4-7-2020

Σκανδαλώδης ενίσχυση Aegean που ζητά παράταση των μέτρων και του χρόνου

Την ίδια στιγμή που στις ΗΠΑ αρκετές εύρωστες επιχειρήσεις που εντάχθηκαν στα μέτρα στήριξης για χρηματοδότηση με κρατικές εγγυήσεις αναγκάστηκαν να επιστρέψουν τα δάνεια μετά την κατακραυγή, στην Ελλάδα η κυβέρνηση προσφέρει παχυλότατη βοήθεια στην Aegean Airlines με περιτύλιγμα δήθεν υποστήριξης ολόκληρου του κλάδου αερομεταφορών.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση των μέτρων από την κυβέρνηση η διοίκηση της Aegean έσπευσε να πανηγυρίσει με σχετικό δελτίο Τύπου. Το ενδιαφέρον είναι πως λίγες ημέρες μετά τις δηλώσεις του προέδρου της Aegean Ευτύχη Βασιλάκη, σύμφωνα με τις οποίες η αεροπορική εταιρεία χρειάζεται κρατική στήριξη 400.000.000 ευρώ (χωρίς κανένα αντάλλαγμα για το Δημόσιο!), από τη χθεσινή ανακοίνωση μαθαίνουμε πως η εταιρία έχει 510.000.000 ευρώ στο ταμείο, τα οποία της φτάνουν για να αντιμετωπίσει μόνη την κρίση.

Για την ακρίβεια, η Aegean δεν θα αντιμετωπίσει μόνη την κρίση, αφού θα πάρει τη μερίδα του λέοντος από τα 115.000.000 των οριζόντιων μέτρων που ανακοινώθηκαν χθες για τον κλάδο των αεροπορικών μεταφορών, αλλά και πρόσθετα 150.000.000 ευρώ με δάνειο από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες μέσω του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων Covid-19. Δηλαδή, το Δημόσιο θα εγγυηθεί το 80% του συγκεκριμένου, τεράστιου, πενταετούς δανείου, χωρίς κανένα αντάλλαγμα.

Με αυτό το… αεροπλανικό κόλπο μέσα σε λίγες εβδομάδες και αφού υπήρξε κατακραυγή για το σχέδιο στήριξης των 400.000.000 ευρώ χωρίς συμμετοχή του Δημοσίου στο μετοχικό της κεφάλαιο, η κυβέρνηση επιδοτεί την Aegean από την πίσω πόρτα, χωρίς να ανοίξει μύτη. Αρκετοί αναρωτιούνται, βέβαια, γιατί το Δημόσιο δεν ζήτησε κάποιο αντάλλαγμα από ολόκληρο τον κλάδο που υποτίθεται πως έρχεται να στηρίξει αφού εφαρμόζει ειδικά μέτρα, ξεχωριστά από τους άλλους κλάδους της οικονομίας, οι οποίοι επίσης δέχτηκαν βαρύ ή και βαρύτερο πλήγμα από την πανδημία.

Μάλιστα, η διοίκηση της αεροπορικής εταιρίας δεν είναι και ευχαριστημένη από τα οριζόντια μέτρα στήριξης του κλάδου, τα οποία στην ουσία ευνοούν κυρίως την ίδια που έχει και το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Ζητάει, για παράδειγμα, να επεκταθεί ως την αρχή της τουριστικής περιόδου του 2021 το πρόγραμμα μέσω του οποίου το Δημόσιο καλύπτει το 60% του μισθού των εργαζομένων στην περίπτωση που μεταφερθούν από πλήρη σε μερική απασχόληση (πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ). Το μέτρο κανονικά λήγει στο τέλος Δεκεμβρίου 2020 και θα κοστίσει στο Δημόσιο, μόνο για τον κλάδο των αερομεταφορών, δηλαδή κυρίως για την Aegean, περίπου 50.000.000 ευρώ.

Στα μέτρα που ανακοινώθηκαν χθες περιλαμβάνεται και η αποζημίωση των αεροπορικών εταιριών (δηλαδή πάλι της Aegean κυρίως) για τις πτήσεις που πραγματοποίησαν τον Απρίλιο και τον Μάιο με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον ΦΠΑ). Πρόκειται για παροχή που δεν καταβλήθηκε σε άλλους πληττόμενους κλάδους των μεταφορών και θα κοστίσει στο Δημόσιο 6.000.000 ευρώ. Αφορά πτήσεις εκμετάλλευσης τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας.

Περιλαμβάνεται ακόμα στα μέτρα και η ειδική φορολόγηση του πτητικού προσωπικού (πιλότοι, πληρώματα καμπίνας αλλά και τεχνικό προσωπικό) κατά το πρότυπο των ναυτικών! Περιλαμβάνεται, τέλος, και η μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 13% μέχρι και τον Οκτώβριο.

Πηγή «δημοκρατία»

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελένη Παπαδοπούλου
Ελένη Παπαδοπούλου
Σάββας Καλεντερίδης
Σάββας Καλεντερίδης

ΔΗΜΟΦΙΛΗ