Τεκμήρια διαβίωσης: Όλες οι αλλαγές από το 2026

Must Read

Από το 2026 αλλάζει ριζικά το τοπίο στη φορολογία των Ι.Χ., καθώς το υπουργείο Οικονομικών προχωρά σε αναμόρφωση του τρόπου υπολογισμού σχετικά με τα τεκμήρια διαβίωσης.

Η αλλαγή αφορά σε όλα τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 και φέρνει στο προσκήνιο νέες ισορροπίες στην αγορά, καθώς το κριτήριο δεν θα είναι πλέον τα κυβικά του κινητήρα αλλά οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2).

Από τα κυβικά στους ρύπους

Μέχρι σήμερα, ο καθορισμός στα τεκμήρια διαβίωσης βασιζόταν στον κυβισμό, γεγονός που συχνά έφερνε στην ίδια μοίρα οχήματα με τελείως διαφορετικές ενεργειακές επιδόσεις. Με τη νέα ρύθμιση, η αντικειμενική δαπάνη θα συνδέεται αποκλειστικά με τις εκπομπές CO2, σε ένα σύστημα τεσσάρων κλιμακίων που καλύπτουν από τις χαμηλές έως τις υψηλές εκπομπές.

Όσο χαμηλότεροι οι ρύποι, τόσο χαμηλότερο το τεκμήριο. Αυτό σημαίνει ότι πιο σύγχρονα και αποδοτικά μοντέλα, ακόμη και με ισχυρούς κινητήρες, θα έχουν χαμηλότερη επιβάρυνση σε σχέση με παλαιότερα αυτοκίνητα που, παρά τον μικρό κυβισμό τους, εκπέμπουν δυσανάλογα υψηλά επίπεδα CO2.

Ποιους αφορά

Η μετάβαση επηρεάζει ένα ευρύ φάσμα κατόχων. Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται τα οχήματα άνω της δεκαετίας, τα οποία εμφανίζουν αυξημένες εκπομπές και επομένως θα βρεθούν αντιμέτωπα με υψηλότερα τεκμήρια. Ωστόσο, το μέτρο «πιάνει» και πιο πρόσφατες ταξινομήσεις, όπου λόγω καλύτερων προδιαγραφών ρύπων οι επιβαρύνσεις μπορεί να είναι αισθητά μειωμένες.

Ιδιαίτερα ευνοημένα βγαίνουν τα υβριδικά αυτοκίνητα. Η χαμηλή κατανάλωση και οι περιορισμένοι ρύποι συμπιέζουν το τεκμήριο, καθιστώντας τα πιο ελκυστικά σε σχέση με τις παραδοσιακές εκδόσεις βενζίνης ή ντίζελ.

Για τα αμιγώς ηλεκτρικά, διατηρείται η πρόβλεψη μηδενικού τεκμηρίου έως τις 50.000 ευρώ αξία οχήματος. Για τα ακριβότερα ηλεκτρικά, το τεκμήριο θα υπολογίζεται σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο από ό,τι στο σημερινό σύστημα, ενισχύοντας περαιτέρω το πλεονέκτημα κόστους χρήσης της ηλεκτροκίνησης.

Επιπτώσεις στην αγορά

Η νέα φόρμουλα αναμένεται να επηρεάσει άμεσα τη ζήτηση. Μοντέλα που προσφέρουν επαρκή ισχύ με βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση καθίστανται πλέον πιο συμφέροντα φορολογικά, ενώ κατηγορίες που είχαν χάσει μερίδιο εξαιτίας του παλιού συστήματος μπορεί να επανέλθουν στο προσκήνιο.

Παράλληλα, τα παλαιότερα αυτοκίνητα με υψηλούς ρύπους γίνονται λιγότερο ελκυστικά, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε ανακατατάξεις στη δευτερογενή αγορά και να επιταχύνει την ανανέωση του στόλου.

Η σύνδεση των τεκμηρίων με τις εκπομπές CO2 θεωρείται πιο δίκαιη, καθώς αντανακλά την πραγματική περιβαλλοντική επίπτωση του κάθε οχήματος, αντί για ένα παρωχημένο κριτήριο όπως τα κυβικά. Το μέτρο φέρνει την Ελλάδα πιο κοντά στις ευρωπαϊκές πρακτικές, όπου η φορολογία μεταφορών βασίζεται κατά κύριο λόγο στο ενεργειακό αποτύπωμα.

Τι πρέπει να προσέξουν οι οδηγοί στα τεκμήρια διαβίωσης

Όσοι σκέφτονται αγορά ή αντικατάσταση οχήματος θα πρέπει πλέον να εξετάζουν όχι μόνο την τιμή πώλησης ή τα τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά και τα επίσημα γραμμάρια CO2 της έκδοσης που τους ενδιαφέρει. Η ύπαρξη υβριδικής τεχνολογίας ή το αν το μοντέλο εμπίπτει στο όριο μηδενικού ή μειωμένου τεκμηρίου στην ηλεκτροκίνηση θα καθορίζουν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό το ετήσιο κόστος χρήσης.

Η εφαρμογή της νέας φόρμουλας από το 2026 ανοίγει έναν νέο κύκλο στην αγορά αυτοκινήτου, που ενδέχεται να δώσει ώθηση σε καθαρότερες τεχνολογίες και να αναδιαμορφώσει τη σχέση των καταναλωτών με το πραγματικό κόστος κατοχής Ι.Χ.

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
SLIDER

Η Chevron, ο Παπασταύρου και η γκρίνια

Στο παρασκήνιο των τελευταίων εξελίξεων γύρω από τις έρευνες υδρογονανθράκων, ένα όνομα έχει αρχίσει να κυριαρχεί: ο Σταύρος Παπασταύρου! Ο...
SLIDER

Ο Τσίπρας ανάβει φωτιές στον ΣΥΡΙΖΑ

Δεν λέει να κοπάσει η μουρμούρα στα ενδότερα της Κουμουνδούρου, καθώς η φημολογία για ενδεχόμενη επιστροφή Τσίπρα –αυτήν την φορά...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο Άγγελος Συρίγος και η κληματαριά στο πατρικό του…

Μέχρι τώρα για τον Άγγελο Συρίζο γνωρίζαμε ότι είναι Kαθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής και βουλευτής στην Α’ Αθηνών...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η «Νίκη» απομακρύνει από την Εξεταστική το Βρεττό

Φυλλορροεί η Νίκη του Δημήτρη Νατσιού, καθώς σύντομα θα χάσει ακόμα ένα βουλευτή της. Με απόφαση του Βουλευτηρίου της ΝΙΚΗΣ...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η Ζαχαράκη θέλει… μαγικό ραβδί για να λύσει τη στέγαση των εκπαιδευτικών

Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, αν και είναι εκπαιδευτικός, όταν ήταν παιδί μάλλον ήθελε να γίνει μάγος. Εν ολίγοις τα...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Ποιος πιστεύετε ότι μπορεί να ενώσει την Κεντροαριστερά;

Τις τελευταίες εβδομάδες η πολιτική συζήτηση περιστρέφεται γύρω από την πολυδιάσπαση της λεγόμενης Κεντροαριστεράς και τον τρόπο που αυτή θα...
ΕΛΛΑΔΑ

Λάρισα: Παιδί περιπλανιόταν μόνο στον δρόμο

Ένα 7χρονο παιδί στην Λάρισα πριν από λίγες ημέρες βρέθηκε έξω από το σχολείο του να είναι μόνο και να...
ΕΛΛΑΔΑ

ΕΛΣΤΑΤ vs Υπουργείο: Τεράστια απόκλιση στα στοιχεία αιγοπροβάτων

Έντονη συζήτηση προκαλεί η ανάρτηση του δικηγόρου και πολιτικού Νίκου Καραγιαννακίδη, ο οποίος μέσω του λογαριασμού του στο Χ (πρώην...
ΕΛΛΑΔΑ

Προφυλακίστηκε ο 42χρονος μαστροπός: Αρνήθηκε τις κατηγορίες

Τον δρόμο για τη φυλακή πήρε μετά την απολογία του στον ανακριτή ο 42χρονος μαστροπός, που κατηγορείται για μαστροπεία, βιασμό...

Διαβάζονται τώρα