Πολιτισμός και ήθος: Οι ευθύνες δεν αφορούν μόνο τους καλλιτέχνες ατομικά, αλλά βαρύνουν κυρίως τους θεσμούς

Υπάρχει σαφής και διακριτή διαφορά μεταξύ υποκρισίας και υποκριτικής τέχνης.

Στο νοτιοανατολικότερo άκρο της Μεσογείου, σε μια μικρή αλλά πανέμορφη φλούδα γης, συντελέστηκε το θαύμα! Ελλάδα: το λίκνο του δυτικού πολιτισμού.

Του πολιτισμού που γέννησε τη δραματική τέχνη, που γαλούχησε και ανέδειξε σπουδαίους ποιητές, αρχιτέκτονες, γλύπτες, μουσικούς, εικαστικούς δημιουργούς με πανανθρώπινη απήχηση. Δύο νομπελίστες ποιητές, ο Γιώργος Σεφέρης και ο Οδυσσέας Ελύτης, άπλωσαν τον ελληνικό πολιτισμό στα πέρατα της οικουμένης.

Κι έρχεται σήμερα η σοκαριστική, σκοτεινή και ζοφερή αντίθεση, που φέρνει ο ορυμαγδός των ανατριχιαστικών καταγγελιών εναντίον προβεβλημένων ανθρώπων του θεάτρου για βίαιες, κακοποιητικές, παράνομες, ακόμα και κακουργηματικές πράξεις!

Αναγνωρίζοντας πάντα το τεκμήριο αθωότητας, δεν παύει να αποτελεί ύψιστο κοινωνικοπολιτικό, πολιτισμικό και πρωτίστως ηθικό ζήτημα ότι ο μέχρι πρότινος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της χώρας αντιμετωπίζει ποινικές διώξεις για βιασμό και παιδεραστία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ηθοποιός σημαίνει «ποιώ ήθος», ο πολιτισμός οφείλει να έχει ως κύρια αποστολή του την ψυχαγωγία, την αγωγή της ψυχής προς το φως των ανθρωπιστικών αξιών. Ο καλλιτέχνης, αδιαμφισβήτητα, συγκαταλέγεται στους πνευματικούς ανθρώπους, στη διανόηση της γενιάς, της εποχής, της χώρας του. Ασκεί ύψιστο κοινωνικό λειτούργημα και επιβάλλεται να αποτελεί ηθικό πρότυπο για τους θιασώτες της τέχνης του.

Όταν μάλιστα γίνεται και δάσκαλος των καλών τεχνών, επιτελεί διπλό λειτούργημα με διπλή ευθύνη. Οπως κάθε παιδαγωγός, επομένως, απαιτείται να τηρεί έναν ηθικό κώδικα, μια δεοντολογία που υπηρετεί την έντιμη σχέση διδασκόντων – διδασκομένων, τον αλληλοσεβασμό, την εξύψωση της νεανικής ψυχής προς το αγαθό. Γιατί ένας 17χρονος μαθητής λυκείου χρήζει ανθρωπιστικής παιδαγωγικής αντιμετώπισης και δεν ισχύει το ίδιο για ένα 18χρονο ή 20χρονο σπουδαστή δραματικής σχολής;

Υποστηρίζεται ότι ο ηθοποιός πρέπει να «βασανιστεί» για να διεισδύσει στις σκοτεινές όψεις, στα αρνητικά συναισθήματα ενός ρόλου που καλείται να υποδυθεί, με σκοπό την ψυχική κάθαρση των θεατών. Δεν υπάρχει καμιά μαρτυρία ότι οι αρχαίοι Ελληνες υποκριτές δέχονταν κάποια κακοποιητική «μύηση» για να υποκριθούν τους «υβριστές» πατροκτόνους της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ούτε αυτή είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται σε φημισμένες δραματικές σχολές όλου του κόσμου. Άλλωστε ένας άνθρωπος που έχει υποστεί κακοποιητική και απαξιωτική συμπεριφορά με ποια αξιοπρέπεια θα ποιήσει ήθος;

Παρεμπιπτόντως, υπάρχει σαφής και διακριτή διαφορά μεταξύ υποκρισίας και υποκριτικής τέχνης. Τη διδάσκονται οι μαθητές της γ’ γυμνασίου, που μελετούν την «Ελένη» του Ευριπίδη, και της β’ λυκείου στη διδασκαλία της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή. Με απλά λόγια, ο πρώτος υποκριτής αποκρίθηκε στους πιστούς του Διονύσου που έψαλλαν τον διθύραμβο κι έτσι πλάι στο «μέλος» (τη μουσική δηλαδή) προστέθηκαν ο λόγος και ο διάλογος, και γεννήθηκε η τραγωδία. Δεν μπορεί να μην το γνωρίζει αυτό η υπουργός Πολιτισμού, αφού σπούδασε Κλασική Φιλολογία και Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Εν πάση περιπτώσει, το μείζον ζήτημα είναι πλέον η διαφύλαξη του ήθους στην άσκηση των καλών τεχνών. Οι ευθύνες δεν αφορούν μόνο τους καλλιτέχνες ατομικά, αλλά βαρύνουν κυρίως τους θεσμούς και τα πρόσωπα που καλούνται να τους υπηρετήσουν. Οι θεράποντες αυτοί των τεχνών οφείλουν να εκπονήσουν, να ισχυροποιήσουν και να ελέγχουν το δεοντολογικό πλαίσιο λειτουργίας των εκφράσεων του πολιτισμού.

Και για να μην παρεξηγηθούμε: Σε καμία περίπτωση δεν υπαινισσόμαστε κάποιου είδους λογοκρισία, αλλά αναφερόμαστε στην προστασία των δικαιωμάτων καλλιτεχνών και κοινού, και στο κοινό αίτημα για ηθική ποιότητα. Ειδικότερα, οι διδάσκοντες της δραματικής -και κάθε άλλης, φυσικά- τέχνης δεν πρέπει να προκρίνονται με βάση μόνο το ταλέντο και τη φήμη τους, αλλά κυρίως με κριτήριο την παιδαγωγική και ηθική τους επάρκεια, καθώς διαπλάθουν ευαίσθητες νεανικές ψυχές.

Παρακολουθούμε όλοι με αγωνία αυτό το «θέατρο» που έχει στηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα ΜΜΕ και προσεχώς στις δικαστικές αίθουσες. Ας ελπίσουμε στο τέλος να επιτευχθεί το «δι’ ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν», σύμφωνα με τον αριστοτελικό ορισμό για τον ηθικό στόχο της τραγωδίας.

* Δικηγόρος, α’ επιλαχούσα βουλευτής Ν.Δ. Α’ Πειραιώς και Νήσων

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο Άδωνις, η… Ρώμη του και ο Μάκης

Το νέο του βιβλίο «Ρώμη: Από την άνοδο στην πτώση» παρουσίασε ο Άδωνις Γεωργιάδης. Σε έναν τόμο πάνω από 500...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Το φαρμακερό σχόλιο Καστανίδη με στόχο και τον Ανδρουλάκη!

Δεν άφησε ασχολίαστες τις θερμές φιλοφρονήσεις μεταξύ Πέτρου Παππά και Άδωνι Γεωργιάδη ο Χάρης Καστανίδης. Ο πρώην υπουργός και βουλευτής...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Έτοιμη η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ!

Δεν είναι συνηθισμένο να βλέπει κανείς τόσο θερμά κομπλιμέντα δημοσίως ανάμεσα σε υπουργό της κυβέρνησης της ΝΔ και βουλευτή της...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το TikTok Μητσοτάκη με υπόκρουση X-Files για την εκτόξευση των ελληνικών μικροδορυφόρων

Στην εκτόξευση των δυο πρώτων ελληνικών μικροδορυφόρων σε γεωστατική τροχιά αναφέρθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Με ανάρτησή του για το Εθνικό...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πυρ ομαδόν της αντιπολίτευσης κατά της κυβέρνησης για τους αγρότες

Σύσσωμα τα κόμματα της αντιπολίτευσης προχώρησαν σε επίθεση κατά της κυβέρνησης για τους αγρότες, καταγγέλλοντας κατάρρευση του πρωτογενούς τομέα. Έντονη...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με το κλείσιμο των Εθνικών Οδών από τους αγρότες;

Δυναμικά ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις των αγροτών, οι οποίες φέτος γίνονται υπό την σκιά του σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και των μειωμένων...
ΕΛΛΑΔΑ

Ανήλικος Ρομά οδηγούσε κλεμμένο μηχανάκι στο αντίθετο ρεύμα!

Απίστευτο και επικίνδυνο περιστατικό, με πρωταγωνιστή ανήλικο Ρομά. Όλα συνέβησαν το απόγευμα της Δευτέρας στη Θεσσαλονίκη. 16χρονος Ρομά οδηγούσε κλεμμένο μηχανάκι...
ΕΛΛΑΔΑ

«Δεν θα στραφούμε ενάντια στον λαό μας» – Αστυνομικοί στηρίζουν τους αγρότες

Σε μια ηχηρή και σπάνια δημόσια παρέμβαση, η συνδικαλιστική παράταξη Πρωτοβουλία Αστυνομικών παίρνει καθαρή θέση απέναντι στα πρόσφατα γεγονότα στη...
ΕΛΛΑΔΑ

Είδαν… άσπρη μέρα στον Παρνασσό: Έπεσε το πρώτο χιόνι

Η πτώση της θερμοκρασίας έφερε και τα πρώτα χιόνια στον Παρνασσό. Το βουνό φόρεσε τα λευκά του, περιμένοντας πλέον τους...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης