Οριστική νίκη για το Ελληνικό Δημόσιο στη σκανδαλώδη υπόθεση των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, αποσπώντας αποζημίωση άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ σε βάρος των υπευθύνων της καταστροφικής διαχείρισης του προγράμματος.
Το σκάνδαλο ξεκίνησε το 2000, όταν η Ελλάδα παρήγγειλε νέα υποβρύχια από γερμανικό όμιλο για την ενίσχυση της εθνικής άμυνας. Παρά την καταβολή του τεράστιου ποσού των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ και την προχωρημένη κατασκευή πέντε μονάδων, η γερμανική πλευρά προχώρησε σε απρόκλητη καταγγελία των συμβάσεων, παραπέμποντας το ζήτημα σε διεθνή διαιτησία.
Η κατάσταση επιδεινώθηκε δραματικά το 2010, όταν ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ισάμ Σάφα, αφού εξαγόρασε τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ανέστειλε αυθαίρετα την υλοποίηση των αναθεωρημένων συμβάσεων. Ο Σάφα απαίτησε από το Ελληνικό Δημόσιο ακόμη πιο δυσμενείς όρους, αφήνοντας τη χώρα εκτεθειμένη χωρίς τις απαραίτητες αμυντικές δυνατότητες.
Η αντεπίθεση ήρθε όταν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και οι εταιρείες του Σάφα προσέφυγαν στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο, διεκδικώντας το εξωφρενικό ποσό των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.
Σκληρή αντεπίθεση από το Ελληνικό Δημόσιο
Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Ελληνικό Δημόσιο αποφάσισε να αντεπιτεθεί σκληρά. Το 2014, ομάδα Συμβούλων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους υπό τον Διονύσιο Κολοβό κατέθεσε αντίθετη προσφυγή, διεκδικώντας αντίστοιχα ποσά. Σημειώνεται ότι ως μάρτυρες υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου κατέθεσαν μεταξύ άλλων ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος και ο πρώην Διευθυντής Ενημέρωσης Β´ του ΥΕΘΑ, Ανδρέας Παπακυριακόπουλος.
Η τελική απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου συνιστά συντριπτική καταδίκη των πρακτικών του Σάφα και των συνεργών του. Το Ελληνικό Δημόσιο δικαιώθηκε πλήρως, αποσπώντας αποζημίωση άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ από τους υπεύθυνους της αποτυχημένης διαχείρισης, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του protothema.gr.
Τα υποβρύχια τελικά ολοκληρώθηκαν χάρη στην ηρωική προσπάθεια των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού και των εργαζομένων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οι οποίοι παρέμειναν απλήρωτοι επί χρόνια από τη διοίκηση Σάφα. Σήμερα, αυτές οι μονάδες θεωρούνται τα κορυφαία συμβατικά υποβρύχια του ΝΑΤΟ και εξασφαλίζουν την ναυτική υπεροχή της χώρας.
Δείτε επίσης:
- Το κυβερνητικό παιχνίδι της σιωπής (και) με την Αίγυπτο κοστίζει στην Ελλάδα την εθνική της κυριαρχία
- Καλλιόπη Σεμερτζίδου: Ξεκινά προκαταρκτική έρευνα η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για τις επιδοτήσεις των 2.5 εκατομμυρίων
- Κρίσιμο τετ α τετ Μητσοτάκη – Ερντογάν τον Σεπτέμβριο
Ο Βενιζέλος ήταν αυτός που έφερε τον τουρκοάραβα στην Ελλάδα. Μίζες εκατοντάδων εκατομμυρίων.