Η εφαρμογή των νέων προγραμμάτων κατάρτισης της ΔΥΠΑ (Δράσεις 16792 & 16913) συνοδεύεται από σοβαρές ενδείξεις αδιαφάνειας, ευνοιοκρατίας και διοικητικής αυθαιρεσίας, που εγείρουν εύλογα ερωτήματα για τη νομιμότητα και τη θεσμική αξιοπιστία της διαδικασίας.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, η ΔΥΠΑ κάλυψε παράνομο Φορέα Πιστοποίησης, ο οποίος δεν πληρούσε τις προδιαγραφές στα δύο πρόσφατα προγράμματα για τα οποία δημιουργήθηκε μείζον θέμα και αναμένεται η παρέμβαση της δικαιοσύνης. Αντί για εξαρτημένες θέσεις εργασίας φαίνεται ότι έγιναν παράνομες προσλήψεις.
Σε τουλάχιστον μία τεκμηριωμένη περίπτωση, η ΔΥΠΑ ενέκρινε Φορέα Πιστοποίησης ο οποίος δεν πληρούσε ούτε τις βασικές προδιαγραφές των προσκλήσεων και στα δύο συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
Αντί να καλύπτει τις απαιτούμενες οργανικές θέσεις με σχέσεις εξαρτημένης εργασίας, ο φορέας προσκόμισε μαζικούς τίτλους κτήσης, οι οποίοι:
Αφορούν εργαζόμενους με κύρια απασχόληση σε άλλους τομείς ή γεωγραφικές περιοχές
Δεν τεκμηριώνουν πραγματική εργασιακή σχέση
Χρησιμοποιήθηκαν προσχηματικά, αποκλειστικά για την επιτυχή αξιολόγηση
Η ενσυνείδητη αποδοχή αυτών των τίτλων από τη ΔΥΠΑ, κατά παράβαση των όρων που η ίδια έχει θέσει, συνιστά θεσμική συγκάλυψη και συνενοχή σε καταστρατήγηση των κανόνων αξιολόγησης.
Αιφνιδιασμός της αγοράς και προνομιακή μεταχείριση «εκλεκτών»
Η ίδια η πρόσκληση της ΔΥΠΑ, που εκδόθηκε στις 24 Ιουλίου 2025, όριζε ρητά ότι οι φορείς διαθέτουν 20 ημέρες για την κατάθεση του εκπαιδευτικού υλικού και των απαιτούμενων πιστοποιήσεων.
Ωστόσο, μόλις 10 ημέρες μετά (στις 4 και 7 Αυγούστου), η ΔΥΠΑ ανήρτησε τα Μητρώα Ωφελουμένων, Προγραμμάτων και Παρόχων Πιστοποίησης, χωρίς καμία εξήγηση ή τροποποίηση της πρόσκλησης. Η σπουδή αυτή παραβιάζει τους ίδιους τους όρους της Υπηρεσίας και αποκαλύπτει την πρόθεση επιλεκτικής εξυπηρέτησης προεπιλεγμένων φορέων, που είχαν εσωτερική πληροφόρηση ή προετοιμασία.
Η πράξη αυτή συνιστά διοικητικό αιφνιδιασμό, στερώντας από την πλειονότητα των παρόχων το δικαίωμα προετοιμασίας και ισότιμης συμμετοχής.
Από την ανάλυση των ασφαλιστικών καταστάσεων (ΑΠΔ) προκύπτουν:
Υπερπολλαπλάσιες προσλήψεις με τίτλους κτήσης, ακριβώς κατά τις κρίσιμες περιόδους των προσκλήσεων
Εργαζόμενοι που διατηρούν πλήρη απασχόληση σε άλλες δημόσιες ή ιδιωτικές θέσεις να εμφανίζονται ταυτόχρονα ως “συνεργάτες”
Πολλαπλή απασχόληση στο ίδιο διάστημα σε διαφορετικούς φορείς
Μετακινήσεις προσωπικού μεταξύ συνδεδεμένων εταιρειών με μόνο στόχο την επίτευξη επιλεξιμότητας.
Όλες οι παραπάνω πρακτικές εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για την καταστρατήγηση της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας.
Οι παράγοντες του κλάδου την άμεση ενεργοποίηση των ελεγκτικών και δικαστικών μηχανισμών, καθώς και των αρμόδιων υπουργείων, με στόχο:
1. Τη διερεύνηση των εικονικών τίτλων κτήσης και της εικονικής απασχόλησης
2. Τον διοικητικό και ποινικό έλεγχο των φορέων που εγκρίθηκαν κατά παράβαση των όρων
3. Τη δημόσια απάντηση της ΔΥΠΑ για τη σπουδή ανάρτησης των Μητρώων και την αντίφαση με τα οριζόμενα της πρόσκλησης
4. Την προσωρινή αναστολή των διαδικασιών, έως ότου διασφαλιστεί η διαφάνεια και η τήρηση της ισονομίας
Η κατάρτιση δεν μπορεί να λειτουργεί ως εργαλείο αδιαφανούς αναθέσεων, ούτε να υποκαθιστά την αξιοκρατία με προσυνεννοήσεις. Οι πρακτικές αυτές πλήττουν τη νομιμότητα και την κοινωνική εμπιστοσύνη στον θεσμό της κατάρτισης.
Για όλες αυτές τις καταγγελίες – που πρωτο newsbreak.gr ανέδειξε – η διοίκηση της υπηρεσίας δεν έχει δώσει ούτε μια πειστική απάντηση…