Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται οι έλεγχοι των «ράμπο» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) στα πρατήρια καυσίμων. Τα προηγούμενα 24ωρα η σειρά από παρεμβάσεις οδήγησε στη διετή σφράγιση πέντε πρατηρίων στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, καθώς αποκαλύφθηκαν σοβαρές παραβάσεις, στους μηχανισμούς των αντλιών και στα συστήματα εισροών-εκροών, με αποτέλεσμα τη συστηματική εξαπάτηση των καταναλωτών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρατήρια χρησιμοποιούσαν παράνομο λογισμικό που αλλοίωνε τις μετρήσεις καυσίμων. Οι μηχανισμοί ήταν προγραμματισμένοι ώστε να παρέχουν μικρότερη ποσότητα καυσίμου από αυτήν που πλήρωνε ο καταναλωτής, ενώ ταυτόχρονα διασφαλιζόταν η εξαφάνιση των στοιχείων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εντοπισμό των παραβάσεων.
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος των πρατηριούχων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου, η απόκλιση στις ποσότητες κυμαινόταν μεταξύ 10% και 20%. Αυτό σημαίνει ότι, για παράδειγμα, ενώ ένας οδηγός πλήρωνε για 48 λίτρα καυσίμου, στο ρεζερβουάρ του εισάγονταν μόλις 40 λίτρα. «Οι πονηροί πρατηριούχοι, οι οποίοι ήθελαν να κερδίσουν περισσότερα χρήματα μέσα από αυτό, προμήθευαν με μικρότερες ποσότητες τους καταναλωτές από αυτά που πλήρωναν», λέει χαρακτηριστικά.
Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ αποκάλυψαν, μόνο τις τελευταίες ημέρες, δέκα πρατήρια με αλλοιώσεις στα συστήματα αντλιών και εισροών-εκροών. Το φαινόμενο αυτό δεν περιορίζεται στις μεγάλες πόλεις. Πρατήρια με παρόμοιες πρακτικές εντοπίστηκαν επίσης σε Λάρισα, Κατερίνη και Ημαθία, υπογραμμίζοντας την έκταση του προβλήματος.
Ο κ. Παπαγεωργίου τονίζει την ανάγκη οι έλεγχοι να ολοκληρωθούν και οι υπεύθυνοι να παραπεμφθούν στη Δικαιοσύνη. Επιπλέον, προτείνει τη δημοσιοποίηση των στοιχείων των παραβατικών πρατηριούχων, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν ποιοι ευθύνονται.
Νοθεία στα καύσιμα
Εκτός από την κλοπή ποσοτήτων, η νοθεία στα καύσιμα αποτελεί έναν εξίσου σοβαρό κίνδυνο. Οι προσμίξεις γίνονται με χημικά προϊόντα που αλλοιώνουν τη σύσταση των καυσίμων. Όπως εξηγεί ο πρώην πρόεδρος των Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου, η χρήση νοθευμένων καυσίμων μπορεί να προκαλέσει ζημιές στον κινητήρα, κοστίζοντας στον ιδιοκτήτη εκατοντάδες έως χιλιάδες ευρώ.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Δημοσιογράφων Αυτοκινήτου και Μοτοσυκλέτας, Νίκος Τσαλδάρης, αναφέρει ότι οι συνέπειες μπορεί να είναι είτε άμεσες –όπως η ακινητοποίηση του οχήματος λόγω κακής ποιότητας καυσίμου– είτε μακροπρόθεσμες, με σοβαρές βλάβες στον κινητήρα.
Τι συνιστούν οι ειδικοί
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι οδηγοί πρέπει να είναι προσεκτικοί στις επιλογές τους. Η αγορά καυσίμων από αξιόπιστους εμπόρους είναι απαραίτητη, ενώ οι υπερβολικά χαμηλές τιμές πρέπει να θεωρούνται ύποπτες. Όπως τονίζεται, το κόστος μιας φθηνής αλλά νοθευμένης βενζίνης μπορεί να αποδειχθεί πολλαπλάσιο από την εξοικονόμηση στην τιμή.
Οι αποκαλύψεις της ΑΑΔΕ για τη δράση των παραβατικών πρατηρίων φέρνουν στο φως ένα βαθιά ριζωμένο πρόβλημα στην αγορά καυσίμων. Η προσπάθεια καταπολέμησης τέτοιων πρακτικών είναι κρίσιμη όχι μόνο για την προστασία των καταναλωτών αλλά και για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην αγορά.