Με διαρροές το υπουργείο Εξωτερικών προσπαθεί να διασκεδάσει στο φιάσκο που υπέστη η Ελλάδα στην ΕΕ με την ένταξη της Τουρκίας στην υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκή αμυντική ενίσχυση. Την Τρίτη υιοθετήθηκε επίσημα στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων ο Κανονισμός Δράσης για την Ασφάλεια στην Ευρώπη (SAFE) στο πλαίσιο του REARM Europe.
Διπλωματικές πηγές έκαναν λόγο για γνώμες και ανακοινώσεις που κυκλοφόρησαν και ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα:
- Ανοίγει ο δρόμος για μόνιμη συμμετοχή τρίτων χωρών στα εξοπλιστικά προγράμματα της ΕΕ. Ανακριβές: Ο Κανονισμός είναι ένα συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, περιορισμένης (4ετούς) διάρκειας.
- Η Ελλάδα μπορούσε να μπλοκάρει την υιοθέτηση του Κανονισμού. Ανακριβές: Ο Κανονισμός υιοθετήθηκε με ειδική πλειοψηφία. Συναίνεσαν 26 από τα 27 κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου.
- Η Ελλάδα δεν μπόρεσε να περάσει ουσιαστικές βελτιώσεις στο σχέδιο Κανονισμού. Ανακριβές: Τα υπόλοιπα κράτη μέλη ήταν υπέρ της υιοθέτησης του Κανονισμού, μάλιστα στην αρχική του εκδοχή πριν από τις προτάσεις βελτίωσης από ελληνικής πλευράς. Θα μπορούσε συνεπώς να είχε υιοθετηθεί χωρίς καμία αλλαγή. Η Ελλάδα, κατά την διάρκεια των διαπραγματεύσεων, κατάφερε να εξασφαλίσει ισχυρές νομικές βάσεις ως προς τις προϋποθέσεις συμμετοχής υποψήφιων προς ένταξη χωρών.
- Η Ελλάδα δεν θα έχει κανέναν λόγο στην οποιαδήποτε μελλοντική συμφωνία ΕΕ-τρίτης χώρας διότι η συμμετοχή τρίτων χωρών στο SAFE είναι αυτόματη μετά την ψήφιση του Κανονισμού. Ανακριβές: Ο Κανονισμός θέτει το γενικό πλαίσιο της διαδικασίας. Θα ακολουθήσουν διμερείς συμφωνίες της ΕΕ με την τρίτη χώρα, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις. Άρα, κρίσιμο είναι το στάδιο της διμερούς συμφωνίας που θα αφορά την κάθε συγκεκριμένη χώρα. Με ελληνική παρέμβαση, για την υπογραφή κάθε τέτοιας διμερούς συμφωνίας απαιτείται ομοφωνία, βάσει του άρθρου 212 ΣΛΕΕ, σε συνδυασμό με το άρθρο 218 ΣΛΕΕ. Αυτό προκύπτει από την αιτιολογική σκέψη υπ’ αριθ. 23 του Κανονισμού σε συνδυασμό με τη δήλωση της Επιτροπής, που καταγράφηκε στα πρακτικά του της συνεδρίασης του COREPER II της 18ης Μαΐου ότι προτίθεται να χρησιμοποιήσει το άρθρο 212 ΣΛΕΕ ως νομική βάση για τις συμφωνίες αυτές.
- Η Ελλάδα δεν μερίμνησε ώστε να ληφθούν υπόψιν στην συμμετοχή τρίτων χωρών τα εθνικά της συμφέροντα. Ανακριβές: Η Ελλάδα κατάφερε να περιληφθεί στο άρθρο 16 του Κανονισμού SAFE, σχετικά με τους κανόνες επιλεξιμότητας εταιρειών και οντοτήτων τρίτων χωρών, ως προϋπόθεση η συνεκτίμηση των συμφερόντων ασφαλείας και άμυνας της ΕΕ και των κρατών μελών.
Συμπερασματικά, και ομοφωνία και λήψη υπόψιν των εθνικών συμφερόντων ασφαλείας. Σύνθετα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής πρέπει να μελετώνται σε βάθος και δεν επιδέχονται επιφανειακής και αυθαίρετης ερμηνείας για την εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων. Απαιτείται σοβαρότητα ανάλογη της βαρύτητας των ζητημάτων.
Δείτε επίσης:
- Η ΕΕ ανοίγει τις πύλες στην Τουρκία για αμυντικά κονδύλια! «Καταπέλτης» ο καθηγητής Ιωάννης Βαληνάκης κατά της πολιτικής Μητσοτάκη
- SAFE: Εγκρίθηκε το πρόγραμμα μαμούθ των 150 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Άμυνα
Ἀκόμη καὶ ἄν ὑποτεθῇ ὅτι εἶναι ἔτσι, πῶς θὰ προβἀλῃ βέτο ὁ …. παμμέγιστος Κυβερνήτης μας , γιὰ μιὰ χώρα ἤρεμη μὲ τὴν ὁποία ἔχει ὑπογράψει Σύμφωνο Φιλίας; Θὰ τοῦ τὸ τρίψουν στὴν μούρη οἱ ἄλλες χῶρες ποὺ θέλουν νὰ πουλήσουν στὴν Τουρκία ἤ νὰ συνεργασθοῦν. Ἄστε ποὺ δὲν τοῦ ἔχουν καμμία συμπάθεια ἤ οὐσιαστικὴ ἐκτίμηση.