Πόσες φορές έχετε βρεθεί πάνω στη Διώρυγα, στον Ισθμό της Κορίνθου, έχετε θαυμάσει το τοπίο, έχετε κοιτάξει το «μονοπάτι» του νερού που βρίσκεται ακριβώς από κάτω και σκεφτεί πως θα θέλατε κάποια στιγμή να το διασχίζετε βλέποντας τα πράγματα…από την άλλη πλευρά;
Tο newsbreak βρέθηκε μέσα σε ένα από τα πλοία που πραγματοποιούν τον διάπλου του Ισθμού της Κορίνθου.
To newsbreak έκανε την δημοφιλή κρουαζιέρα
Την περασμένη Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου βρεθήκαμε στο ήσυχο λιμανάκι των Ισθμίων. Εκεί, στην μία όχθη αγκυροβολούν τα καραβάκια που κάνουν αυτή την εντυπωσιακή και διαφορετική κρουαζιέρα που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε Έλληνες και ξένους τουρίστες.


Επιβιβαστήκαμε στο πλοίο, βρήκαμε ίσως την πιο καλή θέση με θέα. Το ρολόι έδειχνε 10 το πρωί όταν το μικρό πλοίο άρχισε να κυλάει απαλά πάνω στο νερό. Ο καιρός ήταν ιδανικός καθώς δεν έκανε κρύο, ούτε υπερβολική ζέστη ενώ ο αέρας που φυσούσε εκείνη την ημέρα δεν φαίνεται να επηρέαζε την πορεία της διαδρομής.
Μετά από λίγα λεπτά, το πλοίο βρίσκεται ανάμεσα στους εντυπωσιακούς κάθετους βράχους οι οποίοι φαίνονται λιγότερο…απειλητικοί από κοντά από όταν τους βλέπει κανείς από το ύψος της διώρυγας.
Οι βράχοι που μοιάζουν σαν τοίχους έχουν ορατά τα σημάδια των παρεμβάσεων που έχουν υποστεί ανάμεσα στα τόσα πολλά χρόνια και των «σημαδιών» από τις εργασίες που αναμένονται να γίνουν.
Στην διάρκεια της κρουαζιέρας που θα διαρκεί μία ώρα δεν μπορείς να πιστέψεις ότι βρίσκεσαι και ζεις μιας διαφορετική εμπειραία μόλις 60 λεπτά από την Αθήνα σε ένα κομμάτι γης που κρύβει μια τόσο μεγάλη ιστορία που χάνεται στα βάθη του χρόνου.
Δείτε σχετικό βίντεο:
Το καράβι κινείται αργά στο νερό αφήνοντάς σου χρόνο να παρατηρήσεις το μεγαλείο των βράχων και της κατασκευής της διώρυγας.
Ιδιαίτερη είναι η στιγμή που το καράβι πλησιάζει στην διώρυγα και παρατηρείς πως οι άνθρωποι πάνω σε αυτόν μοιάζουν με μυρμήγκια!

Σε ένα σημείο της διαδρομής υπάρχει το «αποτύπωμα» του Ρωμαίου αυτοκράτορα Νέρωνα καθώς έχει δημιουργηθεί μια ανάγλυφη πλάκα πάνω στο βράχο στην πλευρά της Διώρυγας προς Πελοπόννησο για να «τιμήσει» το γεγονός ότι έκανε προσπάθειες για την διάνοιξη του Ισθμού.
Παράλληλα, σε ένα άλλο σημείο είναι ορατά τα σημάδια από την μεγάλη έκρηξη που σημειώθηκε το 1944 από τους Γερμανούς.
Στην διάρκεια της διαδρομής υπάρχει ενημέρωση από τα μεγάφωνα του πλοίου για την ιστορία της διάνοιξης της διώρυγας η οποία είναι μακρά και άκρως ενδιαφέρουσα.
Η ιστορία
Όπως μαθαίνουμε, λοιπόν, ο Ισθμός της Κορίνθου υπήρξε ένα έργο που πολλοί ονειρεύτηκαν και αυτό το «όνειρο» κράτησε πάνω από 2000 χρόνια μέχρι να γίνει πραγματικότητα.
Ο τύραννος Περίανδρος κατασκεύασε ενα πλακόστρωτο δρόμο – «διάδρομο», την περίφημη Δίολκο, μέρος της οποίας υπάρχει ακόμα και σήμερα, για να γλιστρούν τα πλοία της εποχής και να περάσουν τον Ισθμό από την μία ακτή στην άλλη.
Ο τύραννος ήταν ο πρώτος που είχε την σκέψη για την διάνοιξη μια διώρυγας ήδη γύρω στο 602 π.Χ. Το σχέδιο του εγκαταλείφθηκε έπειτα από χρησμό της Πυθίας που αναφέρθηκε στην οργή του Δία. «Ισθμόν δε μη πυργούτε μήδ’ ορύσσετε. Ζευς γαρ έθηκε νήσον η κ’ εβούλετο» είπε η Πυθία χαρακτηριστικά.
Ο βασικός λόγος,όμως, ήταν οι τεράστιες τεχνικές δυσκολίες εκτέλεσης του έργου και τα οικονομικά συμφέροντα της Κορίνθου, που επιθυμούσε να διατηρήσει την σημαντική θέση της ως κέντρο του εμπορίου στη Μεσόγειο.

Τρεις αιώνες αργότερα, το 307 π.Χ., ο Δημήτριος ο Πολιορκητής είχε επίσης την ίδια ιδέα για διάνοιξη της Διώρυγας αλλά όταν οι Αιγύπτιοι μηχανικοί που προσέλαβε και έκαναν ελεγχους τον ενημέρωσαν ότι η διαφορά της στάθμης του Κορινθιακού από τον Σαρωνικό ήταν τέτοια που με την τομή του Ισθμού τα νερά του Κορινθιακού θα χύνονταν στον Σαρωνικό και θα τον πλημμύριζαν, με συνέπεια την καταπόντιση της Αίγινας και των γειτονικών νησιών και ακτών και εκείνος εγκατέλειψε το σχέδιο.Βέβαια η αναφορά για τη διαφορά της στάθμης δεν ίσχυε…
Η «περιπέτεια» στην προσπάθεια διάνοιξης είχε και συνέχεια καθώς ο Ιούλιος Καίσαρ το 44 π.Χ. και ο Καλιγούλας το 37 π.Χ. έκαναν ανάλογα σχέδια, τα οποία όμως εγκαταλείφθηκαν για πολιτικούς και στρατιωτικούς λόγους.
Στα σχέδια αυτά βασίσθηκε ο Νέρωνας, όταν αποφάσισε το 66 μ.Χ. να πραγματοποιήσει το έργο. Οι εργασίες ξεκίνησαν ένα χρόνο μετά από τον ίδιο το Νέρωνα ο οποίος έκανε το εναρκτήριο χτύπημα με αξίνα και επιστρατεύτηκαν χιλιάδες εργάτες. Οι εργασίες είχαν προχωρήσει σε μήκος 3.300 μ., ωστοσο σταμάτησαν όταν ο Νέρωνας αναγκάστηκε να γυρίσει στη Ρώμη για να αντιμετωπίσει την εξέγερση του στρατηγού Γάλβα.
Το έργο εγκαταλείφθηκε με το θάνατο του Νέρωνα, ωστόσο, είχε γίνει σημαντική εργασία πάνω στην οποία βασίστηκαν οι εργασίες στους νεότερους χρόνους καθώς βρέθηκαν 26 δοκιμαστικά πηγάδια βάθους 10 μέτρων το καθένα και διάφοροι τάφροι της εποχής του.
Ακολούθησαν προσπάθειες από τον Ηρώδη τον Αττικό, τους Βυζαντινούς και τους Ενετούς, τον Ιωάννη Καποδίστρια μετά το τέλος της οθωμανικής κυριαρχίας.
Μετά τη διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ, η κυβέρνηση Ζαΐμη αποφάσισε την τομή του Ισθμού και το Νοέμβριο του 1869 ψήφισε σχετικο νόμο με τον οποίο είχε δικαίωμα να παραχωρήσει σε εταιρεία ή ιδιώτη το προνόμιο κατασκευής και εκμετάλλευσης της Διώρυγας.Το ελληνικό δημόσιο κατακύρωσε το έργο το 1881 στον στρατηγό Στέφανο Τύρρ, μαζί με το προνόμιο εκμετάλλευσης της διώρυγας για 99 χρόνια.
Οι εργασίες της διάνοιξης
Οι εργασίες διάνοιξης ξεκίνησαν στις 23 Απριλίου 1882. Η μελέτη του έργου έγινε από τον Ούγγρο Β. Gerfer, αρχιμηχανικό της διώρυγας Φραγκίσκου στην Ουγγαρία, και ελέγχθηκε από τον μηχανικό Daujats, αρχιμηχανικό της διώρυγας του Σουέζ. Για την τελική κατάληξη έγιναν μελέτες τριών χαράξεων. Ως η πιο σωστή και οικονομική, προκρίθηκε η χάραξη που είχε εφαρμόσει ο Νέρωνας. Υστερα, όμως, από 8 χρόνια, η εταιρεία διέκοψε τις εργασίες της εξαιτίας της εξάντλησης όλων των κεφαλαίων της και τελικά διαλύθηκε.
Τη συνέχιση του έργου ανέλαβε ελληνική εταιρεία με την επωνυμία «Εταιρεία της Διώρυγας της Κορίνθου» υπό τον Ανδρέα Συγγρό, που ανέθεσε την εκτέλεση των εργασιών στην εργοληπτική εταιρεία του Α. Μάτσα, η οποία και αποπεράτωσε το έργο.
Τελικά ο άθλος της διάνοιξης της διώρυγας έγινε πραγματικότητα μετά από 11 χρόνια. Τα εγκαίνια έγιναν στις 25 Ιουλίου 1893.

Εντυπωσιακοί αριθμοί
Η διώρυγα της Κορίνθου κόβει σε ευθεία γραμμή τον Ισθμό σε μήκος 6.346 μ. Το πλάτος της στην επιφάνεια της θάλασσας είναι 24,6 μ. και στο βυθό της 21,3 μ., ενώ το βάθος της κυμαίνεται μεταξύ 7,50 έως 8 μ. Ο συνολικός όγκος των χωμάτων που εξορύχθηκαν για την κατασκευή της έφθασε τα 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Συνολικά, από την έναρξη λειτουργίας της έως το 1940, η Διώρυγα παρέμεινε κλειστή για διάστημα τεσσάρων χρόνων. Μεγάλη διακοπή της λειτουργίας της έγινε και το 1944, όταν οι Γερμανοί, κατά την αποχώρησή τους, ανατίναξαν τα πρανή, προκαλώντας την κατάπτωση 60.000 κυβικών μέτρων χωμάτων. Οι εργασίες εκφράξεως διήρκεσαν πέντε χρόνια έως το 1949.
H κρουαζιέρα
Σε επικοινωνία που είχαμε με Ναυσιπλοΐα Αιγαίου ενημερωθήκαμε πως οι κρουαζιέρες δεν θα συνεχιστούν τον χειμώνα καθώς ο Ισθμός θα κλείσει για εργασίες από τα τέλη Σεπτεμβρίου ενώ σε ερώτηση για το πότε θα ανοίξει ξανά μας είπαν πως δεν γνωρίζουν ακόμα αλλά συνήθως η έναρξη γίνεται τον Απρίλιο.
Αν αποφασίσετε να κάνετε την κρουαζιέρα, υπάρχουν αρκετές εταιρείες που μπορείτε να απευθυνθείτε στην Κόρινθο και γύρω από τον Ισθμό της Κορίνθου ενώ πληροφορίες μπορεί να σας δώσει και το Λιμεναρχείο Κορίνθου.
(με πληροφορίες από www.canalcruises.gr, φωτογραφίες και βίντεο Γιώτα Φλώρου)
Δείτε επίσης:
Με πλοιάριο στον Ισθμό της Κορίνθου για μια συναρπαστική βόλτα!