Πλατφόρμες όπως το Meta και το TikTok θα θεωρούνται υπεύθυνες για οικονομική απάτη για πρώτη φορά βάσει των νέων κανόνων που συμφώνησαν οι νομοθέτες της ΕΕ!
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφώνησαν στο πακέτο κανόνων μετά από οκτώ ώρες διαπραγματεύσεων για την ενίσχυση των διασφαλίσεων κατά της ψηφιακής απάτης στις πληρωμές.
Μια συμφωνία που για πρώτη φορά επιβάλλει πραγματική ευθύνη τόσο στους παρόχους πληρωμών όσο και στους τεχνολογικούς γίγαντες (Big Tech) όταν οι πλατφόρμες τους χρησιμοποιούνται για απάτη.
Συγκεκριμένα:
- Οι πολίτες θα έχουν δικαίωμα αποζημίωσης σε περίπτωση απάτης στο διαδίκτυο
- Για πρώτη φορά, τόσο οι τράπεζες όσο και οι πλατφόρμες όπως η Meta και η Google θα είναι οικονομικά υπεύθυνες εάν δεν σταματήσουν την δόλια διαφήμιση
- Η ΕΕ θα έχει πλέον τις πιο φιλόδοξες απαιτήσεις ασφαλείας κατά της κατάχρησης ταυτότητας και αριθμού τηλεφώνου που έχουν υπάρξει ποτέ.
Η συμφωνία προσθέτει ένα ακόμη επίπεδο κανονιστικού κινδύνου της ΕΕ για τους αμερικανικούς τεχνολογικούς γίγαντες, οι οποίοι έχουν ασκήσει πιέσεις στον Λευκό Οίκο για να αντιμετωπίσει τους κανόνες των Βρυξελλών για την καταπολέμηση των μονοπωλίων και τον έλεγχο περιεχομένου.
«Αυτή είναι μια μεγάλη νίκη. Ένα μεγάλο, μεγάλο βήμα προς τα εμπρός. Προερχόμαστε από μια πραγματικότητα όπου οι πλατφόρμες δεν ευθύνονται βάσει κανενός νόμου», δήλωσε στο POLITICO ο Morten Løkkegaard, Δανός Ευρωβουλευτής του Κόμματος Renew, ο οποίος προώθησε μέρος του πακέτου στο Κοινοβούλιο. «Είναι μια ιστορική στιγμή».
«Δεν μπορεί να είναι σωστό οι τεχνολογικοί γίγαντες να επωφελούνται από διαφημίσεις που εκθέτουν τους απλούς ανθρώπους σε απάτη», πρόσθεσε ο Δανός σε ανάρτησή του στο facebook.
Μικρότερες οι ευθύνες των τραπεζών
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γεμίσει με οικονομικές απάτες και οι Ευρωβουλευτές πίεσαν σθεναρά να θεωρηθούν υπεύθυνες τόσο οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, όσο και οι τράπεζες, κατά τη διάρκεια των νομοθετικών διαπραγματεύσεων.
Εν τω μεταξύ, οι κυβερνήσεις της ΕΕ πίστευαν ότι οι τράπεζες θα πρέπει να θεωρούνται υπεύθυνες εάν οι διασφαλίσεις τους δεν είναι αρκετά ισχυρές.
Ως συμβιβασμό, οι νομοθέτες συμφώνησαν ότι οι τράπεζες θα πρέπει να αποζημιώνουν τα θύματα εάν ένας απατεώνας, που υποδύεται την τράπεζα, τους εξαπατήσει με τα χρήματά τους ή εάν οι πληρωμές διεκπεραιώνονται χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Ωστόσο, οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να αποζημιώνουν τις τράπεζες εάν είναι σαφές ότι δεν κατάφεραν να απομακρύνουν μια διαδικτυακή απάτη που είχε αναφερθεί.
Δεν αρέσουν στις ΗΠΑ οι νέοι κανόνες
Ορισμένοι Ευρωβουλευτές είχαν ζητήσει περισσότερα εν μέσω ανησυχιών ότι οι διασφαλίσεις των καταναλωτών της ΕΕ στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης έχουν αποδειχθεί ανεπαρκείς.
«Ειδικά, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη και η κοινωνική μηχανική τροφοδοτούν μια άνευ προηγουμένου αύξηση των απάτων», δήλωσε ο Λιθουανός βουλευτής των Πρασίνων Virginijus Sinkevičius.
Οι νέοι κανόνες βασίζονται στον Νόμο περί Ψηφιακών Υπηρεσιών της ΕΕ και στον Νόμο περί Ψηφιακών Αγορών, οι οποίοι περιορίζουν αντίστοιχα την εξάπλωση παράνομου περιεχομένου και εμποδίζουν μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως η Google, η Amazon και η Meta, να επεκτείνουν υπερβολικά τις διαδικτυακές τους αυτοκρατορίες.
Η παραβίαση των Συμφωνιών Ψηφιακής Ασφάλειας (DSA) και Ψηφιακής Οικονομικής Συμφωνίας (DMA) μπορεί να επιφέρει τεράστια πρόστιμα, προκαλώντας αντιδράσεις από τον τεχνολογικό τομέα και τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος κατηγόρησε την ΕΕ ότι κάνει διακρίσεις εις βάρος αμερικανικών εταιρειών.
Ο Υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ, Χάουαρντ Λάτνικ, απείλησε να διατηρήσει δασμούς 50% στις ευρωπαϊκές εξαγωγές χάλυβα και αλουμινίου, εκτός εάν η ΕΕ χαλαρώσει τους ψηφιακούς της κανόνες.
Αντιδρά η Big Tech
Η συμφωνία προκάλεσε άμεση κριτική από τον τεχνολογικό κλάδο.
«Αυτό το περίπλοκο πλαίσιο υπονομεύει τις προσπάθειες απλοποίησης και έρχεται σε σύγκρουση με την απαγόρευση γενικής παρακολούθησης του Νόμου περί Ψηφιακών Υπηρεσιών — αγνοώντας πολλαπλές μελέτες που προειδοποιούν ότι θα είναι αντιπαραγωγικό», δήλωσε ο Λεονάρντο Βενετσιάνι, Διευθυντής Πολιτικής της CCIA Europe, του οποίου ο εμπορικός φορέας εκπροσωπεί τις Amazon, Google, Meta και Apple.
«Αντί να προστατεύει τους καταναλωτές, το σημερινό αποτέλεσμα θέτει ένα επικίνδυνο προηγούμενο και μεταθέτει την ευθύνη μακριά από εκείνους που βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να αποτρέψουν την απάτη», είπε.
*Image by Gerd Altmann from Pixabay
Πηγή: Politico

