Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση Μητσοτάκη έκανε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και Βουλευτής Χανίων Παύλος Πολάκης κατά τη σημερινή ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, κατακρίνοντας τη σύμβαση για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και προβαίνοντας σε «συγκρίσεις» των δύο κυβερνήσεων, με αφορμή το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων μέσω του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Ειδικότερα, μιλώντας από το βήμα της Βουλής για την κύρωση σύμβασης αναφορικά με την κατασκευή του ΒΟΑΚ, ο Παύλος Πολάκης αποδόμησε πλήρως τους κυβερνητικούς διθύραμβους για το έργο που θα στοιχίσει ακριβά στους πολίτες της Κρήτης, χάρη στην υπερκοστολόγηση που θα ωφελήσει την ΤΕΡΝΑ.
«Ο Μητσοτάκης είχε ζητήσει τις μπουλντόζες λίγο πριν τις εκλογές του 2023, πήραν δύο πλάνα, σηκώθηκε, έφυγε. Ξαναήρθε την περίοδο των ευρωεκλογών του 2024, ξανάκανε το ίδιο και λίγο μετά τις ευρωεκλογές του 2024, ξεκίνησε. Μπορείτε να απαντήσετε γιατί το έργο που είχαμε προγραμματίσει εμείς με 65 – 70 εκατομμύρια ευρώ, τελικά το δώσατε με 180 εκατομμύρια ευρώ; Με μία έκπτωση, 7%, 170 εκατομμύρια ευρώ τα 13 χιλιόμετρα. Αν είναι δυνατόν!», είπε σχετικά.
Κατόπιν πρόσθεσε πως «εμείς λέγαμε 1,5 δις ευρώ όλο το έργο. Εδώ έχετε υπογράψει μια “λεόντειο” σύμβαση. Μόνο υποτελείς και σκλαβωμένες χώρες σε εργολάβους, βασιλείς και αυτοκράτορες υπογράφουν τέτοιο πράγμα. Δηλαδή προσέξτε: Βάζει 700 ή 800 εκατομμύρια το δημόσιο με την άσκηση της προαίρεσης. 200.000.000 βάζει ο παραχωρησιούχος από την τσέπη του και 1,1 δις θα πάρει δάνειο, όταν το πάρει. Εντωμεταξύ, για να καταλάβει ο κόσμος το ξεφτιλίκι σας, βάζετε κάποιους όρους οι οποίοι είναι οι εξής: λέτε θα γίνουν οι απαλλοτριώσεις σε 12 μήνες; Πού ζείτε ρε παιδιά; Τέσσερα χρόνια τώρα έχετε απαλλοτριώσει τίποτα; Είχατε το δικαίωμα να προχωρήσετε, έτσι δεν είναι; Αυτά τα τέσσερα – πέντε χρόνια που έχετε καθυστερήσει την ιστορία, είχατε το δικαίωμα. Υπήρχε η χάραξη, ξέραμε από πού θα πέρναγε. Προχωρήσατε; Τίποτα. Απολύτως τίποτα».
Όσον αφορά στα διόδια που θα μπουν στον ΒΟΑΚ, ο Βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε πως «μόλις τελειώσει η παράκαμψη των Χανίων, θα αρχίσετε να πληρώνετε διόδια. Μόλις τελειώσει η παράκαμψη του Ρεθύμνου, θα πληρώνετε διόδια. Μόλις τελειώσει η παράκαμψη του Ηρακλείου κι εκεί πάλι διόδια κι από τις δύο κατευθύνσεις» και υπογράμμισε ότι «για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης γινόμαστε το μόνο νησί στη Μεσόγειο που θα πληρώνει διόδια. Αυτό κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτές της Κρήτης, το δέχεστε; Είμαστε το μόνο νησί της Μεσογείου που θα πληρώνει διόδια. Γιατί πρέπει να “κονομήσει” δηλαδή η ΤΕΡΝΑ…».
Ο πρώην αν. υπουργός Υγείας δεσμεύτηκε στη συνέχεια ότι η σύμβαση θα τροποποιηθεί στο σκέλος των διοδίων και του κόστους. «Δεν θα είναι η Κρήτη το νησί που θα πληρώνει διόδια. Να μην κάνει όρεξη, ούτε ο Περιστέρης, ούτε η ΤΕΡΝΑ, ούτε κανένας. Δεν θα είστε εσείς κυβέρνηση όταν θα τελειώνει ο ΒΟΑΚ ή και όταν θα ξεκινάει το μεγάλο κομμάτι» προέβλεψε και απευθύνθηκε στους δημάρχους της Κρήτης: «Εγώ καλώ όλο τον πολιτικό κόσμο και τους δημάρχους του νησιού να αντισταθούν σε αυτό το πράγμα. Δεν πρέπει να γίνει αυτό το πράγμα. Να βοηθήσουμε να υλοποιηθεί το έργο με το να ολοκληρωθούν πιο γρήγορα οι απαλλοτριώσεις, κλπ. Πρέπει να τροποποιηθεί αυτή η σύμβαση, να δώσει το δημόσιο, αν χρειάζεται, δημόσιο έργο παραπάνω. Και το μόνο που κουβεντιάζαμε που ήταν κι αυτό που είχαμε κουβεντιάσει τότε, αλλά δεν το καταλήγαμε, είναι το εξής: Είναι η βινιέτα στους επισκέπτες. 5.000.000 τουρίστες είχε πέρσι η Κρήτη. Τα 2,5 εκατομμύρια να πληρώνουν από 10 ευρώ, είναι 25 εκατομμύρια ευρώ, που είναι υπεραρκετά για τη συντήρηση την ετήσια του αυτοκινητόδρομου».
Ενεργοποιήθηκαν εκ νέου «5.300 ΑΦΜ που είχαν μπλοκαριστεί για παρατυπίες»
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε και στο σκάνδαλο των επιδοτήσεων μέσω ΟΠΕΚΕΠΕ, κατηγορώντας τη «γαλάζια» κυβέρνηση ότι μετά το 2019 επανέφερε ένα πελατειακό, διεφθαρμένο σύστημα διανομής των ευρωπαϊκών ενισχύσεων, με συμμετοχή ιδιωτών, χωρίς καμία σχέση με την αγροτική παραγωγή και με πλήρη πολιτική κάλυψη. Όπως υποστήριξε, «5.300 ΑΦΜ που είχαν μπλοκαριστεί για παρατυπίες, επανενεργοποιήθηκαν με πολιτική εντολή επί υπουργίας Αυγενάκη, και τεράστιες εκτάσεις σε όλη τη χώρα δηλώθηκαν εικονικά από άσχετους με τον αγροτικό τομέα, μετατρέποντας το σύστημα επιδοτήσεων σε εργαλείο εξαγοράς ψήφων και μεταφοράς δημόσιων πόρων σε ημετέρους».
«Αντίθετα, επί ΣΥΡΙΖΑ», όπως τόνισε, «εφαρμόστηκε η τεχνική λύση που επέτρεψε να πληρωθούν οι επιδοτήσεις χωρίς καθυστέρηση, αποφεύγοντας πρόστιμα άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ και διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο. Κάλεσε, τέλος, σε ριζική μεταρρύθμιση του συστήματος, με αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των επιδοτήσεων, ώστε αυτές να βασίζονται στο ζωικό κεφάλαιο και την πραγματική παραγωγή και όχι απλώς σε δηλωμένα στρέμματα, καθώς και στη μεταφορά της διαχείρισης των γεωχωρικών δεδομένων στο δημόσιο ψηφιακό νέφος, για λόγους διαφάνειας και ελέγχου».
- Δείτε την παρέμβαση του βουλευτή Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην Ολομέλεια της Βουλής: