ΕΣΡ: Όλα όσα ισχύουν για τις προεκλογικές εμφανίσεις των υποψηφίων βουλευτών στα ΜΜΕ

Μεταξύ άλλων επισημαίνεται και το ότι «απαγορεύεται η καταβολή στους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς οποιουδήποτε οικονομικού ή άλλου είδους ανταλλάγματος για τη συμμετοχή εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων...»

Must Read

Αύριο ξεκινά και επίσημα η νέα προεκλογική περίοδος για την εκλογική αναμέτρηση της 25ης Ιουνίου και, ως εκ τούτου, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης έδωσε διευκρινίσεις αναφορικά με τους περιορισμούς που θα ισχύουν στις εμφανίσεις των υποψήφιων βουλευτών στα ΜΜΕ.

Συγκεκριμένα, το ΕΣΡ αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

Α. «Σε περίπτωση που οι βουλευτικές εκλογές διενεργούνται μέσα σε δεκαοκτώ μήνες από τις προηγούμενες, δεν εφαρμόζονται για τις εκλογές αυτές οι περί εκλογής βουλευτών με σταυρό προτιμήσεως διατάξεις του παρόντος, αλλά οι περί σειράς καταλήψεως εδρών διατάξεις (λίστα) του Π.Δ. 152/1985, που επαναφέρονται σε ισχύ, και εφαρμόζονται κάθε φορά για την περίπτωση αυτή».

Από την συνολική δε επισκόπηση του Π.Δ. 152/1985 και του προϊσχύσαντος σχετικού Νόμου 1180/1981 Περί εκλογής αντιπροσώπων εις την Συνέλευσιν των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (Ευρωπαϊκόν Κοινοβούλιον) και άλλων τινών διατάξεων, καθίσταται σαφές: Αφενός μεν ότι όντως η μόνη διαφοροποίηση των εκλογών που διεξάγονται «με λίστα», έναντι της γενικής εκλογικής νομοθεσίας, συνίσταται στην έλλειψη δυνατότητας των εκλογέων να εκφράσουν προτίμηση υπέρ συγκεκριμένου υποψήφιου βουλευτού «με σταυρό προτιμήσεως» και, βεβαίως, η μη εφαρμογή των ρυθμίσεων που αυτονοήτως προϋποθέτουν την ύπαρξη τέτοιας δυνατότητας, αφετέρου δε ότι δεν περιέχονται σ’ αυτά (Νόμο και Διάταγμα) καθόλου διατάξεις σχετικές με εμφάνιση υποψηφίων στα ΜΜΕ. (Οι ευρωεκλογές μέχρι το έτος 2014 διεξήγοντο με το σύστημα της «λίστας»).

Β. Εξάλλου, κατά το άρθρο 12 του Ν. 3023/2002 Χρηματοδότηση κομμάτων – βουλευτών: Έσοδα, δαπάνες, έλεγχος, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει: «Κατά την προεκλογική περίοδο απαγορεύεται στους υποψήφιους βουλευτές: α …γ. Η προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων μέσω των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών. Απαγορεύεται επίσης, από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς η μετάδοση κάθε είδους εκπομπών, οι οποίες παρουσιάζονται, αμέσως ή εμμέσως, από υποψήφιους βουλευτές » (παρ. 1 περ. γ).

Οι εμφανίσεις υποψήφιων βουλευτών σε πάσης φύσεως εκπομπές ραδιοφωνικών ή τηλεοπτικών σταθμών υπό οποιαδήποτε μορφή, επιτρέπονται ως εξής: (α) Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας επιτρέπεται η εμφάνιση του υποψήφιου βουλευτή μόνο μία φορά (β) Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό τοπικής ή περιφερειακής εμβέλεια, επιτρέπεται η εμφάνιση του υποψήφιου βουλευτή μέχρι δύο φορές» (παρ. 2 περ. α και β).

Με δεδομένο ότι, σχετικά με τις εμφανίσεις υποψηφίων στα ΜΜΕ, καμιά ειδική διάταξη (τυπικού) νόμου δεν θεσπίζει εξαίρεση για τις εκλογές που διενεργούνται «με λίστα», φρονούμε ότι οι προαναφερόμενες ρυθμίσεις ισχύουν απολύτως και για τις εκλογές αυτές. Υπό διαφορετική διατύπωση: αφού ο νόμος δεν κάνει διάκριση μεταξύ εκλογών που διεξάγονται «με σταυρό προτιμήσεως» αφενός, και εκλογών που διεξάγονται «με λίστα» αφετέρου, δεν είναι επιτρεπτό, ούτε στους ερμηνευτές και τους εφαρμοστές του δικαίου να προβούν σε οποιαδήποτε διάκριση σχετικά με το εξεταζόμενο ζήτημα.

Γ. Αντίθετη εκδοχή –κατά την οποία οι προαναφερόμενοι περιορισμοί δεν ισχύουν σε περίπτωση εκλογών που διενεργούνται «με λίστα»– έχουμε τη γνώμη ότι θα προϋπέθετε ότι οι σχετικές ρυθμίσεις έχουν ως μοναδική και αναμφίβολη αιτιολογική βάση (ratio legis) την μεταξύ υποψηφίων του αυτού πολιτικού κόμματος αντίθεση συμφερόντων.

Αυτό, όμως, ούτε σε συγκεκριμένη διάταξη ερείδεται, ούτε από γενικότερη νομική αρχή συνάγεται και, ως εκ τούτου, η ερμηνευτική υιοθέτησή του μάλλον θα συνιστούσε αυθαίρετη υπόθεση. Πολλώ δε μάλλον, που ο νομοθέτης, με τις αναφερόμενες κατωτέρω διατυπώσεις σε αιτιολογική έκθεση νόμου, φαίνεται να δέχεται, εμμέσως πλην σαφώς, ότι οι υπό εξέταση περιορισμοί είναι νοητοί και στους δύο τύπους εκλογών. Πράγματι, στην αιτιολογική έκθεση του Νόμου 4255/2014:

Εκλογή των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και άλλες διατάξεις, αναφέρονται, μεταξύ άλλων, και τα ακόλουθα: «Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου καταρτίζεται ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάδειξη των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ως ανάγκη προσαρμογής της νομοθεσίας στην πρόταση για την εκλογή των υποψηφίων με σταυρό προτίμησης και κατάργησης “της κλειστής λίστας” που προβλέπει ο ν. 1180/1981…

Με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις επιδιώκεται να αποτυπωθεί πληρέστερα η λαϊκή βούληση ανάδειξης των Ελλήνων μελών στο Ευρωκοινοβούλιο, η ευθυγράμμιση των κανόνων και των περιορισμών των υποψήφιων ευρωβουλευτών με αυτούς που ισχύουν και για τους βουλευτές.

Έχοντας λοιπόν υπόψη ότι οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές θα αναδεικνύονται πλέον με σταυρό προτίμησης, γεγονός το οποίο θα επιφέρει και σημαντικές αλλαγές στην προεκλογική εκστρατεία τους κατά τα πρότυπα των βουλευτικών εκλογών, κρίθηκε σκόπιμο, μεταξύ άλλων, να αποκτήσει η προβολή των υποψηφίων στα μέσα ενημέρωσης πιο ευέλικτα χαρακτηριστικά και να επιτραπεί η αύξηση του αριθμού εμφανίσεών τους σε αυτά, σε επίπεδο κάθε “Καλλικρατικής” περιφέρειας».

Δ. Περαιτέρω, υπό την εκδοχή ότι οι «εμφανίσεις» (κατά την έννοια του άρθρου 12 παρ. 2 γ του Ν. 3023/2002, όπως ισχύει) υποψήφιων βουλευτών είναι απεριόριστες κατά την διεξαγωγή εκλογών «με λίστα», δυσχερώς θα μπορούσε να εξηγηθεί η αιτία για την οποία, παρά ταύτα, δεν θα έπρεπε να ισχύει το ίδιο και για την «προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων» αυτών, ακόμα και για την παρουσίαση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών από υποψήφιους βουλευτές.

Ε. Τέλος, πρέπει να παρατηρηθεί ότι οι εξεταζόμενοι περιορισμοί στις εμφανίσεις και την εν γένει δημόσια προβολή των υποψηφίων βουλευτών δεν αποτελούν τη μοναδική ειδική ρύθμιση που ισχύει κατά την προεκλογική περίοδο, αλλά εντάσσονται αρμονικά σε ένα ευρύτερο πλέγμα ρυθμίσεων και περιορισμών, με τους οποίους σαφώς επιδιώκεται να υπηρετηθούν οι θεμελιώδεις αρχές και κανόνες κάθε εκλογικής διαδικασίας.

Συγκεκριμένα:

α) «Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου απαγορεύεται στα κόμματα η μετάδοση από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, διαφημιστικών μηνυμάτων και μηνυμάτων κοινωνικού περιεχομένου του άρθρου 3 του Ν. 2328/1995 (ΦΕΚ 159 Α΄), τα οποία προβάλλουν, με οποιονδήποτε τρόπο, πολιτικά κόμματα ή συνασπισμούς πολιτικών κομμάτων, με εξαίρεση τη μετάδοση τέτοιων διαφημιστικών μηνυμάτων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο προηγούμενο άρθρο» (άρθρο 11 παρ. 1 β του Ν. 3023/2002),

β) «Με κοινή απόφαση των Υπουργών, καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια, σχετικά με τις εμφανίσεις στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα των υποψήφιων βουλευτών και των οριζόμενων εκπροσώπων των κομμάτων και τίθενται περιορισμοί για την αποτροπή της έμμεσης προβολής των υποψήφιων βουλευτών» (άρθρο 30 παρ. 2 του Ν. 3023/2002),

γ) «α. Απαγορεύονται, πέραν των επιτρεπόμενων εμφανίσεων, οι δηλώσεις των υποψήφιων βουλευτών σε τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς. β. Απαγορεύεται στην ΕΡΤ Α.Ε. και στους ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς να μεταδίδουν μηνύματα των υποψήφιων βουλευτών, καθώς και η με οποιονδήποτε τρόπο έμμεση προβολή τους, όπως η αναφορά σε αυτούς κατά τη διάρκεια εκπομπών, εκτός των εκπομπών πολιτικού λόγου» (άρθρο 6 παρ. 2 α και β της ΚΥΑ Ε/352/9.5.2023).

δ) «Η ΕΡΤ Α.Ε., καθώς και οι ιδιωτικοί ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί, έχουν υποχρέωση να διαθέσουν δωρεάν ένα δεκάλεπτο την εβδομάδα από 07:00 έως 01:00 σε καθένα από τα πολιτικά κόμματα …, οι συνδυασμοί των οποίων ανακηρύχθηκαν από τον Άρειο Πάγο για τη συμμετοχή τους στις βουλευτικές εκλογές της 21ης Μαΐου 2023, για την παρουσίαση του προγράμματός τους ή όποια άλλη πολιτική δραστηριότητα επιλεγεί από αυτά.» (άρθρο 3 παρ. 5 της ΚΥΑ Ε/352/9.5.2023),

ε) «Απαγορεύεται η καταβολή στους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς οποιουδήποτε οικονομικού ή άλλου είδους ανταλλάγματος για τη συμμετοχή εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων … της παρούσας απόφασης ή των υποψήφιων βουλευτών τους σε δελτία ειδήσεων ή άλλες εκπομπές» (άρθρο 5 παρ. 5 της ΚΥΑ Ε/352/9.5.2023).

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Κίτρινη κάρτα Μητσοτάκη σε Τασούλα!

Σας είχαμε ενημερώσει έγκαιρα για το χαμηλό βαρομετρικό που επικρατεί με φόντο τον Άγνωστο Στρατιώτη, μεταξύ του Μαξίμου και της...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Η δεύτερη «αμαρτία» του Τσίπρα απέναντι στον Πολάκη…

Μπορεί οι δημοσκοπήσεις να φουσκώνουν τα φτερά του Αλέξη Τσίπρα ο οποίος ετοιμάζεται να επανέλθει στην πρώτη γραμμή της πολιτικής,...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Οι άσπονδοι φίλοι θα κάνουν μαζί «παρέλαση»

Εν μέσω «θερμού» κλίματος στη Νέα Δημοκρατία (και στην Κυβέρνηση) λόγω της… άκαπνης φλόγας που σιγοκαίει ανάμεσα σε Νίκο Δένδια...
SLIDER

Φιάσκο οι διώξεις για τον ΟΠΕΚΕΠΕ;

Ξεφτίζει πριν καλά καλά αναδειχθεί στην επικαιρότητα η …επιτυχία της κυβέρνησης με το κύκλωμα των 37 ιδιωτών που λυμαίνονταν κοινοτικές...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χρυσοχοΐδης: «Θα αποκαλυφθούν και άλλα κυκλώματα που λυμαίνονταν τον ΟΠΕΚΕΠΕ»

Ακόμα περισσότερες εγκληματικές οργανώσεις που είχαν «στόχο» να λαμβάνουν παράνομες επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ πρόκειται να αποκαλυφθούν σύμφωνα με τον...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Θα ψηφίζατε ένα κόμμα στο οποίο θα συμμετείχε η Μαρία Καρυστιανού;

Μπορεί η ίδια η Μαρία Καρυστιανού να απορρίπτει το ενδεχόμενο δημιουργίας κόμματος με την ίδια επικεφαλής, οι μετρήσεις όμως για...
ΕΛΛΑΔΑ

Υπόθεση Βαλυράκη: «Ο πατέρας μου δολοφονήθηκε, δεν ήταν ατύχημα» – Η κατάθεση του μικρότερου γιου του

«Εγώ είδα έναν άνθρωπο με αμυντικά τραύματα στα χέρια. Ήταν ξυλοκοπημένος, ακόμη και το πρόσωπό του. Είχε μελανιές στο κεφάλι...
SLIDER

Τα έγγραφα της ντροπής στους συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών!

Ως αθλιότητες που μόνο στόχο έχουν την τρομοκράτηση των συγγενών θυμάτων των Τεμπών, μπορούν να χαρακτηριστούν τα έγγραφα που τους...
ΕΛΛΑΔΑ

ΕΛΑΣ για σπείρα ΟΠΕΚΕΠΕ: Ζημία πάνω από 5 εκατομμύρια – Εικονικές δηλώσεις και ξέπλυμα χρήματος

Τον οργανωμένο τρόπο δράσης της σπείρας που έπαιρνε επιδοτήσεις εκατομμυρίων με απάτε σε βάρος του ΟΠΕΚΕΠΕ περιγράφει η Ελληνική Αστυνομία...

Διαβάζονται τώρα