Αποκάλυψη: Το ελληνικό Λιμενικό προμηθεύεται λεωφορεία από την Τουρκία – Η σύμβαση-σοκ!

Την ώρα που οι άνδρες του Λιμενικού δίνουν μάχες στο Αιγαίο, το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας παραγγέλνει για τις ανάγκες της Ελληνικής Ακταιωρού πούλμαν από την Άγκυρα

Σε μια περίοδο όπου οι ελληνοτουρκικές σχέσεις παραμένουν εύθραυστες και οι εντάσεις στο Αιγαίο συνεχίζονται αμείωτες, η υπογραφή μιας σύμβασης προμήθειας από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας προκαλεί έντονο προβληματισμό.

Σύμφωνα με το Data Journalists και τον Βασίλη Γαλούπη, στις 28 Μαρτίου 2025, υπεγράφη συμφωνητικό για την αγορά δύο λεωφορείων 30-33 θέσεων για τις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Η σύμβαση αφορά σε μεταφορικά μέσα με ρόλο στην επιχειρησιακή στήριξη του σώματος, τα οποία, όπως όλα δείχνουν, κατασκευάζονται στην Τουρκία.

Το συμβόλαιο και οι όροι του

Η σύμβαση υπεγράφη μεταξύ του υπουργείου και της εταιρείας «Ergotrak», με αντικείμενο την προμήθεια δύο λεωφορείων τύπου Navigo T – οχημάτων της τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας Otokar, μέλους του κολοσσιαίου τουρκικού ομίλου Koç Holding. Το συνολικό κόστος της προμήθειας φτάνει τα 373.984 ευρώ, με τη σύμβαση να χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Η παράδοση των οχημάτων προβλέπεται εντός 12 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, ενώ το συμβόλαιο περιγράφει λεπτομερώς τους όρους ολοκλήρωσης: παραλαβή, έλεγχος, αποπληρωμή και αποδέσμευση της εγγυητικής επιστολής ύψους 22.258 ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η εταιρεία Ergotrak και η τουρκική διασύνδεση

Η Ergotrak, με έδρα την Αθήνα και μέλος του Ομίλου Σφακιανάκη, αποτελεί τον αποκλειστικό αντιπρόσωπο στην Ελλάδα για τα λεωφορεία της Otokar, όπως προκύπτει από τις οικονομικές της καταστάσεις και επίσημες ανακοινώσεις. Η Otokar εισήλθε στην ελληνική αγορά το 2023, μέσω της Transport Show, με έμφαση στην παρουσίαση αστικών και ηλεκτρικών λεωφορείων.

Μέχρι πρότινος, η Ergotrak συνεργαζόταν με την επίσης τουρκική TEMSA, ωστόσο από το 2023 η Otokar φαίνεται να έχει αναλάβει κεντρικό ρόλο στο κομμάτι των λεωφορείων. Η αναβάθμιση της συνεργασίας επισφραγίστηκε με την παρουσίαση του ηλεκτρικού μοντέλου e-CENTRO C στην ελληνική αγορά.

Otokar: Ένας βιομηχανικός γίγαντας της Τουρκίας

Η Otokar είναι η παλαιότερη κατασκευάστρια λεωφορείων της Τουρκίας, ιδρυθείσα το 1963, και από το 1974 ανήκει στον Όμιλο Koç, τον μεγαλύτερο βιομηχανικό όμιλο της χώρας. Με δραστηριότητα από την παραγωγή λεωφορείων και 4×4 στρατιωτικών οχημάτων μέχρι trailer και ηλεκτροκίνητα μοντέλα, η Otokar κατέχει κεντρική θέση στην τουρκική οικονομία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Otokar διαθέτει ευρωπαϊκή θυγατρική με έδρα στη Γαλλία, ενώ εξάγει προϊόντα σε περισσότερες από 60 χώρες. Μοντέλα όπως το Navigo T έχουν πωληθεί σε δεκάδες χιλιάδες μονάδες, προωθώντας την εταιρεία ως «δοκιμασμένη και αξιόπιστη λύση» για δημόσιες μεταφορές. Ωστόσο, η συγκεκριμένη χρήση από το Ελληνικό Λιμενικό, το οποίο επιχειρεί στις πιο κρίσιμες γεωπολιτικά περιοχές, δεν χαρακτηρίζεται «αστική» ή «τουριστική» – όπως οι κύριες αγορές της Otokar.

Η γεωπολιτική διάσταση της επιλογής

Ο προβληματισμός έγκειται στο γεγονός ότι το Ελληνικό Δημόσιο, και δη ένας νευραλγικός φορέας όπως το Λιμενικό Σώμα, επιλέγει να εξοπλιστεί μέσω δανεισμού με προϊόντα μιας τουρκικής εταιρείας, θυγατρικής του Koç Holding – ενός ομίλου με στρατηγική βαρύτητα για την Τουρκία και διαχρονικά στενούς δεσμούς με το τουρκικό καθεστώς.

Ο Όμιλος Koç, σύμφωνα με διεθνή και τουρκικά μέσα, καλύπτει περίπου το 8% του ΑΕΠ της χώρας και το 9% των εξαγωγών της. Είχε ενεργή συμμετοχή στον κλάδο της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας και φέρει μακροχρόνια στήριξη από την πολιτική ηγεσία – από την εποχή του Μουσταφά Κοτς μέχρι σήμερα. Ενδεικτικό είναι ότι στην κηδεία του Κοτς, το 2016, παρευρέθηκε προσωπικά ο Ταγίπ Ερντογάν, όπως και το σύνολο της τουρκικής πολιτικής και οικονομικής ελίτ.

Οι ελληνικές «γέφυρες»

Βέβαια, ο Όμιλος Koç έχει ήδη εισχωρήσει στον ελληνικό επιχειρηματικό χώρο εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Η Setur Servis Turistik, θυγατρική του ομίλου, απέκτησε από κοινού με τη Folli Follie τη μαρίνα της Μυτιλήνης για 40 χρόνια. Παράλληλα, το 2017, απέκτησε μέσω της Otokar πλειοψηφικό ποσοστό (80%) στην Avis Hellas, με τη βοήθεια της αμερικανικής Avis Budget Group.

Επιπλέον, όπως είχε αποκαλύψει το «Βήμα» το 2018, ο Ραχμί Κοτς είχε επισκεφθεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο γραφείο του στη Βουλή, επιβεβαιώνοντας σχέσεις δεκαετιών μεταξύ των οικογενειών Κοτς και Μητσοτάκη, με αναφορές για ενδιαφέρον επενδυτικών πρωτοβουλιών.

Ένα «δανεικό» ρίσκο σε ευαίσθητο πεδίο

Η προμήθεια των λεωφορείων Navigo T για το Ελληνικό Λιμενικό, μέσω δανείου της ΕΤΕπ, γεννά ηθικά και πολιτικά ερωτήματα. Η χρήση τουρκικής τεχνολογίας σε σώμα εθνικής ασφαλείας, όπως το Λιμενικό, το οποίο εμπλέκεται σε καθημερινά επεισόδια στο Αιγαίο με τουρκικές δυνάμεις, δημιουργεί μια σαφή αντίφαση. Η σύμβαση εγκρίθηκε και υπογράφηκε από τον υπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη – σε μια απόφαση που, αν μη τι άλλο, φέρει πολιτικό βάρος και γεωστρατηγική βαρύτητα.

Σε μια εποχή που η αυτάρκεια, η εγχώρια παραγωγή και η στρατηγική αξιολόγηση των εμπορικών εταίρων τίθενται στο επίκεντρο κάθε σοβαρής εθνικής πολιτικής, η επιλογή τουρκικών λεωφορείων μέσω μεσάζοντα αναμφίβολα δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητη. Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για το Λιμενικό Σώμα – την πρώτη γραμμή άμυνας της Ελλάδας στο Αιγαίο.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

  1. ΚΑΙ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΣΥΜΒΑΣΗ ΕΙΧΕ ΥΠΟΓΡΑΨΕΙ ΟΤΑΝ ΗΤΑΝ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ Ο ΚΙΚΙΛΙΑΣ.
    ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΛΙΜΕΝΙΚΟ.
    ΤΥΧΑΙΟ ΕΙΝΑΙ?

  2. Έτσι οι λαθρομετανάστες που μαζεύει και φροντίζει το λιμενικό θα αισθάνονται πιο άνετα στα τουρκικά λεωφορεία

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ακόμη μια φορά πατριωτική στάση από τη Νίνα Κασιμάτη

H Νίνα Κασιμάτη ακολουθεί την πατριωτική στάση, παρά τις γκρίνιες στον ΣΥΡΙΖΑ. Όπως έχει συμβεί και κατά το παρελθόν, βάζει...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Η Αποστολάκη «καρφώνει» τη ΝΔ: Non paper πριν ολοκληρωθεί η κατάθεση Παπασταύρου!

Άλλο ένα πρωτοφανές ζήτημα, που ρίχνει σκιές στην αξιοπιστία της Εξεταστικής για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, σημειώθηκε σήμερα. Η ΝΔ...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Μετά τον Βενιζέλο και η Διαμαντοπούλου δηλώνει «παρούσα»

Σχεδόν ακαριαία ήταν η αντίδραση της Άννας Διαμαντοπούλου στην εμφάνιση του Ευάγγελου Βενιζέλου στον ΣΚΑΪ, όπου δήλωσε «παρών» για την...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βουλή: Χαμός με Πολάκη και Θεοδωρικάκο

Επεισόδιο με ειρωνείες και χαρακτηρισμούς συνέβη στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ανάμεσα στον Τάκη Θεοδωρικάκο και τον Παύλο...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Πλακώθηκαν» Καιρίδης-Δαβάκης

Πρωτοφανής ένταση επικράτησε πριν την σημερινή (19/12) συνεδρίαση στην Βουλή της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων. Πλακώθηκαν… Πιο συγκεκριμένα,...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Ποιος είναι ο μεγάλος χαμένος από την Eξεταστική στον ΟΠΕΚΕΠΕ;

Μεγάλη αίσθηση έχουν προκαλέσει στον δημόσιο βίο οι εικόνες από την εξέταση συγκεκριμένων μαρτύρων που εμπλέκονται στο σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ. Η...
ΕΛΛΑΔΑ

Βουλή: Ήρθε και αποσύρθηκε τροπολογία για τα έργα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού

Λίγα λεπτά ζωής είχε η τροπολογία που έφερε η κυβέρνηση για έργα και χρηματοδοτήσεις της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού. Η ρύθμιση...
ΕΛΛΑΔΑ

Διαμαντής Καραναστάσης: «Από αύριο μόνο φραπέ» – Το μήνυμα μετά το αλκοτέστ

«Μόνο φραπέ» από εδώ και στο εξής υποστηρίζει ότι θα πίνει ο Διαμαντής Καραναστάσης, ο οποίος πιάστηκε από την Τροχαία...
ΕΛΛΑΔΑ

Μετρό: Αλλαγές στα δρομολόγια 21 και 28/12

Ήδη το άρωμα των Χριστουγέννων είναι παντού διάχυτο και οι καταναλωτές σπεύδουν για τα ψώνια τους ενόψει των εορτών, έτσι...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης