Μια από τις πιο πολυσχιδείς και ουσιαστικές παρουσίες του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, η Ντόρα Γιαννακοπούλου, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, αφήνοντας πίσω της ένα έργο που διέσχισε περισσότερες από έξι δεκαετίες δημιουργίας.
Η πορεία της υπήρξε σπάνιας πολυμορφίας: θέατρο, τραγούδι, δισκογραφία και, αργότερα, λογοτεχνία, με έργα που σημάδεψαν γενιές και συνδέθηκαν στενά με την κοινωνική και πολιτιστική ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Από τη Μυτιλήνη στην αθηναϊκή σκηνή
Γεννημένη και μεγαλωμένη στη Μυτιλήνη, η Ντόρα Γιαννακοπούλου βρέθηκε από νωρίς στην Αθήνα, όπου ολοκλήρωσε τις θεατρικές της σπουδές. Τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα έγιναν πάνω στη σκηνή, με τη συμμετοχή της στο έργο «Ένας Όμηρος» του Μπρένταμ Μπίαμ, σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Τριβιζά στο Κυκλικό Θέατρο.
Στην παράσταση αυτή ανέλαβε και το τραγουδιστικό μέρος, ερμηνεύοντας συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη γραμμένες ειδικά για το έργο – μια συνεργασία που άνοιξε για εκείνη έναν δεύτερο, παράλληλο καλλιτεχνικό δρόμο.
Θέατρο, μπουάτ και τραγούδι
Στη συνέχεια συμμετείχε σε θεατρικές και κινηματογραφικές παραγωγές, ενώ παράλληλα εμφανίστηκε στις πρώτες μπουάτ της Πλάκας, σε μια εποχή έντονης καλλιτεχνικής ζύμωσης. Ηχογράφησε τα τραγούδια του «Όμηρου» σε δίσκο και συμμετείχε σε σημαντικά μουσικά έργα της περιόδου, όπως η «Όμορφη Πόλη» και οι «Μικρές Κυκλάδες» σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη.
Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας επέλεξε τον δρόμο της αυτοεξορίας. Μαζί με μικρό κύκλο καλλιτεχνών περιόδευσε σε χώρες της δυτικής και ανατολικής Ευρώπης, παρουσιάζοντας πρόγραμμα αφιερωμένο στη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη.
Η στροφή στη λογοτεχνία
Μετά τη Μεταπολίτευση αποσύρθηκε σχετικά γρήγορα από το θέατρο και το τραγούδι και στράφηκε με συνέπεια στη συγγραφή. Η λογοτεχνική της διαδρομή ξεκίνησε το 1993 με το μυθιστόρημα «Η πρόβα του νυφικού».
Ακολούθησαν το διήγημα «Ο Πάπαρδος» και το μυθιστόρημα «Ο μεγάλος θυμός», έργα που μεταφέρθηκαν στην τηλεόραση σε σκηνοθεσία Κώστα Κουτσομύτη και γνώρισαν μεγάλη απήχηση. Τα επόμενα χρόνια εξέδωσε πλήθος μυθιστορημάτων που αγαπήθηκαν από το ευρύ κοινό και μεταφέρθηκαν επίσης στη μικρή οθόνη, εδραιώνοντας τη φήμη της ως μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες αφηγήτριες της εποχής της.
Ένα έργο «δεμένο» με την εποχή του
Με μια πορεία που κινήθηκε ανάμεσα σε διαφορετικές τέχνες και ιστορικές περιόδους, η Ντόρα Γιαννακοπούλου άφησε πίσω της ένα πλούσιο και πολυσχιδές έργο, βαθιά δεμένο με τις πολιτιστικές και κοινωνικές μεταβολές της σύγχρονης Ελλάδας.
Η απώλειά της σηματοδοτεί το τέλος μιας ολόκληρης δημιουργικής διαδρομής, αλλά το αποτύπωμά της στον ελληνικό πολιτισμό παραμένει ζωντανό.
*Φωτογραφία Screenshot
Δείτε επίσης:
- Νένα Μεντή για τον θάνατο του συζύγου της: «Σκέφτηκα να βάλω τέλος στην ζωή μου»
- Πέτρος Φιλιππίδης: Επιστρέφει στο θέατρο ο ηθοποιός; – Tι αποκαλύπτει ο δικηγόρος του

