Αποκάλυψη: Το ελληνικό Λιμενικό προμηθεύεται λεωφορεία από την Τουρκία – Η σύμβαση-σοκ!

Την ώρα που οι άνδρες του Λιμενικού δίνουν μάχες στο Αιγαίο, το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας παραγγέλνει για τις ανάγκες της Ελληνικής Ακταιωρού πούλμαν από την Άγκυρα

Σε μια περίοδο όπου οι ελληνοτουρκικές σχέσεις παραμένουν εύθραυστες και οι εντάσεις στο Αιγαίο συνεχίζονται αμείωτες, η υπογραφή μιας σύμβασης προμήθειας από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας προκαλεί έντονο προβληματισμό.

Σύμφωνα με το Data Journalists και τον Βασίλη Γαλούπη, στις 28 Μαρτίου 2025, υπεγράφη συμφωνητικό για την αγορά δύο λεωφορείων 30-33 θέσεων για τις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Η σύμβαση αφορά σε μεταφορικά μέσα με ρόλο στην επιχειρησιακή στήριξη του σώματος, τα οποία, όπως όλα δείχνουν, κατασκευάζονται στην Τουρκία.

Το συμβόλαιο και οι όροι του

Η σύμβαση υπεγράφη μεταξύ του υπουργείου και της εταιρείας «Ergotrak», με αντικείμενο την προμήθεια δύο λεωφορείων τύπου Navigo T – οχημάτων της τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας Otokar, μέλους του κολοσσιαίου τουρκικού ομίλου Koç Holding. Το συνολικό κόστος της προμήθειας φτάνει τα 373.984 ευρώ, με τη σύμβαση να χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Η παράδοση των οχημάτων προβλέπεται εντός 12 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, ενώ το συμβόλαιο περιγράφει λεπτομερώς τους όρους ολοκλήρωσης: παραλαβή, έλεγχος, αποπληρωμή και αποδέσμευση της εγγυητικής επιστολής ύψους 22.258 ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η εταιρεία Ergotrak και η τουρκική διασύνδεση

Η Ergotrak, με έδρα την Αθήνα και μέλος του Ομίλου Σφακιανάκη, αποτελεί τον αποκλειστικό αντιπρόσωπο στην Ελλάδα για τα λεωφορεία της Otokar, όπως προκύπτει από τις οικονομικές της καταστάσεις και επίσημες ανακοινώσεις. Η Otokar εισήλθε στην ελληνική αγορά το 2023, μέσω της Transport Show, με έμφαση στην παρουσίαση αστικών και ηλεκτρικών λεωφορείων.

Μέχρι πρότινος, η Ergotrak συνεργαζόταν με την επίσης τουρκική TEMSA, ωστόσο από το 2023 η Otokar φαίνεται να έχει αναλάβει κεντρικό ρόλο στο κομμάτι των λεωφορείων. Η αναβάθμιση της συνεργασίας επισφραγίστηκε με την παρουσίαση του ηλεκτρικού μοντέλου e-CENTRO C στην ελληνική αγορά.

Otokar: Ένας βιομηχανικός γίγαντας της Τουρκίας

Η Otokar είναι η παλαιότερη κατασκευάστρια λεωφορείων της Τουρκίας, ιδρυθείσα το 1963, και από το 1974 ανήκει στον Όμιλο Koç, τον μεγαλύτερο βιομηχανικό όμιλο της χώρας. Με δραστηριότητα από την παραγωγή λεωφορείων και 4×4 στρατιωτικών οχημάτων μέχρι trailer και ηλεκτροκίνητα μοντέλα, η Otokar κατέχει κεντρική θέση στην τουρκική οικονομία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Otokar διαθέτει ευρωπαϊκή θυγατρική με έδρα στη Γαλλία, ενώ εξάγει προϊόντα σε περισσότερες από 60 χώρες. Μοντέλα όπως το Navigo T έχουν πωληθεί σε δεκάδες χιλιάδες μονάδες, προωθώντας την εταιρεία ως «δοκιμασμένη και αξιόπιστη λύση» για δημόσιες μεταφορές. Ωστόσο, η συγκεκριμένη χρήση από το Ελληνικό Λιμενικό, το οποίο επιχειρεί στις πιο κρίσιμες γεωπολιτικά περιοχές, δεν χαρακτηρίζεται «αστική» ή «τουριστική» – όπως οι κύριες αγορές της Otokar.

Η γεωπολιτική διάσταση της επιλογής

Ο προβληματισμός έγκειται στο γεγονός ότι το Ελληνικό Δημόσιο, και δη ένας νευραλγικός φορέας όπως το Λιμενικό Σώμα, επιλέγει να εξοπλιστεί μέσω δανεισμού με προϊόντα μιας τουρκικής εταιρείας, θυγατρικής του Koç Holding – ενός ομίλου με στρατηγική βαρύτητα για την Τουρκία και διαχρονικά στενούς δεσμούς με το τουρκικό καθεστώς.

Ο Όμιλος Koç, σύμφωνα με διεθνή και τουρκικά μέσα, καλύπτει περίπου το 8% του ΑΕΠ της χώρας και το 9% των εξαγωγών της. Είχε ενεργή συμμετοχή στον κλάδο της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας και φέρει μακροχρόνια στήριξη από την πολιτική ηγεσία – από την εποχή του Μουσταφά Κοτς μέχρι σήμερα. Ενδεικτικό είναι ότι στην κηδεία του Κοτς, το 2016, παρευρέθηκε προσωπικά ο Ταγίπ Ερντογάν, όπως και το σύνολο της τουρκικής πολιτικής και οικονομικής ελίτ.

Οι ελληνικές «γέφυρες»

Βέβαια, ο Όμιλος Koç έχει ήδη εισχωρήσει στον ελληνικό επιχειρηματικό χώρο εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Η Setur Servis Turistik, θυγατρική του ομίλου, απέκτησε από κοινού με τη Folli Follie τη μαρίνα της Μυτιλήνης για 40 χρόνια. Παράλληλα, το 2017, απέκτησε μέσω της Otokar πλειοψηφικό ποσοστό (80%) στην Avis Hellas, με τη βοήθεια της αμερικανικής Avis Budget Group.

Επιπλέον, όπως είχε αποκαλύψει το «Βήμα» το 2018, ο Ραχμί Κοτς είχε επισκεφθεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο γραφείο του στη Βουλή, επιβεβαιώνοντας σχέσεις δεκαετιών μεταξύ των οικογενειών Κοτς και Μητσοτάκη, με αναφορές για ενδιαφέρον επενδυτικών πρωτοβουλιών.

Ένα «δανεικό» ρίσκο σε ευαίσθητο πεδίο

Η προμήθεια των λεωφορείων Navigo T για το Ελληνικό Λιμενικό, μέσω δανείου της ΕΤΕπ, γεννά ηθικά και πολιτικά ερωτήματα. Η χρήση τουρκικής τεχνολογίας σε σώμα εθνικής ασφαλείας, όπως το Λιμενικό, το οποίο εμπλέκεται σε καθημερινά επεισόδια στο Αιγαίο με τουρκικές δυνάμεις, δημιουργεί μια σαφή αντίφαση. Η σύμβαση εγκρίθηκε και υπογράφηκε από τον υπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη – σε μια απόφαση που, αν μη τι άλλο, φέρει πολιτικό βάρος και γεωστρατηγική βαρύτητα.

Σε μια εποχή που η αυτάρκεια, η εγχώρια παραγωγή και η στρατηγική αξιολόγηση των εμπορικών εταίρων τίθενται στο επίκεντρο κάθε σοβαρής εθνικής πολιτικής, η επιλογή τουρκικών λεωφορείων μέσω μεσάζοντα αναμφίβολα δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητη. Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για το Λιμενικό Σώμα – την πρώτη γραμμή άμυνας της Ελλάδας στο Αιγαίο.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

  1. ΚΑΙ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΣΥΜΒΑΣΗ ΕΙΧΕ ΥΠΟΓΡΑΨΕΙ ΟΤΑΝ ΗΤΑΝ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ Ο ΚΙΚΙΛΙΑΣ.
    ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΛΙΜΕΝΙΚΟ.
    ΤΥΧΑΙΟ ΕΙΝΑΙ?

  2. Έτσι οι λαθρομετανάστες που μαζεύει και φροντίζει το λιμενικό θα αισθάνονται πιο άνετα στα τουρκικά λεωφορεία

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Το μήνυμα στον εξώστη

Εκείνο που δεν λέγεται από κανέναν είναι ότι οι Σωκράτης Φάμελλος και Αλέξης Χαρίτσης όχι μόνο υποχρεώθηκαν να ανέβουν στον...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Μπρος πίσω από Σαμαρά

Δεύτερες σκέψεις κάνει ξανά ο Αντώνης Σαμαράς ο οποίος «κατέβασε ταχύτητα» περιορίζοντας τις δημόσιες εμφανίσεις και παρεμβάσεις του. Συνομιλητές του...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Δείπνο Μητσοτάκη με γκρίνιες το βράδυ της Πέμπτης

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάλεσε απόψε στον «Καραβίτη» τους «33» της ΝΔ για ένα δείπνο που μοιάζει περισσότερο με… εξέταση παρά...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Προκόπης Παυλόπουλος: Συντριπτική απάντηση στον προκλητικό Τομ Μπαράκ

Συνέντευξη με θέμα «Η επίλυση του Κυπριακού Ζητήματος ως προϋπόθεση για την εμπέδωση της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο», παραχώρησε ο...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο Τσίπρας συνάντησε τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής και του έκανε δώρο την «Ιθάκη»

Με τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο συναντήθηκε ο Αλέξης Τσίπρας, που εμφανίζεται όλο και πιο ενεργά. Μετά την επίσημη παρουσίαση της...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με το κλείσιμο των Εθνικών Οδών από τους αγρότες;

Δυναμικά ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις των αγροτών, οι οποίες φέτος γίνονται υπό την σκιά του σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και των μειωμένων...
ΕΛΛΑΔΑ

Λακωνία: Κατάρρευση μάντρας σχολείου λόγω της κακοκαιρίας

Η επέλαση της κακοκαιρίας στη Λακωνία, από τις πρωινές ώρες της Πέμπτης (4/12), προκάλεσε σοβαρό περιστατικό στον Δήμο Ανατολικής Μάνης,...
ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία Byron: «Σκάνε» το ένα μετά το άλλο τα καπάκια της ΕΥΔΑΠ στην Καλλιθέα

Σοβαρά προβλήματα προκάλεσε η κακοκαιρία Byron στην Αττική, μετατρέποντας σε ποτάμια κεντρικούς δρόμους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Καλλιθέας, όπου...
ΕΛΛΑΔΑ

Αργολίδα: Οικογένεια Ρομά απήγαγε 16χρονη για να την βιάσει 19χρονος

Ανάστατη η τοπική κοινωνία της Αργολίδας για υπόθεση αρπαγής και βιασμού ενός 16χρονου κοριτσιού από οικογένεια Ρομά, στον οικισμό Σταθέικα...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης