Η Meta προέβλεψε ότι το 10% των συνολικών της εσόδων για το 2024 – περίπου 16 δισεκατομμύρια δολάρια – θα προερχόταν από διαφημίσεις που σχετίζονται με απάτες ή απαγορευμένα προϊόντα, σύμφωνα με έγγραφα που έφερε στο φως της δημοσιότητας το Reuters.
Αποκαλυπτικά έγγραφα
Τα έγγραφα αποκαλύπτουν επίσης ότι ο τεχνολογικός κολοσσός απέτυχε επί τουλάχιστον τρία χρόνια να εντοπίσει και να ανακόψει έναν καταιγισμό από παραπλανητικές διαφημίσεις που εξέθεταν δισεκατομμύρια χρήστες του Facebook, του Instagram και του WhatsApp σε παράνομα e-shops, ψεύτικες επενδύσεις, διαδικτυακά καζίνο και μη εγκεκριμένα ιατρικά προϊόντα.
Σύμφωνα με έγγραφο του Δεκεμβρίου 2024, οι πλατφόρμες της Meta προβάλουν στους χρήστες περίπου 15 δισεκατομμύρια ύποπτες διαφημίσεις την ημέρα, ενώ από την κατηγορία διαφημίσεων η εταιρεία αποκομίζει περίπου 7 δισ. δολάρια ετησίως.
Πώς λειτουργεί το σύστημα απέναντι σε απάτες
Η Meta εντοπίζει τους διαφημιζόμενους που εμφανίζουν ύποπτη δραστηριότητα, ωστόσο, αποκλείει έναν λογαριασμό μόνο όταν η πιθανότητα απάτης ξεπερνά το 95%, σύμφωνα με τα ίδια έγγραφα που δημοσιοποίησε το Reuters.
Αν η πιθανότητα είναι χαμηλότερη, η εταιρεία δεν τους αποκλείει, αλλά τους χρεώνει υψηλότερες τιμές διαφήμισης, ως μορφή «ποινής» – ένα σύστημα που στην πράξη επιτρέπει τη συνέχιση των ύποπτων διαφημίσων στην πλατφόρμα, αποφέροντας σημαντικά έσοδα.
Επιπλέον, το σύστημα προσωποποιημένων διαφημίσεων της Meta οδηγεί στο εξής παράδοξο: όσοι χρήστες κάνουν κλικ σε διαφημίσεις-απάτες, βλέπουν περισσότερες τέτοιες διαφημίσεις στο μέλλον, καθώς το αλγοριθμικό μοντέλο καταγράφει αυτό το ενδιαφέρον και το «ενισχύει».
22 δισεκατομμύρια «οργανικές» απάτες την ημέρα
Πέρα από τις πληρωμένες διαφημίσεις, η Meta καταγράφει και τις λεγόμενες «οργανικές» απάτες – δηλαδή ψεύτικες αγγελίες στο Marketplace, απατηλά προφίλ γνωριμιών και αναρτήσεις με ψεύτικες θεραπείες ή επενδυτικές προτάσεις.
Μόνο τον Δεκέμβριο του 2024, η εταιρεία εκτιμούσε ότι οι χρήστες της εκτέθηκαν σε 22 δισεκατομμύρια τέτοιες απόπειρες καθημερινά.
Ότανξ η αστυνομία της Σιγκαπούρης έστειλε στη Meta 146 παραδείγματα απάτης που στόχευαν πολίτες της χώρας, μόνο το 23% κρίθηκε ότι παραβίαζε επισήμως την πολιτικής της εταιρείας. Το υπόλοιπο 77% «παραβίαζε το πνεύμα, αλλά όχι το γράμμα» των κανόνων, σύμφωνα με εσωτερική παρουσίαση της Meta.
Μεταξύ αυτών ήταν προσφορές «80% έκπτωση» σε επώνυμα προϊόντα, ψεύτικα εισιτήρια συναυλιών, αλλά και αγγελίες εργασίας με ψευδή στοιχεία μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών.
Περιστατικά που αγνοήθηκαν
Σε άλλο εσωτερικό έγγραφο που έδωσε στη δημοσιότητα το Reuters, και αφορά στον Απρίλιο του 2025, εργαζόμενοι της Meta κατέγραψαν ότι βρήκαν διαφημίσεις κρυπτονομισμάτων αξίας 250.000 δολαρίων από λογαριασμό που υποστήριζε πως ανήκε στον πρωθυπουργό του Καναδά.
«Οι ισχύουσες πολιτικές δεν θα εντόπιζαν αυτόν τον λογαριασμό!», σημειώνεται χαρακτηριστικά στο έγγραφο. Οι διαφημίσεις αφαιρέθηκαν αργότερα για άλλους λόγους, σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας.
Οι αποκαλύψεις δείχνουν ότι η Meta γνώριζε το μέγεθος του προβλήματος αλλά δίσταζε να περιορίσει τις απάτες, καθώς κάτι τέτοιο θα έπληττε τα διαφημιστικά της έσοδα.
Δείτε επίσης: Τεχνητή Νοημοσύνη: Στην υπηρεσία της Amazon και Meta




