχοντας διαμαρτυρόμενοι με το Λευκό/Άκυρο, επιλέγουν για την ενημέρωσή τους το διαδίκτυο (ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης).

Σε αυτό το περιβάλλον μιντιακής πόλωσης, το ραδιόφωνο εμφανίζεται ως μια ουδέτερη ζώνη –μια μιντιακή «πράσινη γραμμή»– αφού προτιμάται στον ίδιο σχεδόν βαθμό από συμμετέχοντες και μη.

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Τι επιδότηση έπαιρνε η Σεμερτζίδου το 2017;

Η αγρότισσα με την Ferrari, ερωτώμενη για τα οχήματα που διαθέτει, ισχυρίστηκε ότι έχει μόνο ένα σκουτεράκι 125 κυβικών!  Αποκάλυψε...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Colpo grosso Τσάφου: Αλλάζουν τους όρους για την ενεργειακή ένδεια ώστε να μειώσουν τους ωφελούμενους

Άλλα κόλπα από την κυβέρνηση που προσπαθεί στα μουλωχτά να μειώσει τους ωφελούμενους από την ενεργειακή ένδεια. Μιλάμε για ένα...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Υποκρισία ΠΑΣΟΚων στους Αγίους Αναργύρους

Πέρασε στα ψιλά της επικαιρότητας όμως είναι ενδεικτικό της ανεπάρκειας σε όλα τα επίπεδα, που επικρατεί στο ΠΑΣΟΚ. Συγκεκριμένα είχε...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σεμερτζίδου: Έπρεπε να πάρω άδεια για να οδηγήσω τη Ferrari;

Επί ΣΥΡΙΖΑ αγόρασε την Porsche και επί Καραμανλή την Ferrari η Πόπη Σεμερτζίδου, η οποία είδε την επιδότησή της από...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΟΠΕΚΕΠΕ: Και η Σεμερτζίδου κέρδιζε στον τζόγο αλλά δεν το θυμόταν

Κοινά στοιχεία και κοινή τύχη με τον Ανδρέα Στρατάκη (σ.σ. ο «χασάπης») αποδείχθηκε ότι είχε και η Καλλιόπη Σεμερτζίδου. Όπως...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα;

Κορυφαίο θέμα στην τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα είναι το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, ειδικά οι αναφορές του πρώην πρωθυπουργού σε πολιτικά...
ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία Adel: Νέο έκτακτο δελτίο ΕΜΥ – Παραμένει στο «κόκκινο» ο συναγερμός

Παραμένει η «κόκκινη προειδοποίηση» για την κακοκαιρία Adel από την ΕΜΥ, που επικαιροποίησε το έκτακτο δελτίο επικίνδυνων καιρικών φαινομένων χωρίς...
ΕΛΛΑΔΑ

Σαλαμίνα: Για ανθρωποκτονία από πρόθεση κατηγορείται η 46χρονη

Για ανθρωποκτονία από πρόθεση σε ήρεμη ψυχική κατάσταση καθώς και οπλοφορία και οπλοχρησία κατηγορείται η 46χρονη η οποία ομολόγησε πως...
ΕΛΛΑΔΑ

Τραγικό εργατικό δυστύχημα στον ΗΣΑΠ Πειραιά – Αρχιτεχνίτης καταπλακώθηκε από μηχανήματα

Τραγικό εργατικό δυστύχημα σημειώθηκε το πρωί σήμερα Τετάρτη (26/11), στην επισκευαστική βάση της ΣΤΑΣΥ, στο αμαξοστάσιο του ΗΣΑΠ Πειραιά. Σύμφωνα...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης