Κυριακή, 17 Ιανουαρίου 2021

Η εικονική ηλεκτρική διασύνδεση με την Κρήτη έγινε να αρχίσει να εισπράττει έσοδα ο ΑΔΜΗΕ;

Ο διαχειριστής παρέχει ρεύμα για 24 ώρες στη γραμμή, χωρίς να γίνει πραγματική ροή φορτίων, ώστε να εισπράττει τα έσοδα

Χωρίς τυμπανοκρουσίες, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ προχώρησε τις τελευταίες ημέρες στην ηλέκτριση του ενός (αφού το δεύτερο δεν έχει εγκατασταθεί…) καλωδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης. Τι αναφέρει η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ ηλεκτρίζει μεν για 24 ώρες τη διασύνδεση, χωρίς βέβαια να γίνει πραγματική ροή φορτίων μεταξύ των δύο συστημάτων (ηπειρωτικού συστήματος και Κρήτης) έστω και με το ένα καλώδιο, για να δείξει πως το έργο τελείωσε…

Σύμφωνα με τη «δημοκρατία», δεν έχει μέχρι στιγμής επιβεβαιωθεί η πληροφορία σύμφωνα με την οποία η ηλέκτριση γίνεται ώστε να αρχίσει να εισπράττει έσοδα ο ΑΔΜΗΕ μέσω των αποσβέσεων της επένδυσης, τα οποία θα πληρώσει ο καταναλωτής, με βάση τις σχετικές προβλέψεις του ρυθμιστικού πλαισίου, χωρίς όμως να έχει ολοκληρωθεί η ουσιαστική διασύνδεση Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Η λεγόμενη «μικρή διασύνδεση» με την Κρήτη (η μεγάλη αφορά τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης) προβλέπει δύο υποβρύχια καλώδια 200 MW έκαστο, υπόγεια καλώδια λίγων χιλιομέτρων τόσο στην Πελοπόννησο όσο και στην Κρήτη, καθώς και εναέρια τμήματα στις δύο αυτές περιοχές για να συνδεθούν με τα υπάρχοντα συστήματα.

Στο εναέριο κομμάτι της Πελοποννήσου, που κατασκευάστηκε από τους Μολάους μέχρι τον υποσταθμό της Σκλαβούνας (στο σημείο αυτό καταλήγουν τα υπόγεια καλώδια που ξεκινούν από τον παράλιο χώρο που βγαίνουν τα υποβρύχια καλώδια ερχόμενα από την Κρήτη), ο διαγωνισμός προέβλεπε να τοποθετηθεί υπεραγώγιμος αγωγός (με ειδικό υλικό για να περιορίζει την εκπομπή θερμότητας), ώστε η συνολική ικανότητα μεταφοράς από και προς την Κρήτη να μπορούσε να φτάσει στα 180 MW. Επίσης προβλέπεται εγκατάσταση και στην Κρήτη και την Πελοπόννησο αυτεπαγωγών για τη ρύθμιση της τάσης, αφού είναι γνωστό ότι μια τέτοια υποβρύχια διασύνδεση ανεβάζει πολύ το επίπεδο της τάσης στις άκρες των καλωδίων.

Τελικά, μέχρι σήμερα έχει ποντιστεί μόνο το ένα καλώδιο από τη NEXANS, ενώ το δεύτερο καλώδιο προβλέπεται, αν όλα πάνε καλά στις νέες δοκιμές, να ποντιστεί μέχρι τον Ιούνιο του 2021. Επιπλέον, δεν έχει γίνει σε μεγάλο μέρος του ποντισμένου καλωδίου θάψιμο, όπως προβλέπεται.

Στελέχη που παρακολουθούν το έργο υποστηρίζουν πως «οι αυτεπαγωγές που τοποθετήθηκαν δεν έχουν γίνει αποδεκτές από τις αρμόδιες υπηρεσίες για να λειτουργήσει με ασφάλεια η διασύνδεση και οι οδηγίες που δίνουν για να καταστεί δυνατή έστω και η πρώτη δοκιμή ηλέκτρισης του καλωδίου κινούνται στα όρια της ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος».

Τέλος, «υπάρχουν σοβαρές κατασκευαστικές εκκρεμότητες στο σύνολο του έργου και στα δύο χερσαία τμήματά του που το καθιστούν μη ασφαλές». Είναι ενδεικτικό πως στο εναέριο τμήμα της Πελοποννήσου τοποθετήθηκε απλός αγωγός, ενώ ο υπεραγώγιμος θα τοποθετηθεί αργότερα, αφού πρώτα ξηλωθεί αυτός που υπάρχει, διαδικασία που θα απαιτήσει περίπου πέντε μήνες και πρόσθετο, υψηλό, κόστος κατασκευής.

Η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ για την ολοκλήρωση ηλέκτρισης του πρώτου υποβρύχιου καλωδίου

«Με επιτυχία ολοκληρώθηκε από τον ΑΔΜΗΕ σήμερα, 23 Δεκεμβρίου 2020, η ηλέκτριση του πρώτου υποβρύχιου καλωδίου που διασυνδέει την Κρήτη με το ηπειρωτικό σύστημα, το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη υποθαλάσσια διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος παγκοσμίως».

Αυτό αναφέρει ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ και προστίθεται ότι η ολοκλήρωση της 24ωρης δοκιμαστικής ηλέκτρισης «σηματοδοτεί μια ιστορική επιτυχία για τον Διαχειριστή και τις ανάδοχες εταιρείες, καθώς ανταπεξήλθαν με αποτελεσματικότητα και τεχνική επάρκεια σε σημαντικές τεχνολογικές προκλήσεις, υπερβαίνοντας σε μεγάλο βαθμό ό,τι έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα σε αντίστοιχα διεθνή έργα».

Σημειώνεται ότι το ανατολικό κύκλωμα της διασύνδεσης, το οποίο ηλεκτρίστηκε σήμερα, απαρτίζεται από τα εξής επιμέρους έργα:

  1. Υποβρύχιο καλώδιο 132 χλμ ανάμεσα σε Χανιά και Νεάπολη Λακωνίας (ανάδοχη εταιρεία PRYSMIAN).
  2. Υπόγεια καλώδια 42 χλμ σε Κρήτη και Πελοπόννησο (ανάδοχες εταιρείες ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ Α.Ε. και FULGOR Α.Ε).
  3. Νέος υποσταθμός στην Ανατολική Πελοπόννησο και αναβάθμιση του υφιστάμενου υποσταθμού στα Χανιά (ΤΕΡΝΑ Α.Ε.).

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Η δοκιμαστική ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου σημαίνει ότι μια υποδομή στρατηγικής σημασίας όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά για ολόκληρη τη χώρα, βρίσκεται ένα βήμα πριν από την ολοκλήρωση. Πρόκειται για ένα ορόσημο στο πρόγραμμα των νησιωτικών διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ που καταλαμβάνουν κεντρική θέση στον σχεδιασμό μας, καθώς αποτελούν καθώς αποτελούν πραγματικά πράσινα έργα με πολύ θετικό αποτύπωμα όχι μόνο περιβαλλοντικό, αλλά και κοινωνικοοικονομικό.  Γι αυτό και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στηρίζει την επιτάχυνση των έργων αυτών, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν και με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης».

Ο πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, ανέφερε: «Η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα είναι γεγονός. Μετά την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής ηλέκτρισης μπορούμε πλέον να μιλάμε με βεβαιότητα για την άρση του ενεργειακού αποκλεισμού της Κρήτης. Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που κατορθώσαμε να ηλεκτρίσουμε τη “διασύνδεση των ρεκόρ” ακριβώς δύο χρόνια μετά την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων. Αυτό το κατορθώσαμε χάρη στην αφοσίωση των εργαζομένων μας, παρά τις αντιξοότητες και τις τεχνικές προκλήσεις. Με την έγκαιρη υλοποίηση των εμβληματικών έργων του, ο ΑΔΜΗΕ κερδίζει το στοίχημα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων σε πείσμα της πανδημικής κρίσης».

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ