Τουλάχιστον 11 δισεκατομμύρια ευρώ λείπουν από τον οικονομικό προγραμματισμό της Volkswagen μόνο για το επόμενο έτος, σύμφωνα με εσωτερικούς υπολογισμούς του ομίλου, όπως αποκαλύπτει σε δημοσίευμά της η Bild. Το αποτέλεσμα είναι ένας ολομέτωπος ανασχεδιασμός, περικοπές σε όλα τα επίπεδα και ένα σαφές μήνυμα από τη διοίκηση: αν δεν αλλάξει κάτι άμεσα, οι επενδύσεις θα μειωθούν δραστικά.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το πρόβλημα εντοπίζεται στο λεγόμενο net cash flow – δηλαδή στο ποσό που μπορεί να διαθέσει ουσιαστικά ο όμιλος μετά τις λειτουργικές και επενδυτικές του δαπάνες. Αν και για τη φετινή χρονιά τα αποθέματα επαρκούν, το 2026 αναμένεται κρίσιμο.
Ριζικές περικοπές και πωλήσεις θυγατρικών
Ο οικονομικός διευθυντής Άρνο Άντλιτς έχει ζητήσει από τα στελέχη να προτείνουν τρόπους κάλυψης του κενού. Σύμφωνα με πηγή από το εσωτερικό της εταιρείας, «οι περικοπές γίνονται πλέον σχεδόν παντού – στο μάρκετινγκ, τις πωλήσεις και σε επιλεγμένες επενδύσεις». Όμως, ούτε αυτό αρκεί.
Έτσι, ο όμιλος σχεδιάζει να προχωρήσει σε πώληση μερική ή ολική διαφόρων θυγατρικών εταιρειών. Στον κατάλογο βρίσκονται:
- Ο κατασκευαστής κινητήρων Everllence (πρώην MAN Energy),
- Η σχεδιαστική εταιρεία Italdesign,
- Η τεχνολογική εταιρεία ανάπτυξης IAV.
Ακόμη και με αυτές τις κινήσεις, αναμένεται να καλυφθεί μόνο ένα μέρος των χρηματοδοτικών αναγκών. Το μήνυμα από τη διοίκηση είναι σαφές: χρειάζεται περισσότερη δημιουργικότητα – δεν υπάρχει εναλλακτική λύση.
Απειλή υποβάθμισης στην κατηγορία των «σκουπιδιών»
Εάν η επιχείρηση διάσωσης δεν αποδώσει, ο όμιλος κινδυνεύει με ένα ντόμινο εξελίξεων. Όπως φοβούνται στελέχη εντός της VW, η περαιτέρω επιδείνωση των οικονομικών μπορεί να οδηγήσει σε υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας από τους μεγάλους οίκους αξιολόγησης, όπως οι Moody’s και Standard & Poor’s.
Σήμερα, οι επενδύσεις στη VW κατατάσσονται στο χαμηλότερο άκρο της κατηγορίας «σταθερής απόδοσης». Αν όμως το ισοζύγιο επιδεινωθεί περαιτέρω, το rating ενδέχεται να πέσει στην κατηγορία «junk» (σκουπίδια), με αποτέλεσμα οι επενδυτές να απαιτούν πολύ υψηλότερα επιτόκια για να χρηματοδοτήσουν τον όμιλο.
Οι επιπλέον ετήσιες δαπάνες για τόκους θα μπορούσαν να φτάσουν τα 7-9 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών.
Διοικητικές αλλαγές – Το τέλος της διπλής ηγεσίας Μπλουμ
Μπροστά στην κρίσιμη συγκυρία, ο ισχυρός όμιλος Porsche–Piëch πήρε τη μεγάλη απόφαση: η διπλή ιδιότητα του Όλιβερ Μπλουμ ως διευθύνοντα συμβούλου του ομίλου Volkswagen και της Porsche τερματίζεται.
Από το 2026, στο τιμόνι της Porsche θα βρεθεί ο Μίχαελ Λάιτερς, πρώην στέλεχος της Ferrari, ως σύμβολο ενός νέου ξεκινήματος.
Η VW είναι υπερβολικά περίπλοκη – και αυτό κοστίζει
Ανώτατα στελέχη επισημαίνουν την ανάγκη ριζικής αναδιοργάνωσης του ομίλου, που σήμερα περιλαμβάνει επτά μεγάλες μάρκες: Volkswagen, Porsche, Audi, SEAT, Škoda, Traton και Bentley.
«Είμαστε υπερβολικά σύνθετοι. Δουλεύουμε παράλληλα και διπλά σε πολλά σημεία, ειδικά στην ανάπτυξη», αναφέρει ανώνυμα κορυφαίο στέλεχος. Ο στόχος πλέον είναι ξεκάθαρος: «Πρέπει να γίνουμε πιο ευέλικτοι και λιτοί», σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Bild.
Αυτό το βάρος καλείται να αναλάβει προσωπικά ο Μπλουμ, ο οποίος θα επικεντρωθεί πλήρως στον όμιλο VW αφήνοντας την Porsche πίσω του.
Δείτε επίσης:
Η Volkswagen σκέφτεται να κατασκευάζει τα Audi στις ΗΠΑ για να αποφύγει τους δασμούς